Autoblog-advies: betrouwbare kilometervreter voor 4k

Auteur: , 141 Reacties

Een betrouwbare kilometervreter voor weinig. Kan dat?

Citroen-c3-side-blue

Maak kennis met Robin. Robin is een Autoblog-lezer met een beetje pech. Nog niet zo lang geleden heeft zijn trouwe Peugeot 106 het tijdelijke verruild voor het eeuwige. Een sandwich tussen een Range Rover Evoque en Nissan Note heeft er voor gezorgd dat de auto financieel total loss is. Gelukkig bleef Robin ongedeerd.

Na bekomen te zijn van de schok, realiseerde Robin zich dat er een snel een nieuw vervoersmiddel moest komen. Het liefst eentje zonder rails en elektriek, maar met een stuurwiel en een verbrandingsmotor. Hij moet momenteel wat langere afstanden rijden van zo’n 150 km, en dus belieft Robin comfort. Niet alleen in het weggedrag, maar ook qua opties. Cruise control is zéér wenselijk. En weet je wat, we zetten airconditioning erbij, want een auto zonder airco is wel heel erg pre-2000.

Daarbij moet er nog ergens rekening gehouden worden: Robin is lang. 1,99 m lang. Ook moet het een beetje een verse auto zijn: niet té veel kilometers. Het verbruik moet binnen de perken blijven, evenals de onderhoudskosten. Robin heeft zelf al gezocht en een Alfa Romeo 147 viel goed in de smaak. Echter, de meeste exemplaren hebben veel kilometers gelopen, aan ons de vraag of het een goede keuze is. Nou, Robin, dat hangt heel erg van de staat van de auto af. Er zitten goede exemplaren tussen, maar de ervaring leert dat Alfa’s uit deze periode iets meer zorg en liefde nodig hebben.

Hieronder het welbekende lijstje, ditmaal met de eisen van Robin:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 106
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 4.000
Jaarkilometrage:12.000km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Peugeot total loss na ongeluk, gesandwiched tussen een Note en een Evoque
Gezinssamenstelling:Één volwassene
Voorkeursmerken /modellen:Duits
No-go modellen / merken:Niet van toepassing

 

Team AB heeft weer eens de verkoopsites rondgezocht naar de meest ideale auto voor Robin. En dit zijn onze aanbevelingen:

toyota-corolla-side-rear-above
De beste: Toyota Corolla
Een van de saaiste auto’s ooit gebouwd. Maar saai betekent vaak ook betrouwbaar. Het design is dertien in een dozijn, evenals het interieur. Maar alles klopt wel. Alles zit waar je het verwacht. Daarbij is het een heel volwassen auto om in te rijden. Zeker voor langere personen zijn de uitgebreide verstel mogelijkheden van de stoelen een verademing. De 1.6 motor is verreweg de beste in zijn klasse. Soepel, pittig en zuinig. Daarbij ook nog eens zeer betrouwbaar, iets wat eigenlijk voor de gehele auto geldt. Rationeel gezien de beste keuze die je kunt maken.

volkswagen-polo-highline-front-side-silver
Gewoon prima: Volkswagen Polo
Als je comfort wilt, is een C-segment auto zó veel fijner, maar de Polo is een van die auto’s die daadwerkelijk een klasse hoger aanvoelt. Niet alleen door het hoogwaardige interieur, maar ook de volwassen rijeigenschappen. Spannend wordt het nooit, maar het is een heerlijk comfortabele auto. Daarbij had deze generatie nog best een leuk eigen gezicht. In je budget heb je veel keuze, ik zou zelf opteren voor de 1.4. De 1.2 driepitters zijn net even te rauw en moeten flink werken om acceptabele prestaties te leveren.

ford-focus-mk2-3door-red-side
De fijnste: Ford Focus
Als je een fijn sturende auto wenst, is de Focus een goede keuze. Het onderstel is strak zonder oncomfortabel te zijn, de bak schakelt als boter en de besturing is precies en direct. En je krijgt veel waar voor je geld, want voor 4 mille zijn er voldoende modellen van de 2e generatie te vinden. De 1.4 voldoet eigenlijk al heel erg goed, maar je hebt niet veel over. En de zitpositie is bijkans perfect: zowel het stuur als de stoelen zijn uitermate goed te verstellen.

fiat-grande-punto-red-side
Stijlvolle optie: Fiat Grande Punto
Een van de mooiste auto’s in zijn klasse. Nog altijd een knappe verschijning. Ook krijg je veel waar voor je geld, want de meeste Punto’s zijn lekker compleet. De 1.2 zouden wij laten staan, en kijk even voor de 1.4. Die heeft met name onderin wat meer ooomph en dat is wel lekker als je wat vaker de snelweg op moet. Nog een voordeel: je rijdt in een relatief vers model, want als je een nieuwe bestelt, lijkt ie er verdacht veel op!

peugeot-406-side-rear-facelift-blue
Outsider: Peugeot 406
Favoriet van ondergetekende. De Peugeot 406 is duidelijk een kind van de jaren ’90, en met name in het interieur is dat goed te zien. De prijzen zijn nu echter dermate gedaald, dat je voor 4 mille een zeer knap exemplaar op de kop kan tikken. Ga voor een zo laat mogelijke, en dan het liefste een Gentry. Dan zit je op leer! Rijden doet de 406 als geen ander. Zeer comfortabel en stabiel, maar als je de hooligan uit wilt hangen, kan dat ook. En je kunt bij dezelfde dealer vrienden blijven. Ook handig. De 1.8 is meer dan voldoende. 1 op 13 is zeker mogelijk en de betrouwbaarheid is zeker bij de latere modellen dik in orde. Zelfs humor kan de 406 niet ontzegd worden.

audi-a3-facelift-5door-silver
Nog altijd chique: Audi A3
Waar de eerste A-Klasse en 3-serie compact niet helemaal geslaagd waren, was de Audi A3 al vanaf het begin een schot in de roos. De A3 is geen spannende auto, wel een goede. Zeker als je lang bent is het geen enkel probleem een fatsoenlijke zitpositie te vinden. De 1.6 motor is in principe prima, de 1.8 5v is wat brommerig en de Turbo verbruikt wat meer. Tip: ga voor de Ambiente, het luxemodel. De Ambition was de sportieve versie, en die is prooi geworden voor mensen die er een S3 Look-A-Like van wilden maken. De Ambiente daarentegen is wat chiquer en minder in trek bij het jongere volk. Een hele late versie van het eerste type is te vinden in het budget.

citroen-c3-sochic-side-rear-blue
Frans comfort: Citroen C3
De Peugeot 106 van Robin was het zustermodel van de Citroen Saxo. De Saxo kreeg 2 opvolgers. De sportief getinte C2 en de ruimere en comfortabelere C3. De C3 is voor een B-segment auto erg ruim te noemen. In tegenstelling tot de Franse collegae is de zitpositie nog niet eens zo heel verkeerd. Het onderstel is knap gedaan, want je hebt net als in de Polo het gevoel een klasse hoger te rijden. Voor 4 mille is er enorme keuze. Tip: ga voor de Exclusive. dan zit alles erop wat je wenst. De 1.4 motor voldoet, maar de 1.6 is aanzienlijk moderner. Mijd de SensoDrive automaten. Die zijn echt niet de moeite waard.

opel-astra-cabriolet-silver-front
Yolo: Opel Astra Cabriolet
In het geval van de Opel Astra G of H zou ik altijd de Ford Focus prefereren. De Focus is op alle punten nét wat beter zonder steken te laten vallen. Maar tijdens het zoeken viel het op dat je voor 4 mille een zeer nette Astra Cabriolet kunt krijgen. Met relatief lage kilometerstanden. De Astra Cabriolet is ontworpen en gebouwd door Bertone en ziet er een stuk beter uit dan zijn hatchback broertjes. De 1.6 en 1.8 motoren zijn meer dan voldoende. Bijkomend voordeel, alle Cabriolets zijn compleet afgeleverd. En het is een cabriolet, iets waar je veel lol aan zult beleven elke keer wanneer het niet regent.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



141 reacties

Als je op zeker wil spelen zou ik voor een Toyota gaan met een goede onderhoudhistorie. Niet de meest spannende (lees: saaiste) keuze maar je mag toch voor 80 procent zeker zijn dat je je zorgeloos kan verplaatsen. Veel succes met je keuze!
@cadrez: alleen niet bepaald een ‘babe-magnet’: Robin is nog zoekende 😬
@parker: Ligt er maar net aan wat voor types je wilt aantrekken…
@parker:
wat voor een “babe magnet” voor minder dan 4k had je dan in gedachten?
@super: een quad…
@super: wel autoblog. Dat wil ik ook graag eens weten. Dit zijn de criteria. Betrouwbaar en babemagnet en dit onder de 4000 euro.
Laat maar komen ;)
@cadrez:
Ja, lijkt me eigenlijk verreweg de beste vraag voor zo’n soort topic.
@super: een Multipla
@cadrez: niet saaier dan een a3 hoor, wel betrouwbaarder. Al was de 1.8T zeker een goede motor.
seat ibiza?
@beseff: Staat nu inderdaad voor de deur! Een 1.4 100pk sport. Oa ook gekeken naar een grande punto en mini’s ( ja klein en niet zo betrouwbaar, maar rijden zo lekker). Seat bevalt prima, wel wat lampjes die af en toe branden om vervolgens weer uit te gaan na het herstarten van de motor.
Was voor de corolla gegaan, ouders hebben er eentje gehad, nooit problemen mee gehad, rijd goed, strak op de weg en zuinig
De voorkeur gaat uit naar duits, dus een BMW E46 sedan of compact, 316 of 318? Duitser kan niet. Idem: c-klasse compact of hoe die ook heet, rijdt ook top. A4 sedan 2.0 of 1.8 turbo of 2.4 vanaf my 2001 ook erg degelijk en fijne auto.
@parker: BMW 316 Ti (Compact) Daar dacht ik ook aan. Voor minder dan 4000 euro heb je al een heel aardig exemplaar. Ze zijn alleen wel relatief zwaar met 1275 kg, of ze daardoor ook onzuinig zijn durf ik niet te zeggen.
@motormuis: http://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-compact/316ti-executive-17727906/foto.html
@motormuis: ben een enorme BMW fan maar dit is toch wel zo lelijk.. Alsof twee zwervers in een afvalbak gevuld met urine een kind produceerden en die 3-serie compact noemden, afijn u begrijp mijn punt.
@motormuis:
e46 is een erg fijne auto en die compact heb ik altijd erg mooi gevonden (beter dan die wanstaltige 1 serie), maar als je 1000e per jaar kwijt bent aan onderhoud en reparaties voor zo’n ding is het weinig dus met een budget van 4000e lijkt het me niet echt aan te raden.
@super: 1000,- per jaar aan onderhoud? Dan doe je iets niet goed…
@e1000bmw523i:
Als je dingen in een reguliere garage laat doen (niet eens een dealer) kom je daar al snel op, keertje draagarm rubbers vernieuwen (of draagarmen zelf, is zwak punt bij e46) een of ander pompje kapot (sproeier pomp is al zo 250e bij een e46) nieuwe schijven, nieuw setje 225 (of breder) banden, tikt allemaal hard aan, en dat zijn nog niet eens echt serieuze reparaties. Daarnaast ben je voor de grote beurt van zon ding ook het nodige kwijt. Tuurlijk, als je het zelf doet is het goepkoper als je eenmaal de ervaring, tools en ruimte hebt, maar om dat te vergaren kost ook een hoop.
Laat die A3 8L maar mooi staan, roestbakken tot en met! Goten, onderzijde portieren etc. En ze doen het allemaal, let er maar eens op. Technisch wel goed, oerbetrouwbaar.
@maxidyne: dakranden zelfde verhaal, te zuinig gespoten destijds in de fabriek ook roest.
Mijn S3 destijds had het ook, overigens wel netjes opgelost door pon in de garantie, was zelfs een Duitse import.
@bofkont: ik was net te laat. Er kwamen blaasjes bij de dakrails.
@xiran: Bij mij ook, hele dak is opnieuw gespoten.
@maxidyne: maar geen roest op dragende delen, wat roest onderaan je deur rijdt niet anders en is voor de apk ook geen issue. Zou ‘m niet uitsluiten alleen daarop.
@parker: een auto van na het nieuwe millennium met roest. Ik zal er zeker van wakker liggen! Vooral als ik er €4000 voor moest uitgeven! Dan zoek ik door voor een auto met echte kwaliteit!
@pa045: ja, want 4 mille is echt de hoofdprijs.. Succes met het vinden van ‘echte kwaliteit’ voor dat geld. Bij de overstap op watergedragen lakken is het bij heel veel fabrikanten initieel misgegaan en kwam de roestduivel terug, maar niet zozeer op dragende delen zoals in het verleden. Niks om wakker van te liggen, hooguit optisch is het wat minder maar voor dat geld zou ik daar minder op letten, eerder op de technische staat van de auto.
@parker: Je hebt gelijk dat de spoeling dun wordt en voor €4000 vind je geen auto waar je de komende tijd onderhoudsvrij mee doorkomt.
Maar kom op zeg. Een auto waar de carrosserie van roest? Ik heb vroeger Alfa 33 gereden. Dat was een auto uit 1988. Werd toen verguisd omdat deze roestte! Vaak hetzelfde grapje gehoord: zet jouw auto niet naast mijn auto. straks springt de roest over!
Een Opel Kadett E is, ondanks dat het jaren achtereen de meest verkochte auto was, volledig uit ons straatbeeld verdwenen. Voornamelijk door roest. Het heeft Opel ook haar naam en aanzien gekost.
15 a 20 jaar later komt Audi met een auto die roest aan portieren en dak en dan wordt dit geaccepteerd? Die auto werd nieuw al te duur verkocht omdat de mensen kwaliteit dachten te kopen! Ik vind het belachelijk. Net als de Mercedes C en E’s uit die tijd.
Ik heb voor mijn dochter een Fiat Seicento Sporting aangeschaft als eerste auto. 72000km gereden en van 2000. Voor €1000. De enige plek waar ik roest zie is op de uitlaat.
Slechts mijn mening!
@pa045: de carrosserie roest niet, alleen het plaatwerk op specifieke punten. En je zag het bij alle merken, ook Fiat, Toyota Avensis etc. De E39 touring veel op de achterklep onder de ruit, E-Klasse W211 rond de plaat boven de kentekenplaat.
@parker: de reden waarom je een audi koopt is voornamelijk puur opties. Als dat weg valt is het een waardeloos product geworden. Daarnaast mag een auto in die prijs klasse niet roesten.
@xiran: d’r mag zoveel niet 😬
@maxidyne: Dat hoort niet te gebeuren. Elke A3 heeft een carrosserie welke volledig verzinkt is. Schade, wellicht?
@willeme: nee waren toen der tijd zeer bekende problemen, veel zijn er hersteld (onder coulance dacht ik?) maar vandaag de dag kom je ze nog steeds zo tegen.
@willeme: Ze doen het nagenoeg allemaal. Mijn collega kocht in 2003 een van de allerlaatste A3 8L’s; een 1.9 TDI 130 pk Ambition. Na 5 jaar en 150.000 km roeste de afwatering goten en de onderzijde van de portieren. Mijn buurman had ook een 8L van 2002; een 1.6 Attraction. Zelfde laken en pak: roest.

Verzinken zegt niks: ik heb een Astra H GTC 1.7 CDTI leasebak gehad, die begon op den duur ook her en der plekjes te vertonen. En die werd 1 a 2 keer per week met de hand gewassen en 4 keer per jaar gedetailed. (hobby van mij)
@maxidyne: nog geen spatje roest gezien bij verschillende a3tjes
Sleutelwoord was toch betrouwbaar?
Die generatie polo is echt geen hoogvlieger kwalitatief, versnellingsbak om te beginnen is al een drama, gaan gegarandeerd naar de klote.
Mijn absolute favoriet in dit lijstje is de fiat GP.
Gaat idd niet beter dan de Focus worden ..
Betrouwbaar oerdegelijk en nog een soort van chique ook ..
Hooguit een oudere Mondeo zou nog een optie kunnen zijn ..
@lincoln:
civic is misschien niet veel beter dan een focus, maar wel beter.
@super:

Top tip .. Was niet eens bij me opgekomen ..
@lincoln: Of de Fiesta, wel wat kleiner maar gegarandeerd een glimlach op je gezicht tijdens het rijden. Ik rij vaak met de 1.6, wat een genot. Alleen de stoelzittingen zijn wat kort.
Als je betrouwbaar blieft, dan zou ik gewoon Japans shoppen.

Yaris, Starlet ofzo. Maar ook Mazda2/Jazz.
@toyotafortuner:
honda civic; erg betrouwbaar, rijdt (relatief) goed en het minst saai van alle japanse gebakjes.
@toyotafortuner: Japanners hadden toen nog geen cruise control
@motormuis: optioneel hier en daar. Zeer zeldzaam.
@xiran: Dan is het vaak nog geen eens een fabrieksoptie, maar zo’n houtje touwtje ding van Goldcruise
@motormuis:
hadden ze allemaal wel, maar in europa ws als optie.
Neem dan geen volkswagen die is niet betrouwbaar
http://link.marktplaats.nl/m1030270605

Seat?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85672 ibiza uit 2005 met 122.000 op de teller airco en cruise
@kevinova: idd één van de verstandigste keuzes. Vriend van me kocht exact dezelfde met 160.000km op LPG3 en kreeg bij 340.000km (zonder gekke dingen) een auto van de zaak. Enige wat je nog zou moeten doen is lpg installatie a 1500eu erin zetten. Verbruik op gas bij normaal gebruik 1/11 1/12
@kevinova: Is inderdaad een Ibiza geworden, thanks!
@boenderaar: alstje! Wat voor een? En goed gekeken in de boekjes en ook naar de bekleding of die er te gesleten eruitziet voor de km stand? De nap-pas zegt vaak alleen iets over de laatste 5 a 10 jaar. Hij zou daarvoor dus al teruggedraaid kunnen zijn.
@kevinova: Het is een 1.4 100pk sport 3drs geworden. Was helemaal dealer onderhouden. Wel 150k gelopen en daar in 2 maanden alweer 4k bij gezet, iets meer dan geplanned.. Interieur was nog netjes en er zat nog een mooi stel goodyear f1 eagles onder. Voordeel van de sport uitvoering zijn wel de sportstoelen en het lederen stuurwiel. Was positief verrast over de goede zitpositie en stoelen.
@boenderaar: top! Veel plezier ermee!
@kevinova: Dankjewel!
Als ik het me goed herinner is de corolla niet met cruise control geleverd. Rijdt wel fijn en de zitpositie is buitengewoon goed. Als een leuke wagen geen eis is, dan is het eigenlijk een no-brainer en is het de beste keus.

Wil je wat leukers dan zou ik voor de Opel gaan. Het is best goed spul wat ze toen maakten en cabrio is altijd leuk! Zuinig zijn ze trouwens ook, dus dat is een bonus.
Seat leon 1M, wel met topsportbumpers
YOLO: Jaguar S-Type 4.0 V8!
Zelf zou ik voor een Focus of een Grande Punto gaan. Zeker als net als de voorbeelden hierboven mooi rood zijn! Mooie en degelijk auto’s.
Toyota Starlet, zelfs met zijn lengte past hij prima in de auto (ik ben zelf 1.96m). Betrouwbaar, stuurt en rijdt heerlijk en onderhoudskosten / afschrijving (wat je eigenlijk niet hebt bij 4K) en verbruik zijn goed te doen!
focus of de corolla, welke het beste zit qua hoofdruimte…
Ik kan je de Fiat Grande Punto echt aanraden.. rijd heerlijk, ruim en echt een mooie auto om van te genieten. Enige nadeel is, dat de gebruikte materialen in het interieur soms cheap aanvoelen, maar daar was de nieuw prijs ook na.
Fiat Grande Punto 1.4 16V is de auto die je zoekt. Ik neem aan dat die lange ritten over de snelweg gaan, dan is de gewone 1.4 niet prettig (4100 toeren bij 130 km/u). De krachtigere 1.4 16V heeft een 6-bak, die is dus geschikter qua comfort en verbruik. Het probleem is alleen dat de 16V vrijwel uitsluitend met hogere kilometerstanden wordt verkocht, behalve eentje. Het is dus zaak om zo snel mogelijk te reageren op deze advertentie!: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=286953025
@knipperlichtje: Je kan reageren wat je wil op die advertentie, maar hij is helaas al verkocht…
@viezefreddyw: shit, in m’n enthousiasme heb ik het blauwe bannertje gemist. Gelukkig staat er nog eentje op marktplaats verscholen met iets meer kilometers: http://link.marktplaats.nl/m1027631955?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85672
nee hè, die advertentie bleek niet te kloppen, dat is gewoon een 8V. Dan nu een GP waar je wel wat mee kunt. Deze keer uitgebreid gecontroleerd: http://ww3.autoscout24.nl/classified/283340392?asrc=pl|as
Als je echt wilt gaan richten op comfort, is in deze prijsklasse een Franse auto waarschijnlijk de beste auto voor jou. Denk hierbij aan een Citroen C4, een Renault Clio of een mooie Renault Laguna. Dit zijn vaak ijzersterke auto’s waarmee je nog genoeg veilige kilometers kan maken. Comfortabel zat ook. Maar spannend? Nee, dat zijn ze niet. Nou is een Alfa Romeo dat ook niet altijd, maar het is al wel een stuk leuker dan een auto als dat. Wil je echt comfortabel rijden met, dan is deze Hyundai jouw auto!
@viezefreddyw:
Die Sonata, leuke vondst. Rijdt zo’n ding nog een beetje? Want ik heb het idee dat Hyundai pas na die lichting auto’s écht hun best zijn gaan doen…
@Rob: Klopt, de luxesedans die Hyundai na, ongeveer, 2007 maakten zijn echt veel beter. Ik heb eens gereden in een Sonata uit dat bouwjaar en ik moet zeggen dat het echt prima rijdt. Je hebt het idee dat je in een budget-priemiejum auto zit. Maar ga eens na. De beste man zoekt een comfortabele kilometervreter, gaat 12.000 kilometer per jaar rijden. Dan is zo’n Sonata toch top? Ja, hij is redelijk zwaar, kost wat in de belasting, maar comfort heb je wel. Lekker cruisen met de automatische versnellingsbak, lekkere opties om je heen. Hij is niet de meest zuinige, al helemaal niet als je het vergelijkt met de kleine bakjes die we hier allemaal adviseren, maar echt zuipen doet ie ook niet. Lijkt mij een prima keuze.
@viezefreddyw:

Zou jij er 4 rooitjes aan spenderen ??
3 rooitjes ??
2 dan misschien ..
@lincoln: Hmm, dat is een goede. Ik weet niet of ik dat wel zou doen. Als het een goed exemplaar is heb je er een dijk van een auto aan. Mocht het niet zo zijn, dan loop je leeg op de kosten die je moet maken. Ik heb eens een Sonata mogen besturen en dat ging echt prima. Maar voor de rest heb ik er geen ervaringen mee. Het zal vast niet voor niets zijn dat ie zo goedkoop in aanschaf is…
@viezefreddyw:

Oncourant naargeestig deprimerend hok ..
Dat gun je niemand ..
En al helemaal geen autoblogger ..
@viezefreddyw: je hebt net zelf de reden genoemd dat ze zo goedkoop zijn. En dan bedoel ik niet het potentiële leeglopen…

Overigens is dat ook de reden dan merken zoals volkswagen zo goed verkopen. Maar dan andersom geredeneerd.
@viezefreddyw:
Weet je, voor 4 duizend euro zou ik ‘em laten staan. Zou lekker een nette hatchback halen denk ik. Genoeg keus blijkt uit de reacties.

Maar die Sonata deed me toch even fronsen. Zit in het verdomhoekje van de automarkt. Terecht of onterecht, mooi dat je ‘em even noemt….
@Rob: Kijk, dat is denk ik ook wel een leuke bijzaak aan het Autoblog Advies. Reageerders die komen met auto’s die je niet verwacht ofzo he..
@viezefreddyw: die Laguna is van vlak voor de facelift, die staat bekend als verre van betrouwbaar. Vanaf maart 2015 (bumperstrips in kleur) zijn ze goed.
@viezefreddyw: of de afgeleide: Dacia Logan of Sandero. Soms zelfs met mooie G3 tank
Neem lekker die 406. Ruim, comfortabel, redelijk betrouwbaar (en anders de 2.0HDI 90 of 110pk, die krijg je bijna niet stuk) en nog best een sjieke verschijning. Meeste zitten ook goed in de spullen en heel soms zie je er nog 1 met bijna geen km’s op de klok. De C3 en Punto zou ik eerst goed proefrijden ivm met je lengte. Bij de C3 heeft de Exclusive echt goede stoelen. Maar wel een beetje korte zitting. Een 147 kan ook prima (2j 1 gehad en ben 2.07m, met de Ti stoelen gaat dat perfect). De Corolla is praktisch gezien de beste keus maar wel een gevaar voor de zaadproductie dus als je meiske kids wil, gauw beginnen.
Een Polo comfortabel??? Ik weet niet wat de schrijver van dit artikel gewend is. Na een paar uur in zo’n ding te hebben gezeten was ik er flink klaar mee. Stoelen zijn te hard en ik zit er niet goed in met mijn 1m90!
@rufctr01: Ik had er geen probleem mee, en ben zelfs een stukje langer dan jij. Vond de stoelen best prettig, prettiger dan de hudige Polo.

Wel goed dat je het aankaart, want per persoon kan het dus verschillen wat wel en niet comfortabel is!
@willeme: ik vond de zit ook niet lekker. (1.97).

Mijn knieën zaten bijna tegen het dashboard.
@xiran: Dat is zeker opmerkelijk te noemen. Ik ben zelf nog eens 10cm langer dan jij en de Polo en C3 zijn de enige B-segment auto’s waar in het nog gaat. Misschien een verschil tussen been/romp lengte.
@willeme: zou kunnen, ik heb vrij lange benen. Ik rij nu in een colt cz3 en dat gaat prima. Die heeft meer ruimte voorin.
@willeme: Als je altijd droog rijst gewend bent….
Blind voor de focus. Je zal er nooit spijt van krijgen. Qua budget zit je tussen een knappe Golf 4 en een behoorlijk gebruikte golf 5 in.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/285125318?asrc=st|as

dit is een mooie. Facelift model. De ocean is behoorlijk goed uitgerust. Deze 1.6 heeft een prima brandstof en olieverbruik (dat was bij de 1.4 en 20v wel anders) alle gewenste opties zitten er op. Mocht je iets als een Golf zoeken maar geen Golf willen, neem een Leon. Stuurt beter, maar het interieur is echt een behoorlijk tandje minder. kwestie van prioriteiten zeg maar.

Maar zoals @willeme al zei, een Focus is gewoon beter.
Vandaag nog met mijn pa wezen kijken bij een dealer/handelaar (mijn buurman heeft er een Xsara gekocht voor € 800, misschien al een optie)
Stond een Volvo V70 XC (1998, bijna alles aan opties, 4wd uiteraard, 360k kilometer gereden) die weer als nieuw zou zijn (nou ja, als kleine krassen en deukjes je niks uitmaken) voor 3k. Comfortabel, groot, en degelijk.
@mercedesclk350: V70 XC uit 98 met 360k km is een spannende keuze wat mij betreft. Of je loopt er in het eerste jaar compleet op leeg qua onderhoud, of je lacht je rot. Ik denk dat het het eerste is.

Zelf een XC70 2004 6 maanden geleden gekocht voor 5k met 300k km, maar daar zit al bijna duizend euro in aan onderhoud (nieuwe draagarmen + fuseekogels + uitlijnen, motorsteun boven en torsiestang versnellingsbak, aanzuigslang turbo, 2 nieuwe veren omdat de oude braken na 3000km, automaat gespoeld). En dan doe ik alles nog zelf op het uitlijnen en spoelen na. Maar het is wel een fijne auto :). Als je zo’n auto koopt moet je gewoon rekening houden dat er nog flink wat onderhoudskosten in het eerste jaar zijn.
@Tenck: Vraagprijs € 2500, goed onderhouden, alleen een differentieelprobleem, maar voor 500 euro zet ie er een nieuwe op. Deze was goed in staat (nouja, goed voor een Volvo met 360k erop) alleen de carrosserie was een beetje kapot, overal krassen en een paar deuken. Grappig genoeg kreeg die ook last van roest, maar dat was alleen de achterklep.
Kosten? Nja, dat komt idd, maar goed, voor € 3000 heb je dan ook een flinke auto.
@mercedesclk350:
500E is niet veel voor een differentieel, bij bmw kost zon ding ruim 2000E exclusief montage. Als er speling op het diff zat heb je wel kans dat de hele aandrijflijn het behoorlijk voor zn kiezen heeft gehad, want dan komt er telkens een klap op bij een lastwissel, weet niet of ik dat aan zou durven want als de aandrijflijn verrot is blijf je bezig om dingen te vervangen.
@super: Niet doen alsof ik technisch ingenieur ben ;) ik ben alleen bij een handelaar geweest en die vertelde mij dit. Voor verdere details even naar Groningen komen, dan legt hij het je haarfijn uit :D
@mercedesclk350: Als het diff vervangen kan worden zou ik de gok ook wel aandurven. Of gewoon de as eruit halen en als FWD verder door het leven :).
Lupo 3L of audi a2 3L lijkt me de slimste keuze. Wel even voor 250 euro cruise control installeren , en evt een chipje erin , maar dan rij je dik 1:25 op diesel….5 cent de km
@dnadave: van de Lupo weet ik dat de bak een rampgeval is (om de 100k km reviseren/vervangen), dus dat zal met de A2 niet veel anders zijn. Daarnaast wil je met een lengte van twee meter toch niet in zo’n gebakje zitten?
@m550d: ik heb 4 verschillende gehad , en hebber nog steeds 2. Hiermee 4 ton plus gereden , en 1 bak gereviseerd. Niks aan de hand als je hem normaal onderhoud. En die A2 is prima te doen met 2m lengte. Maar inderdaad….om 1000 tot 1400km op een vol tankje te rijden doe je wel wat consessies. Het is geen dikke BMW
Ik zou voor de A3 gaan, dit is een vrij lichte auto (1065kg 5drs) met cruise control. Jappaners van die bouwjaren hadden dat nog niet. Ik rijdt zelf ook geregeld 160 km enkele reis, niets zo wenselijk als cruise control. In de zomer zal airco ook wel handig zijn. die kan nu gelukkig nog uit, scheelt je weer wat sap van goud.
Wat ook wel fijn is om even te controleren hoe veel toeren het motortje draait bij 130km/h, als de auto niet lekker geïsoleerd is kan dat op lange afstand heel erg irritant zijn!
@motormuis: en kijk toch ook gerust naar een Ambition-uitvoering, want de sportstoelen die daarin zitten, zitten heerlijk.
Zijn ze weer de beste keuze vergeten…. I30 of I30CW, betrouwbaar en behoorlijk ruim .Ben zelf 195 cm lang en een paar van jullie aanraders zijn gewoon te klein. En ze zitten behoorlijk goed met uitrusting ook..
Ik heb een 147 gevonden met 60k op de teller voor 5000 euro. Na een jaar nog steeds in topstaat en door de APK zonder reparaties. Nog geen moment spijt van gehad. Een goede kilometerstand moet voor 4000 euro ook wel te vinden zijn denk ik!
Zoek de mooiste Focus die je kan vinden. Het liefst een tweede generatie. Topwagens.
@Rob: eerste generatie is al wat ouder, maar eigenlijk de betere auto. Stiller en zuiniger op de snelweg ook.
Wat maakt de kilometerstand nu weer uit als je maar 12.000km per jaar rijd?
@jack_abarth: 150km reizen en dan 12.000km per jaar? Voor die ene keer per week zou ik m’n prioriteiten anders stellen.
Beste eerste auto met een beetje pit voor onder 6k pls
Hmmm, ik denk toch een wat andere kant op.
1) Impopulaire carrosserie. Bijvoorbeeld geen Fiesta, maar een Fusion. Of zelfs een C-segment sedan. Als je goed zoekt is die er van bijvoorbeeld de Focus of Corolla. Hebben vaak lagere km-standen, en vielen alleen in de smaak bij senioren.
2) Groter dan je van plan was. Grotere auto’s zijn vaak voor grote afstanden gebruikt, hebben zodoende weinig te lijden gehad, en beter dan gemiddeld onderhoud. Dat laatste moet je wel ff zelf controleren, natuurlijk. De 406 is een goed voorbeeld. 10 jaar terug had ik dezelfde zoekopdracht, en koos ik een XM TD. Tikkie groot, tikkie YOLO. Nooit spijt van gehad.
3) Frans (Italiaans) en Diesel. Eigenlijk past dat bij 2. Want niks schrijft zo af als de combinatie van Groot, Zuid-Europees en Diesel. Laten uitrustingsniveau, dieseltechniek en comfort nu net de sterkste punten zijn van Zuid-Europeanen!
Voor betrouwbare Fransen is er wel een puntje: Het eerste modeljaar zit vaak tsjokvol kuren. Misschien dus maar laten staan. Hoewel: die kuren zijn er meestal in de eerste jaren wel uitgehaald. Het zijn ongeveer de enige auto’s die gebruikt betrouwbaarder zijn dan nieuw.
4) Hier kom ik wat in botsing met je wensenlijstje… Eerlijk gezegd zijn veel kilometers eerder bewijs van degelijkheid en goed onderhoud dan een probleem. Ik heb verschillende auto’s met standen van boven de 500.000 gereden (nu zit ik op 350.000), en een paar van rond de 150.000. Als daar verschil tussen is, dan is het verkeerd om: Veel onderdelen (koppeling, uitlaat, radiator, aircopomp, brandstofpomp) lijken wel ontworpen om precies 150.000 mee te gaan.
Kilometervreter met 12.000 per jaar? Dat is niet echt kilometervreten.. Ik rij er ongeveer 50.000 per jaar..
@ruudbmw: het gaat om de afstand die je per keer rijdt. Hij rijdt niet vaak maar wel lang. Dat is net zo goed kilometervreten.
maar de belangrijkste vraag is: is Robin een lange vrouw of een lange man?
1,99 en gewoon prima in een polo?? 2 bekende van mij zijn beide 1,95 meter en langer en rijden een polo en zitten er als een foetus achter het gestuur gepropt. Tevens ziet het er van buiten af totaal niet uit. Dus nee gewoon nee geen polo. En deze keer niet omdat vw sowieso onbetrouwbaar is en meer uitstoot, maar simpelweg omdat het te krap is.
@arashrsf: bekendeN
@arashrsf: beideN
Mazda 3 of een 6, Honda Civic als je zonder cruise control kan. Nissan primera? (ben eigenlijk niet zo bekend met de betrouwbaarheid van die dingen).

Diesel en lpg kun je beter links laten liggen met de huidige brandstofprijzen en de bizarre mrb.
Yolo advies een 9-3 cabrio, saai kan altijd nog.
Het is natuurlijk heel leuk de Toyota saai te noemen maar ik begrijp niet wat hem saaier maakte dan een polo of een C3. Ik vind het een knappe bak en zeker een beetje aangekleed het aanzien waard. Heeft iig mijn voorkeur.
Één getal drie cijfers: 159
Deze Mazda 6 1.8 exec met niet veel km (voor een Mazda) en vrij veel luxe. Lekkere auto voor weinig.
Deze Mazda 6 1.8 exec met niet veel km (voor een Mazda) en vrij veel luxe. Lekkere auto voor weinig.
Nu met linkje
http://m.autoscout24.nl/anbod/mazda-6-18i-sedan-exclusive-benzine-blauw-284465395
OV jaarkaart
Hyundai i10!!
Een V40. Ik heb er jaaaren in gereden, en hoewel het volgens die kleine van Top Gear de definitie van onderstuur is (beetje waar) is het een suuuuuper fijne, comfortabele, goedkope en betrouwbare wagen. En je zit er prima in als je lang bent. De 1.9D is zuinig en betrouwbaar. De 2.0 benzine is leuker om te rijden en haalt nog best 1:12 met veel snelweg. De 2.0T en T4 zijn de pareltjes maar drinken iets meer als je een zware rechtervoet hebt. En als je nu een van de latere modellen koopt hebt je er zo een vol met opties voor 4000 Eur. Liever de 1.8 en 1.6 benzine links laten liggen.
En de stoelen (zeker in leer) zijn beter dan iedere optie die hierboven genoemd is…
Uit dit lijstje zou ik voor de focus gaan! Ik had een maand of twee hetzelfde budget te besteden en ben voor een 318ti gegaan (e46). Maar, mijn wensen waren iets anders.
Eigenlijk geef ik dit keer @Willeme 100% gelijkqua outsider, ik zou ooknog voor en Laguna 1 durven gaan met de 1.8 benzine motor.
Eigenlijk zijn de Laguna en de 406 kneiter knetter goeie wagens en komend uit een 106 is dat typisch Franse comfort best wel lekker op zich, ergo ondergetekende heeft net een goede 600 kilometer met een Master achter de rug en als bedrijfswagen geen straf at all !

En die 406 en Laguna zitten in deoude mensen ik mag niet meer rijden categorie, er staat een hoop afgeragd -export- spul te koop, maar er zitten ook juweeltjes tussen ’t is alleen zoeken, zoeken en zoeken !
@desjonnies: Ik heb echt een zwak voor deze berlines van laat jaren 90, begin 2000. gewoon hele goede, charmante, prettige auto’s waarin je het uren uithoudt. Zowel de Laguna als de 406 waren comfortabel zonder zompig te zijn (zeker in zo’n 406 zit véél meer scherpte dan in een Passat of Vectra uit die tijd).

Tegenwoordig kijkt niemand er nog meer naar om, en dat zie je aan de prijzen, voor 4.000 heb je echt heel erg veel auto.Check deze 406 XS 1.8 Premium:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/286256402?asrc=st|as

Nog geen ton op de klok, in zeer mooie staat. Wat wil een mens nog meer?
@willeme: En met 1200kg lichter dan veel van de genoemde alternatieven. Mensen schrikken altijd van het formaat maar vergeten dan even naar de KG’s te kijken. Die 406 is gewoon 150kg lichter dan mijn oude A3…
@willeme:

Weet je, volgens mij heb jij zijn volgende auto gevonden…..

Topding man, die zou ik nog wel willen rijden !
Civic!
Shit, voor dat geld haal je ook nog wel een Accord uit eind ’90 met meer luxe dan al die bakken bij elkaar. Alleen niet op het dashboard letten.
@willeme

Hey Wim ..
Krijgen jullie wel eens te horen wat het eindresultaat is geworden van die autokopers die advies willen ??
@lincoln: Hey Paul,

Jazeker krijgen we dat te horen! Soms word er op Autojunk een foto geupload door de eigenaar, zoals laatst met de 350Z.

Ze laten het ook regelmatig zien in de comments. Soms doen ze de aanvraag een paar dagen voordat ze op pad gaan (en wij dus nét te laat zijn, zoals vorige week). Meestal zit er voldoende tijd tussen.
Mijn vriendin heeft een maandje geleden een Suzuki swift uit 2007 gekocht. Ziet er nog goed uit qua model en rijd lekker met de vierkante opstelling en korte overhang! Volgepakt met airbags, airco en een originele radio. Zorg er wel voor dat je een japans exemplaar scoort (ze zijn ook in Hongarije gebouwd). Deze zijn vaak net iets beter afgewerkt en blijken minder roest problemen te hebben. Je herkent ze aan de antenne achterop ’t dak in plaats van voorop, de Shogun uitvoering is altijd afkomstig uit Japan. Bij twijfel, even chassisnummers checken, begint met JSA. Enigste probleem dat bekend is bij deze wagentjes is de versnellingsbak, welke na revisie probleemloos zou moeten blijven! Je mag er vanuit gaan dat dit al gebeurd is bij het merendeel, maar check het wel! Symptomen hiervan zijn een jankend geluid in z’n 1e en 2e versnelling en het uit zijn 5e versnelling schieten. Voor 4000,- staan ze wel te koop al is de kilometerstand dan wel wat hoger waarschijnlijk! Succes!
Dus je maakt voornamelijk lange ritten. Over de snelweg uiteraard. Dan is groter en wat zwaarder altijd beter… Mijn advies (en tevens YOLO): BMW E39. En voor je over de kilometerstand gaat miepen: de zes-in-lijn is wat dat betreft onverwoestbaar. Verbruiksverschillen is bij cruisen verwaarloosbaar. En daar de 520i en 523i met 170pk en 245Nm genoeg reserve hebben in vergelijking met de gemiddelde medeweggebruiker, kun je al voor die gaan.
Aan de andere kant van het l6-spectrum vinden we de 530i (hier met wat minder kilometers, maar net boven het gestelde budget, dus dat wordt onderhandelen). Dan heb je pas een rustige motor! En zeg nou zelf, dat ziet er toch fantastisch en solide uit.
Een goede middenmoot vormen de 528i en 525i

Er zijn verscheidene E39’s te krijgen voor dit budget. Ook eventueel met een kilometerstand beneden de twee ton, maar dat is wat dieper spitten in het aanbod, mede omdat je dan het kaf van het koren moet gaan scheiden…
En nog een voordeel: zodra er een dame in je leven komt (met eventueel gevolg), dan hoef je deze wagen niet weg te doen, want ook geschikt als gezinswagen. Win-win dus. Daar ga je dus no lang plezier van hebben.

Verbaast me dat @willeme hier totaal aan voorbij gegaan is.
@e1000bmw523i:

Ben zooooo happy met mijn 528 ..
Echt een top ding voor een fractie van 4000 euro gekocht ..
Had ook een focus voor een fractie daar weer van ..
Dus zit je in het sloop segment ..

De Focus was gewoon beter foolproofer scherper en zuiniger dan de E39 ..

Maar beide zeer fijne auto’s ..
De E39 is idd net effe meer yolo ..
Hmm… Denk dat je voor 4K ook een leuke Italiaanse sedan/station kan vinden. Misschien nog wel wat jonger dan de 406.

Iets met zes “koplampjes” :-)
@posthumus: de klad treedt er hier inderdaad in….vergeten we het antwoord op alle vragen? dit keer zou ik in jouw geval een 159 1.9jtd zoeken…
een 147 met datzelfde blok kan natuurlijk ook.. hoge km stand is niet echt een bezwaar, want daar kan altijd nog wel een tonnetje bij….
@posthumus: zeker! En ook met lage kilometerstanden.
Ben ik de enige die de achterkant van de opel astra cabrio enorm veel op de maserati gransport (spyder) vind lijken?!?
@koenigsegggone1: tijd voor de pearl
@hans75: ik denk dat ik dan eerder langs jou ga, hans anders
Uit het rijtje de Focus of de Punto. Zelf zou ik zoeken naar een Civic.
Even een onnederlands idee.
Ga naar de bank,pak 10.000€,betaal 5 jaar 200 per maand en koop een nieuwe fiesta ! (14000€ kan )
Economie gesteund,jezelf getrakteerd en geen gezeur meer.
Ps dit doen Italianen,Belgen, Grieken…
Alleen in NL gunnen we ons niets.

Daarom ligt hier ook alles op zijn gat…
@klausie: Je kunt niet in zijn portemonnee kijken. Wellicht bevindt hij zich in de positie dat hij geen lening kan veroorloven/krijgen.

Bovendien: als de rest in de oceaan springt, moeten wij dat dan ook doen…?
@klausie: Jezelf trakteren is een feestje, maar geen Fiesta ;(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).