Autoblog advies: enorm ruime auto voor €4.000

Auteur: , 112 Reacties
Volvo V70

Ok: een Volvo ligt enorm voor de hand. Maar zijn er nog meer opties?

Maak kennis met Autoblog-lezer Bart. Op zijn inrit prijken op dit moment twee titanen uit de verkooplijsten: een Fiat Grande Punto en een Volkswagen Passat. Je zult het wel voelen aankomen: dat gaat binnenkort veranderen. Naast geld uitgeven aan auto’s kun je het namelijk ook in de verbouwing van een huis stoppen en dat is precies wat Bart wil gaan doen.

Het zal geen kleine verbouwing worden, want Bart en zijn vrouw hebben er maar liefst 2 jaar voor uitgetrokken! Nog een verandering in het gezin van Bart: zijn vrouw heeft een nieuwe baan en zal voortaan met de trein gaan reizen. Er is dus een auto minder nodig. Wat Bart zoekt is een goedkope, ruime en comfortabele auto waar hij in elk geval twee jaar mee vooruit kan.

Uiteraard, de Volvo V70 komt meteen bovendrijven. Deze hoeksteen van de samenleving blijft maar rijden en werkelijk iedereen heeft er onderdelen voor. Kortom: voldoet helemaal aan het wensenplaatje, dat je hieronder kunt zien:

Huidige /vorige auto's:Prive: Fiat Punto diesel, zakelijk: VW Passat
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 4.000
Jaarkilometrage:< 10.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Gaan minder kilometers maken
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, 1 dochter van 1 jaar en een hond
Voorkeursmerken /modellen:Volvo V70
No-go modellen / merken:

Volvo V70 2.4 Europa
€ 3.950
1998
165.000 km

De Volvo V70 is een icoon. Ironisch dat dit icoon eigenlijk zijn leven begon als Volvo 850. De kwaliteiten van de V70 staan buiten kijf. Ze zijn ruim, praktisch, uiterst comfortabel en redelijk betrouwbaar. Als je een rondje rijdt in een V70 begrijp je meteen waarom ze zo populair zijn: je zit op fijne fauteuils, de vijfcilinder roffelt lekker in het vooronder en alles lijkt in de achterbak te passen. In het budget zijn er voldoende te vinden, waarvan de meeste astronomische kilometerstanden op de klok hebben staan. Exemplaren met minder dan twee ton zijn lastiger te vinden.

Volvo V70

Mercedes-Benz E280 Combi (S124)
€ 3.250
1995
200.000 km

Nog zo’n de hemel ingeprezen auto. De W124 is het toonbeeld van onverzettelijkheid. Mits het onderhoud een beetje correct is uitgevoerd blijven deze auto’s rijden en rijden. In het budget is het een beetje lastig zoeken. Er staan veel verkwanselde exemplaren tussen met bizar hoge kilometerstanden. Wij vonden een paar heel sober uitgevoerde E-klasses waaronder zelfs een heuse zescilinder. Dat ‘sober’ moet je heel letterlijk nemen. Op de voordeuren zit elektrische bediening en je krijgt de 8-gaats lichtmetalen velgen. Maar items als airco, fabrieksradio of een schuifdak zul je moeten missen. Opties waren destijds schreeuwend duur op een W124. Als je een complete uitvoering vindt in combinatie met een acceptabele kilometerstand, betaal je automatisch de hoofdprijs.

Mercedes-Benz E280 Combi

Toyota Camry Stationwagon 3.0 GX (XV10)
€ 2.750
1997
165.000 km

Een V70 of W124 onverwoestbaar? Schattig, maar deze Camry is misschien wel het ultieme toonbeeld als het gaat om een doorwrochte stationwagon. De Duitser en de Zweed worden in Europa op handen gedragen, maar de Camry wordt geëxporteerd naar landen waar de omstandigheden erbarmelijk zijn. In tegenstelling tot de Benz en de Volvo zijn Camry’s wel compleet uitgerust. Airco, lederen bekleding, schuifdak en automaat zit er meestal wel op. De motor lust een wel een slokje, maar er was ook een zuinigere 2.2 viercilinder. De auto is met V6 overigens niet meer dan vlot, het is vooral een heel comfortabele cruiser. Qua betrouwbaarheid staan deze auto’s te boek als hardnekkiger dan kakkerlakken, maar het is wel belangrijk dat ze goed onderhoud hebben gehad. Sommige onderdelen kunnen overigens behoorlijk prijzig zijn (want zeldzaam).

Toyota Camry

Renault Espace 2.0 Authentique (J81)
€ 3.750
2006
170.000 km

Wat? Gaan we een Espace aanraden? Maar die auto’s staan toch bekend als enorm storingsgevoelig? Dat klopt, met name de eerste exemplaren hadden in het begin van hun carrière nogal wat problemen. Maar ga voor een jonger exemplaar, die zijn een stuk betrouwbaarder en vallen alsnog in het budget! Ga voor de instapvariant (Authentique) met de instapmotor (2.0 16v). Die zijn kaal en niet vooruit te branden, maar wat er niet op zit kan ook niet kapot. Wat de Espace wel biedt: ruimte! Ook zijn het enorm fijne reisauto’s. Je zit lekker hoog en het onderstel is soepel afgesteld. Ideale auto om mee te cruisen naar Zuid-Frankrijk. Of gewoon de kinderopvang om de hoek, natuurlijk. De waslijst van het aankoopadvies lijkt bijzonder lang, maar dat betreft voornamelijk de oude diesels. Check of alle elektrische spulletjes goed werken, of het dashboard functioneert en het stuurslot het doet.

Renault Espace

Opel Signum 2.2 16v Elegance
€ 3.250
2004
135.000 km

Net als de Espace biedt deze auto enorm veel waarde voor zijn geld. En om heel eerlijk te zijn: waarom de Signum zo onderschat is, is niet helemaal duidelijk. Ze zijn namelijk bizar ruim, luxe uitgerust, uiterst comfortabel en hebben zowaar iets van karakter. Het is natuurlijk geen ‘Premium’ auto, dus dan is het lastig om in dit segment potjes te breken. Doe er je voordeel mee, want tussen de 3 en 4 mille heb je keuze uit mooie exemplaren. De 2.2 motor is een fijne: snel zat met een acceptabel verbruik, maar een 3.2 met meer dan 210 pk is ook mogelijk.

Opel Signum 2.2 Elegance

Lancia Kappa SW 2.4 LX (838)
€ 2.850
1999
90.000 km

Chique, niet Duits, Premium, vijfcilinder. Daar voldoet niet alleen een V70 aan, maar ook deze Lancia Kappa SW. In tegenstelling tot de Volvo zul je deze met een lampje moeten zoeken, want nieuw was de K geen doorslaand succes. Waarom niet is eigenlijk een beetje onduidelijk. Ze waren erg luxe, de motoren erg fijn en het comfort was uitmuntend. Misschien was de Lancia Kappa te subtiel en bleven de oude sentimenten omtrent Lancia opspelen. Dat drukt de prijzen aanzienlijk, want voor 3 tot 4 mille kun je de mooiste exemplaren uitzoeken. Wij zouden opteren voor de 2.4 vijfcilinder, fijn blok in de omgang. Er was ook een uitvoering met een Busso V6 (en automaat) en zelfs een hele snelle 2.0 20v Turbo uit de legendarische Fiat Coupe.

Lancia K SW

Saab 9-5 Estate 2.3T Estate
€ 3.500 (Dld.)
2001
160.000 km

De Volvo 850 Estate en V70 waren een regelrechte hit, zoveel is duidelijk. Het duurde eventjes voordat ze bij Saab inzagen dat zij ook een ruime stationwagon konden maken. Gelukkig kwam deze er uiteindelijk wel. Qua kwaliteiten staan de Zweden enorm dicht bij elkaar. De Volvo is iets saaier en de Saab wat eigenzinniger. Zowel qua uiterlijk als in het interieur. De 2.3 Turbo motor is een waar pareltje: stil, soepel en sterk. De automaat met zijn vier versnellingen kun je het beste overslaan. De handbak is fijner. Helemaal foutloos zijn ze niet, maar met het juiste onderhoud kun je er nog jaren plezier aan beleven. Wouter legt enthousiast uit waar je allemaal op moet letten bij de aankoop van een 9-5 in deze video.

Saab 9-5 Estate

Yolo: Chevrolet Caprice Classic Stationwagon (N35)
4.000
1981
130.000 KM

Als we de eisen (groot, ruim, comfortabel) doortrekken tot het idiote komt deze topper in aanmerking. De stationwagon van de Caprice Classic is zo bizar groot dat het weer leuk is. Hetzelfde geldt voor de 5.0 liter V8, die 155 pk leverde in 1981. Maar je hebt wel een redelijk koppel en een fantastische soundtrack. In het budget kun je niet kiezen uit de mooiste exemplaren (die doen al gauw het dubbele), dus als je een beetje handig bent kun je een goede deal doen. Tip: sla de zwarte exemplaren over. Deze hebben weliswaar een goed leven gehad, maar het idee dat de auto enkel bestemd was om zes planken te vervoeren is misschien een mindere.

Chevrolet Caprice Classic Stationwagon

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



112 reacties

Ford Mondeo Mk3. Praktisch onverwoestbaar, en voor dat geld heb je tegenwoordig een hele leuke uitvoering.
@xenonlampje: dat was het eerste model wat bij mij opkwam!!
@xenonlampje: Top tip!
heerlijke auto. Kaarten mee gereden.
@pagin lastig dat swypen…. Jaren mee gereden
@paginl: Ik was 19 toen ik er een kocht. 2.0 Ghia in combi uitvoering. Elke optie behalve xenon en automaat. Ben nu 22 en rijd er nog steeds mee. Niet kapot te krijgen.
@xenonlampje: wowww al drie jaar dezelfde auto rijden ;-)
@xenonlampje: yess, topkist. Stop maar met zoeken! En voor €4000,- kun je tegenwoordig echt een heul dikke vinden!
Makkelijke keuze, de caprice natuurlijk! Een voyager is trouwens ook nog een optie?
@uselessguy: Moet dan wel je hobby zijn hoor; onderdelen zijn schaars in NL, je moet altijd naar een specialist en de V8 loopt nog geen 1:6 … als je geluk hebt. Verder een machtig apparaat, al vind ik een Jeep Grand Wagoneer een stukje stoerder :)
Die Lancia, die kost echt brol maar wees niet verbaasd als het gewoon de beste van dit lijssie blijkt te zijn.
Onderdelen voor FIAT prijzen.
@desjonnies: eens en als het dan toch een Volvo moet zijn neem dan een 960. Kost minder en nog handiger om hout ed te vervoeren voor de verbouwing.
@SpiderIV: Die 960 rijdt ook prettiger dan een V70, vind ik althans.
Dat ze minder kosten, daar ben ik echter niet zo zeker van. Ja, met 6 miljoen kilometer ervaring wel.
@desjonnies: heb vele kappas gehad in verschillende uitvoeringen, erg ondergewaardeerde auto. Kan zeker qua rijeigenschappen met de premium merken mee. Helaas niet qua brouwkwaliteit van het interieur. De zetels zijn helemaal top!
Ik zou Yolo doen of de Camry. Jammer dat je de Camry met een vergrootglas moet zoeken
@toyotafortuner: Je ziet ze niet zo vaak maar zijn toch heel herkenbaar door de dubbele wisser achterop
Misschien Ford Galaxy? Zeer ruim, fijn sturend en redelijk betrouwbaar.
@autogedrocht: Ik heb wel vaker gehoord dat het nogal een zwabberbak is. De iets kleinere SMax rijdt zoveel fijner.
@berlinetta: ik heb alleen de versie uit 2000 gereden, dat vond ik geen zwabberbak. Gezien het budget denk ik niet dat een SMax tot de opties behoord.
Ehh een Multipla.
@kobus1967: ook objectief geen gek idee.
De Saab, gewoon een chique auto
Fiat Multipla!.. dan heb je ruimte…
@hans75: en een goede wegligging, alleen altijd met de ogen dicht instappen
De Volvo: je rijdt niet overduidelijk een oude auto, veilig voor de oogappeltjes, en er is meer dan genoeg keuze. Ook prettig: er zijn legio specialisten die voor weinig (of ‘Box 4’) uitstekend werk leveren. Lees je een beetje in, let op de dingen waar je op moet letten en je rijdt voor weinig een dijk van een auto.
@volvo-s60-adept: mee eens! Oerdegelijke tanks, zelf ook veel kilometers mee versleten.
@volvo-s60-adept: sorry maar voor minder Volvo-minder volk is zo’n baksteen zeker een oude auto.
@davelepeef: Dan een 850R pakken. Nog ouder maar zo veel stoerder
@kennone: 4000€ remember?
@volvo-s60-adept: Precies, vermijd de modellen dat de laatste pogingen van Volvo waren qua electronica voordat de V70 een Mondeo werd. Vermijd daarom de ’99 modellen…
De Kappa is echt een heerlijke wagen! Geniaal blok met heerlijk geluid, prachtig van buiten en binnen. Zeker de achterbank is ook enorm en heel comfortabel. Alleen lastig om een echt goed exemplaar te vinden denk ik. Die van ons hebben we 10 jaar geleden al weg gedaan met dik 2,5ton op de klok.
Een caddy.

als het er normaal uit moet zien en noer compleet opgereden de opel.
via Android app
@marc94: Vertaal dat eens?
@autodrop: Touchscreens zijn nooit mijn sterkste punt geweest. Poging 2

Als het echt voor het verhuizen is en het verder niet uitmaakt kan je beter met een caddy rijden en compromisloos gaan.

De opel is voor het budget het meest “vers” en smoelt moderner. Ook qua interieur etc. De rest is groot oud en uitgeleefd.

@marc94: wel handig voor hun 1-jarige dochter ook; die Maxicosi zet je gewoon met een spanbandje vast. ;-)
@kicknl: goed punt. Dan zou ik duidelijk voor de opel gaan.
De Espace trouwens ook gehad, eentje uit 2004, maar dan wel met de heerlijke 3.5V6 en automaat. Ook een geniale auto, met alles erop én vrij degelijk eigenlijk. Zuipt alleen als een bootwerker. Maargoed, de kale 2.0 16V lijkt me echt niet vooruit te branden en daardoor wellicht in de praktijk net zo onzuinig…
Lancia Phaedra, luxe en ruimte alom
Tis nog makkelijker om voor 4000 euro een ruime auto te zoeken dan voor 40.000 ..

Al die meuk van rond het jaar nul is gewoon top ..
97 tot 04 waren kwalitatief topjaren ..

Ik zou voor de lancia Phedra gaan ..
Chiqueste gooi en smijt bak die je ooit gaat vinden ..
Voor 4.000 koop je met een beetje je best doen 2 prima v70’s. Of een V70 en een C70.
@pomoek: iets te snel gedrukt: de laatste variant is natuurlijk helemaal jolo!
@pomoek: Mja. Hangt béétje van je opvatting van ‘prima’ af denk ik…
@davelepeef: heb je een puntje. Alle electra bijvoorbeeld werkend is natuurlijk een beetje een utopie. Dan moet je zelf af en toe even aan de bak.
Opel Zafira OPC, ruim en een beetje sportief
Zeker in Arden Blue een mooie auto
Mercedes Vito
Ik moet bekennen dat geen enkele auto van dit lijstje me trekt, maar het zijn allemaal goede aankopen denk ik. Is maar net wat je smaak is. Zelf zou ik voor de meest voor de hand liggende auto gaan: de Volvo.
Er is maar 1 optie. De omega caravan. Heerlijke v6 en een laadruimte van ruim 2 meter.
€4.000,- vind ik altijd een wat lastig budget.Met alle respect voor Bart, maar het is allemaal net niet.Van alle suggesties in de Camry zeker de allerbeste.Want Toyota.Maar vind maar eens een knappe, sowieso dat model(jaar) maar vooral de station.De laatste keer dat ik die zag irl kan ik mij oprecht niet herinneren.De S124? Hou op met me.Die 4 ruggen ben je al kwijt in het eerste jaar onderhoud.,niet omdat de auto slecht is,integendeel maar als je er eentje op de kop kan tikken voor die prijs mag je blij zijn als je de hoek haalt.
Ergo; of geef meer uit(en het liefst bij uw plaatselijke MB dealer met een vogelkenmerk) of koop gewoon een grote bak voor 2 ruggen en dump ‘m als ie kapotstuk is.
@noosaheads:

Beste optie idd ..
Zo groot mogelijk hok voor minder dan 2 rooitjes en na de verbouwing doorstoten ..
@noosaheads: een s124 kost werkelijk geen drol aan onderdelen. Ga naar een onafhankelijke garage die zulke auto’s leuk vind en je houdt voor een paar honderd euro per jaar die dingen goed rijdend. Wel een 4 cilinder nemen, liefst een 230 met handgeschakelde 4 bak. Die motoren zijn onverwoestbaar en die bakken al helemaal.
@lekbak: Een ouwe auto kost gewoon geld.De bal is rond en de zon komt morgen gewoon weer op.Moet ik er nog meer clichés ingooien om je te laten snappen wat ik bedoel?
@noosaheads: jij brengt het nu als een feit. Maar ik ben ervaringsdeskundige en deze ouwe benzen zijn de uitzondering op de regel. Ik heb er meerdere van gehad, in betere en mindere staat en allemaal waren ze spotgoedkoop in onderhoud. En nergens op bezuinigd!

Zo is mijn w201 zo’n beetje de goedkoopste auto op deze aardbol wat onderhoud betreft. In 8 jaar tijd zit ik op een gemiddelde van 250 per jaar. Inclusief banden en remmen (eenmaal), om het jaar een beurt door mezelf en door een garage. Hoezo een oude auto kost geld?
@noosaheads:
Voor 4000€ vind je genoeg bruikbare auto’s…
Weet je wat het probleem is?
Het maakt geen indruk bij de buren, of kennissen .
En je hebt niet de laatste, veelal onzinnige snufjes.
Laat ik daar nu net lak aan hebben.
Lang leve de goedkope barrels!!!
Al gedacht aan een Toyota Avensis Verso? Groot en ruim en ook ruim voor de € 4.000 te koop.
@jeroenwz:

Nee .. onmogelijk ..
Net als een Nissan Tino ..

Auto’s die gewoonweg niet in een menselijk gedachte mogen voorkomen ..
@lincoln: “auto’s”
Lekker 2 jaar doorkachelen met die Punto, zie de noodzaak niet van dit advies; met 1 kleine en een hond voldoet die Fiat toch gewoon?
@bluebird: Bart zoekt specifiek naar een ruime auto. Gezien hij ook gaat verbouwen, kijk ik er niet raar van op als zo’n grote wagen deels gekocht wordt om de bouwmaterialen mee te vervoeren.
@Edge: ja, OK, dat kwam bij mij niet duidelijk over in de tekst. Maar dan zou ik lekker mijn geld op zak houden en een trekhaak onder de Fiat knallen.
@bluebird: jij hebt geen kinderen neem ik even aan?
Wat is er mis met de huidige Passat?
Mitsubishi Grandis. Of heeft die bodemprijs nog niet gehaald? En dan niet de diesel, want sjoemel!
@marinepower: Een Grandis voor die paar centen zal wel heel lastig worden.Ik heb ze ooit nieuw verkocht en dat was geen goedkope auto.Nu schreef die auto toen al sneller af dan dat ie optrok maar heel erg goedkoop gaat die niet worden.Het is trouwens wel een fijne en betrouwbare auto.En als je dan toch een MPV wilt, dan is een Grandis een hele goede kandidaat.Ziet er in de juiste kleur best aardig uit maar datzelfde geldt voor een Mazda 5, tikkie kleiner maar rijdt nog veel beter.
2 ruggen koopt je de beste Impreza GC8 als foeilelijke station.
Maar 800 Euries ook.
Kun je kiezen : 1600 standaard hok, 2 liter of 2 liter WRX.
Betrouwbaarheid en kostenplaatje van welhaast Bijbelse proporties.
Zeer gewild bij Godvrezende caravan bezitters en ANWB leden.
What about een C5 Break van de vorige generatie, ruimte van een Volvo break, comfort van een Citroën met het voordeel dat het ding qua vering geen krimp geeft als je er 600 kilo lading in gooit.
Zijn er genoeg van, goedkoop en knijterfijne rij- machine.
@desjonnies: Ik heb best lang Citroëns verkocht en als ik aan de vorige serie C5’s denk herinner ik me vooral de bijna huilende klanten aan de receptiebalie die duizenden euro’s aan het aftikken waren voor een beurtje.Vooral die stomme veerbollen met hun speciale groene kudtolie.Goed dat ze daar mee gestopt zijn.De laatste C5 was/is daarentegen een meer dan prima auto.
@noosaheads:
Ik heb 2 van die C5’s gehad en het waren prima auto’s.
En nooit problemen met de vering. Beide naar de 3 ton gereden.
Tip: neem niet de twee liter benzine met een automaat. In Nederland gaat het wel, maar in vakanties met bergen is het een ramp. Te weinig versnellingen die te ver uit elkaar liggen. Dus loeiend in z’n 1 de berg op.
@sabrerator: Misschien chargeer ik ook wel een beetje, het was zeker geen kommer en kwel elke dag en vooral de diesel waren best goede auto’s maar ik schaamde soms de ogen uit m’n kop als er geen mensen van de receptie even waren en ik moest even een factuurtje van een paar ruggen laten aftikken.Dat gezegd hebbende; dat heb ik bij de gloednieuwe Alfa Romeo’s, Abarth’s BMW’s,Chevrolet’s,
Fiat’s,Hyundai’s,Kia’s,Mitsubishi’s,
Nissan’s zelfs Mazda’s en ook Opels meegemaakt.Ik blijf dat vervelend vinden.
@noosaheads: blij dat VAG blijkbaar goedkoop in onderhoud is
Met de combinatie ruim en goedkoop kom je voor €4000 volgens mij sowieso uit bij de Dacia Logan Mcv.. betrouwbaar en lage vaste lasten ivm laag gewicht. Inclusief handige deur ipv achterklap. Exclusief uitstraling
Als hoge wegenbelasting en verbruik geen bezwaar is dan wellicht kijken naar een BMW X5 of mercedes ML van 15 jaar oud met 2 ton+ op de teller.
@sjeemsbond: Het budget is 4 ruggen en jij komt met zoiets? Sorry maar je snapt er weinig van.Kopen is één ding, kan bijna iedereen.Wat er daarna gebeurt is iets anders.
Zo een Volvo is prima optie…

Verder Honda accord station dan rijdt je ieder geval een betrouwbare auto en als je mzzl hebt zelfs een 2.4 met navi klimaatregeling alles aan boord…en model kennen weinig mensen dus weten ook niet hoe oud deze is en toch al stuk jonger dan veel opties die ik voorbij zie komen..
@willeme Gaan we hier op AB nou ook al de 3e persoon enkelvoud van “willen” stam + t doen? “wat Bart wilt gaan doen”. Sorry dat ik de taalnazi uithang, maar de Nederlandse taal is nog te redden!
En voor de achterklep…een 2.4 heeft elektrische kofferbak, ideaal voor vakantie en boodschappen inladen 😉
Peugeot 406 Break.
Heeft een grotere koffer dan de Volvo (ja, heus!), is lichter dan de Volvo (scheelt belasting), is zuiniger dan de Volvo (immers geen vijf cilinder) en is goedkoper in aanschaf dan de Volvo.
Voor 1500 piek heb je vast wel een exemplaar die het twee jaar volhoudt. Aanbod is ruim zat. Idem voor een Citroen Xantia Break. Dingen zijn echt spotgoedkoop.
@Rob: of een Citroën Evasion, Peugeot 806, Fiat of Lancia… Ook heel veel voor weinig
@jansen: de evasion turboD (ja jammer genoeg diesel) is bovendien motorisch onverwoestbaar en werkelijk gigantisch qua ruimte. Ik spreek uit ervaring…
En goedkoop te verlagen, gewoon 22 zakken van 40kg betonmix halen in de doe het zelf. 😁
Subaru Forester mis ik in het lijstje.
Mannen, ik weet niet of dit mag, maar ik weet niet hoe ik dit anders aan de lezers kan vragen:

Weet iemand een goede BMW specialist in/omstreeks amsterdam? Liever geen dealer. Thanks!
@basbasbas: dan weet ik ook niet of ik mag antwoorden ;-)
Ik was zelf erg content met de specialist in de Waarderpolder (Haarlem)
@basbasbas:
je mag hier altijd ALLES vragen !
@basbasbas: mijn vrouw heeft eigenlijk overal verstand van… Maar helaas, niet omgeving Amsterdam.
Ik zou voor de saab gaan, de 2.3T is een pareltje. Alleen zijn saabs redelijk zwaar dus de mrb is wel wat hoog. Verder een topauto.
Mazda 626 combi, koop je voor onder 1000 euro en rij je mee naar Afrika en terug. Daarna verkoop je hem weer voor hetzelfde geld.
Mijn keuze: Een Fiat Stilo. 4 Sterren crashtest, lekker rechttoe-rechtaan hok en geen design station. Hij is heel hoog, da’s erg praktisch. Rij er al bijna 6 jaar weer totaal probleemloos mee. Reparaties in die tijd <500€.

Ander idee, Skoda Octavia. Onderdelen vindt je gratis op iedere straathoek, wat jonger en moderner dan de voorbeelden die je hierboven vindt. Ook ontzettend ruim. Echt grote bouwmaterialen komen toch met een vrachtwagen, dus die hoef je er niet in te vervoeren.
@barchettadriver: Octavia dacht ik ook aan, en als het wat vooruit moet gaan kan je nog altijd een oudere RS zoeken.
Puur rationeel gaat er niets tegen een Peugeot Partner/Citroën Berlingo, maar de lol is er bij dagelijkse ritten dan toch ook flink af…
Eigenlijk vind ik dat zelf DE sport van auto’s, iets voor weinig kopen waar iedereen minachtend zijn neus voor ophaalt. Maar in de file zit jij naast die geleasde BMW M5 van krap twee ton Euries en doe je allebei hetzelfde ding. Toch?
Zoals die Renault 21 op Marktplaats nu, 1994 met nog geen zestigduizend kilometer die als NIEUW is. Voor de vaste prijs van € 1500. Koop je nog geen fatsoenlijke fiets voor, zijn er bijdehandjes die lekker 100 Euries minder bieden voor die kar! Ik loop al een week te bedenken waarom ik er nog een Renault 21 bij wil hebben.
Maar een ‘echte’ zoals deze, wordt noooit minder waard. Dat is één ding wat zeker is.
@desjonnies: hahaha, zalig dat excuses zoeken om iets te kopen… ik heb dat veelal met gereedschap…
gelukkig ben ik “te arm”, en heb ik te weinig plaats voor auto’s & moto’s anders zou ik me daar ook aan durven wagen. “Gewoon om er eens een tijdje mee gereden te kunnen hebben…”
XM Break. Riante wagen, met afstand het comfortabelste wat ik ooit gereden heb. En onderschat de laadruimte niet: Ik heb er een complete piano in vervoerd. Achterbank neer, piano erin, klep dicht. En de hydropneumatische vering corrigeert wagenhoogte en remdruk voor het gewicht.
Wat de Volvo betreft: Bedenk dat de V70 / 850 een stuk krapper is dan alle achterwielaangedreven stations van het merk. Ga je lekker te buiten aan een 9-serie. Die waren niet voor niets het topmodel. Heb je meteen een 6-in-lijn.
Avantime? Ik heb vorige week mijn 2002 Renault Avantime 2.0 16V Turbo verkocht aan Michiel uit Soest. Hij was op zoek naar een V70, maar samen met zijn vrouw zijn gevallen voor de Avantime. Een heerlijke luxe franse cross-over tussen MPV-coupé-cabrio. In mijn opinie de mooiste franse coupé na de Citroën SM.
Renault Aventime, beschikbaar voor het budget. uniek en mogelijk een wagen die nog wat meer waard gaat worden
Ik zou voor een C5 Break gaan. Je kunt er mega veel in kwijt, grote laadvloer.
En hang je er een kar of een caravan achter dan hangt de auto niet zo zielig in de achterveren.
Technisch erg goed en betrouwbaar.
Houd de Fiat en koop een aanhanger. Voor de gezinssituatie heb je geen grotere auto nodig, en voor de verbouwing is een aanhanger makkelijker dan een wagon, het is nog goedkoper ook.
Citroen c5 c8 peugeot 406 break 407 sw 807 fiat ulysse
Een late Peugeot 406 Break.
Gewoon een lomp grote station (zware spullen tip: Citroën C5 Break) voor tijdens de verbouwing. Daarna door naar een nette Volvo.

Of doe de oud-geld-optie: Gelijk een Volvo kopen, verbouwing doen en uitgewoonde Volvo blijven rijden.
Volvo 850R met wat kilometers op de teller. Niet verder kijken!! 😜
Volvo zonder meer een prima keuze, net als de Saab 9-5 Estate. Beide degelijke auto’s met karakter.

Nog zo’n topper, de BMW E39 Touring. Al even tijdloos als zijn Zweedse tegenhangers.
@moveyourmind: E39 FTW!
Je kan genoegen nemen met zon Volvo met een cilinder te weinig en aandrijving op de verkeerde wielen, maar je kan ook zon heerlijke 960/v90 met een 24 kleppen motor nemen…
@undifined1: Leuke bijauto.Niets meer,niets minder.Ik hou ervan en begrijp me niet verkeerd maar het blijft ouwe meuk in die prijsklasse.Het schiet gewoon niet op.Hou die centen dan gewoon in je zak.
@noosaheads: wat een betweter lijk je met heel wat commentaar hier maar ook hierboven. Jij zult vast heel veel meegemaakt hebben in je automobiele carrière!

12 merken en 13 ongelukken komt bij mij naar boven.
ik rij momenteel zelf in een Opel vectra combi uit 2004, kosten mij 3750€. net zoals de signum niet de spectaculairste auto, maar mijn hemel wat een ruimte heb ik in dat ding!!
Bart weet het nog niet, maar hij wil eigenlijk een diesel.
Dit omdat je, als je aan het verbouwen bent, veel meer km’s maakt dan je vooraf inschat. Even hier wat ophalen en daar wat laten maken. En van Groningen naar Maastricht rijden omdat dáár nu juist die mooie sier radiator te koop wordt aangeboden op Marktplaats.

Been there done that.

En nog een tip, houdt die Punto en koop er een Caddy/Partner achtig ding bij voor €750,- Gooi maar raak, want ruimte zat, en met een tankje diesel rijd je de hele wereld rond..

Vergeet die 280 en ga voor een 4 cilinder s124.

Die auto’s hebben één voordeel wat geen ander heeft. Ze hebben een hydraulisch systeem op de achteras waardoor ze ongeacht de lading altijd recht staan. Ideaal met lading maar ook met een kar trekken. En die kar mag vaak 2100 kilo zijn. Ook een pluspunt.
Wat je wil is een aanhanger.

– geen wegenbelasting / verzekering / APK kosten.

– trekhaakje kost 280 euro (wel even zelf monteren)

– verklooit je interieur van je auto niet met laden/lossen.

Die punto mag 1000 kg geremd trekken dus dat is geen probleem. En een aluminium geremde anssems 750 kg aanhanger kost nieuw 1200, hou je wat centen over.
@longjohnthepirate: Gelijk heb je.Of huur een grote bestelwagen.Ben je er ook.Nee lekker 4 ruggen neerleggen voor een discutable occasion.Doe maar niet.
Rationeel gezien is het inderdaad het beste als hij de Punto houdt.
Toch zou ik, hoe verrassend, de Kappa aanraden. Prachtige, ondergewaardeerde wagen. En nog betrouwbaar ook! En die 2.4 20v is een heerlijkheid. Heb ‘m zelf ook ik m’n Abarth.
Fiat croma?
Tip van iemand die al 5 jaar aan het verbouwen is: koop voor een 700tal euro een aanhanger met laadbak van 2,5 x 1,25 meter.
Ik had voordien een evasion (waar ik soms meer dan 3 kuub afval in stak), maar om die een beetje gezinsproper te houden is dat echt teveel werk…
Nu gaan alle vuile dingen, grote dingen,… gewoon in de aanhanger. Nadien auto en aanhanger ff wegzetten en verder bouwen. Vroeger moest er te diKwijls gepoetst worden om de auto te kunnen gebruiken. Bovendien kan je met een aanhanger van die afmetingen vlotjes plaatmateriaal halen dat anders alsnog niet in de auto kan…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).