Autoblog advies: hybride alleskunner voor 30.000 euro

Auteur: , 48 Reacties

Als je een beetje met je tijd mee gaat, is er dan nog wat leuks te krijgen? Team autoblog zoekt het voor u uit!

Mercedes-Benz C350e Eatate (S205) '16

De ideale auto bestaat niet. Er is altijd wel iets aan te merken. Zeker als je op zoek gaat naar een occasion, dan zal er altijd wel ergens een concessie gedaan moeten worden. Met name als je veel eisen hebt, is er geen ontkomen aan. In de meeste gevallen weten we met redelijk wat alternatieven op de proppen te komen, maar in dit geval werd het wat lastig. We zijn namelijk aan het zoeken voor Autoblog-lezer Frederik.

Ondanks het feit dat Frederik geen laadpaal heeft, zou hij heel erg graag een plug-in hybride willen hebben. Wat wel belangrijk is, is dat de auto net zo luxe is als de huidige auto, een Ford Mondeo. Zo wenst Frederik items als stoelverwarming, goede stoelen en voorruitverwarming. Het liefst wil hij een SUV of een stationwagon. Was dat alles? Nee, de auto mag niet van voor 2017 zijn en moet niet te veel gelopen hebben. Oh ja, ook adaptieve cruise control, een elektrische kofferklep en dergelijke moeten aanwezig zijn. Is dat mogelijk? De wensen en eisen vind je in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Ford Mondeo wagon
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 30.000
Jaarkilometrage:25.000 km
Brandstofvoorkeur:Hybride (benzine)
Reden aanschaf andere auto:We zoeken een zuinigere en modernere auto met veel opties.
Gezinssamenstelling:2 volwassenen + 2 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Zweeds en Duits
No-go modellen / merken:Opel en Franse auto's

Om maar meteen antwoord te geven: nee. Het is niet mogelijk. In principe kan het wel, maar de prijs komt dan (ver) boven het budget.

Wat mis je door de no-go’s?
Er wordt een populair merk van weleer en een complete natie bedankt voor hun diensten. In principe mis je niet heel erg veel, want de merken hebben niet echt veel in de aanbieding wat direct passend is qua wensen en eisen. Echter, zoals hierboven al aangegeven, dat gaat sowieso een heel lastige opgave worden. Een Opel Ampera-e is wellicht iets te veel van het goede. Je kan ook de helft in de zak houden en kiezen voor een Citroen DS5 HYbrid4. Deze heeft een prettige combinatie van een elektromotor met een dieselmotor. Omdat de DS5 wars is van enige vorm van sportiviteit, is de rijervaring heel verfrissend: de auto is juist zeer comfortabel. Het is een rijdende lounge, een beetje zoals de Alfa Romeo Brera dat ook is. Stijlvol cruisen tot en met. Voor 15 mille vind je erg fraaie exemplaren. Dus nee, je mist eigenlijk niets door de ‘no-go’s.

Citroen DS5 HYbrid4 '15

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
€ 29.950
2016
65.000 km

In principe komt de Mitsubishi Outlander PHEV nog het dichtste bij de gestelde eisen. In de juiste uitvoering is de auto zeer compleet uitgerust. Ook kun je de Outlander PHEV’s vinden van zeer recente bouwjaren, met relatief weinig kilometers op de klok. De Outlander is ruim en sinds de facelift in 2016 voorzien van een fraaier interieur en exterieur. Kortom, een toppertje. Zelfs de wegligging is niet verkeerd, net als een Lancer Evolution beschikt de Outlander PHEV over Active Yaw Control (AYC) en bevindt het zwaartepunt zich relatief laag, in dit geval dankzij de accu’s. Qua betrouwbaarheid staat de auto ook nog eens hoog aangeschreven. Zeker als je geregeld de auto aan de lader zet, kun je hiermee erg zuinig rijden. Nadelen? Als de accu’s leeg zijn, stijgt het verbruik enorm hard, zeker als je harder rijdt. Ook is het niveau van verfijning niet op Audi-niveau qua interieur. En het hele land staat vol met deze apparaten. Echter, qua gestelde wensen en eisen is de Outlander PHEV de auto die het beste voldoet.

Mitsubishi Outlander PHEV '16

BMW 330e Performance Line (F30)
€ 29.500
2016
60.000 km

Concessie time! Het is alweer gedaan. De Mitsubishi Outlander is niet alleen de beste optie, maar ook de enige mogelijkheid gezien het eisenpakket. Dus nu over naar auto’s die daarbij ‘in de buurt’ komen. De BMW 330e is een bijzonder prettige automobiel in zijn soort. Zo leuk om te rijden als een 330i is de 330e niet, daar zijn de reacties te traag voor en het gewicht te hoog. Maar in dit rijtje is het zeker de ‘rijdersauto’. Alles is relatief, uiteraard. Het grootste nadeel is dat de 330e er enkel als sedan is geweest, een Touring heeft nooit tot de mogelijkheden behoort, helaas. Ook zul je het moeten doen met een exemplaar met iets meer ervaring dan gewenst. Zeker als je absoluut vast wil houden aan de luxe items. Die waren bij BMW bijna allemaal optioneel en nog eens vrij prijzig ook. Een complete 330e is aanzienlijk duurder. Mocht je achterwielaandrijving niet ze belangrijk vinden en ruimte des te meer, dan is de BMW 220xe een optie.

BMW 330e i-Performance High Executive (F30) '16

Mercedes-Benz C350e Estate (S205)
€ 29.990
2015
90.000 km

De grote concurrent van de BMW 330e was destijds de C350e. In principe waren beide auto’s gestoeld op eenzelfde principe. Men neme een middenklasser met een potente benzinemotor, plakt daar een elektrische motor en accu aan vast en je hebt een uitstekende PHEV voor de imago-bewuste middenmanager. Ten opzichte van de BMW 330e is de Mercedes C-Klasse een stukje potenter, de combinatie levert maar liefst 279 pk. Daarmee is het absoluut een vlotte auto te noemen. Net als de BMW is de Mercedes niet bijzonder ruim te noemen. Zeker als je wat groter van stuk bent, komt de B-stijl wel erg dichtbij. Ook op de achterbank en in de kofferbak is er maar net voldoende ruimte. Gezien de nieuwprijs valt dat best wel tegen. Maar de C350e is in eerste instantie luxe, in tweede instantie pas pakezel.

Mercedes-Benz C350e Estate (S205) '16

Volkswagen Passat Variant GTE Highline (B8)
€ 29.950
2016
85.000 km

Dit moet toch wel een de meest ‘Nederlandsche’ auto’s aller tijden zijn. Een Volkswagen, een stationwagon, een kleine 1.4, plus een hoop subsidie maakten deze auto een absolute kaskraker. In Nederland althans. De naam ‘GTE’ is eigenlijk zeer misleidend, met name die eerste twee letters. Deze auto is ab-so-luut niet sportief. Moet je de Passat dan links laten liggen? Nee, doe dat vooral niet. Want ondanks het feit dat de auto nergens in uitblinkt, laat ‘ie ook nauwelijks steken vallen. Het interieur is zeer verzorgd. Nog niet op ‘premium’-Duits niveau, maar het scheelt niet veel. Het verschil met de Outlander is groot. De Passat is een fijne allrounder. Als je je best doet, is het mogelijk om er vrij zuinig mee te rijden, maar het is zeker geen sinecure. Qua luxe zit het met de meeste Passats GTE behoorlijk snor. Ook is het aanbod behoorlijk riant. Alleen moet je het wel doen met een iets ouder exemplaar dan gewenst, met iets meer ervaring dan gewenst. Maar ja, het was al duidelijk dat er concessies gemaakt moesten worden.

Volkswagen Passat Variant GTE Highline (B8) '16

Lexus RX450h 2WD Luxury Line (AL10)
29.900
2014
140.000 km

Tsja, die eerste generatie PHEV’s gaven meer een inzicht in wat er mogelijk was, dan dat het daadwerkelijk al de toekomst was. De PHEV zal die historie ingaan als het autotype waarmee men zich een groen imago kon aanmeten, dankzij het slim inzetten van technologie. Het gebruik van de auto is doorslaggevend voor het verbruik. Tenzij je in een heel bijzondere situatie zit, zal het verbruik in dit geval tussen de 1 op 11 en 1 op 15 liggen, wat uitstekend is voor dit soort grote en luxe auto’s. Doch waarom niet de PHEV parkeren en gaan voor een uitstekend ontwikkelde reguliere hybride? De Lexus RX450h is een van de fijnste auto’s in zijn klasse. Waanzinnig dynamisch is de auto niet (ook de F-Sport niet) en in zwaar terrein speelt ie ook niets klaar. Voor dagelijks gebruik voldoet ‘ie uitstekend. Wat erg prettig is aan deze auto is het ongekend hoge comfortniveau. De Lexus RX is bijzonder stil en uiterst verfijnd. Typisch zo’n auto die telkens prettiger wordt naarmate je er langer mee rijdt.

Lexus RX450h Luxury Line (AL10) '14

YOLO: Fisker Karma EVer Eco Chic
€ 29.900
2012
160.000 km

Wil je zo veel mogelijk bewonderende blikken met een PHEV voor 30 mille? Kijk niet verder en koop een Fisker Karma. Op de foto’s ziet de auto er al geweldig uit, in het echt zijn ze helemaal briljant. Het is gewoon een rijdende concept car. Dat geldt helaas ook voor de afwerking, want die is niet op het niveau van de beoogde concurrentie. Qua rijden is de Fisker Karma overigens een machtige auto: snel in een rechte lijn en met een uitstekende wegligging. Onderhoud en onderdelen zijn te regelen, maar je moet even je adresjes zoeken. Vandaar de wat grotere afschrijving. Als je het vermogen van de Karma aanspreekt, is het niet een bijzonder zuinige PHEV. Maar laten we eerlijk zijn, dat geldt voor alle PHEV’s. Het verschil tussen zuinig rijden en zeer onzuinig is echt enorm te noemen. Alles hangt af van de discipline van de bestuurder. In de Fisker heb je vooral het voordeel dat je er fantastisch goed uitziet terwijl je rijdt.

Fiesker Karma EVer EcoChic '12

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



48 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Kijk, hier kan ik mij helemaal in vinden! :)

Grote blij.
Kortgezegd, ik wil een nieuwe, grote,full options auto, voor het geld van een kale Polo…
Ik zou ietsjes doorsparen en een 2ehands Tesla Model S nemen. Je betaalt dan in ieder geval een paar jaar geen mrb
Een elektrische kofferklep. Met de beste wil van de wereld kan ik me niet indenken dat dit een must zou moeten zijn (tenzij je maar 1 arm hebt, dan heb je al snel je handen vol). Ik vind het maar een moeilijk uitgangspunt, een hybride van X jaar oud, aftakelend accupakket, en dus minder zuinig wordende configuratie. Als het echt moet, dan maar de BMW/Merc. Of een Lexus. Mocht ik zelf voor deze keuze staan en deze wensen hebben; laat je hybride voorkeur vallen, en knal er een LPG tank in. Ook lekker voor je knip.
@camber24: hier heb je een hybride IS300. Met adaptive.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/lexus-is-300-business-line-navi-safety-system-adaptive-c-elektro-benzine-zwart-a7c3fae4-8c1c-4093-becc-8104cae825fa

@camber24: oh, en als het toch een SUV moet zijn, doe dan een Toyota CH-R. Niet zo heel groot, maar wel een SUV met adaptive, en zoals al aangegeven; concessies!
@camber24: gaat dat echt zo hard met die accu’s in de praktijk? Mijn enige ervaring is met een flinke handvol Priussen (Prii?) en die accupakketten blijven al een jaar of 8, 9 prima.
@camber24: ik ben benieuwd of je die woorden zou herhalen als je zelf een auto met automatische kofferklep hebt. Dat is nl enorm handig. Openen en sluiten met remote. Handig als je veel vast hebt of het regent. Regen dat je aan de auto bent is de koffer open. Sluiten doe je wel als je aan het instappen bent.
Fisker zonder twijfel!! Doe eens gek!! Van binnen heb je ook nog eens het gevoel alsof je in iets speciaals zit
@mats106rallye: Dat is inderdaad een aardig opvallend apparaat, ik zie er met enige regelmaat eentje rijden en ik kijk er dan altijd weer naar om. Of ik hem nou echt mooi moet noemen weet ik eigenlijk niet, maar gaaf is-ie zeker. Wel vraag ik me af hoe het zit met de (specifieke) onderdelenvoorziening. Hoeft niet problematisch te zijn, maar ik zou het altijd even uitzoeken voor ik een auto kocht waarvan de fabrikant niet zo heel lang bestaan heeft.
Een (wat oudere) Lexus NX 300h? Of zijn die nog te duur
@svenska_aeroplan_ab: Lijkt mij ook de meest voor de hand liggende optie… Of die ook daadwerkelijk zuiniger is dan een duitse of zweedse station met niet al te gekke motorisering is overigens afwachten…
Zoveel potenter is een C350e niet t.o.v. een 330e. Ik heb mij weleens flink vergist in zo’n 330e. OT: allemaal geen verkeerde auto’s naar mijn idee. Succes met je keuze.
De 330e is een fijne auto om te rijden, maar heb hem ook mee gehad een weekendje weg met drie kinderen en dan is de kofferbak echt veel te klein. Op de achterbank is het ook geen ruimtewonder, al zal dat met z’n vieren prima zijn.

Wil je ruimte en zoveel mogelijk elektrisch rijden is de Outlander (nieuw vanaf 35k!) de beste keus. In tegenstelling tot de rest is dat een EV met verbrandingsmotor en de rest is een brandstofauto met een elektromotor.
@flutterby: dit vind ik dan zo bijzonder hè, mijn ouders gingen met een simca 1100 (later een Horizon) met 3 kinderen over de Alpen naar het lago maggiore. En dan is een C klasse estate of een 3 serie te klein ?
@eelco74: andere tijd, minder isolatie, minder veiligheid, etc
@dunhozzie: maar een C klasse en 3 serie hebben een veel grotere achterbank en veel meer beenruimte dan een 3 serie.
@eelco74: dan de simca bedoel je? Dat zou kunnen, maar vaak zijn oudere auto’s zonder zijairbags, elektrische raambediening, side impact bars en 2010+ eisen aan isolatie gewoon efficiënter qua ruimte voor de passagier. En dat was mijn punt
@eelco74: heb je de stoeltjes van tegenwoordig gezien? Drie van die krengen op de achterbank is helemaal een uitdaging (als je geen MPV wil rijden).
@mark383: er even vanuitgaande dat je geen drieling hebt, passen er makkelijk 2 2-12 jaar stoelen in en een maxi cosi in het midden. Even opletten en passen welke stoel je koopt.

Daarnaast heb je oplossingen als de multimac. Daar kun je zelfs in een Leon of Toledo nog 4 kinderen achterin kwijt.
@eelco74: Nou in de 3 serie niet hoor. En die Multimac is leuk, erg duur en het is niet toegestaan om passagiers dan zitplaatsen in je auto te hebben.
@flutterby: dat is niet juist,
De RDW heeft het volgende standpunt ingenomen voor wat betreft een zitplaats:
Er is sprake van een zitplaats wanneer deze is bestemd voor het bieden van een (zit)plaats aan 1 volwassene. Een zitplaats met een maximale belastbaarheid van 36 kg wordt door de RDW niet gezien als een zitplaats voor een volwassene.
Vervolgens hoeft deze zitplaatsen niet vermeld te worden op het kentekenbewijs, deze wijziging aan uw voertuig valt hierdoor onder de zogenoemde gebruikers eisen van voertuigen. Hetgeen inhoudt dat men in voorkomende gevallen een goedgekeurd kinderzitje moet gebruiken met gebruikmaking van de gordels van dat zitje.
@eelco74: dat wist ik niet, thanks voor het delen!
@eelco74: probleem is juist dat een kind van 2 nog in een groep 1 stoel zit. Die zijn vrij bulky…

Dat Multimac is een mooi systeem zeg. Wel vrij duur. Aan de andere kant, als je je daarmee een andere auto kan besparen…
@eelco74: ik heb het niet over een 3 serie station maar over een sedan mét een accupakket erin verstopt.
Ook lang gekeken naar hybride en oa de lexussen vond ik wel interessant. Maar met 40k kilometers per jaar toch gekozen voor een bmw 525d Xdrive. Zuinig in z’n klasse, alle ruimte en voor mijn eisen een keuze waar ik na 4 maanden nog elke dag blij mee ben. On-topic; staar je niet blind op hybrides als het gaat om zuiniger te rijden dan je nu doet, er zijn nog veel andere opties!
W221 S400 Hybrid! Uit ervaring kan ik vertellen dat het een zeer fijne auto is!
@vonklausenburg: voor 30k?
Heb je bij dit soort autos niet dat je heel snel een uitgeleefde leaseslet koopt?
@mrrallycross: De gemiddelde automobilist doet 4-5 jaar met zijn auto. Waarom zou een leaserijder niet netjes met z’n auto omgaan? Ook als leaserijder wil je toch gewoon dat JOU auto er goed uit ziet?
@flutterby: ik denk gemiddeld genomen dat leaserts net wat minder goed met ‘hun’ auto’s omgaan. In mijn oude buurt was er in ieder geval een guy met een Ampera die steevast hard over dezelfde drempel roste waarbij de bodem over de grond schraapte. Leek wel alsof hij het erom deed. Misschien haatte hij dat ding zo dat dat ook zo was natuurlijk…

Nou is dat slechts een anekdote, maar het is wel een ‘bekend fenomeen’ dat straten die eerst bestonden uit huurhuizen opeens opfleuren als (een deel van) die huurhuizen verkocht worden aan particulieren.
Toyota RAV4 hybride lukt ook net onder de 30.000 euro met een ton op de teller.
Wil je een royale binnenruimte, dan moet je de Passat hebben. Ik vind de afwerking nog steeds bovengemiddeld goed en de ergonomie ronduit top. Alleen die TSI/FSI blokken… Goede garantieafspraken zijn hier wel een must.
De keuze voor een hybride ontgaat mij weer eens volledig. In veel gevallen is een benzine of diesel veel economischer.
Bijvoorbeeld de Peugeot 408 rxh vind ik erg mooi. Maar dat ding is zo zwaar en zo onzuinig dat het hele hybride gebeuren de auto totaal niet meer aantrekkelijk maakt.
V60 idem dito als de mrb-korting binnenkort vervalt.

Waarom dan privé een hybride willen rijden?
@bakboord1: ik heb hetzelfde dilemma. Rij nu 60 maanden tot 1/2 februari 2020 een Volvo D6 PIH. Auto rijdt fijn, heb ikzelf helemaal naar wens geconfigureerd en kan de caravan van 1800 kg trekken.
Wil hem best prive overnemen maar nogal beducht voor de MRB, en waarom dan niet voor hetzelfde geld een tweedehands 5 serie diesel (die ik ook mooi vind).
@spidermann: hier is ie de deur uitgegaan, vanwege het MRB risico, maar ook de hoge onderhoudskosten.
@bakboord1: ik heb een Mercedes c200 s205 en ik haal gemiddeld een beter verbruik dan de meesten met een 350, ondanks dat ze netjes stekkeren. En een ander belangrijk nadeel van de 350 estate is dat deze in NL op kenteken een trekgewicht van 0kg heeft. De sedan mag overigens wel uitgerust worden met een trekhaak.
Wat een onzin artikel over de Passat GTE. Hier proef ik met name een persoonlijke aversie.
Ik heb de Passat nu 6mnd als opvolging van de Audi A4 avant (2013). De Passat is allereerst een heel stuk ruimer op de achterbank, handig voor de kinderzitjes, en in de kofferbak, er kan namelijk nu een kinderwagen in. Dat de Passat niet sportief is vind ik ook niet kloppen, de GTE modus zorgt voor een heerlijk koppel en vlotte acceleratie. Het feest houd wel op bij 230km/h maargoed, dat rijden we toch nooit.. bijna nooit.
Dan het verbruik, ik rij voornamelijk kleine afstanden en kan bijna 8/10 keer volledig electrisch een reis maken, gemiddeld rijd ik 1400km op een tank benzine.
Waarde voor je geld. Als je een occasion zoekt van 2016 dan vind je rond de 25k zeer complete modellen. Ik was precies dat bedrag kwijt voor een model met active display, lederen bekl, panoramadak, lane assist, ACC en nog veel meer. Met deze wensen/eisen zou de Passat een van de top kandidaten moeten zijn.
-edit: de plaat blijft hangen. Alweer.-
Jullie missen de Toyota RAV4 hybride.
@toyotavenray: Toyota heeft geen plug-ins. Voor mij een reden om niet naar Toyota te kijken…
@tjorque: jawel. De Prius plug-in hybride. En waarom zou je steeds willen frotten met een stekker. Zo,n plug-in moet je altijd opladen om er het maximale rendement eruit te halen.
@toyotavenray: omdat die dan voor 85% van onze verplaatsingen geen druppel benzine verbruikt…
Als ze de nieuwe avensis bvb plug-in zouden maken, die ziet er erg goed uit tegenwoordig…
Kia Optima SW PHEV. Veel bang for bucks in België goed te vinden en meestal nog fabrieksgarantie
Een elektrische koffieklep… kom op zeg
@sr20det: gek dat mensen voor zoiets nog meer obesitas op hun auto willen he?
Waar is de V60 Plug-in?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).