Autoblog advies: lange termijn lease-auto (675 p.m.)

Auteur: , 124 Reacties
Opel Insginia Grand Sport Exclusive '18

Je weet immers nooit hoe het er over een paar jaar aan toe gaat.

Een leaseauto uitzoeken lijkt heel erg gemakkelijk. In principe is dat natuurlijk ook zo. Je krijgt een budget, daarbinnen zoek je het leukste, dikste en gaafste wat mogelijk is. Vervolgens kun je enkele jaren onbezorgd rondrijden. Wat nog wel eens over het hoofd wordt gezien is dat de keuze helemaal niet zo vrij is. De leaseauto is vaak een geste van de werkgever naar de werknemer. De werknemer heeft de auto nodig voor zijn werk en het is een gedeelte verkapt loon, vandaar de bijtelling. Met bijtellingskeuze hebben we gelukkig niet meer te maken, alhoewel: nu betalen we allemaal gewoon heel erg veel. Ik een naar leven, jij een naar leven.

Bij het uitzoeken zijn er meer eisen, het moet vaak een beetje representatief zijn. Ja, je zou in principe een Porsche Cayman, Alfa Romeo 4C Spider of Ford Mustang kunnen leasen, maar dat is vaak niet salonfähig. Uiteraard zit de gebruiker ook met de eigen eisen: de leaseauto wordt vaak ingezet als gezinsauto. Een Toyota GT86 is dan minder handig. Als laatste zijn bedrijven erg hard bezig om hun carbon fotoprint naar beneden te brengen. Dat betekent dat het volledige wagenpark een zo gunstig mogelijke uitstoot moet hebben.

Stephan is een persoon die in zo’n situatie zit. Hij heeft een nieuwe baan en mag een nieuwe auto uitzoeken. Gefeliciteerd, Stephan! Hij had al wat opties in gedachten, maar toen kreeg Stephan te maken met een groot aantal restricties waarin hij mag kiezen. Zo is de minimumlooptijd 50 maanden. Ook moet de auto voorzien zijn van een A- of B-label. Met name door die 5 jaar moet Stephan toch even nadenken: want waar staat hij over vijf jaar? Hopelijk heeft hij dan een betere functie, een vriendin (in huis) en wellicht is zelfs de ooievaar langsgeweest met een pakketje. Kortom, Stephan moet een auto hebben waarmee hij de komende vijf jaar van alle markten thuis is.

Dit zijn de eisen en wensen van Stephan in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Volkswagen Golf / Peugeot 208
Koop / lease:Lease
Zakelijk / privé:Zakelijk
Budget:€ 500 p.m. (zie tekst)
Jaarkilometrage:45.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Nieuwe baan, krijg lease auto.
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:Ford Mondeo, Skoda Superb, Audi A3, VW Golf
No-go modellen / merken:Geen no-go's, maar geen kleine auto.

Alle genoemde prijzen zijn zogenaamde ‘fiscale prijzen’, zoals deze vaker door leasemaatschappijen worden gehanteerd. Deze fiscale prijzen zijn inclusief BTW. De leaseprijzen zijn een gemiddelde van diverse leasemaatschappijen. Houdt er rekening mee dat dit sterk kan verschillen per leasemaatschappij. De leaseprijzen zijn exclusief BTW.

Honda Civic 1.5 I-VTEC Prestige
€ 36.830
€ 670 p.m.

Een premium kwaliteitsproduct waar iedereen overheen kijkt. De nieuwe Civic Hatchback weet de wenkbrauwen regelmatig te fronsen, maar het is in elk geval een origineel vormgegeven auto. Het design gaat niet ten koste van de binnenruimte, zoals het bij sommige auto’s wel het geval is. De splinternieuwe 1.5 VTEC Turbo met 182 pk is een juweeltje: soepel, sterk en zo smeuïg als Calvé-pindakaas met stukjes noot op kamertemperatuur. In tegenstelling tot veel ‘luxe’ uitvoeringen is de Civic in ‘Prestige’-uitvoering daadwerkelijk luxe. Voor een panoramadak, adaptieve dempers, fullmap navigatiesysteem, stoelverwarming voor en achter, parkeersensoren, achteruitrijcamera en 17″ lichtmetalen velgen hoef je bijvoorbeeld niet bij te betalen. Kortom, een welhaast perfecte auto.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo Executive (FK) '18

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Innovation (B)
€ 37.854
€ 670 p.m.

Bij Grand Sport denkt ondergetekende aan een bijzondere uitvoering van de C4 Corvette, maar GM heeft de naam nu gebruikt om de hatchbackversie van de Insignia te tooien. De Insignia Grand Sport zet de ingeslagen weg van de vorige generatie door met een combinatie van een fraai uiterlijk, behoorlijke uitrusting en prima prijsniveau. De vorige Insignia was nogal zwaarlijvig (en daardoor langzaam, dorstig en duur), maar deze generatie is een stuk vlotter. Althans, dat moet de uitwerking zijn. In 9,6 seconden naar de 100 km/u met 165 pk is niet overdadig snel. De Civic is aanmerkelijk vinniger. Ook qua uitrusting legt de Opel het af, alhoewel de Innovation absoluut niet kaal genoemd mag worden met items als Opel Eye, LED-lampen rondom, 17″ wielen en een navigatiesysteem. Dat is op zich logisch te verklaren, want de Insignia is net even een klasse hoger (D-segment). Groot voordeel van de Insignia is het uiterlijk: zeker in de juiste kleur is het gewoon een fraaie auto. Het is ook nog eens een nieuwe auto, dus je rijdt de komende jaren in een vrij vers model rond.

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Innovation (B) '18

Skoda Superb Combi 1.4 TSI Greenline ACT Ambition Business
€ 35.170
€ 675 p.m.

Mochten er de komende jaren in rap tempo een groot aantal ooievaars iets achterlaten, dan is dit nuchter beschouwd de beste optie. De Skoda Superb is vooral een heel verstandige auto. Eigenlijk valt er weinig op aan te merken. Ondanks de kleinere motor en het lagere vermogen is de Superb toch iets vlotter dan bovenstaande Opel. De uitrusting is acceptabel, de broodnodige dingen krijg je standaard mee, maar het luxe gevoel van de Opel heeft de Skoda niet, laat staan de Civic. Het is wel een auto die goed vaart bij een opvallende kleur en grote wielen. Helaas is dat met lease vaak niet mogelijk. Tevens is de Superb een grote afschrijver, waardoor je gevoelsmatig (en cijfermatig) een minder dure auto kunt uitkiezen voor hetzelfde leasebedrag. Wil je echter zoveel mogelijk auto voor een scherp bedrag, dan is dit rijdende bord Brinta de beste keuze.

Skoda Superb Combi 1.4 TSI Ambition Business Greenline ACT '18

Ford Mondeo HEV Titanium X
€ 35.590
€ 640 p.m.

Stephan vond de Ford Mondeo al een beetje verouderd, met name aan het interieur kon hij zien dat de jaren een beetje beginnen te tellen. Maar de Mondeo is er toch niet zo lang? Klopt, In Nederland is deze Mondeo er pas een paar jaar, maar de auto was al een tijdje als Ford Fusion in Amerika leverbaar. De Mondeo is eigenlijk een beetje een ambivalente auto. Voorheen was de Mondeo een van de strakst sturende auto’s in zijn klasse, dat is nu veel minder het geval. Het is nu vooral een prima allrounder die nergens steken laat vallen. Het interieur is niet heel spannend, maar als je deze een beetje luxe aankleedt met fraai leder dan is het prima uit te houden. Sterker nog, met een beetje rekken en korting behoort een super-de-luxe Vignale tot de mogelijkheden. Veel chiquer en meer premium kun je niet voor de dag komen. De HEV heeft voldoende koppel en vermogen om je vlot door het verkeer te loodsen, maar de combinatie gedijt het beste bij een rustige rijstijl. Zo kenden we de Mondeo nog niet.

Ford Mondeo HEV Titanium X '18

Audi A3 1.5 TFSI design
€ 33.430
€ 625 p.m.

Een premium-Audi kan erg goedkoop zijn, zo bewijst deze A3 ‘Limousine’ (we zeggen vanaf nu gewoon sedan). De sedan-variant van de A3 ziet er uiterst smakelijk uit. Misschien een boud statement, maar de A3 sedan is een van de meest geslaagde Audi’s als het gaat om styling. Normaal gesproken is de vertaalslag van C-segment hatchback naar sedan geen gelukkige, maar nu is dat anders. De leaseprijs is keurig, het is niet eens de 1.0 driepitter, maar gewoon de vlotte 1.5 TFSI. Is het allemaal hosanna? Er moet toch ergens een enorme anaconda onder het gras liggen? De A3 is bijzonder kaal uitgerust, zeker in vergelijking met de Honda is het bijna schandalig. Als je alleen al het S-Line pakket en Pro Line pakket aanvinkt schiet je meteen door de 40 mille grens heen en ga je (ver) over het maandbudget heen. Dan staat er overigens wel een fraaie auto, maar het is de vraag of je dat het waard vindt. Ook is de A3 niet meer de jongste, alhoewel je weet dat de volgende A3 sedan er niet veel anders uit gaat zien.

Audi A3 1.5 TFSI design '18

Renault Talisman TCE 150 Limousin (L2M)
€ 38.600
€ 710 p.m.

Dat hele gedoe met de Audi A3 heb je niet bij de Renault-dealer. Als je kijkt voor een Talisman in ‘Limousin’ uitvoering, dan zit er namelijk al een hele hoop standaard op. Het is, heel oneerbiedig gezegd, een speciaaltje. Hier hoef je je niet druk te maken om climate control, 18″ lichtmetalen velgen, navigatie en lederen bekleding. De Renault Talisman is nog redelijk vers, dus de kans dat je in een oud model rondrijdt is vooralsnog niet aan de orde. Het interieur is niet op Duits niveau, maar met de luxe aankleding van de ‘Limousin’-uitvoering stoort dat allerminst. Rijden doet de Talisman opperbest. Het is niet deinerig Frans, maar wel lekker soepel en comfortabel. De vierwielbesturing geeft de auto een extra dimensie op rotondes (en parkeerplaatsen). De motor is geen krachtpatser, maar uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik en de standaard automaat is een aangename toevoeging. Ook erg prettig: het interieur is zeer ruim. Zowel voor als achterin zit je prinsheerlijk.

Renault Talisman 1.6 TCE 150 Limousin '18

Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165 SkyLease GT
€ 34.950
€ 680 p.m.

De moderne iteratie van de Alfa Romeo 159. De Mazda 6 is een groot favoriet onder de mensen die niet dit soort auto’s kopen. Het leuke aan de Mazda is dat alles net even anders is, zonder dat het een extreme auto is. Neem het uiterlijk, dat is nog altijd zeer fraai te noemen. Ga wel voor de sedan, die is net even wat langer en gestrekter dan de gedrongen SportBreak. De motor is een volle liter groter dan de meeste andere auto’s in dit rijtje. In principe is het motorkarakter niet zo gek anders. De gasrespons is iets beter, maar het koppel in de lage toeren ontbreekt een beetje. Het is zeker een fijne motor in de omgang, verwacht alleen geen topprestaties. Qua uitrusting is de Mazda gemiddeld: je komt niets te kort, alhoewel de GT-M uitvoering erg gaaf is (maar net even te duur). De rijeigenschappen zijn verder uitstekend: het is de rijdersauto uit dit overzicht: strak, stabiel en vlot reagerend op de input van de bestuurder. Ondanks dat het uiterlijk nog vers is, is de auto al behoorlijk op leeftijd aan het geraken, het model heeft dan ook onlangs zijn tweede facelift gehad.

Mazda 6 2.5 Skylease GT (GJ) '18

YOLO: Nieuwe Peugeot 508 GT 1.6 PureTech Aut.
€ n.n.b.
€ n.n.b. p.m.

Als je de komende vijf jaar niet in een oud model wil rondrijden, moet je kiezen voor een zo nieuw mogelijke auto en veel nieuwer dan de nieuwe Peugeot 508 komen ze niet. De auto is net onthuld op de Salon van Genève en zelfs de prijzen moeten nog onthuld worden. We kunnen dus erg weinig zeggen over uitvoeringen en leasebedragen, maar Peugeot weet goed wat de concurrentie doet, dus zal de auto (hoogstwaarschijnlijk) rond het prijs-prestatie niveau vallen van auto’s als de Opel Insginia, Ford Mondeo en Volkswagen Passat. De 508 op benzine is standaard uitgerust met een achttrapsautomaat en de minst vermogende variant heeft al 180 pk. Kijk, dat klinkt erg goed. Combineer dat met het smakelijke uiterlijk en bijzondere interieur en je hebt een aantrekkelijke automobiel voor de deur staan. Alle details moeten nog bekend gemaakt worden, maar de 508 is absoluut eentje om in de gaten te houden.

Peugeot 508 GT '18

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



124 reacties

Ik heb op dit moment zelf een VW Golf 7 Facelift, ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de Golf. Doet alles goed, geen nare verrassingen. Voor mijn werk navigeer ik veel door Europa, daarbij is het nieuwe navigatiesysteem van VW wel èrg goed… Als ik de vrije keuze had; Superb of de A3 Sedan. De Superb 2 dagen mee gehad, erg fijne reisauto met een enorme laadruimte. De A3 Sedan vind ik dan weer erg mooi qua lijnen.

Wellicht een enorme VAG-Fanboy reactie, maar ze hebben mij erg positief verrast. (en dat uit de mond van een Saab liefhebber..)
@nelissaab: tja. Als Saab liefhebber is je meest recente vergelijkingsmateriaal een auto van 10 jaar geleden ;)
@nelissaab: Bij alle merken is het tegenwoordig zo, als je een gewoon goede auto meekrijgt/toebedeeld krijgt, kun je overal wel mee thuis, of uit komen.
Volkswagens en de gerelateerde merken, zijn fijne reisgenoten, heb ik ondervonden door de jaren heen. Maar ik heb ook veel andere merken bereden en hoofdzakelijk bij alle wel een goed gevoel gehad, als je een ondeugdelijke auto meekrijgt/toebedeeld krijgt, dan is het altijd huilen met de pet op, soms is het af-fabriek al misgegaan, alleen een dealer kan het nog erger maken, door slechte service te geven, daar valt of staat het systeem mee.
Zelf zou ik Ford kiezen, ben zeer tevreden met de mijne en na van alles bereden te hebben, past dat merk mij het beste.
Peugeot zijn optisch heel mooi, maar aan het stuur en het dashboard kan ik maar niet wennen en dat is voor mij een No-go.
Dat is allemaal heel persoonlijk, dus succes met de keuze.
Yolo:

Dacia Logan MCV BI-Fuel Lauréate, milieu klasse A, zeer ruim, vol met opties, lease € 350,-.
Laat het verschil van het leasebedrag (€ 670,- / € 350,-) bij je salaris uitbetalen en spaar voor je bruiloft en kinderkamer. Ik zeg win-win.
@erik2907: maar hij moet een auto kiezen he… een Dacia is geen auto vind ik.
@bartsss: ik zou zeggen, trek de motorkap eens open en je ziet dat alleen het logo van Dacia is, het merendeel van de onderdelen is van Renault/Nissan, Bosch, Nippon Denso enz., enz. Alle schakelaars in het interieur zijn van Renault. Zelfs de banden zijn niet van Dacia, die zijn van Michelin :-).

Overigens, de schakelaars van de elektrisch ramen bv. kom je ook tegen in de Opel Vivaro.

Moraal, de Europese autoindustrie koopt nagenoeg bij dezelfde toeleveranciers. Waarom zou je dan met betalen als je hetzelfde goedkoper kunt krijgen. Smaak (uiterlijk) is natuurlijk een ander verhaal :-)
@erik2907: ik geloof het ook allemaal wel hoor en smaken verschillen hierin denk ik zeker.
Maar kom op… gooi dan ook is een deur dicht van een Dacia. Klinkt alsof je hem door de sponning naar binnen gooit. Heel verschil met een ander budget merk zoals Skoda oid.
@bartsss: dat is allang niet meer (sinds medio 2017, en ik spreek uit ervaring), ga naar eens langs bij een Dacia dealer.
@bartsss: wat een onvolwassen reactie zeg. Zit je nog in de fase dat je per sé Nikes moet dragen?
@nelissaab: true, heb nu ook de 7 facelift en ik vind hem van binnen zelfs mooier dan de A3. Ben ook geen VAG fanboy overigens maar die auto klopt wel gewoon op alle fronten.
Ik zou zeggen suberb of mazda. En persoonlijk zou ik voor de mazda gaan omdat ik die mooier vind maar dat is smaak. Voornamelijk vanwege de 2 liter, die rijdt lekker rustig met wat meer slagvolume.
Als alleenstaande helemaal niet gaan voor die grote bakken, dat sleep je alleen maar mee.

Kies bijvoorbeeld een Mini en ram die vol opties. Rijd beter dan alles hierboven.
@Donstil: 45000km per jaar in een mini. Dan moet je wel echt van een Mini houden…
@davelepeef: ik heb 60.000 p/j gedaan in een Clio. Dan had ik liever een Mini onder mn kont gehad hoor. Wel een diesel, anders wordt je gek van het tanken en de servicebeurten.
@flutterby: als je zoveel rijdt zou ik gewoon minstens voor een middenklasse kiezen. Ik hou van sportief rijden, liefst licht in gewicht, maar als ik zoveel in een auto moet zitten wordt met name zitruimte en comfort wel bepalend. Als de betreffende auto nog een beetje stuurt zou het prima zijn.
@davelepeef: kleine toevoeging; bij zoveel meters gaat het waarschijnlijk om veel snelwegmeters; veiligheid gaat dan ook hard meetellen, en wat dat betreft ben ik net een vrouw: groter is wel degelijk beter…
@davelepeef: een kleine auto is juist veiliger door de lage massa, tenzij je frontaal op een vrachtwagen rijdt..
@flutterby: We gaan er even vanuit dat je zelf niet de brokkenpiloot bent he…. zeker met 60.000 km per jaar hoor je half nederland zo’n beetje les te kunnen geen met je kunt om veilig te rijden en vooral fouten van anderen te kunnen corrigeren! Als dat een keer niet lukt heb ik nogsteeds liefst zoveel mogelijk blik om mij heen!
@dutchneon: het kost wat moeite maar ik snap je punt :D
@dutchneon: met alleen ervaring voorkom je geen ongelukken. Met de basis van natuurkunde, begrip van de techniek en interesse in auto’s kom je een stuk verder.
@flutterby: interessant punt. Ik denk dat je hierbij doelt op remweg? Zit wat in. Maar zoals eerder opgemerkt ga ik er natuurlijk niet vanuit dat ik door mijn eigen schuld in de penarie kom… Zelfs in dat -bijzonder onwaarschijnlijke- geval heb ik liever een goede kreukelzone voor m’n neus :) Het mooiste zou een lichte grote auto zijn…
@davelepeef: Wat een ongelooflijke misvatting, en dan heb ik het over de auto.
@toniominestrone: por qué?
@davelepeef: Dat kan in een aangeklede mini meer dan uitstekend. Betere stoelen dan het gros van de “middenklassers”
@donstil: een aangeklede Mini rijdt inderdaad uitstekend (op dat irritante probleem bij verkeerslichten na dan), maar ik schrok hoe snel de teller opliep van gunstig leasen naar heel erg ongunstig leasen toen ik andere velgen, andere stoelen en een andere lakkleur aanvinkte. De Mazda 2 die ik nu rij tot 2022 begon een stuk duurder dan de Mini, maar op een achteruit rij camera na zat alles erin wat in de catalogus stond. Ik hoefde alleen een andere kleur aan te vinken en onder de streep was ik €60 per maand goedkoper uit.
@Donstil: hoewel de mini’s nogal groeien zitten ze wat wielbasis betreft nog verre van, noem maar wat, een Mondeo. Daardoor staat een kleinere auto überhaupt al op achterstand. Daarbij moet ik geloven dat een Mini sportief geveerd is, dus dat is punt twee. Dan kom je verder bij leefruimte, en dat kan ik niet goed zeggen maar ik stel me voor dat een Mini daarbij onderdoet voor een middenklasser. Dus prima, stoelen zijn zeker belangrijk, maar niet bepalend.
@davelepeef: buiten comfort nog een persoonlijke noot: ik vind een Mini vooral het automobiele equivalent van een dure handtas. Leuk als je nog in de 20 bent, maar je kunt verder wel raden wat ik ervan denk wat representief voorkomen betreft :)
@Donstil: En als je nou vaak met vrienden een weekend gaat mountainbiken in Limburg / Ardennen? Of langer dan 2 meter bent? Of altijd veel spullen moet meenemen voor je werk? Of als je dat gewoon mooi vindt?
@joostie: of als je je gewoon een vent wil voelen…
@davelepeef: Als je een vent wilt voelen moet je zeker een Mini gaan rijden.
@smulders: je krijgt dan in ieder geval veel aandacht van andere kerels 😂

Meeste mannen checken bij een Mini toch vaak of er een lekker vrouwtje in zit. Zit deze Stephan 45.000 km per jaar tegen teleurgestelde muilen aan te kijken in zijn Mini 🤣
@joostie: Ja zo is er altijd wel een antwoord op alles te verzinnen.
@Donstil: zelfs alleenstaand vind ik een mooie station de beste combi tussen praktisch en goed voor de dag komen. De tijd dat een station alleen voor gezinnen was is wel allang voorbij.

Neem het voorbeeld van de Ardennen en de mtb. Of je moet een keer bij de Gamma tuinpalen halen. Boodschappen doen en op vakantie gaan is die ook ideaal voor.

Van veel modellen is de station zelfs mooier dan sedan. Zoals de Octavia, 159, Mondeo, Auris en vroeger de 156, Mazda 6 en Avensis.
@neleev:
Eens. Ik heb als alleenstaande een hele serie Xantia Breaks en een C5 Break gereden. Plus van beide modellen een Berline. Hoe groter hoe fijner. De enige leasebak was kleiner vanwege budget.
Wist niet hoe snel ik na de lease-Megane terug moest naar een auto van fatsoenlijk formaat.
Heb nu een Jaguar S-Type. Heerlijk, in je eentje.
Mag ik aan de aanvrager vragen waarom er met 45k km per jaar toch voor benzine gekozen is?
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe leaseauto, 40 a 50k per jaar en zit ook te twijfelen tussen benzine en diesel. Ben benieuwd:)
@alassad: Diesel is dood, heeft geen toekomst meer. Dus als je iets toekomstbestendig wil, neem dan een benzine en als het aan je eisen voldoet een elektrische auto.
@alassad: Wellicht een vereiste van de werkgever? Ik zie dat hier niet expliciet genoemd, maar zo stapt mijn eigen werkgever vanaf komende maandag volledig af van diesels (voor leaseauto’s althans; busjes en vrachtwagens mogen nog wel even met diesel blijven rijden). Je mag dan alleen nog benzine, hybrides (met benzinemotor), plug-in hybrides (met benzinemotor) en volledig elektrische auto’s leasen, ongeacht de hoeveelheid kilometers die je gaat rijden…

Daarnaast heeft mijn werkgever nog een hele rits andere beperkingen: maximaal B-label (net als in dit advies), maximaal 100gr/km CO2-uitstoot, geen SUV’s, geen cabrio’s, geen coupés en geen auto’s op grijs kenteken. Dan blijft er weinig keuze over, kan ik je melden…
@henrie: zeker als je geen SUV mag nemen. Dat is op zich te huldigen maar als de markt er mee overspoeld wordt is de keuze vrij beperkt.
@stephane8200: het aantal SUV’s in Nederland zijn zeer beperkt. Een cross-over is namelijk geen SUV
@flutterby: voor jou is dat misschien volgens jouw ietwat beperkte definitie het geval maar gezien het feit dat de gemiddelde persoon een denkkader heeft wat vrij beperkt is valt een Opel Mokka en Nissan Qashqai waarschijnlijk ook onder een SUV voor de bovengenoemde regels. Misschien dat hij dat nog kan bevestigen of dat zo is.

Je kunt dan energie steken in een discussie of het een SUV is of niet met zo’n werkgever maar de kans dat je daar wat uithaalt waar je op lange termijn wat aan hebt is nihil.

Dus al zou je gelijk hebben, dan nog heb je er betrekkelijk weinig aan.
@stephane8200: het lijkt mij dat ze daarvoor de classificatie van RDW gebruiken en niet zelf gaan bepalen in welke categorie het betreffende model past.
@flutterby: dat lijkt mij niet want zou namelijk veronderstellen dat mensen nadenken en hun hersenen gebruiken om tot juiste conclusies, besluiten en acties te komen. Tot op heden ben ik nog maar weinig mensen tegen gekomen bij wie dat het geval is, jou incluis.

Verder registreert de RDW niet eens SUVs want dan zou PP338X dat toch echt wel zijn. Daarvan is het carrosserietype Stationwagon (AC). Net zoals een X5 en een Koleos. En een Audi A6 Avant.

SUV bestaat dus niet voor de RDW.

Dus ik verwijs weer even terug naar de eerste zin van mijn reactie.
@stephane8200: @flutterby: Uiteraard bepaalt de werkgever welke auto’s je wel en niet mag rijden. En dus bepaalt de werkgever ook welke auto wel en welke auto niet als SUV aangemerkt wordt. Zo’n Nissan Qashqai is een mooi voorbeeld. Een collega van mij heeft zo’n ding geleased (viel destijds binnen het leasereglement). Maar men vond bij nader inzien dat het toch een soort van SUV was, dus is de Qashqai daarna uit de lijst met mogelijke auto’s gehaald. Ik weet het niet, maar het zou me niet verbazen dat zoiets ook zou gelden voor een Opel Mokka…

En zelfs als het geen SUV (of cabrio, of coupé of auto op grijs kenteken) is, en hij verder aan alle regels voldoet, dan kan de werkgever nog steeds besluiten dat je die auto niet mag leasen. Zo hadden een paar collega’s van mij een Mercedes-Benz CLA (waarvan ook één Shooting Brake). Die is later, ondanks dat die destijds aan alle reglementen voldeed, ook uit de lijst gehaald. Men vond het een auto die niet bij de uitstraling van het bedrijf zou passen. Eigenlijk kwam het erop neer dat met het een beetje een patserbak vond…
@henrie: dank je voor de uitleg en toelichting. Werkgever betaalt dus die bepaalt.

Dit is ook een beetje wat ik bedoelde. Bij een vorige werkgever had iemand zijn ogen laten vallen op een Jaguar XE. Dat mocht niet omdat de dame van HR een Jaguar ook niet vond passen om dezelfde reden als de Mercedes bij jullie.

Overigens over een XE, heb er vorig jaar in de UK een paar weken in gereden en mijn buurman heeft er een, vind ik qua kwaliteit vergelijkbaar met een Renault of een Ford. Maar dat terzijde.
@stephane8200: Volgens mij heb ik wel enkele collega’s met zo’n XE. Die mag bij ons dan weer wel. Althans, toen ik ruim twee jaar geleden een leaseauto uit mocht kiezen, stond die wel in het rijtje. Maar de regels waren toen nog iets minder streng. Diesel mocht toen nog, en de maximale uitstoot mocht toen nog 110g/km zijn i.p.v. 100g/km. Hij zal er nu niet meer tussen staan denk ik…

Overigens krijg je met dit soort regels ook altijd rare situaties. Zo leek een Mazda 3 mij wel wat. De SkyActiv-D 150 had een CO2-uitstoot van 107g/km, maar een te hoog milieulabel, dus die kon ik niet kiezen. De Mazda 6 met dezelfde motor (108g/km) had een milieulabel B, dus die kon ik wel kiezen, terwijl die auto’s in de praktijk waarschijnlijk ongeveer hetzelfde verbruiken en uitstoten…
@henrie: dat vind ik dan wel bijzonder of beetje subjectief op zijn minst.

Met die labels is het ook zo’n feest. CO2 is gewoon een absoluut getal terwijl de relatieve labels natuurlijk nergens over gaan. Maar mensen laten zich graag bedotten zonder dat ze daar zelf bij na hoeven te denken. Jammer dat jij daar dan bij jouw werkgever nu zo mee moet om gaan maar als de rest prima is lijkt het me bijzaak.

@stephane8200: De leaseauto zie ik als een mooie bijkomstigheid, maar zeker niet het belangrijkste. Het belangrijkste vind ik, is dat je je werk leuk vind (vervelend werk houd je niet lang vol), dat je fijne collega’s hebt (vervelende collega’s houd je ook niet lang vol), dat je de mogelijkheden krijgt om door te groeien (cursussen/opleidingen, maar ook fouten mogen maken), en dat je tevreden bent met wat je ervoor betaald krijgt. Kortom, dat je met plezier naar je werk gaat, en het niet voelt als een verplichting…
@henrie: ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Grappige wat dat betreft is dat ik 12 jaar geleden een smart Brabus roadster als lease-auto had en ook nog eens leuk werk. Dat waren nog eens tijden ;) Nu ook geen klachten over werk of auto trouwens. Het tegenovergestelde juist.
@henrie: man ik wou dat ze dat bij mijn nieuwe werkgever als beleid hadden, ik moest verplicht een diesel bestellen en ik ga dat ding niet eens bijtellen.
@pier: Als er verder geen beperkingen zijn, dan lijkt het me op zich geen straf om per se een diesel te moeten kiezen. Ik rijd nu zelf een V40 D2, en zo’n diesel bevalt me eigenlijk best goed. Lekker stil, ook op de snelweg, want laag in de toeren (2000rpm bij 132km/h), en redelijk wat koppel (ondanks dat het ‘slechts’ een D2 is). Binnen het budget had ik ook een D3 of D4 kunnen kiezen, maar dan moest ik inleveren op luxe. Daarom bewust voor een D2 gekozen (na een proefrit, dat wel)…
@alassad: moderne benzine motoren hebben best een inhaalslag gemaakt tov diesel. Ik heb het sommetje voor een C klasse gemaakt en daar lag het omslagpunt bij 40.000km. Mede door de stevige vaste lasten (mbr en verzekering). Let wel dat je stevig over dit omslagpunt heen moet om echt voordeel te hebben. Onze lease maatschappij houdt 45.000km aan.
Mazda.
Mazda 3 sedan. Stuk dikker en sneller dan de Audi a3, en meer bagageruimte. Ik weet niet op welke termijn er een auto gekozen moet worden, maar de nieuwe ford focus kan ook wel een aanrader worden. Zolang je 1 kind hebt is een c segment hatchback echt wel voldoende.
@sjonniedeluxe: heel slim! Voor iemand die alleen is kan je voor een veel lager maandbedrag een lekker volle Mazda 3 rijden.
Zie https://configurator.mazda.nl/model/exterieur?color=red&dealerOptions=1%2C2%2C4&msc=BAJREAA3SD&variation=Hi2aBY5Wv6xA7su7C
Natuurlijk de Mazda! Maar goed toch is de Renault Megane GT een heerlijke auto voor het budget. Zelf zou ik voor de estate gaan ipv de hatchback. Ergens in hier op Autoblog kun je de test vinden.
@azuli: de stoelen van de GT zijn knetterhard. Daarom ben ik voor de Bose gegaan. Uit dit lijstje zou ik voor de Talisman of 508 gaan.
@tvklarenbosch: Waarschijnlijk zat er nog hout in, zijn een van de best zittende stoelen. Of je weegt 100+ kilo
@michaelb: verre van.. Voor iemand die veel rijdt zijn die stoelen niet geschikt. Voor korte ritten prima hoor, maar je krijgt er snel een houten reet in.
Ik weet niet wat voor baan je hebt, maar als je representativiteit en betrouwbaarheid uit moet stralen dan zou ik als ik jou was voorlopig even heel ver weg blijven van die VAG producten…
@hijman85: Maakt vrij weinig uit, je betaald zelf geen reparatiekosten
@hollandbest: Stam + D is het nieuwe Stam + T?

Afgezien daarvan heb je voor onderhoud gewoon vervangend vervoer. Het gaat eerder over de uitstraling. Wanneer men over “representatief vervoer” spreekt kan je moeilijk met een auto uit de VAG stal aankomen.
@karhengst: bij een beetje contract zit vervangend vervoer gewoon inbegrepen.
En à propos representabel vervoer, wat mankeert er aan een nette Octavia? Kom je over als een zwerver in een A6? Mag je de golfclub niet in als je in een Continental komt aanrijden? VAG vult bijna elk gaasje…. En als er één auto is waarmee je praktisch bij heel Nederland fatsoenlijk mee overkomt is het wel een Golf…
@karhengst: damn met je verkeerde been uit bed gestapt?
@hijman85: wat een onzin weer… Alsof ze allemaal van ellende uit elkaar donderen. En alsof heel de wereld weet van de kwaaltjes. Misschien verkoopt ‘ie dildo’s, kan het z’n klanten verrotten wat ‘ie rijdt zolang het maar netjes oogt…
Uit dit lijstje ging ik kijken bij Peugeot, Opel, Renault of Mazda. VAG….als je op wilt gaan in de saaie grijze massa dan zou ik hier naar gaan kijken.
@rufctr01: gewoon een vraagje, maar wordt jij hiervoor betaald? Niet dat de Superb niet saai is (dat is ie wel).

Dat je andere merken liever en fijner vind is goed. Praat daar eens wat meer over, in plaats van het ellenlange bashen. Waarom vind jij de Peugeot, Opel, Renault of Mazda leuker, beter of gaaf? Serieus: vanuit de positieve kant praten is veel fijner dan alleen maar naar doen over een autoconcern.
@willeme: hij wordt er niet voor betaald maar jij wel. Voor mij is het duidelijk dat je juist wel VAG oriented bent. Schandalig hoe sommigen alles van VAG lopen goed te praten. Gelukkig zijn er de kranten nog die enigszins onpartijdig uiteenleggen.
@nord: oh. Verrek. Je hebt gelijk.

De Skoda Superb is krap ..

Gelukkig hebben we nooit geschreven over schraapveren, remmenissues en dieselgate ;-).
@willeme: ga jij serieus een discussie met hem/haar aan inzake VAG? Succes.. ik heb de hoop al op gegeven.
@fouadski: Altijd uitgaan van het positieve! Uiteindelijk zitten de meesten hier omdat we autogek zijn ;-)
Het eerste Peugeot 508 model kost 58.000 euro…
Zie: https://reserveren-nieuwe508.peugeot.nl/configurator
@hollandbest: goeiedag zeg… 58.000… vind het een pracht wagen maar voor dat bedrag maakt hij toch (helaas) erg weinig kans lijkt me. Had zelf eerder midden/hoog in de 30k verwacht als startprijs.
@agdesigns: Het gaat hier wel om de 225pk benzine-versie, of de 180pk diesel, en zo te zien afgeladen met optiepakketten. Dat zullen, op termijn, natuurlijk niet de instappers zijn…
Allemaal erg fraaie wagens, op het Hondaatje na. Denk ook dat ze allemaal perfect sturen. Erg veel verschillen zijn er (niet) meer in dit segment.

Haal gewoon waar je je het lekkerste bij voelt. Een ‘slechte’ keus kun je toch niet maken met deze auto’s. In mijn geval zou ik als eerste kijken naar het vertrouwde Ford.
@Rob: ik ben best voor Fords, maar ik vind de Ford nu behoorlijk achterlopen op de Opel en de Renault. Tijd voor wat nieuws!
@davelepeef:
Ja, de concurrenten hebben eigenlijk allemaal wel een erg fraaie huisstijl. De Opel is zelfs poepie chique en de 508 is spectaculair. Fordjes zijn dan toch wat bescheiden vandaag de dag. Snap wel dat je het gedateerd vind.
@davelepeef: Ik zie ook dat de nieuwe Ford minder vooruitstrevend zijn dan de eerdere modellen. Het moet allemaal goedkoper en het worden meer wereldprodukten, dat zie je terug in design en kwaliteit van onderdelen die men gebruikt. Hopelijk is de Focus de uitzondering, net als de Fiesta de uitzondering is. De Mondeo kunnen wij wel opgeven, als het gaat om een moderne auto zijnde. Die loopt minimaal 2 jaar achter op de concurrentie en dan is twee jaar misschien wel heel laag ingeschat en vriendelijk bedoeld.
De komende Mondeo is ook weer de nu opgefriste Fusion uit Amerika, lijkt mij geen goed idee van Ford.
Men maakt daar bij Ford, dezelfde fout als Opel jaren geleden maakte, hopelijk wordt men daar wel op tijd wakker.

Misschien maar wachten op de nieuwe Volvo V60/S60, dan weet je dat je zeker goed zit, of op de nieuwe BMW 3-serie.
@Orichy: ach, Ford liep nooit voorop wat kwaliteit van materiaal betreft. Technische kwaliteit is weer prima. Ik denk dat je betaalt voor wat je krijgt. Ik voelde altijd wel wat voor de dynamiek in de modellen, wat wegligging betreft.
En je laatste opmerking is typerend; mensen branden merken als Ford en Opel altijd af, komen met BMW aan, maar dat is qua prijs simpelweg niet vergelijkbaar…
@Orichy: kijk even naar de nieuwe fiesta. Dat is zeker niet een auto die achter loopt op de rest.
@mrrallycross:
In Vingnale trim doet ie Lancia-achtig aan. Fraai wel.
Panoramadak erop en je hebt eigenlijk de perfecte wagen. Tis alleen jammer dat er maar weinig chique kleuren beschikbaar zijn..
@Rob: nou, ik zag er vandaag één in een soort beige/champagne-achtig metallic, donkergrijs lichtmetaal eronder, vond dat een erg chique look geven. Maar ben vooral fan van dat blauw/groene kleurtje!
@mrrallycross: hij zegt toch dat de Fiesta de uitzondering is…?
Is er geen Volvootje in dit budget?
@jeppie: Jawel, een V40. Niks mis mee, maar die in onderhand nodig aan vervanging toe…
508😍😍😍
Is er niets wat je over kunt nemen van een collega? Dan ben je van die lange looptijd af, kan je kijken of je nieuwe baan bevalt en zit je er dus minder aan vast.
@escort77: Als de baan je niet bevalt, dan ga je ergens anders werken. En als je ergens anders gaat werken, dan moet je de leaseauto weer inleveren, want die auto is niet van jou, maar van de leasemaatschappij, en wordt geleased door je werkgever (die je dan dus gaat verlaten), en niet door jou persoonlijk. Dus je zit nergens aan vast. Het is geen private lease, hè…
@henrie: voortijdige afkoop van een lease-contract vanwege uitdiensttreding komt vaak voor rekening van de ex-werknemer. Bij sommige contracten/werkgevers kan je dat risico afkopen door daar maandelijks een bedrag voor te betalen, maar dat kan lang niet altijd.

(als je wordt ontslagen door de werkgever of bij overlijden is het een ander verhaal, daar gaat het nu niet over)
@escort77: Zou kunnen dat sommige werkgevers zo handelen. Mijn werkgever doet dat niet, maar mijn werkgever koopt het leasecontract ook niet af. De auto blijft ik ‘bezit’ bij mijn werkgever, en wordt ter beschikking gesteld aan een andere werknemer, die voor het eerst een leaseauto mag gaan rijden. Als je namelijk voor de eerste keer een leaseauto mag rijden, mag je in principe geen nieuwe auto uitkiezen, maar moet je er een uit de pool kiezen. Tenzij er geen (geschikte) auto in de pool beschikbaar is, dan mag je wél een nieuwe uitkiezen. Ik had die mazzel toevallig wel… ;)
Beste Stephan, wel eens een kind van 4 jaar en 3 maanden gezien? Maak je niet druk, alles met 4 portieren is prima. Al is het een maatje polo.
@jorden: 2 portieren is overigens ook perfect te regelen, heb de eerste paar jaren nooit last gehad om m’n dreumes achterin m’n daily Saab Cabrio te krijgen.
@bara: … en dat zou nog steeds zo zijn, als ik intussen niet over was gegaan naar een daily MX-5. De knul vindt het fantastisch, voorin zitten bij papa met het dak open. Of niet, hangt er maar van af hoe z’n pet staat.
@jorden: de kleine is het probleem niet. De hele verhuis erbij (buggy’s, draagmanden, ligstoele,…). Veel succes dan met je auto maat Polo.
@ty5500: al die baby rotzooi is helemaal niet nodig. En een buggy past ook gewoon achterin een Polo.
@ikleesookoverautos: het meeste zal met serieus wat puzzelen wel gaan. Maar dan is eene ruimere auto toch een stuk comfortabeler. Zoals een krachtigere motor toch ook een stuk comfort tijdens het rijden geeft.
Waarom niet elektrisch? Dat scheelt je 200 euro netto in de maand. Daar kan je toch een hoop andere leuke dingen voor doen.

Mijne is dit jaar ook aan vervanging toe en heb gister in de Ioniq gereden. Heerlijke auto en geweldig aandrijflijn, alleen dat uiterlijk houd mij tegen. Voor de uitzonderlijke lange ritten pak de Focus van mij vrouw wel.

Bij mij wordt het denk ik een Golf, niet mijn ding, maar wel degelijk en neutraal. Keuze is nog uit een nieuwe eGolf of gebruikte GTE.
Hyundai i30 Fastback !
@ronald: top suggestie! Ik heb helemaal niks met Hyundai maar die i30 Fastback is toch wel erg fraai! Als ik in de positie zit voor een leaseauto is het zeker een optie voor een bezoekje aan de showroom.
Je bent alleenstaand, ga niet in zo’n suffe familiebak rijden. Koop gewoon een leuke hot-hatch, een dikke coupe of een jaren 90 dictator Mercedes S. Geniet van het leven. Mocht je ooit iemand bezwangeren ruil je deze in voor een andere.

Niet voor die paar centen als alleenstaande in een stationwagon rijden…
@smulders:

Mogen wij alleenstaanden zelf bepalen waar we graag in rijden?
@sabrerator: vraag niet om advies als je alles zelf het beste weet..
@sabrerator: nee, je moet wel een auto uitkiezen waardoor je ooit nog een vrouwelijk wezen mag bezwangeren
@sjonniedeluxe: als dat van je auto afhangt dan zou ik wel twee keer nadenken voordat je ze bezwangert. Zeker als je in een ouwe Mercedes rijdt!!!
@sjonniedeluxe: zo’n Superb is achterin ruim genoeg om iemand te bezwangeren ;-)
@sabrerator: Je kan in ieder geval wel bepalen wîe je berijdt. Als niet-alleenstaande heb ik die keuze niet meer…
@smulders: Eén van de voorwaarden is dat de auto een A- of een B-label moet hebben. Ik ben benieuwd welke hot hatch je in gedachten had die daar aan voldoet…
@henrie: Niet leasen. Laat je lease-budget maandelijks cash uitkeren en koop een Megane RS uit 2010-2011. Dan zit je iedere dag met een enorme glimlach op je gezicht op weg naar werk.
@smulders: Ja, dat kan. Gezien de beperkingen in de leaseregels van mijn werkgever, zou dat voor mij ook zeker een optie kunnen zijn in de toekomst. Maar misschien vind je werkgever wel dat je een leaseauto MOET uitkiezen (geldt niet voor mijn werkgever overigens), omdat hij wil dat je met een representatieve auto komt voorrijden bij de klanten. En waarschijnlijk vind de werkgever dan ook dat een bijna 10 jaar oude Renault Megane RS daar niet geheel aan voldoet…

Wat je wél altijd kunt doen, is een leaseauto uitzoeken, maar ervoor kiezen om geen bijtelling te betalen. Dan mag je ‘m niet privé gebruiken (dus ook niet op de terugweg naar huis even langs de Albert Heijn! Kan dus best lastig zijn soms…), maar het kost je dan ook helemaal niks. En dan kun je voor het geld dat je daarmee bespaart privé alsnog die oude Renault kopen als je dat wilt. Al zou ik in dat geval lekker voor een nieuwe gaan. Veel mooier…
Ik zeg 6 of Insignia. De mooisten in t segment
Ok, ik heb A3 gehad, goede tip bij bestellen….. s line onderstel ongedaan laten maken, spijkerhard en niet te doen. Nu mondeo tdci, ok, licht verouderd maar wat een heerlijke auto om km-ters in te maken, en zeer compleet. Mijn keuze als ik nu een nieuwe moest bestellen, de insignia, een d segmenter is heerlijk als je veel km maakt! De mondeo kan ik je ook van harte aanraden, lekker compleet , stil&zuinig . Vind zelf de insignia wel stuk mooier… succes!!
Wil je kids? dan denk ik direct aan de superb… dan is praktisch je aller belangrijkste zorg…
Met een kleine auto gaat het allemaal ook wel, maar het is behelpen. ik ben met een baby van een paar maand met een golf op vakantie geweest en dat das puzzelen: draagmand, onderstel en wieg daarmee was de koffer en achterbank zowat vol. En dan moest onze bagage er nog bij…
Als de werkgever betaalt dan zou ik het grootste slagschip kopen dat er binnen budget past!
@tjorque: ja, het is een goede reisauto, en goede prijskwaliteit. Maar ga er in de skoda rijden en daarna de mondeo… dan is de keuze niet moeilijk meer
@houthakker: is de Mondeo niet een heel pak kleiner?
@tjorque: ik heb 540 liter bagageruimte, hoeveel heb je nodig:-)
@houthakker: zoveel mogelijk! De Skoda heeft 660L, 120L meer vind ik echt wel een te groot verschil om te laten liggen.
De Mazda uiteraard!
Als enige hier: De Honda. Loaded, sportief uiterlijk en lekkere motor. Wel in een leuk kleurtje.
Insignia of 508
Raar advies… het budget is €500 p.m. en dan worden vervolgens auto’s geadviseerd van rond de €675 p.m. Zinloze exercitie dus…
@vroaaar: 500 p.m. (zie tekst) in de titel staat ook 675 p.m. Ik snapte het eerst ook niet helemaa.
Ik zou een proefrit maken in de Civic en de 6.
Waarom niet de lease alleen zakelijk rijden en wat je bespaart aan bijtelling gebruiken voor een leuke auto prive. Mocht er gezinsuitbreiding komen kan die ingeruild worden.
Daarom wil ik geen leasehok! Dan kun je tenminste iets leuks rijden in plaats van dit saaie spul.
Heb een jaar in Duitsland gewerkt, Audi A4 station 12% bijtelling over een Audi a 30.000, bij terugkomst een Skoda Octavia met toen 14 en nu 22% over 32.000…. Ok, alletwee VAG ja…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).