Autoblog-advies: puristische auto voor €17.500

Auteur: , 86 Reacties

Vandaag gaan we op zoek naar een racer voor op de A2!

Elise

Het is een rustige dag op de redactie van Autoblog. @larssb praat ons bij over de Alfa Romeo 75 America terwijl @Dizono buiten de junkyardracer staat te wassen. Eigenlijk een rare gedachte. Want we hebben een normale Mondeo (met V6!) als racer, terwijl het een gewone straatauto is.

Net op het moment dat we bedenken wat dan een nog betere optie zou zijn (@MauritsH wilt vooral graag betere banden), horen we het onmiskenbare geluid van een E-mail in onze [email protected] mailbox. Het blijkt een aanvraag te zijn van Tom. Op dit moment heeft Tom een auto waar we erg blij van worden, een heuse twaalfcilinder in de vorm van een BMW 850i. Nice!

Tom is er zeer over te spreken, maar het begint een beetje te kriebelen . De 8-serie is enorm goed in waarvoor hij ontworpen is: in hoog comfort grote afstanden afleggen. Maar dat is niet waar Tom nu behoefte aan heeft. Sterker nog, het roer mag totáál om. Een hardcore racer voor de openbare weg, precies het omgekeerde van onze racer, dus. Comfort is ondergeschikt, het gaat om sensaties en puurheid. Een automaat mag, maar dan wel met de mogelijkheid om zelf te schakelen, (alhoewel een handbak de voorkeur heeft). De redactie gaat direct op zoek. Aangezien Tom uit België komt en hij vrij specifieke wensen heeft, kunnen we shoppen in Nederland, België en we kijken ook even over de grens in Duitsland.

Zoals je gewend bent van ons, de tabel der tabellen:

Huidige /vorige auto's:BMW 850i
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:tot zo'n €17.500
Jaarkilometrage10.000 km
Brandstofvoorkeur:Geen
Reden aanschaf andere auto:Sportievere auto dan huidige BMW
Gezinssamenstelling:Twee personen
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Geen

Het spectrum is vrij breed, dus we geven de opties om aan te geven welke kant je allemaal op kunt gaan. De keuze is weliswaar behoorlijk groot, maar ook behoorlijk specifiek.

Opel Speedster
In het budget zijn er een aantal Speedsters te vinden. Dit betreft dan de 2.2 versie. De Turbo modellen zijn wat duurder. De Speedster is een non-nonense sportwagen. Zelfs het logo is lekker standaard. Af-fabriek stond de Speedster op wat kleine voorbanden (om de auto iets minder overstuurd te maken) maar dat is zo op te lossen (met bredere banden). Het is verder namelijk een waanzinnig fijn sportwagentje. Ziet er nog goed uit ook! Klik even op deze link, dan legt Wouter uit waar je allemaal op moet letten!

Speedster

Lotus Elise
Uiteraard moet het zustermodel van de Speedster ook vermeld worden. Net als bij de Speedster moet je even kijken of het stuur wel aan de goede kant zit. Er zit namelijk erg veel (voornamelijk Britse) import tussen. Voordeel bij de Britten is dat je véél meer keuze hebt. Niet alleen uit exemplaren, maar ook uitvoeringen. Wij gaan even uit van het stuur links, en dan valt de S1 in het budget. Qua design duidelijk wat ouder dan de Speedster, maar nog altijd een kek modelletje. Aan de andere kant: het is wel een Lotus. Zeker geen verkeerde propositie!

Elise S1

Mitsubishi Lancer Evolution VIII GSR
Een totaal andere benadering van een racer voor op de weg. Meer een rally-auto. In tegenstelling tot de Impreza heeft de Lancer aanmerkelijk minder comfort te bieden. Het is een auto die je constant uitdaagt om maximaal te gaan. In budget zijn er diverse Evo VIII modellen te vinden. Evo VIII is de eerste Evo die in grotere aantallen werd geleverd. Mocht je tuningsplannen hebben, kijk dan niet verder. Het 4G63 blok kan hoge vermogens aan en je er is heel erg veel voor een Evo aan upgrades te krijgen. Nog een voordeel: je kan 4 man en hun bagage mee nemen.

Evo

Porsche 968
Gebruikt is een beetje leuke 911 is tegenwoordig onbetaalbaar, zelfs de 996 modellen beginnen langzaam aan iets duurder te worden. De 968 is een uitstekende optie als je een sportieve auto wilt. Weinig auto’s hebben zo’n fijne balans als de voorloper van de Boxster. Technisch gezien zijn het sterke auto’s, mits ze maar onderhoud hebben gehad bij een specialist of dealer. Voor €17.500 heb je een keurig exemplaar met wat meer kilometers. Geen Club Sport uiteraard, alhoewel de onderdelen daarvan nog gewoon leverbaar zijn. Mocht je een handbak niet noodzakelijk vinden, dan zijn er voldoende Tiptronics te vinden. Deze zijn aanzienlijk goedkoper. Even een proefritje maken of je dat erg vind. Je kunt hem zelf bedienen, maar de bak is een beetje traag.

968

Honda S2000
Deze moet het gewoon gaan worden, eigenlijk. De Honda S2000 heeft alles. Het uiterlijk is nog steeds fris, Japanners kunnen dus wel degelijk een tijdloos deisgn neerzetten. De betrouwbaarheid van de S2000 is staat op een hoog niveau, alhoewel het zoals altijd ook afhankelijk is van de staat en het onderhoud. De mindere exemplaren zitten rond de 12k, maar voor 17,5k heb je een late versie met niet al te veel kilometers. Dat motorblok is natuurlijk de attractie: die rush naar 9.000 tpm is verslavend. Aan de andere kant: voor een 2 liter lust ‘ie best een slokje en is er onderin vrij weinig koppel voorhanden. Waardevastheid is ook een goed punt. Nu kopen is het devies, want ze lijken licht te gaan stijgen in prijs.

Honda S2000

Caterham Super 7
Als je wilt gaan voor de ware sensaties gaat er eigenlijk niets boven een Super 7. Zelfs met een bescheiden motor kon je heel erg veel lol hebben. Tip voor iedere Caterham rijder, ga niet voor motorkleiding, maar een goede zeiljas: kun je met elk weer rijden. Ook bij de Super moet je letten of het stuur wel aan de goede kant zit. Voor 17,5k heb je niet heel erg veel keuze, een jaren 90 Super 7 in normale uitvoering. Wees er scherp op dat je geen willekeurige replica hebt (Tiger, Dax, Robin Hood etc), een echte Caterham rijdt aanzienlijk beter.

Caterham

Renault Megane Renault Sport 250 Cup
De meest hardcore moderne hot hatch. De Renault Sport Megane is er vooral om te rijden. Het interieur is saai maar functioneel en het is niet zo’n luxe auto als bijvoorbeeld een M135i. Dat is helemaal prima, want deze Megane is vooral ontworpen om maximale fun te hebben. In budget zijn er diverse in België en Nederland te vinden, maar zorg wel dat het ‘Cup’ pakket is aangevinkt. Zonder is het nog altijd een fijne auto, maar de strakkere ophanging onderstreept het karakter met een gouden lijntje.

Megane

Ford Sierra RS Cosworth
Als je een sportieve auto wilt is de BMW M3 (E30) een heel logische keuze. Mits de afschrijving gewoon zijn werk had gedaan. Niet het geval helaas. Een Mercedes 190 Cosworth kan ook, maar vandaag opteren wij voor de Sierra RS Cosworth. Niet de meest voor de hand liggende keuze, wellicht. Maar in het budget zijn er voldoende goede exemplaren te vinden. Laat je niet misleiden door het brave uiterlijk van de Sierra: het is een auto met bakken karakter. De meeste Sierra’s hebben meer dan de opgegeven 204pk, geen enkel probleem, kan die met gemak aan! Net als altijd wel even checken verantwoordelijk voor was.

Sierra

Nog even een extra advies. In principe zijn alle aanbiedingen van het YOLO-kaliber. Er zijn absoluut goede exemplaren te vinden, maar bereid je goed voor. Voor elke auto zijn er diverse sites en fora te vinden met een schat aan kennis om precies aan te geven waar je op moet letten.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



86 reacties

Ik zou voor de 968 gaan! Mooie vervanger van de BMW
@peugwow: vergeleken met een Caterham is dat een limousine. Als je van rijden houdt dan kan je niet om een seven heen:
https://youtu.be/htI3weS49cc
Blijf maar gewoon bij je 850, Tom.
Sowieso de s2000. 9000rpm:))
En een Z4, en dan de 3.0?
@mikkeloentje: Niet echt hardcore… ;)
@e1000bmw523i: Mijn Z4 Coupé 3.0si met handbak is behoorlijk hardcore, veel puurder qua rij ervaring dan je zou verwachten. Cabrio kan ik niet over oordelen, maar de Coupé is een behoorlijke straatracer.
@racerx: Ik maak onderscheid tussen puur en hardcore. ;)
@e1000bmw523i: ach als een S2000 hardcore is, dan de Z4 3.0si ook.
@racerx:
Een auto met geluidsisolatie tapijt en multiinstelbare stoelen is per definitie niet puur, noch hardcore.
Ze zijn immers nog geschikt voor kappers en watjes.
Beide zijn leuke autootjes maar zeker niet puur/hardcore.

De Caterham, Elise en Speedster zijn puur/hardcore, die vragen een toegewijde bestuurder die niet gaat huilen als het bloed uit zijn oren spuit.
@convertible: Ach, alle auto’s zijn in principe geschikt voor watjes en kappers. Voor het serieuze gooi en smijtwerk pak ik m’n S1000RR wel. Daar kolkt mn bloed harder van rond dan welke vierwieler ook.
@racerx: amen
@convertible: een miltiinstelbare stoel is een absolute vereiste voor sommige mensen om normaal in een auto te kunnen zitten. En dat is weer een absolute vereiste voor een hardcore sportwagen!
Ik neem de S2000 mee naar huis.
Oh, die Sierra! 😍
m3 e46, best of both worlds
@lekkaah: juist jij snapt het 👌🏻
Honds s2000.6 jaar geleden proefrit gedaan,maar niet gekocht.heb er nog spijt van.
850 gewoon houden en voor de fun een 106 rally erbij kopen.
S2000 graag!
De honda s2000!!!
Hoe gaaf de lijst ook is, ik zou het echt nooit over mijn hart krijgen om een BMW 850i op één van die auto’s in te ruilen… Ga je daar niet serieus spijt van krijgen?

Nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen trouwens, ik ben normaal echt fan van de meer pure sportauto’s…
@bastiaangt: heb hetzelfde… En als hij in de handen valt van die enorme prijsstijgingen van de laatste paar jaar, lijkt het me helemaal niet onverstandig om hem te houden…
@bastiaangt: ik lees ff niet terug, maar dat wordt toch ook niet gezegd? Anders zou ie inderdaad gek zijn…
Als de Lancer Evo genoemd wordt, zou ik de Impreza STI ook in het lijstje zetten…
@kees66: De Impreza is duidelijk een stukje relaxter en comfortabeler dan de Lancer. Vanwege de zoektocht naar een puristische auto hebben we gekozen voor de meer hardcore Evo.
Persoonlijk lees ik altijd heel graag de stukjes van @willeme.
Sympathieke kerel !
Staat open voor aanvullingen en suggesties.
Is daar nooit te beroerd voor.
Enige is, zijn keuze van aanraders is altijd zo ontzettend goed dat ik er niets aan toe te voegen heb, maar eerder altijd blij verrast ben door de man zijn keuzes.
En zijn smaak, die Opel Roadsters en Speedsters zijn gewoon snoepjes van auto’s absoluut niet gehinderd door hun baaaaadge voor de purist en de rijder !
En die Cosworth was ook een aangename verassing !

@willeme, de man die van de platgetreden paden durft af te wijken !

chapeau !
@desjonnies: Aan dit lijstje valt inderdaad weinig tot niets toe te voegen. Well done, @willeme.
@e1000bmw523i: Of het moet een rollend projectje zijn…
@e1000bmw523i: yup, dit moet m worden!
Z4 M Coupe? Weet de prijzen van dat ding niet, maar het is wel een hardcore sportwagentje. En als BMW-liefhebber moet hij je wel bevallen.
@berlinetta: Even wat aanvullingen:

Geen Coupe, maar de cabrio als M:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/289424397?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/288850086?asrc=st|as

Leuke Z4 Coupe zonder M:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/272921545?asrc=st|as

Anders een Z3 Coupe?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/285658092?asrc=st|as

Ook als M:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/256667433?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/237222348?asrc=st|as

Of dit knotsgekke ding met Hayabusa-motor:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/232003484?asrc=st|as

Skyline is ook nooit verkeerd:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/289587271?asrc=st|as

911 is mogelijk:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/289563354?asrc=st|as
@berlinetta: De Z4 M’s die je aangeeft zijn rechtsgestuurd. Vandaar dat ze relatief gezien goedkoop zijn.

Zo ook met de Z3 M, te duur en rechtsgestuurd. Wel zonde, want het zijn snoepjes!
@viezefreddyw: Daar had ik dan niet op gelet. Jammer.
@berlinetta: Daarnaast kan er van alles mis zijn met die exemplaren die bij TargetCars staan…
@berlinetta: Een Z4 M ga je voor dit geld niet vinden, die dingen zijn echt ontzettend aan het stijgen. Een 3.0 voldoet in principe ook, is een erg goede auto.

Misschien zit er nog een klein beetje rek in het budget, want met € 2000 koop je dit exemplaar. 324PK, niet gek. En door al dat carbon in het interieur natuurlijk ontzettend weinig gewicht(proesttt!!!) Nee, carbon in het interieur is niet zo mooi, maar voor de rest vind ik hem erg gaaf.
@viezefreddyw: Echt rekenwonder ben ik he. Niet € 2000 meer, maar € 1400.
@viezefreddyw: inclusief afleverkosten toch al gauw €2000,- duurder… ;)
eventjes zoeken dan vind je ook een snelle rag-gt binnen het budget: maserati 3200gt 😎 let wel echt goed dat alles werkt, vooral de techniek is duur in het onderhoud 😉
@carwax: Sinds wanneer is een Maserati 3200GT hardcore? Is van hetzelfde niveau als z’n huidige 850i.
Deze

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/288029518?asrc=st|as
@hanse1one: Nissan 350Z is ook een hele fijne inderdaad. Snel, luidruchtig en beetje listig. Heerlijke auto om aan te pakken dus. Daarbij ook nog best betrouwbaar.
@hanse1one: jaaaaaaa! <3
Owja: de 850i te koop is, dan mail ff 😎
Hoezo geen ‘replica’ super seven? Zo’n ding rijdt echt geweldig hoor!
968 is geniaal
De Honda
Als importeren geen probleem is importeren geen probleem is;

Vanuit Engeland, een Toyota Supra Twin Turbo (moet voor 10k britse ponden lukken)

Vanuit de VS, Corvette c5 (of c5 handgeschakeld met selective ride control of de spartaanse c5 z06) (moet lukken voor 15k dollar, en dan zal je met transport, btw en importkosten misschien net in je budget uitkomen)

Beide zijn hele goede sportauto’s die hard optrekken, hard door bochten kunnen, lekker sturen en een korte remweg hebben. En beide zijn behoorlijk betrouwbaar en relatief goedkoop in onderhoud.
Een Opel Speedster, dat vind ik nou echt een te gek apparaat! Hoe gaaf dat Opel zoiets op de markt bracht! Zoals het ook al in het artikel staat, de 200PK versie is te duur, tenzij je vrede hebt met een rechtsgestuurd exemplaar. Wil je toch liever linksgestuurd, dan moet je het doen met de 148PK versie zoals deze. Gaaf ding en een lekker kleurtje.

Ikzelf ben echt gigantisch fan van de BMW Z4. In combinatie met zijn 265PK sterke 3 liter motor een erg goede auto. Stuurt erg goed, heeft een prettige handmatige versnellingsbak en heeft een prettige zitpositie. Is niet zo ‘hardcore’ als alle anderen, maar is zeker de moeite waard om naar te kijken. Een bochtig stukje weg is het lekkerst met een auto als dit.
Mooi verhaal. Mijn opties :

– Golf 4 R32 3 deurs R blauw met DSG, kost tussen de 15 en 18 in top staat, stijgt keihard in prijs

– Porsche Boxter, stuurt fantastisch, knappe exemplaren te vinden voor het budget, en het is een Porsche!

– BMW Z3 coupe, schitterende wagen, fijne motoren leverbaar, en er past nog een bult rommel in ook

– BMW M3 e46, deze begint bereikbaar te worden. Voor 17,5k kan je een redelijk net exemplaar vinden. Doe je er nog 3-5k bij, dan heb je echt een topper. Word op de lange termijn zeker meer waard.

– Yolo : http://ww3.autoscout24.nl/classified/286350090?asrc=st|as
@dutchdriftking: tjee ja een Boxster! Open filter erop en een sportonderstel, dan heb je beleving zat lijkt me?
Mijn aanrader, heel verassend, is de 350z. Na bijna 2 jaar als daily driver te hebben gebruikt geeft ze me nog elke dag kriebels!
Lotus of speedster, waar ik de Speedster eigenlijk nog het leukste vind.
Zowel de speedster als de lotus zijn dan ook echt spartaans, en dat is niet voor iedereen.
Voor een dagelijkse zou ik de S2000 nemen.
(en dat zeg ik al speedster eigenaar)
@smiley70: Je bent toch niet de eigenaar van deze Speedster, die hem al maanden passief agressief met ettelijke spelfouten in de tekst zijn wagen probeert te verkopen? https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/speedster/11188016

Hoe dan ook gefeliciteerd, ik vind het een geweldige auto!
@pomoek: Nee, dat is niet de mijne.
Die van mij gaat als het aan mij ligt nooit meer weg. (heb hem al 7 jaar)
Ik had graag de Nissan 370Z willen noemen, maar zie net dat die dingen goed waarde blijven houden.
De vraag is natuurlijk moet je nog een kofferbak hebben om af en toe wat te vervoeren? Of is het echt alleen voor de fun en heb je als een daily er bij?
Als het eerste het geval is dan zou ik voor de Lancer Evo gaan. In het 2e geval de Speedster, S2000 of de Elise.
Erg leuke suggesties weer, iets puristischers kan ik niet bedenken. De onderstaande auto’s zijn wellicht iets minder puur, maar bieden ook een hoop plezier;

De Mini JCW, een echte gooi-en-smijtauto met een lage kilometerstand: http://ww3.autoscout24.nl/classified/287467060

De 125Ci, een kleine achterwielaangedreven coupé. Een BMW performance onderstel kun je altijd nog monteren: http://ww3.autoscout24.nl/classified/289675412

De Mégane RS Throphy, een speciale versie van de Mégane uit het advies. Aanpassingen zijn minimaal en behelzen andere banden en iets meer pk’s. Deze heeft ook een lage kilometerstand: http://ww3.autoscout24.nl/classified/286122870
Opel Speedster of nog mooier ..
Opel GT / Pontiac Solstice ..

Eigenlijk is alles sportief en puur ivm een BMW 850 ..
Leuk ding voor in Amerika ..
@lincoln: Opel GT is meer een cruiser. Lang niet zo ‘puur’ als een Speedster. Wel veel geschikter voor alledag overigens.
Mss echt out of the box: een volkswagen buggy!
Geweldige dingen, puurder kan bijna niet!
Alfa 156 gta
Geen turbo’s maar een heerlijk klinkende V6.
4 deuren.
Met de juiste aanpassing een giga geweldige auto

Staat een mooie op autoscout met de facelift neus dus moderner smoeltje.
@imre741: Bedoel je die Rosso Competitzione sedan? Dat is geen echte GTA namelijk.
@E34M5Touring: hahaha die ik inderdaad bedoel is beter als menig GTA die te koop staat en nog puristischer ;)
Aan de mensen die een E46 M3 als puristisch en hardcore betitelen: ga eens rijden met zo’n wagen. Alles behalve hardcore, wel nog enigszins puur. De CSL uitgezonderd, maar die ligt ver buiten budget.
Opel speedster zou ik overslaan en meteen de elise kopen, veel onderling verschil wat niet positief is bedoeld voor de opel…. Andere puristische wagen, een mitsubishi Evo RS2… Maar die vind je voor die bedragen in nl sws niet, maar in england kom ik er wel 2 tegen voor die prijs incl bpm…
Twijfel tussen de opel,honda en de lotus.
Denk toch dat ik voor de honda zou gaan
Ik zou voor dit gaan:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=283027563

Bloedjesnel, stijlvol en heel bijzonder!
Ik zou de Speedster nemen, vind ik mooier dan een Elise en schijnt op de limiet wat leuker te zijn. Wel goed kijken of er geen diepe krassen of breuken in het bodywork zitten. Je kan namelijk alleen het volledige front of rearend vervangen, geen los plaatwerk. Kostbaar geintje namelijk. Die 2.2’s zijn meer dan voldoende, de turbo is echt een tricky auto. M’n beste maat rijdt er 1 vanaf nieuw, heeft buiten regulier onderhoud nooit rare dingen gehad. Die heeft er wel een set bredere wielen onder liggen overigens, wordt ie wel erg tricky van in de regen, dus mocht je dat willen, even goed laten informeren. En een sportpijp, daar heeft ie wel spijt van. Standaard al geen stille auto natuurlijk maar met zo’n pijp wordt het wel teveel van het goede.
E36 M3 moet kunnen voor die prijs lijkt me, of e34 M5
Niemand noemt een Mazda MX-5 ?
@danni: MX5 is meer een mooi alternatief als de S2000 e.d. te duur zijn toch?
@danni: daar is een reden voor. Niet bepaald hardcore natuurlijk he ;)
Ik zeg Honda S2000. Met 14k heb je ook een hele mooie en blijft er ook geld over voor modificaties!
@Tom; heb je wat meer info of eventueel foto’s van je 850CI?
Cult auto 😍
4G63 van de Evo kan idd. hogere vermogens aan. De aandrijflijn heeft dan wel weer wat meer aandacht nodig.
Er worden in de Eclipse en Evo aardig wat difjes en bakken versleten.
Ben redelijk verbaasd dat de BMW 8 serie nog niet echt mee lijkt te doen met de spectaculaire prijsstijging die Porsches en andere auto’s laten zien. Misschien de 850 even wegzetten onder een doek in een loods…….
Wat is die Evo een dik ding zeg! Dibs!

En wat is zo’n Sierra lelijk zeg…
@willeme: geen Holden Monero / Pontiac GTO – of moet ik daar @lincoln voor hebben: http://m.mobile.de/fahrzeuge/inserat/226169307.html?od=UP&sb=p
@dunhozzie:

Topperrrrrrrrrrrr ..
Jij hebt gewonnen ..

Ondanks dat dit ook een soort 850 is maar dan beter sneller lichter zuiniger ..
@dunhozzie: Zoals @Lincoln al zegt is de Holden/Vauxhall MonaroPontiac GTO qua karakter meer een GT als de BMW, niet echt een hardcore puristen auto.

Wél is het een ijzersterke karakterbak!
Mazada MX 5 is uitgesloten?
Ik zou naar de volgense 3 op zoek gaan: Honda, Porsche en de EVO.
Ik weet niet hoe ‘hardcore’ en ‘puristisch’ ze zijn, maar eventueel zou ff in de categorie JDM wat kunnen rond snuffelen. Misschien een S15 silvia of 240SX halen van rond de 11k en daar dan voor de rest van het budget een flinke knoepert van een turbo op (laten) monteren, wat gladdere bandjes, vleugeltje en glijden met die handel.

Uit de lijst ben ik toch stiekem wel een beetje heel erg verzot op die Caterham. Dat is toch eigenlijk wel een gigantische YOLO bak en past mijn inziens PRECIES in de ‘hardcore’ en ‘puristische’ gedachten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).