Autoblog advies: rappe fundiesel voor 15 mille

Auteur: , 66 Reacties

Vandaag mag het net iets anders dan normaal zijn!

Alpina D3

Een diesel voor maximaal vijftienduizend euro. Het klinkt zo makkelijk. Normaliter zou je zeggen: zoek de mooiste Avensis of Accord diesel in het budget en je kan de komende 15 jaar probleemloos erop uit. Dus toen Joost contact met ons opnam, was dat ook de gedachte die wij hadden. Maar voor Joost (@iJoost voor intimi) mag het wel iets spannender, sneller en exclusiever. Maar natuurlijk: u vraagt en wij draaien.

Hij had zelf al een auto in gedachten: een Alpina D3. Joost geeft minder geeft om de kilometers op de teller, een auto uit Duitsland halen vind hij geen probleem. Zijn redenering: “Het is een diesel voor de lange afstanden, dus als zo’n auto twee ton aan snelwegkilometers heeft gereden en altijd keurig zijn onderhoud heeft gehad, kun je toch een prima deal doen?”. Dat klopt behoorlijk. Mits inderdaad het onderhoud correct is gedaan hoef je je minder zorgen te maken.

Houd alleen wel een potje achter de hand voor onvoorzien onderhoud. Een koppeling vervangen van bijvoorbeeld zo’n Alpina D3 is al gauw 800 euro. Maar als je daartoe bereid bent, heb je wel iets bijzonders op de inrit staan. Uiteraard willen wel een kanttekening plaatsen. Zorg dat je je goed inleest wat de eventuele problemen kunnen zijn. Uiteraard hebben we diverse Autoblog aankoopadvies-video’s. Maar voor zeldzame modellen als de Alpina D3 is het zaak om op diverse fora te kijken wat de specifieke punten zijn. Heeft Joost verder nog wensen? Jazeker, graag een stationwagon. Het hoeft niet zo groot als zijn huidige Volvo V70, maar een station is lekker praktisch. Daarnaast wil Joost graag ook een automaat.

Om een goed beeld te krijgen van de wensen en eisen van Joost, hier voor jullie de welbekende tabel:

Huidige /vorige auto's:Volvo V70 op LPG
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Beiden
Budget:€ 15.000 Max.
Jaarkilometrage:20.000 - 25.000 sowieso
Brandstofvoorkeur:Diesel lijkt me handigste
Reden aanschaf andere auto:Weer eens iets nieuws + hekel aan tanken. En dat moet met LPG zo vaak.
Gezinssamenstelling:Alleenstaand, 2 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Alfa Romeo, Audi, BMW, Renault, evt Saab, Volvo
No-go modellen / merken:geen

Alpina D3 Biturbo Touring Switchtronic (E91)
€ 14.450
2009
180.000 km

We beginnen maar meteen met de D3, hier vroeg hij specifiek naar. Het is een bijzondere auto. In plaats van wat je zou denken was deze gebaseerd op de E90 BMW 320d, niet de 335d (zoals de huidige D3 Biturbo dat wèl is). Dat resulteerde in een van de meest succesvolle Alpina’s (als je kijkt naar verkoopaantallen). De eerste D3 had 200 pk, deze werd later opgevolgd door de D3 Biturbo (met de motor uit de BMW 123d). Het is een bijzondere auto om te rijden: de motor is behoorlijk explosief en het onderstel is vrij hard. De latere Biturbo’s waren iets meer uitgewogen (ondanks nog meer koppel: 450 Nm!). In Duitsland zijn ze te vinden, maar makkelijk is het niet. Veel exemplaren hebben behoorlijk wat kilometers gelopen en sommige D3’s zijn extreem kaal uitgerust. Bekijk hier het aankoopadvies voor de reguliere E90.

Alpina D3 Bi-Turbo Touring (E91)

Renault Laguna Grand Tour GT 2.0 dCI 175 (X51)
€ 11.500
2011
60.000 km

Een schromelijk onderschatte auto. De Laguna II had aanvankelijk een lastige geboorte, wat deze Laguna III nog altijd heeft achtervolgd (en Renault heeft doen besluiten om de opvolger de naam Talisman mee te geven). Omdat de Laguna II zo geplaagd werd door kinderziektes, deed Renault er alles aan om de Laguna III zo betrouwbaar mogelijk te maken, met hulp van concerngenoot Nissan. Dat is gelukt, getuige het historisch korte aankoopadvies. Kijken we naar deze topdiesel, dan heb je alles wat je hartje begeert: climate control, navigatie, 18″ velgen en je kon ze zelfs krijgen in een blauwe kleur die wel wat op Alpina-Blau lijkt. De diesel is een fijne: minder sterk dan de Alpina, maar wel smeuïger en beter gemanierd. Het grote voordeel is dat jonge exemplaren kunt uitzoeken met bijzonder weinig kilometers.

Renault Laguna Gran Tour GT 175 dCi

Volvo V60 D5 Summum
€ 13.750
2011
140.000 km

Tegenwoordig bouwt Volvo enkel viercilinders, maar de V60 (rijtest) is ook nog geleverd met de ‘oude’ motoren, waaronder deze smakelijke vijfcilinder. Met 215 pk net zo sterk als de Alpina, maar iets relaxter qua karakter. Aangezien je zelf Volvo gewend bent, zul je de V60 ongetwijfeld al een keer hebben meegemaakt als leenauto. Het interieur is minder ruim dan dat van een V70, maar voorin zit je uitstekend. In het budget is het wel goed zoeken naar exemplaren met weinig kilometers. Deze Volvo’s zijn fantastische auto’s om lange afstanden mee af te leggen en dat is ook precies wat veel vorige eigenaren gedaan hebben. Op een enkele uitzondering na hebben alle V60 D5’s in deze prijsklasse meer dan 2 ton gelopen. De Summum-uitvoering is een fijne: alles wat je wilt zit er wel op. Het aankoopadvies check je hier.

Volvo V60 D5

Citroen C5 Tourer V6 HDI Carlsson
€ 14.000
2012
200.000 km

Deze zul je moeten zoeken met een vergrootglas. Of met de hulp van collega @Jaapiyo: die eenzelfde auto al een tijdje geleden had gevonden. De C5 Carlsson is een speciale auto, gebouwd door Carlsson in opdracht van Citroën. Van alle auto’s in het lijstje is dit een van de snelste. Ondanks de grote wielen en het aangepaste onderstel is de C5 (aankoopadvies) nog altijd geen echte sportieve auto. Ten opzichte van de standaard C5 V6 diesel (die ook prima in het budget valt) is de Carlsson een stuk stabieler en voelt zeker op hogere snelheid prettiger aan. Carlssons zijn zonder uitzondering uitermate luxe aangekleed, inclusief ruime sportzetels. Onbekend maakt onbemind, maar in dit geval niet terecht. Zowaar een auto met karakter!

Citroen C5 Carlsson

Skoda Octavia vRS Combi TDI DSG
€ 13.500
2011
105.000 km

Een beetje het tegenovergestelde van een Yolo, deze Skoda. Dit is meer de DMGDDJAGG-keuze (Doe Maar Gewoon Dan Doe Je Al Gek Genoeg). De Octavia Combi is gewoon een prima stationwagon. Niet een spannende en intense beleving, maar een capabele kilometervreter. De 2.0 TDI is officieel een sjoemeldiesel, dus check of deze de fix heeft gehad en de DSG bakken zijn niet altijd vrij van kuren. Gelukkig zijn er voldoende specialisten om deze kuren te verhelpen. Voordeel van deze Skoda: je hebt een relatief jonge auto met weinig kilometers. Ondanks dat de Octavia vRS (aankoopadvies) best goed in zijn spulletjes zat bij aanschaf, kon je ze niet zo dik aankleden als sommige Duitsers. Kijk even of alles er op zit wat je wenst.

Skoda Octavia vRS Combi TDI DSG

Saab 9-3 Sport Estate Aero 1.9 TTID
€ 11.950
2009
150.000 km

Qua motor lijkt deze wel wat op de Alpina, want ook de Saab 9-3 Aero kon je krijgen met een twinturbo viercilinder dieselmotor. Qua karakter is deze motor overduidelijk minder explosief. Sowieso is de Saab wat rustiger van aard dan de Alpina. Dat past de auto ook wel. De sportstoelen in de Aero verdienen een speciale vermelding, want ze zitten uitstekend. De meeste Aero uitvoeringen zijn behoorlijk compleet uitgerust. Het uiterlijk zat altijd wel snor: dik aangezette bumpers en grote velgen kreeg je er standaard bij. Kan de auto goed hebben. Bekijk hier het aankoopadvies voor de aandachtspunten.

Saab 9-3 Aero Sport Estate TTiD

Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (B8)
€ 13.950
2008
170.000 km

Deze zie je in Duitsland veel meer dan in Nederland, de 3.0 TDI uitvoering. Voor de purist: je kon hem zelfs met handbak krijgen, alhoewel de meeste 3.0 TDI’s zijn uitgerust met een zestraps automaat. Met deze motor is de A4 bijzonder vlot te noemen. In iets meer dan zes seconden zit je op de 100 terwijl de topsnelheid begrensd is op 250 km/u. Let wel even op de uitrusting: de meeste exemplaren zijn zeer compleet de dealers uitgerold, maar er waren eigenaren die een standaard A4 met een dikke motor prefereerden. Het is niet zo’n bochtenridder als de Alpina, maar maakt dat meer dan goed op de snelweg. Voordat je over gaat tot het maken van een proefrit, check  in deze video waar je op moet letten.

Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro (B8)

Yolo: BMW 745d (E65)
€12.950
2006
170.000 km

Ok, het is geen Alpina maar je hebt wel twee keer de motor van die Alpina. Zo ongeveer dan. De 745d komt nog uit de tijd dat alles kon, met name bij de Duitse merken. Dat resulteerde in diverse dikke V8 diesels die bijna niemand kocht. De 745d was het laatste huzarenstukje van BMW, de opvolger kreeg een zes-in-lijn. Zo’n grote V8 heeft natuurlijk wel wat meer karakter en geeft een ander gevoel. Je rijdt op enorme golven van koppel, met een zacht grommende V8 in het vooronder. Qua luxe en prestaties kom je dus absoluut niets tekort, maar je voelt hem al aankomen: de kosten om het allemaal een beetje rijdend te houden zijn nogal hoog. Vandaar Yolo. Oh ja, en het is geen stationwagon. Wel heerlijk ruim.

BW 745d (E65)

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



66 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
BMW 335D e9x of later. of een 535D

2 vrienden van me hadden er eentje, de ene de 335d en de ander de 535D. 370pk en 760nm met meer als 900 euro aan verbouwing. Porsches kon je ermee aanduwen, zelfs een audi RS4 4.2 kon ervoor opzij.

en alles is na 3 ton aan zware kilometers met veel sprintjes nog steeds heel.

Beiden haalden (mey genoeg snelweg) 305kmu… 0-100 onder de 5 seconden, sprinttijd nooit met gps gemeten, topsnelheid wel.

Motorblokken van magistraal niveau.
@marc94: sorry. dat moest minder als 900 euro verbouwing zijn, edit knop…

Roetfilter eruit, EGR afgedopt en een re-map bij de brusselse vrienden. APK was overigens nooit een probleem, Ook niet met een steekproef.
@marc94: eigenlijk moest het minder DAN zijn
@redneckdarian: corrigeer ik mijzelf doe ik het weer niet goed. Dubbel faal.
@marc94: of een e91 325d, ook een 3.0, standaard 204pk, chippen à 500€ heb je zo 310pk en 630nm. Zeer aangenaam en een verbruik van net geen 8 liter. De wijzerplaat gaat maar tot 260, toerenteller gaat nog wat door dan. Rond de 5.5 naar de 100.
@b00st: ik denk wel dat de curve anders is omdat het blok er harder aan moet trekken. Die 335d’s zijn biturbo in serie, dat werkt super efficient, bijna geen turbo gat. De 535 had wel de dkg sportbak die er bijna niet in geleverd is, de 335 de “normale” automaat maar ook dat ging goed. En ja inclusief regelmatigr dragraces, bijzonder indrukwekkend.
De a4 is bijzonder prettig, en ik mis inderdaad de 330d en 335d van de vorige generatie. Beiden wel een stukkie kleiner dan de V70 en met 2 kids misschien aan de limiet… De carlsson is echt wel een pareltje die veel mensen over het hoofd zien, maar wel een beetje een grote slee. Als je de ruimte wil van de V70: de carlsson. Als je een echte fun diesel wil: 335d. Een gulden middenweg: de A4 3.0.
@mda: Nee man, die C5 is helemaal niet ruim van binnen; heb er jaren geleden een geprobeerd te proefrijden, maar met schoenmaat 46 heb je al ruzie met de pedaalruimte; wat een desillusie was dat zeg….
@dawwg: nergens last van, ik zit er met mijn 1m90, schoenmaat 45 breed er prima in. Ik vind het wel een raar verhaal, je hebt, zeker als je de automaat hebt, genoeg ruimte.
@dawwg: schoenmaat 46 is ook niet echt jan-modaal
@dawwg: Idem hier: schoenmaat 46 en 1,90 meter en dit is de ruimste auto waar ik ooit mee gereden heb. Bedien je de pedalen met je hiel ofzo?
@bernini: ik heb hele normale proporties (1m80, schoen 44), en voor iedereen van mijn formaat is het gewoon een super ruime auto (maatje Mondeo, V70, Passat,…). Ik had een Passat, heb nu een 3-serie, maar als ik 2 kids had, zou ik niet voor de vorige 3 gaan denk ik… Schoenmaat 46 of niet…
Slaapverwekkende keuzes. Als het dan een diesel moest zijn, dan op z’n minst een 6 cilinder, de A4 3.0 TDI. Overigens vind ik een koppeling voor 800 voor dergelijke auto geen geld.
De laguna, ik blijf het een mooie auto vinden. Uit dit lijstje zou ik als eerst proberen de C5 te vinden en als dat niet lukt de laguna.
@peug206: boven alpina, bmw en audi? Gekkerd…:-)
@unknown32: jazeker, met 25k+ per jaar is het leuk als een auto goed stuurt maar het comfort van grotere renaults op de snelweg is ongekend. Audi heb ik per definitie niets mee, Alpina en BMW kanshebbers, maar alleen als ik de C5 of de laguna niet zou kunnen vinden.
Wat mij betreft haalt geen van de andere auto’s het bij de Alpina. Wat een pareltjes zijn die Alpina’s toch!
How about die Impreza diesels en een vette Accord?
Zijn dat geen rappe jongens van huis uit?
Jammer dat de Honda Accord er met een terloopse vermelding vanaf komt. Die auto verdient beter. Véél beter. Als je één tekortkoming moet vermelden, dan is het zoals met de C5 Carlsson: je moet ze met een zaklampje zoeken, want in het bijtellingsgeile Nederland werden ze om financiële redenen volledig over het hoofd gezien.
De nieuwe 750d?
@audirijder: Ah iets boven budget, zie ik net.
Geen 159?
Heb ooit eens meegereden in een 159 met die grote 5 cilinder diesel en 4×4. Ding trekt als een malle! Ondanks dat ie tegen de 1700kg moet verplaatsen. Tis wel een beetje een krappe wagen.
@Rob: zou ook mijn keuze zijn! En nog steeds erg mooi :)
@Rob: zoiets? 😋 http://www.samvandalen.com/auto/alfa-romeo-159sw-20jtdm-16v-ti-170
@bluebird: …slurp… Helaas is deze uitvoering hier in ZA niet te krijgen, zijn Alfa’s best schaars en duur…
@bluebird:
Meh, zwart. Staat hem goed, maar je wil eigenlijk gewoon een donkerrode.
En vraag @technopatat maar waarom je perse de 2.4 vijf-cilinder wil hebben ;-)
@Rob: omdat ik geen grote fan ben van een 4-cilinder diesel geluid (ik kwam uit een S60 2.4 5-cilinder), omdat ik grote fan ben van 4×4 tegenover voorwiel aangedreven (toch zeker in auto’s die richting de 2 ton gaan. In een kleine hatchback is dat weer anders.) en omdat de 2.0Ti toen nog maar net uitwas en dus even duur was als een jonge 2.4 Q4 Ti.

Maar met de 1.9 waren er veel problemen (de M132 versnellingsbak van Opel die het begaf rond de 150.000 km). Met de F40 versnellingsbak (van Saab origine) in de 2.4 niet, met de 2.4 op zich ook geen grote problemen (enkel de EGR, net als elke diesel…).

En ik deed toen nog 25.000 km per jaar en de benzine’s in de 159 drinken gewoonweg teveel (de 3.2 V6 zeker, de 2.2 ook EN heeft kettingproblemen en de rest hadden te weinig power naar mijn zin. Enkel de 1750 tbi was prima maar die was toen ook nog duur :(! )

Plus: ik ben een liefhebber, en liefhebbers hebben toch liever een kleinere completere auto met meer pk’s dan een grote kale auto voor hetzelfde geld :D?

Ik dacht trouwens ook direct aan de 159 2.4 toen ik dit zag staan, maar 2 kinderen en een 159? Ruimtewonders zijn die auto’s toch niet hoor :D!
@Rob: zonder 4×4 maar de 2.4jtdm is heerlijk. Zeker na een chipkuurtje
@allesmetturbo: hoe is het in godsnaam mogelijk dat juist @willeme de 159 2.4 niet heeft genoemd??
@Rob: rij zelf de 159 2.4 jtdm qtronic, lekker vlot
Zou gaan voor de Laguna, vooral in de samenstelling zoals op de foto. Is gewoon porno
@thefmanl: ik kijk toch naar andere porno ;-)
De eerste nieuwe modellen van de Mazda 6 Sportbreak beginnen rond die prijs. Chipje erin en je hebt een vlotte station met “weinig gewicht.
Bmw 335d minder dan 2ton gelopen, 330pk voor nog geen €12,5k. Lijkt me een goede kandidaat voor deze man

http://link.marktplaats.nl/m1163279176?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=99106
@allesmetturbo: (vast wel) mits dit meespeelde;

“Heeft Joost verder nog wensen? Jazeker, graag een stationwagon. Het hoeft niet zo groot als zijn huidige Volvo V70, maar een station is lekker praktisch.”
@v60germany: er staat gelukkig ook nog een mooie zwarte station met 2ton op de klok voor €14k :) dan de rest overhouden voor een fijn chipkuurtje
Huidige Seat Leon FR TDI komt goed in beeld. Aanschaf is welliswaar hoger, door het lage gewicht TOV de gegeven opties veel goedkoper in wegenbelasting.
@dutchdriftking: idd, veelzijdig qua prestaties tegenover de genoemde opties. Vooral tov die Octavia.

Echter, bekijk je het tegenover een 5 of 6 pitter diesel uit het bovenste rijtje, dan snap ik de souplesse absoluut beter. Daarnaast speelt de rest qua auto beleving ook meer mee, dan is de Leon ST FR mijn inziens wat te mager. Wellicht dat Willem hem daarom ook niet heeft genoemd?
@dutchdriftking: goeie, hangt er van af wat je onder fun verstaat. De Alpina zal vast het beste sturen, maar de FR ligt zeker ook in de top. Verder een gretige motor die weinig moet voortrekken en daarom ook een bocht om kan.

Wat realistische gewichten (getankt DIN en met uitrusting) voor de wagens die hier vernoemd zijn:
D3 touring: 1550kg
Laguna: 1600kg
V60: 1700kg
C5: 1800kg
Octavia RS combi: 1500kg
9-3 ttid: 1600kg
A4 3.0 tdi: 1750kg
745d: 2200kg (!)
335d touring: 1800kg
535d touring: 1900kg
Leon ST FR tdi: 1450kg

Dus als je een modern onderstel wilt en fun ook licht betekent…
@onehp: Die gewichten kloppen niet helemaal ;). En de Seat is weliswaar lichter, maar een C-segment auto, terwijl dit allemaal luxere D-segmenters zijn.
@willeme: ik gebruik Zeperfs.com, zij herpubliceren het hoogst gewogen gewicht gewogen door verschillende magazines en meestal zijn die betrouwbaar. Kijk ze ook na bij hoofdzakelijk duitse testen die vaak ook echt gaan wegen.
Een echt gewicht dat vaak 100-200kg hoger ligt dankzij meer uitrusting en soms ook ‘dieselgate’-achtige toestanden. Zo werden vroeger belastingen in vele landen gehoffen op het gewicht, en de het gewicht was dan heldig voor de lichtste die ze konden vinden, 15″ zonder wieldeksels, ongelakte bumpers, geen AC, geen elektrische ruiten – dwz de versie die niemand kocht. De gewichten die ik weergaf liggen iets lager de hoogste overigens, afhankelijk van hoe ver ze liggen van het opgegeven gewicht en hoe courant de opties zijn (magazine tests). Een onderwerp waard een eigen artikel.

Ja oude D segmenters, maar een moderne C segmenter is vaak ruimer qua koffer en even ruim voor de inzittenden, en minstens even comfortabel. Dus helemaal niet verkeerd om ze in dezelfde adem te vernoemen.
@onehp: Dat de gewichten variabel konden zijn is bekend. Per uitvoering kan het inderdaad enorm schelen. De validiteit van enkele tientallen tests is alleen niet voldoende om die gebruiken voor herpublicatie.

De Seat Leon is een prima auto, maar zou ik onmogelijk kunnen adviseren. Hij valt simpelweg buiten het gestelde budget omdat deze nog te jong is, en er was geen voorganger van, in tegenstelling tot de Skoda Octavia, die wel in het lijstje staat. Maar om een budget C-segment stationwagon in één adem te noemen met premium D-segmenters zou ik niet met droge ogen kunnen doen. Als erin zit, zie je duidelijk waarom de auto zo veel lichter en goedkoper is. Als het een Cupra was, dan is het een unieke aanbieding en maakt het niets uit, maar in dit geval wel. Vandaar dat de Leon er niet bij staat.
@willeme: ik verwacht niet dat de Leon erbij staat hoor, met je eens. Beetje outsider keuze en wat betere invulling van ‘fun’ (1800kg is niks leuk aan vind ik) maar niks premium aan uiteraard en als bijna nieuw te duur.

Niet eens qua gewichten. Vooreerst, tientallen echte gewichten is al een veel betere basis dan een teoretisch opgegeven gewicht dat onrealistisch is. Twee, het overgrote deel van een bepaald model heeft ‘polulaire’ opties en daarmee liggen de doorgaanse gewichten binnen een redelijk klein bereik. Een enkeling gaat voor de kale versie of de echte full option met alles erop. Een van mijn hobbies is (zweedse) registratiegewichten natrekken op kenteken, waar de minder courante modellen effectief een voor een gewogen worden, en dan liggen de meeste individuen van een model in een bereik van ong. 20-40kg verschil, afhankelijk van hoeveel paginas de optielijst het betreffende model heeft. Dat samen met de gegevens van magazines en Zeperfs geeft een redelijk duidelijk beeld. Om er een ganse wetenschappelijk onderbouwde studie aan te wijden gaat me dan weer te ver, duidelijk is dat sommige merken meer zeuren dan andere.
Overigens, grote variatie in de media ook, sommige journalisten nemen het eerste beste gewicht zonder in te zien dat het een drooggewicht betreft wat totaal irrelevant is en vergelijken het met het EU gewicht van bv. een japanner die vaak veel realistischer zijn enerzijds, anderzijds publicaties die de moeite nemem consequent al hun testautos zelf te wegen en dat ook koppelen aan het subjectieve rijgedrag – zie ik graag.
Neem een meercilinder nu het nog kan. Ook al is het x23d blok van BMW erg leuk dank z’n brede powerband, het blijft een viercilinder qua geluid.

Een single turbo-diesel met slechts vier pitten blijft voor mij een werkpaard waar op de dieselduw na weinig plezier aan is te beleven.
Ik zou die D4d motoren uit een avensis nou niet bepaald betrouwbaar (of probleemloos 15jaar vooruit) willen noemen.
Ben altijd een peetje pagus van de Duitse drie in de tweedehands markt als Diesels.
Deze merken nodigen nogal uit tot snode kilometer omkatting, zeker als het importwagens betreft.
Ik zal niet zeggen dat het niet voorkomt met andere merken, maar de hier aangehaalde Renault Laguna zal het niet zo snel waard zijn om zo een trucje mee uit te halen.
@desjonnies: ook mijn gedacht! En, buitengewoon betrouwbaar, daarkunnen de Duitse merken ook wat van leren!
de Ibiza uit 2012 in mijn avatar valt ook in de categorie “best rap” en mag ook weg voor 10k, 181.000km 2.0TDI 260pk.
@TDI-goeroe: die is goed gekieteld! 260pk?
@saxoke: ietsje…
De genoemde Duitsers zijn best smakelijk, maar die C5 lijkt me heerlijk, de Laguna is een briljant betrouwbare en goed rijdende auto, en natuurlijk mag de Alfa 159 mét heerlijke vijfcilinder olieverstoker ook niet ontbreken. En anders de laatste 2.0JTDm versie.
MB C350cdi. Snelste taxi van allemaal.
@c350cdi: nietes. Maar wel wat ik ook aan zou raden als de Laguna er niet was.
Als je al inzet op een Alpina, dan vallen de overige auto’s waarschijnlijk meteen af. Een Alpina is gewoon iets specialer. En ook al is € 15.000 een hoop geld, in dit geval kun je beter even doorsparen voor een dikker exemplaar. Of achteraf wat leuke opties inbouwen. Voor dat geld heb je een beetje het “duppie op de eerste rij” effect. Dat gaat niet op voor de andere adviezen. Vind de adviezen daarom niet vergelijkbaar. Zowel als aankoop dan wel in onderhoud.

Maarja als je jezelf kunt trakteren op een dikke Alpina: ik zou het doen.
Een Seat Altea 1.9 TDI Reference!
Nobrainer: alfa Romeo 159 ti sportwagon 2.4 jtdm met automaat. Klaar.
V60 volvo ocean race uitvoering. Super dik aangekleed, fraaie kleur, mooie wielen.
Ik zou ook voor de 159 gaan. Wat blijft dat toch een schitterende wagen, met een heerlijke motor.
En als outsider: Lancia Delta 1.9 JTD twinturbo. 190 pk, 0-100 binnen 8 seconden.


@lalancia: die Lancia is er echter niet in een station-uitvoering …
@ehnl: de Delta is een beetje te zien als een kruising tussen een hatchback en een SW. Dankzij de verschuifbare achterbank is de bagageruimte zelfs groter dan die van een 3 Touring.
met LPG hoef je helemaal niet vaak te tanken, als je maar niet voor zo’n ringtankje kiest … dus gewoon een sportieve V70 met een grote cilindrische tank kopen en je hebt én ruimte genoeg én een grote actieradius (en als je de tank voor de achteras plaatst komt dat je wegligging ook nog ten goede …!)
Mooie E uit 2008 met relatief lage km stand: http://www.autotrader.nl/auto/mercedes-benz-e-klasse/2008/castricum/8ap4r/mercedes-benz-e-klasse-estate-280-cdi-special-edit

Of als je meer dan 190 pk 440 Nm wilt:
http://www.autotrader.nl/auto/mercedes-benz-e-klasse/2006/dinxperlo/84yf7/mercedes-benz-e-klasse-estate-320-cdi-avantgarde-2

Die heeft 540nm & 224pk. Zat volgens mij.

Niet super sportief natuurlijk maar goed, sterk en comfortabel. Ik vraag me alleen af of 25000km met de komende lastenverzwaring voor Diesels niet duurder is dan benzine. Is dat een artikel waardig @willeme ?
@dunhozzie: Ik ga er even over brainstormen! Tegenwoordig komt het omslagpunt telkens verder te liggen. Maar het is niet alleen geld. Zo’n moderne diesel rijdt buitengewoon top. Standaard BMW 520d is gewoon een waanzinnig fijne auto met meer dan prima motor. Ik kan wel begrijpen dat men liever een 520d dan een 520i heeft.
535d met Komfortzetels. Nooit meer anders….
Neem de c5 als 2.2 hdi met 200pk. Rijdt stukken fijner want niet zo nose heavy. Is er ook als Carlsson. En de C5 voelt misschien niet zo sportief want niet stug, maar hij gaat wel rap de hoek om. Dubbrele draagarmen dat vind je niet bij al dat andere spul in het lijssie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).