Autoblog advies: ruime reis sedan voor AutoBlog user (€10k)

Auteur: , 146 Reacties

Een aanvraag van een prominente AB-reageerder!

BMW

Vaak krijgen we aanvragen van mensen die AutoBlog graag en veel lezen (waarvoor dank!) maar niet altijd even actief zijn. Hoe het AB advies werkt mag duidelijk zijn. We krijgen de eisen en wensen om vervolgens te komen met een aantal aanbevelingen.

Ondanks dat we altijd met zorg een zo gevarieerd en compleet advies willen geven, zijn er altijd vaste users die nog even verder kijken. Eén van deze users is Emile, beter bekend als @e1000bmw523i. Zoals je kunt afleiden uit zijn naam rijdt hij een BMW 523i en heeft hij een grote voorliefde voor dat merk. Dat laat hij ook zeker doorschemeren bij de andere adviezen, want het maakt niet uit wat het budget is en wat de eisen of wensen zijn, Emile weet altijd een passende BMW te vinden.

Zijn huidige 523i (E39) begint nogal ‘op’ te geraken dus is Emile aan het zoeken naar iets nieuws. Hij kan via zijn werkgever een leaseauto krijgen, maar Emile heeft gekozen voor een uitstekende kilometerkosten vergoeding. Een gebruikte auto it is, en het liefst een wat ouder exemplaar. Een youngtimer zo u wilt. Daar worden we altijd blij van hier op de redactie.

BMW

Er zitten wel een paar haken en ogen aan. Het moet een comfortabele auto zijn met automaat. Ondanks het hoge jaarkilometrage moet de auto op benzine lopen. Met een diesel komt Emile zijn stad niet in en gas is om op te koken (zijn woorden, ook de mijne). Cruise control is uiteraard ook een must, evenals velours of lederen bekleding. Moet lukken toch? Oh ja: geen auto’s uit de Volkswagen Groep, daar heeft Emile niet zo veel mee. Dus een A6 of Phaeton is een no-go, evenals alle Aziaten. Daar wordt Emile niet koud of warm van.

Zoals u gewend bent van ons, een tabel met daarin alle eisen en wensen:

Huidige /vorige auto's:BMW 523i (E39)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé en zakelijk
Budget:€10.000
Jaarkilometrage:42.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Huidige auto is bijna op
Gezinssamenstelling:Niet van belang
Voorkeursmerken /modellen:BMW
No-go modellen / merken:Handbak, VAG, Aziaten en de dikke Bertha W140

Maar onze topreageerder voorzien van BMW advies is een beetje vreemd. Dat besefte Emile ook dus begon hij zichzelf al te adviseren (het zit in zijn bloed!). De meest realistische optie is een 525iA Touring (E39, LCI). De meest voor de hand liggende keuze voor hem is om een schitterend mooie 528i sedan  (E39, pre-LCI) te scoren bij een Youngtimer boer. Goede keuze, dan heb je de mooie koplampen in plaats van de kermisringen.

Ook een klassieke keuze als een 730i (E32) kan Emile wel bekoren. Als hij zijn budget iets ophoogt is een 740i of zelfs 750i (beide E38) een optie. De laatste is wel een optie van het Yolo kaliber. Qua Mercedessen weet Emile ook precies van de hoed en de rand. De W140 is een no go, en de rest roest nog al veel of zijn toch wat geplaagd door kleine gebreken. De late jaren ’90 waren niet de beste periode als het aankomt op Benzen (alhoewel nog altijd beter dan sommige aanbevelingen die wij in enkele momenten gaan geven).

Kortom, de vraag van Emile was of er iets is wat hij wellicht over het hoofd ziet. Dit zijn onze aanbevelingen:

Zweedse underdog: Saab 9-5 Griffin 3.0t Automaat
Lange afstanden en comfort. Een Saab 9-5 (aankoopadvies) is een uitstekende optie. Ditmaal niet een 9-5 Aero met driespaaks velgen, bumperkit en kilometers onderstuur. Ondanks de populariteit van de Aero was het niet eens het topmodel, dat was namelijk deze Griffin. De motor is een bijzonder pareltje. Ja, het is een GM V6, maar Saab zou Saab niet zijn als ze de boel naar hun zin hadden gezet. Dus heeft de V6 een  asymmetrische turbo. Dus slechts drie cilinders werden bediend door een turbo, de andere potten waren atmosferisch. De Griffin is uiterst compleet uitgedost en heeft de mooiste bekerhouders ooit. De Saab 9-5 is een soort Rivella op wielen. Een beetje vreemd, maar wel lekker.

Saab

Stijlvol: Jaguar S-Type 3.0 V6
Vraag iedere 40 plusser naar de mooiste sportsedan en de kans is groot dat ze zeggen: Jaguar MkII. En terecht, want het is een icoon op wielen. De S-Type is daar een schaamteloze herinterpretatie van. Bij introductie was de S-Type (aankoopadvies) best populair ondanks wat kinderziekten en een paar ergonomische missers in het interieur. Daarom loont het om een exemplaar te zoeken van ná de facelift. Laat je overigens niet misleiden door het klassieke uiterlijk, de S-Type is een uitstekend rijdende auto. De J-gate automaat is minder ouderwets dan bijvoorbeeld de transmissie van de Saab en de aandrijving geschied op de juiste wielen: die aan de achterkant. Hoe goed de S-Type wel niet was bleek uit het feit dat de vorige generatie XF gewoon hetzelfde onderstel heeft. Voor 10k kun je helemaal los gaan. Er zijn ook achtcilinders te vinden in het budget, maar de V6 is niet veel langzamer maar stuurt aanmerkelijk fijner.

Jaguar

Géén BMW: Alpina B10 3.2 (E39)
Op het kentekenbewijs staat geen BMW dus kunnen we deze E39 (aankoopadvies) van harte aan bevelen. De B10 3.2 was destijds de entry-level Alpina 5 serie en heeft geen V8 maar een goddelijke zes-in-lijn. Het is eigenlijk een doorontwikkeling van de 523i (eigenlijk 528i) waarin je nu rijdt. Maar dan alles net een tandje fijner, sneller en comfortabeler. Het hoeft geen betoog dat deze B10 uiterst zeldzaam is, in Nederland stond er welgeteld één. Maar zoveel auto’s heb je op dit moment ook nodig, dus dat komt goed uit.

Alpina

Excentriek: Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale
Als je dan toch van de gebaande paden af wilt gaan… De Vel Satis is weliswaar geen sedan, maar je kunt er met 4 personen uitstekend in zitten. En hoe, de Vel Satis heeft echt fauteuils in plaats van stoelen. Comfort is uiteraard het toverwoord, werkelijk alles is afgestemd om zo geriefelijk mogelijk voort te bewegen. Behalve de motor, de VQ35 is van Nissan origine en drijft onder andere ook de 350Z aan. Met deze motor is de Vel Satis echt snel (en een beetje onbehouwen). Op hoge snelheid (200 plus) merk je dat de Fransen dit niet voor ogen hadden. Het is daarbij ook een geplaagde auto. Dankzij vele innovatieve ideeën waren er nogal wat kinderziekten. De meeste zijn echter wel verholpen. Frans en groot is altijd lastige handel dus je kan op zoek naar een zeer verzorgd exemplaar met weinig kilometers.

Renault

Ultiem comfort: Citroen XM 3.0 V6 24v Exclusive 
Je kan ook elke ambitie om sportief te rijden op zij zetten en voor ultiem comfort gaan. Voor 10k kun je kiezen uit de mooiste XM’s van het land. Allemaal late Exclusive’s met dikke zescilinder en automaat onder de kap. Nadeeltje is wel dat de XM een jaren ’80 ontwerp is. Dus je gaat er qua interieur een hele stap op achteruit. De XM is snel zat, maar lust een behoorlijk slokje. Onderhoud is minder riskant dan je zou denken. De laatste series waren behoorlijk uitontwikkeld en er zijn diverse specialisten die deze moderne snoeken rijdend houden. Een succesvollere interpretatie kwam in 2005. Misschien te jong, en lastig om een benzine variant te vinden, maar de C6 is een topper.

Citroen

Temperamentvol: Alfa Romeo 3.0 V6 24v (936)
Een van de mooiste sedans ooit gebouwd, volgens ondergetekende. De 166 is een van de weinige auto’s die met de jaren fraaier en mooier wordt. Die kleine koplampen, die vloeiende lijnen op de flanken en die hoge kont geven de 166 onnoemelijk veel karakter. Dat kan ook gezegd worden van de motor. De Busso V6 is de reden dat je verdacht weinig de radio aanzet. Het interieur is wat krapper dan dat van de concurrentie, maar voorin heb je niets te klagen. In tegenstelling tot de XM kijk je naar een geslaagd dashboard. De 166 is zeker niet oncomfortabel, maar in dit gezelschap duidelijk meer op sportiviteit afgestemd. Ook hier kun je met het beschikbare budget de mooiste exemplaren uitzoeken.

Alfa Romeo

Zwaar ondergewaardeerd: Cadillac CTS 3.2 V6 Sport Luxury
Amerikanen. Aanvankelijk wilden wij de meest (letterlijk) misselijkmakende zwalkbak opzoeken. Gewoon omdat het kan. Maar die zijn bijna altijd uitgerust met een dorstige V8. Daarnaast doen we de CTS (rijtest) schromelijk te kort. Dit is gewoon een Amerikaanse 5-serie. Het interieur is niet zo perfect als dat van een E39, maar dynamisch gezien staat deze CTS op een (iets) hoger plan. Ook hier een prima automaat met een lekkere V6 waardoor de CTS meer dan vlot genoeg is. Nog een voordeel: aangezien niemand dit doorheeft kun je ze echt voor een prikkie ophalen. Wel oprijden, want doorverkopen wordt een hele kluif.

Cadillac

Tussenacceleratiekampioen: Volvo S80 T6
Toen de S80 T6 (aankoopadvies) net op de markt was, werd deze niet echt begrepen. De motor was veel te veel voor de voortrein en dynamisch waren de rijeigenschappen niet. De automaat is slechts een viertraps Geartronic. Dat zijn de nadelen. Dit zijn namelijk perfecte lange afstands auto’s. Uitmuntende stoelen, waanzinnige audio en een tafelberg aan koppel om moeiteloos alle lease 520d’s achter je te houden. Mocht de hitsige 2.8 T6 te veel zijn, de 2.9 zónder turbo’s loopt net zo mooi en past wat beter bij de auto.

Volvo

No-go: Lexus GS300 (S160)
Je hebt duidelijk aangegeven geen Aziatische auto’s te overwegen. Sterker nog, het is een absolute no-go. Echter willen wij je misschien wel de beste keuze niet onthouden. Dat is namelijk de Lexus GS300. Bij het ontwikkelen van de S160 had Toyota een duidelijk doel: combineer het comfort van een E-klasse met de dynamiek van een 5-serie. En dat lukte heel erg goed. De motor is een zijdezachte zes-in-lijn met 220pk. Dat vermogen en de verfijnde automaat staan garant voor uitstekende prestaties. Het interieur is on-japans origineel. Standaard waren ze zeer compleet, een kale GS bestaat gewoon niet. Tel daarbij op dat de GS300 zéér betrouwbaar is en je hebt gewoon een winnaar. Dat vond de Sultan van Brunei ook, gezien het feit dat hij hem in zijn collectie heeft opgenomen.

Lexus

Yolo: Land Rover Range Rover 4.4 Vogue (LR322)
Een stijlvolle Brit kon je waarderen, evenals een BMW. Deze Range Rover combineert het beste van twee werelden. Onder de kap vind je de bekende 4.4 V8 met 286 pk en 440 Nm. Echt snel daarmee is de Range Rover niet, maar je kunt er prima mee uit de voeten. Het verbruik kan wel een dingetje zijn, maar hey: dit een Yolo keuze. Mensen begrijpen niet altijd waarom je zo’n grote SUV moet hebben. Die hebben er niet in gezeten. Het interieur is een oase van rust. Je kijkt overal over heen en het comfort is buitengewoon. Elektronica, navigatie en dergelijke is allemaal ‘period’ BMW, dus je zult je er snel thuis voelen.

Land Rover

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



146 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
2014 belde net, ze wil haar artikel terug. Is yolo nog steeds een ding?
Beste @jeps90:

Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Ten tweede gefeliciteerd: je hebt de eerste reactie geplaatst. Een digitale pluim!

Waarschijnlijk ben je in de war, aangezien jaartallen natuurlijk niet tastbaar zijn, laat staan dat ze kunnen bellen! Ze hebben toch geen duimen om de toetsen in te drukken. Tsss.

Ondanks dat het al in het artikel staat, een kleine toelichting. Bij het AB advies kunnen lezers hun eisen en wensen geven. Op basis daarvan gaat de redactie op zoek naar de leukste opties. Bij de eerste opties houden we soms redelijk strak aan de wensen en eisen.

Aangezien je maar één keer leeft en het leven te kort is geven we één optie welke wat uitdagingen biedt op het gebied van brandstofverbruik, betrouwbaarheid, onderhoud of gebruikskosten. Maar over het algemeen word je er wel blij van.

Deze optie is dus omdat je maar een keer leeft. Vertaal dat in het Engels en pak de eerste letters en je komt op YOLO uit. Het is @MauritsH zijn wekelijkse hoogtepunt om de Yolo keuze aan te dragen. Pak dat niet van hem af.
@willeme: Ik gun het @MauritsH. Ik zal geen zure pruim meer zijn en je hebt inderdaad gelijk. 2014 heeft inderdaad niet gebeld, dat was een leugen om digitale bestwil. Verder vind ik jullie adviezen gewoon top en zitten er meestal verfrissende ideeen tussen. En bedankt voor de pluim! Een eerste reactie schrijven doet gewoon ontzettend veel voor mijn tere ego. Je ontleent daar toch een bepaalde status aan.
@jeps90: respect hoe je omgaat met je fout :P (Y)
@willeme: En nu is het jouw beurt:

“Willem out!!!”

*Drops mic*
@viezefreddyw: Palms are sweaty, knees weak, arms are heavy. Ik weet niet of ik stoer genoeg ben voor een battle met de gehele Autoblogredactie. Redactieleden plagen, kusjes vragen?
@jeps90: Mom’s spaghetti.
@willeme: Daar hoor je mij niet over want die was altijd goed te eten
En mijn wel oprechte sorry omdat mijn poging tot grap verkeerd overkomt. Ik had geen kwade bedoelingen want jullie artikelen lees ik altijd graag! Goef d weekend@willeme:
@jeps90:

The jerkstore called ..
They running out of you ..

(Vermakelijk excuus dude .. Thumbs up) ..
@lincoln you win some, you lose soms. En nu ben ik de terechte loser
@jeps90:
Kusje erop?
@desjonnies dat is lief. Dan beloof ik dat ik het nooit meer zal doen
@jeps90: je voelt de liefde hier op autoblog.. :)
@willeme: vommits on his sweater already.
@jeps90: plusjes vragen.
@willeme: Hier kon jeps ook niet veel aan doen. Door het lezen van de afkorting Yolo heeft hij zich waarschijnlijk verslikt in zijn dagelijkse portie azijn. Ik kan me erg goed voorstellen dat dit wat irritaties oplevert.
@hummer95: klopt! Ook heb ik een kleine piemel, heb ik thuis niets te vertellen en is mijn baas een eikel. Gelukkig begrijp jij me. Sorry(L)
@willeme: ha errug mooi verwoord +1!
@jeps90: Yolo was en is k.t ja, maar welk leuk onderdeel van de adviezen
Ga niet voor de s80 t6, daar zit een automaat van GM achter en die is niet berekend op het vermogen van de t6. Mijn keuze zou of weer een e39 zijn of een mooie Alfa Romeo 166 met de busso v6.
Ik mag hem niet maken, maar een alfa met een getal dat 7 onder de 166 zit ;)
@rw1994: Stiekem miste ik hem ook wel eigenlijk. Zeker omdat ik zelf rond dat budget zit te kijken naar een dergelijke Alfa (de 147 is een beetje op aan het raken) was dat mijn eerste gedachte.. Komt ie gewoon NIET in het lijstje voor.
Wilde inderdaad al de E39 noemen, maar de Lexus GS300 is zeker een leuk alternatief. En een Chrysler 300C? Ook voor vergelijkbare prijzen op te halen.
@granlusso: is eigenlijk gewoon een E-klasse die oude 300C. En dat uiterlijk, tja, ik zit niet bik de maffia. Hoewel, gezien de branche waarin ik actief ben…
@e1000bmw523i: ik kan je uit de grond van mijn hart een W210 E55 AMG aanraden. Maar als BMW liefhebber zul je wel de taxi bellen als je een Mercedes wilt rijden haha. Veel succes ben benieuwd wat het gaat worden!
@e1000bmw523i: is wel op die lexus na wellicht de enige wagen uit dit rijtje die het nog lang zal doen lang nadat de rest al op de schroothoop ligt. Oude Mercedes of niet, als je dagelijks lange afstanden moet afleggen en zoals ik uit je verhaal kan opmaken ook redelijk afhankelijk bent van je wagen dan moet je iets hebben waar je op kunt vertrouwen. Heb de mijne al 9 jaar en op een set nieuwe fuseekogels na heb ik geen onkosten gehad.
@e1000bmw523i: een e65 7-serie. Rijden als een vorst voor weinig en hij wordt elke dag een stukje mooier!
Cadillac. Meteen.
Leuk lijstje, stiekem vind ik de Lexus het mooist!
Ga voor de Volvo! Er is niks comfortabelers op de lange afstand!
S80, meteen
Een E klasse vanaf 2002.
Peugeot 607? Zijn voor dat budget zeker te vinden. Nadeel kan zijn dat de meeste al heel wat kilometers hebben gelopen.
Citroën C6? , maar van dit rijtje absoluut de Vel Satis.. als het gaat om pure rijcomfort is er geen duitser die daar tegen op kan. Heerlijke stoe eeh nee zetels, enorm veel ruimte, heerlijke v6 .. Vel Satis it is.
@Soulmaster: en evenveel storingen… wij hebben thuis eentje, aangeschaft bij een dealert voor 5000€ met een jaar garantie erbij a 750€. In dat jaar is er een kleine 3000€ aan versleutelde bij de dealer…. daarna 1 jaar storingsvrij en nu begint de ellende weer. Bandenspanningsensor, gasklepsensor die gecalibreert moet worden ga zo maar door… het is een superfijne auto om te rijden maar elektronisch een fiasco. En zodra er iets stuk gaat wat verhindert dat de auto rijd of de kachel ophoudt gaat deze in onderdelen weg en komt er een andere.
@peug206: Ik rij al heel lang Audi en ik kan je vertellen dat als de enorme berg storingen die ik al bij mijn a8’s heb gehad niet onder garantie hadden gevallen dan had ik allang en breed iets anders gekocht.

Kleine opsomming van de problemen bij een auto van boven de 100K in euro’s:

1. roest, kofferklep/motorklep/deurlinksachter al vervangen of overgespoten
2. versnellingsbak ellende bij mijn eerste a8, de 2004 versie, vervangen bij 110.000 km omdat repareren geen optie meer was
3. electronische problemen, de dealer is er op leeggelopen zovaak stond het de A8 in storing, als je het gaat optellen kom je snel aan de 8 á 9000 euro
4. nokkenassen, bij de 2004 A8 moesten na 60.000 km de nokkenassen worden vervangen omdat ze versleten waren, gelukkig onder fabrieksgarantie, anders ging het mij 5000 euro kosten.
5. groot verbruiker remschijven, elke 50.000 km setje remschijven voor.. later bij een upgrade wel goede gekregen.

De auto heeft nu 390.000 km gereden en gaat er binnenkort uit om nooit maar dan ook nooit meer een duits product te kopen. Ik heb ook nog een lancia thesis staan voor de fun, 560.000 km heeft de diesel nu gereden, en ja de standaard lancia problemen met de electronica door te krap bemeten kabelboom, deze jaren geleden laten verlengen, kosten een lieve duit en vanaf dat moment probleemloos. de 2.4JTD 20v is getuned naar 230pk en 510nm en zal de 600.000 km ook probleemloos gaan halen.

Nee, Duits topproduct… koop dan iig geen audi.
Binnenkort op autoblog,een technisch artikel over de asymetrische turbo techniek?

Willeme, je schrijft de adviezen goed en doordacht. Lees ze alleen nog wel een keertje door voor het plaatsen. Afgelopen weken zitten er (te) veel foutjes in. Waarschijnlijk zinnen die je eerst anders had bedoeld, maar waar je bij het herschrijven een paar woorden over het hoofd hebt gezien.
Leuk artikel met veel aantrekkelijke auto’s. Ik blijf een zwak houden voor de 9-5.
In de omschrijving in het artikel lijkt het echter of er een cilinderbank drukvulling heeft en de andere normaal ademt. Bij de 9-5 V6 wordt de turbo door drie cilinders aangedreven en hebben alle zes cilinders drukvulling.
@tuono: Ik stem voor!
@Tuono: jaaaaa
BMW X5 van de eerste generatie? Ik schat dat een leuke versie te doen zou moeten zijn voor het budget.
@jorgos: die 1e generatie is ook t mooist in mijn ogen. Nog heerlijk bruut en onbehouwen, vooral in t zwart.
@sanderm3: Blauw! Zwart is zo zwart. Hoewel een lichte kleur een prima contrast levert met de zwarte stootlijsten e.d.
@jorgos: De 3.0i (M54) is onverwoestbaar.
@krimson: totdat de dubbele vanos units beginnen te rammelen.. maar goed, alles valt te fixen.
@sanderm3: klopt is ook betaalbare reparatie, disa en carter ontluchting ook maar overall ijzersterk blok. Bij mij staat er nu 410k op de teller.
@e1000bmw523i adviseren is een soort van @moveyourmind de les lezen ..
Het voelt een beetje onnozel en je hoopt dat het toegevoegde waarde heeft ..

OK .. Neem de Chrysler Pacifica mee in je overweging .. Kijk maar of je er iets mee kan ..
@lincoln: Zelfs een professor heeft af en toe wat assistentie van z’n pupillen nodig…

Wat de Chrysler betreft: ziet er een beetje uit als kruising tussen een MPV (Voyager zo je wilt) en een station, correct? Soort van cross-over.
@lincoln: Grinnik…

Mij de les lezen, dan moet je op zijn minst van hoogopgeleide allooi zijn…
Én met een hele samenscholing. Anders vergeet het maar, tevergeefse moeite.
Ik zal zelf voor de 2JZ no shit gaan
Cadillac vind ik eigenlijk wel erreug leuk, zo on-Cadillac anders, ’t is eigenlijk een anti Caddy
@desjonnies:

De laatste STS serie .. Net effe wat groter en heel veel chiquer ..
De Jaguar ;-)
Dank voor de suggesties @willeme.
Er zitten inderdaad wat verrassingen in de lijst.

Wat de Alpina betreft: ik heb alleen een exemplaar met handbak kunnen vinden, maar wellicht dat ik wat beter moet zoeken.

De opties die er verder uit springen zijn wat mij betreft toch wel de Saab, Jag (nee, het is geen Mondeo), en Alfa (beauty).

Ik ga eens ff met de diverse zoekmachines aan de slag.
@e1000bmw523i: en de Cadillac natuurlijk.
Update: van de BMW-opties die @willeme gezien (en genoemd heeft), heb ik te horen gekregen dat de rode 528i inmiddels verkocht is. Ze moeten alleen nog de advertentie offline halen. Bij hetzelfde bedrijf zag ik overigens wel een Alfa 166 staan.

De Saab 9-5 was ff zoeken naar een goede, maar ik heb er een gevonden met lage km-stand.

Een goede Jag met ook nog eens een lage km-stand (waar ik persoonlijk niet zo heel veel om geef; de staat van het voertuig is belangrijker) was makkelijker te vinden.

De Cadillac vind ik na wat exemplaren gezien te hebben, op basis van de foto’s toch wat minder. En dat komt met name door het dashboard. Iets waar ik toch het grootste gedeelte van de ritten tegenaan kijk.

En zeg nu zelf, zo’n oldschool E32 is toch veel mooier? :P En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zie ze niet meer zoveel op de weg. De 730i die ik op het oog heb, heeft wel een paar puntjes waar naar gekeken moet worden (juist afhangen rechter voorportier en wellicht nog een paar kleine dingetjes), maar die zijn te overzien. En het is niet de 6-in-lijn, maar de V8 welke in de plaats kwam van de 3.5l 6-in-lijn. De 3.0l 6-in-lijn is naar mijn mening een beetje underpowered in relatie tot z’n gewicht.
@e1000bmw523i: de Jag.

(blijkbaar vergeet ik hier en daar een toets, of is meer dan 1 url per comment niet langer mogelijk?)
Saab 9-5 natuurlijk! Alhoewel ik wel altijd de 4 – cilinder Turbo zal nemen. Een échte Saabmotor. Supersterk en oerbetrouwbaar.
S80 absoluut niet doen, dweil en ronduit gevaarlijk als er een comfortonderstel onder zit.
Mijn keuze zou de 166 zijn, maar dan de 3.2 met handbak. De automaat kan mij niet bekoren. Onderstel is prima, wel andere achterveren monteren om het doordeinen op verkeersdrempels tegen te gaan. Veel rijplezier!
Jongens, waar is de ST220 in dit lijstje? Zeer zeldzaam en goede motor+ besturing
Ik weet niet hoe het in NL zit maar in belgie heb je voor dat bedrag al het nieuwere model van de Cadillac CTS.
Met een VEEL mooiere neus. Betere motor en een beter afgewerkt interieur.http://www.2dehands.be/autos/cadillac/cts/cadillac-cts-3-6i-v6-24v-303198003.html
@shiva: Nederland is k*t wat dat betreft… Ik wil de BPM CO2-tax niet eens gaan berekenen, omdat we hier dan heel droevig worden…
Hmmm, een advies voor @e1000bmw523i geven….
Ga ik lekker bijdehand een Aziatisch auto aanbevelen ;-)
Maar serieus, dit is echt een mooi ding:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272400126?asrc=st|as

Zit ruim in de opties, veel vermogen icm 4×4 en met een schuifdakje (dat is altijd een grote plus wat mij betreft). En Subaru, das toch één en al karakter enzo? ;-)
Oude 6-serie?
@pinut187: Wat heb je niet begrepen aan het begrip “sedan”…? Ik heb die paar extra portieren zo nu en dan nodig…
@e1000bmw523i: fatsoenlijk reageren is te moeilijk?

BMW 6 serie generatie E63/E64 valt buiten budget evenals fatsoenlijke Alpina E39. Afgetrapte Alpina of zonder sluitende historie lukt wel binnen budget..
@e1000bmw523i: ik had er overheen gelezen en vind de oude 6-series 1 van de mooiste BMW’s. De Vel Satis die in het lijstje staat van oke Willem is eigenlijk ook geen sedan. Succes verder me je zoektocht, de keuze is er reuze en dat maakt het alleen maar lastiger..
S80 met yamaha V8
Dit is trouwens ook een leuke optie, Renault Laguna, al denk ik dat je dat doet gruwelen ;-)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/295623084?asrc=st|as

Maar wederom een hartstikke luxe wagen. Rete-betrouwbaar. En dat “4Control” schijnt echt te werken. Veel waar voor je geld wel.
@rob:
Al zou ik lekker de stationwagon nemen. Ziet er een heel stuk fraaier uit, helemaal in dit hippe blauw:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/277853900?asrc=st|as
@rob: z’n voorganger was mooier.
De Alpina, het zelf roeren in de bak heeft ook leuke kanten. En lekker zeldzaam wat je verkoopwaarde mogelijk ten goede komt
@shibby: zelf “roeren” is inderdaad leuk…totdat je in een kilometerslange file staat… Daarom automaat.
@e1000bmw523i: klopt! Dan is het minder leuk
No brainer, weer een e39. Tijdloos design, zowel interieur als exterieur. Zou mij persoonlijk tegenvallen moest ik overstappen van een e39 naar een Saab 9-5 of 166. Gewoon een goed onderhouden 530i of 540i uitzoeken met wat lekkere opties ;)

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1083103622-bmw-5-serie-530-530i-24v-aut-lifestyle-ed-nap-leder-clima.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90974

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1087343548-bmw-5-serie-540i-executive-schuifdak-xenon-leder-bj-2001.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=90974
@donemilio: de 530i moet alleen wel naar de pixeldokter. De 540i vind ik too much voor een 5-serie. Een 6-in-lijn is sterk zat. Bovendien hebben de 8-cilinder modellen een stuurhuis uit de E34. De 6-cilinder modellen hadden een compleet nieuw ontwikkeld stuurhuis dat net wat strakker was en secuurder reageerde i.c.m. servo.
Daarnaast heb ik dezelfde afwijking als @willeme: Pre-LCI koplampen zien er imo beter uit dan de LCI Halloween-verlichting. Daarnaast geven de optisch grotere nieren van de pre-LCI de wagen een beter smoelwerk.
Waar blijft @viezefreddyw trouwens? Die maakt er ook altijd goed werk van qua Mercedes…
@e1000bmw523i: Ik wil wel een flinke reactie schrijven en voor deze eisen heb ik wel het een en ander in het hoofd gehad. De meesten er van zijn al benoemd en ik denk dat jij een van de reageerders bent die geen advies nodig heeft. Maar ik vind een fraaie CL500 van de C215 wel wat voor je.
@viezefreddyw: Ah, duidelijk! :)
@e1000bmw523i: Is dit dan niks voor je? De E39 is de mooiste 5-serie die je kunt kopen en dit exemplaar ziet er gewoon strak uit. Het is AutoLeitner, prijzige tent maar je koopt er wel altijd een goede auto voor heb ik het idee. Ietwat boven het budget maar wellicht valt er wat mee te doen…
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=296003841

Of misschien een E500. Meesterlijke blokken zijn dat, beresterk en genoeg vermogen maar rijd uiterst comfortabel. De facelift versie hiervan heb ik gereden en is de beste Mercedes die ik ooit gereden heb.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=295221412

Of de eerder genoemde CL500. Een auto vol met luxe wat de gevestigde orde tegenwoordig nog steeds hanteert en de merken daaronder nog niet in productie hebben. Prachtige auto, tijdloze coupé. Beenruimte achterin is er amper maar voorin is het riant en de kofferbak is gigantisch. Stiflers moeder gaat je sexy vinden.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288376315

Wellicht wil je wat sportiever en ietsje meer ruimte achterin, ga dan kijken naar de CLK500. Vind ik nog steeds een prachtige auto en het interieur is zeer luxe. Praktisch hetzelfde als dat van de E-klasse. Mooie bak, rijd zeer sterk en snel. Misschien wel de betere auto dan de CL qua betrouwbaarheid.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=294305326

Maar ik denk dat een E39 je beter past. Een auto die jij op je duimpje kent. Hierover hoef ik je natuurlijk niks te vertellen, mij zou je hier meer over kunnen leren dan ik jou. Dit exemplaar ziet er prachtig uit en het blok is heerlijk.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=296025253
@viezefreddyw: Ik had die bij Leitner al gezien ja. Goede kanshebber! Op de andere kleur pinkers en velgen exact hetzelfde aan de buitenkant (kleur).
Wat de Mercedessen betreft: dit is juist de periode dat ik het wat minder vond worden qua uiterlijk…
@e1000bmw523i: Die van Leitner vind in prachtig. Misschien wel de mooiste auto die je kunt kopen voor het budget ook al valt ie er ietsje buiten.

En wat de Mercedessen betreft, ik snap dat je dit tijdperk niet het mooist vind.

Maar er is er nog eentje. Ik vind het een erg gaaf ding en met mij nog meer want Autoblog wist er over te schrijven een korte tijd terug. De kleurencombinatie moet je wat vinden, ik vind het wel wat hebben.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=292974492
@viezefreddyw: dat is “dikke Bertha”… Dat was dus een no-go. ;) Maar als je eventjes verder kijkt in de voorraad bij dat bedrijf tref je een wagen die ik zelf al als kandidaat geselecteerd had. Hint: NIET de M5… Hint2: m’n avatar.
@e1000bmw523i: Oh sorry, had ik niet gezien. Dat is ook een mooie auto zeg, ik zeg doen! Ik denk dat je het stiekem zelf ook wel weer dat het een mooie youngtimer BMW gaat worden.
@viezefreddyw: Zeker! En in Duitsland zal ik er bij een staandehouding i.v.m. een overtreding altijd met “een waarschuwing” vanaf komen met die sticker! XD
@e1000bmw523i: Ik heb een hee kort verhaaltje geschreven met mijn telefoon alleen @willeme moet nog even goedkeuren. Hup Willem, gauw!!
@viezefreddyw: Ik lees het morgen wel. ;)
@e1000bmw523i: Trouwens. Aangezien je aardig wat kilometers maakt is een diesel ook wel aantrekkelijk lijkt me. Ik heb nog een 2007 525D voor je staan. Heeft wel de wereld aan kilometers gereden, 3 tonnetjes, maar het ding is snaarstrak. Sedan, zwart met fraaie zwarte velgen. Setje winterbanden met velg erbij. Voor een Autoblog vriendenprijsje is ‘ie van jou.
@viezefreddyw: E60? No, Thanks! Maar eh, diesel en Utrecht gaan niet zo goed samen… ;)
@e1000bmw523i: Ah, Utrecht. Mijn home town. Dan snap ik inderdaad dat je geen diesel wilt.

En ja, E60. Niet de meest geliefde 5-serie. Wel een heerlijk rijdende auto. Kilometervreter.
@e1000bmw523i: 525D is overigens het facelift model.
@viezefreddyw: zit nu met Willemijn te eten ;). Als ik zo thuis ben zal ik hem even goedkeuren ;)
@willeme: Geniet er van! Keurinkje kan wel op zijn beurt wachten.
Heb zelf ook een E39 523i. Als ik het mooie rijtje doorlees, is de Alpina het logische vervolg. Hetzelfde, maar dan nog beter en vooral exclusiever. Zou mijn keuze zijn.
zoveel geld en dan in principe een ouwe bak rijden die zo op is gezien het aantal kilometers per jaar. bovendien, vanwege de leeftijd en het type wat gezocht wordt, niet hele zuinige auto`s (understatement).
smaken verschillen gelukkig maar zelf zou ik voor iets verstandigs gaan, want alle auto`s die hier genoemd worden zijn wat mij betreft yolo`s gezien het doel wat je voor ogen hebt.
@mckroket: gelul! Larie! Dingen kunnen makkelijk drie ton of meer draaien zonder problemen. Mijn huidige wagen is daar dan ook ver overheen. Wat aandrijving betreft kan hij nog wel ff mee. Punt is dat alle randapparatuur (om het zo maar te noemen) op is en langzaam sterft. Dit zijn juist de dure geintjes. Dan kun je kiezen: oplappen, of een andere. Gezien het feit dat ik nu een handbak heb en toch echt een automaat wil gezien het verkeersbeeld, is voor mij de keuze gevallen op de tweede optie: andere auto.

Een “ouwe bak” is juist verstandig. In de praktijk (!) is het verbruik niet eens zo heel veel slechter dan de huidige gedownsizede rijdende computers. En minder computergestuurd, dus minder storingsgevoelig. Hoef je dus ook niet zo vaak naar de garage… Daarnaast duurt het bij een youngtimer met weinig kilometers op de teller wel ff voordat die op is. Mits goed onderhouden en er juist mee omgesprongen wordt.
@e1000bmw523i:
meh, mijn e46 330xda was bij 200,000km toch echt rijp voor de sloop, 3 kapotte differentielen @ 2-3k euro per stuk, automaat (van gm) was ook niet helemaal lekker meer trouwens. Als je googelt zie je dat die differentielen een zwak punt zijn van veel bmws (niet alleen 3 serie) hoewel die dingen in het vlakke nederland natuurlijk veel minder belast worden dan als je in een bergachtig gebied woont.

heb trouwens een e91 325d met niet al te veel kms in de aanbieding, kom je je stad wel mee binnen, maar ws te klein voor je.
@super: maar dan noem je ook wat op. De 330d had het inderdaad als aandachtspuntje en de x-drive versies waren al ten tijde van de E30 berucht.

En E90 is inderdaad te klein. Zijn wel mooie auto’s. Vooral de pre-LCI zonder die onnodige plooien op de motorkap. Heb daar altijd zo’n hekel aan met poetsen…
@e1000bmw523i:
nee, voor mij idd nooit meer iks draaif, totaal onnodig ook, met winterbanden rijd ik ook met acherwiel aandrijving een besneeuwde helling makkelijk op en bovendien zit het gevaar in afdaling waar 4wd helemaal niks helpt.

die differentielen zijn niet alleen een e46 330d probleem, fora staan vol met mensen met gezeik met bmw diffs, komt ook bij alle e46, e9x en x5 en 1 serie voor, 5 serie weet ik niet echt.

weet trouwens niet wat voor automaat in een e39 zit, maar tussen e46 (5v van gm) en e9x (6v van zf) zit echt een wereld van verschil.

succes met je zoektocht verder
@super: E39 had nog een 5-traps… De E38 pre-LCI ook.
@super:

Benzine ZF ..
Diesel GM ..
@lincoln:
ok, wist ik niet.
@mckroket: Dus, wat moet het dan worden… een C-Max diesel?
@phaeton: een VW Polo diesel *proest*
@mckroket: Ja joh ga lekker verstandig lopen doen, met zo’n kopie van een saaie leasewagen waaraan je leeggezogen wordt door storingen…. Bovendien als je een beetje autoliefhebber bent wil je wat leuks rijden zoals onze bmw-man hier. Dat is meestal juist niet de ‘verstandige’ auto waarin iedereen al rijdt!

Iedereen verklaarde mij ook voor gek toen ik een 2003 range rover kocht met 190.000km. Inmiddels 5jaar en de teller op 340.000km lach ik er om. En krijg aan t eind van elk jaar een blij belletje van Rutte met een grote dank voor de jaarlijkse bijdrage aan diesel MRB. Ding is rijdt nog super en bij elkaar zo’n 900 euro per jaar aan onderhoud gehad. Dat is inclusief banden, een set tweedehand velgen met winterbanden en een halve tankwagen olie voor de beurtjes ;)
Een ruime sedan? U vraagt, wij draaien. Zie deze ruimte maar eens te overtreffen!
@edge: LOL!!! Ik wil niet weten wat dat in de houderschapsbelasting doet! :D
Ik zou gewoon een mooie C6 zoeken. Ben absoluut geen Citroën fan, maar deze is echt een uitzondering! Is nu al zeldzaam en zal dat nog meer worden. De Alpina is ook wel een goeie optie.
@cossiekiller:

Toch een beetje een pretentieus ding ..
Meer voor een directeur van een kinder-stichting die voor een subsidie komt bedelen ..
@lincoln: Kun je in het CDD-circuit echt niet mee aankomen, idd.
Makkelijk, de alpina
Emile, met een E38 of E39 kán je gewoon niet de mist in gaan. Dat weet je toch wel. Dat dus!
@rd1991: Weet ik. Maar “verandering van spijs doet eten”… Tussen E38 en E32 neig ik trouwens naar de E32 omdat die net wat minder voorkomt in het straatbeeld. ;) O, en om het imago natuurlijk… :D
@e1000bmw523i: jaa met de E38 ben je instant gangster. Als onderdelen een beetje fatsoenlijk leverbaar zijn bij de E32 heb je daar ook zeker geen kwade aan!
@rd1991: huh? De E32 was toch instant gangsta’? Een beetje zoals de oude jags zeg maar.
@e1000bmw523i: jaa ook wel hoor! Maar voor mij is de E38 ultiem gangsta’!
er staan op autoscout diverse prachtige Alpina B10 te koop wel V8
@alpinafanb10: Ik heb ze gezien. Heb ze ook ff overwogen, maar toen dacht ik:
V8 in E39 betekent stuurhuis uit E34
Alpina specifieke onderdelen zijn duur!
V8 is wel erg veel voor Ne’erlands wegen. M’n rijbewijs wil ik graag houden…
Leuke suggesties allemaal, maar wat ik niet snap is: Waarom wil je bij 42.000 km/jaar nog benzine rijden???
Ik zou een E60 535d zoeken. Oké, voor EUR 10k heb je nog geen strakke, maar na half jaartje doorsparen, even je vakantiegeld erbij doen, krantenwijkje erbij….. en voilà!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/144174333?asrc=st|as
@bennyweisz: Omdat ik geen E60 blief…? En als ik dan een youngtimer neem ik vanwege de milieuzones gebonden ben aan benzine…?
@bennyweisz: Diesel stinkt en benzine ruikt heerlijk!
Mercedes E W211 320 CDI bij voorkeur met airmatic.
In willekeurige volgorde: Jaguar, Alpina of RR. Neen, toch de Alpina op de eerste paats. Wat blijven het heerlijke wagens. Je rijdt met iets speciaals, je maakt jezelf blij én je maakt er iedere autoliefhebber mee blij. Meer dan met de andere wagens die je werden voorgesteld!
@leaper035t: die CL500 van @viezefreddyw lijkt me ook wel een heerlijke wagen! Al las ik ergens anders dat je liever een sterke 6 in lijn hebt dan een V8…
7 serie in org. staat, zoals op de foto in Zilver.
Als een 730i kan, kan een 530i ook!!! Ik zou gewoon bij BMW blijven…anders ga je er vroeg of laat spijt van hebben vrees ik. Overigens ziet de Alpina er ook best geinig uit, kan je ook overwegen…
Als je lange tijd een E39 hebt gereden zal iedere Amerikaanse, Zweedse, Franse en Italiaanse auto in deze klasse, een stap achterwaarts zijn. Over design valt te twisten, maar op grond van aandrijving, afwerking en bouwkwaliteit is een e39 simpelweg superieur. De logische keuze zou een e60 zijn, maar afwerking en bouwkwaliteit van de e39 is op hoger peil (heeft ook veel hogere productiekosten gehad). De w210, en pre facelift w211 zijn echte asfaltvreters, maar hebben serieus last van roest. Een w211 met sportonderstel is zeker een vooruitgang op de e39, maar ook hier is de bouwkwaliteit van de voorganger beter. Je geeft aan dat je niet Aziatisch wilt rijden, maar misschien is een proefrit met een GS toch geen slecht idee. Als de kilometertjes bij de Europeanen hun tol beginnen te eisen, rolt een GS fluitend verder. En de mate waarin rol- en windgeluid wordt weggewerkt, in combinatie met een perfecte aandrijflijn is echt indrukwekkend. En omdat ik het niet laten kan; de V8 varianten van e38, e39, W210, vroege W211, GS en LS kunnen allemaal heel goed op LPG lopen. En dan je nog steeds op gas koken.
Dapper om een XM te suggereren aan een BMW fan. Laat ik toevoegen dat het dashboard van de facelift echt lelijk is, maar de serie 1 heeft wel een fraai hoekig dashboard met eenspakig stuur. Deze zijn echter wat minder betrouwbaar (elektrisch).

Een C6 ga je nog niet vinden voor 10k. Persoonlijk vind ik het model ook niet echt tijdloos, het dateert tegenwoordig nogal. En de benzine V6 heeft weinig kracht en zuipt als een tempelier. Het hele ding is ook enorm zwaar. Geen wonder dat het een flop is geworden.
+jes voor het voorstellen van de xm! ☺️

Ik vind het enorme zonde dat ze in de C5 nooit een deftig benzineblok gehangen hebben… Een dikke V6 in de laatste generatie (neen niet de HDI) had het een geweldig reisapparaat gemaakt voor mensen die geen diesel lusten…
Kijk, wij Francofielen reageren wat laat. Onze auto’s zijn niet zo snel, begrijp je?
Maar de beide XMs zijn zonder meer de hoogtepunten uit mijn automobiele loopbaan. Ik heb ervaren hoe belangrijk comfort is. Je stapt werkelijk uitgerust, ontspannen en opgeknapt uit na een uurtje of 2 rijden. Met de auto ervoor en die erna begon het uitrusten toch echt thuis pas.
Dat zat hem in – veercomfort, – iets lome, sterke TD12 motor, – rust aan boord (weinig gadgets is ook rust!), – en de legendarisch goede stoelen. Mán, wat zijn die XM stoelen griezelig perfect.
@willeme: De sultan van Brunei is geen geldige rede, die heeft alles op wielen! Maar gewoon letterlijk alles. Voor het artikel wel jammer dat @e1000bmw523i niet van Aziatische auto’s houd.
Ik zou doorsparen voor een Mercedes-Benz die niet roest.
Ik heb de volgende wagens geselecteerd voor nadere inspectie:
1. De door @willeme geadviseerde Jaguar S-Type 3.0 V6: http://ww3.autoscout24.nl/classified/294448755
2. De door onder andere @viezefreddyw geadviseerde E39 540i: http://ww3.autoscout24.nl/classified/296025253
3. Tweemaal een E39 528i in dezelfde kleur als mijn huidige wagen. De een bij Leitner, de andere bij Han: http://ww3.autoscout24.nl/classified/296003841 en http://ww3.autoscout24.nl/classified/295001061 Weet iemand trouwens of die lelijke telefoonconsoles gelijmd of geschroefd zitten?
4. De E32 730i uit mijn avatar: http://ww3.autoscout24.nl/classified/293170225 Dit is toch wel een klassieker aan het worden welke je nauwelijks meer ziet.
5. Deze bijzonder mooie E38 740i met velours ipv. leer: http://ww3.autoscout24.nl/classified/286919394
6. De Yolo van het stel, een E38 750i: http://ww3.autoscout24.nl/classified/294789394
@e1000bmw523i: Mogelijk dat ik over de grens nog kijk voor een Alfa 166, want in Nederland is het aanbod karig.
@e1000bmw523i: Ik ben misschien een beetje laat met deze reactie (advies?), maar hoop dat je het nog leest. Mijn vader heeft een jaar geleden een hele nette E38 740i gekocht voor zo’n €4000,- (wel meer kilometers op de teller) om daar nu €12.000 voor te betalen lijkt mij dus iets te veel. Na 60.000 km na de aankoop lekt er nu wel olie waardoor dat wat vaker bijgevuld moet worden. Om het op te lossen moet de hele motor uitgebouwd worden. Voorlopig blijft mijn vader nog maar even olie bij vullen. Het rijdt echter wel fantastisch zo’n 740i, vooral op lange afstanden. Hoop dat je iets kunt met deze info, succes met je zoektocht. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
@tombarry: ik zal het in m’n achterhoofd houden. Punt is dat deze 100% aan mijn wensen voldoet én nog geen ton gelopen heeft. Daarnaast is velours vrij zeldzaam. €12.000,- misschien niet, maar wie weet wat we daar eventueel vanaf kunnen snoepen.
Jaguar X350 natuurlijk ..
Inmiddels betaalbaar en een ECHTE limousine .. V6 komt prima vooruit .. Kom je echt nix aan te kort ..
@lincoln: Oeh, de ultieme Britse bazenbak (voor het gewone volk)!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).