Autoblog advies: sportieve auto met RWD voor €12.000

Auteur: , 108 Reacties

Vandaag een lekkere hersenkraker!

Opel GT

Het leuke van de AB-advies rubriek is dat je zeer breed scala aan aanvragen krijgt. Iedereen bevindt zich in een welhaast unieke positie qua eisen, wensen en financiën. Meestal lukt het ons om met een aantal relevante opties te komen. Soms na lang denken. Heel af en toe lijkt het welhaast onmogelijk.

Dat moment is namelijk nu aangebroken. Op de redactie kregen we namelijk een mailtje van Wout-Jan. Voordat we de eisen gaan voorleggen, wilden we eerst Wout-Jan zijn huidige auto in het zonnetje zetten. 3 jaar geleden kocht hij een standaard MX-5, om er vervolgens een compressor kit (van een Cooper S!) op te monteren. Dit resulteerde in een vermogen van een mooie 200pk en staat garant voor zeer aansprekende prestaties.

Motor

Ook de uiterlijke wijzigingen van de auto van Wout-Jan is mogen er zijn. Wat een setje velgen en veren wel niet kunnen doen voor de looks van een auto:

Is dat nu een Mazda 6 MPS op de achtergrond?

Afijn, ondanks dat de auto a bundle of joy is voor Wout-Jan, wil hij graag iets nieuws en vooral iets nieuwers. Zijn eisen zijn heel duidelijk: achterwielaandrijving met een goede PK gewichtsverhouding. Goede prestaties zijn ook belangrijk, 0-100 mag wel in 6 seconden of minder gedaan worden. Als het dan nog even kan graag een open auto. De rest van de eisen vind je in onderstaande tabel:

Huidige /vorige auto's:Supercharged Mazda MX-5 / VW UP (lease)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€8.000 tot 12.000
Jaarkilometrage:10.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Zin in wat nieuws
Gezinssamenstelling:1 Volwassene (thuiswonend)
Voorkeursmerken /modellen:Geen voorkeur, krijg graag open advies.
No-go modellen / merken:Amerikanen

Helemaal voldoen aan de eisen bleek een te lastige. Daarom moet er bij elke auto wel een kleine concessie gedaan worden. We kwamen uiteindelijk met de volgende aanbevelingen:

Logisch: Honda S2000 (AP1)
De eerste auto waar Wout-Jan alsmede de redactie aan dacht. De Honda S2000 staat natuurlijk bekend om zijn spectaculaire motor. Onderin een braaf torretje maar hoog in de toeren een absolute hooligan tot 9.000 tpm. De S2000 past verder uitstekend in het plaatje als je vanuit een MX-5 komt. Voor 12k zijn ze te vinden, maar dat zijn wel exemplaren met een hogere kilometerstand of import modellen (met het stuur aan de verkeerde kant). Groot voordeel is het eenvoudige ontwerp. Het is nog altijd een fraaie auto om te zien, zonder dat het een patserige auto is. Dit is een auto voor de kenner.

S2000

Zwaarlijvig: Nissan 350Z Roadster (Z33)
Nu moeten we al een beetje een concessie doen. Je wilt een goede pk-gewichts verhouding, maar ook een cabrio. Dat lukt met de 350Z niet, aangezien de Roadster flink zwaarder is. Als coupé wellicht een beter totaalpakket. Niet alleen qua design maar ook qua rij-eigenschappen, alhoewel een 350Z Roadster zeker niet verkeerd rijdt. In vergelijking met de S2000 valt op dat je een veel sterkere motor hebt. Met name onderin heb je de beschikking over meer koppel. Mocht je meer willen is dat ook geen enkel probleem. Voor 12k zijn er prima exemplaren te vinden, maar de meeste hebben wel wat meer gelopen (100-150.000km). Het valt op dat de Roadsters op het dit moment wat gunstiger geprijsd lijken te zijn.

Nissan

Topalternatief: BMW Z4 3.0i (E85)
Een bijzondere auto. Naarmate de tijd vordert lijken de lijnen telkens beter te kloppen. Die lange motorkap, de clignoteurs aan de zijkant (onder het logo) en dat korte kontje worden worden met de dag mooier. Ga voor de 3.0i: dan heb je 231 pk tot je beschikking, waardoor de prestatie eisen behaald worden. In het budget zijn ze absoluut te vinden: de mooiste exemplaren staan bij particulieren, daar kun je een voordeel mee behalen. De wegligging is uitstekend, maar de vering en demping zijn erg hard. Ga daarom niet voor een exemplaar met de grootste velgen. Of een andere oplossing: vervang de run-flat banden voor normale exemplaren. Check ons Autoblog Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten bij een Z4.

BMW

Iets te duur: Opel GT (B)
Hierbij zul je even moeten afdingen, want de meeste exemplaren beginnen iets boven de €13.000. De Opel GT (rijtest)de Opel variant van de Saturn Sky in Red Line uitvoering. De GT heeft dus altijd standaard de 263pk sterke 2.0 Ecotec turbo in het vooronder. Niet echt een blok vol karakter, maar wel krachtig en met potentie voor meer. Met een chip, uitlaat en inlaat zit je zo over de 310pk. Nice. Vanuit een MX-5 is de wegligging niet op hetzelfde niveau. Echter, er zijn betaalbare upgrades voor te krijgen. Voordeel is wel dat de Opel GT relatief nieuw is en de looks nog steeds vers.

Opel GT. En nog eentje.

Iets te langzaam: Porsche Boxster 2.7 (986)
Bij de Porsche Boxster ligt de nadruk niet op de prestaties. De 0-100 doet ‘ie in 6,6 seconden. Dat gezegd hebbende, al het andere doet ie uitstekend! Weinig stuurinstallaties geven zo veel gevoel. Sinds 1999 heeft de non-S Boxster een 2.7 (in plaats van 2.5 motor) met 220pk. Zoals gezegd niet waanzinnig snel, maar het geluid is erg fraai. Er zijn wel een paar zaken waar je op moet letten bij deze generatie motoren, maar dat is bij de meeste exemplaren al aangepakt. Check hier de aandachtspunten. Qua onderhoud wel ietsjes duurder dan de anderen in dit rijtje.

Boxster

Moet nog gekieteld worden: Mazda MX-5 2.0 Sport (NC)
Je kan ook gewoon de ene MX-5 vervangen voor de andere. Voor 10k vind je prima modellen van de NC generatie. Standaard zijn dit al behoorlijk vlotte auto’s, maar net als bij jouw eigen MX-5 zijn er enorm veel upgrades voor te krijgen. Er zijn diverse hoogstaande bedrijven (Cosworth, Litchfield, BBR) die turbo of compressorkits leveren. De prestaties zijn afhankelijk van hoe extreem je het wenst en hoeveel je kan besteden, maar 240pk is eenvoudig te realiseren. Uiteraard zijn er punten waar je op moet letten, maar onder de streep is het nog altijd een zeer goede aanbieding.

Mazda

Yolo: Nissan Skyline GT-T (R34)
De tip van @Robbert01. Als we dan toch iets afwijken van de eisen… Tevens is de huidige MX-5 van Wout-Jan is overduidelijk een liefhebbers auto, dus waarom niet een Skyline? Ja, het stuur zit aan de verkeerde kant en het is geen cabrio. Maar je hebt wel een ijzersterke zes-in-lijn flink wat vermogen. Er zijn diverse specialisten die zich bezig houden met de import en onderhoud van dit soort JDM auto’s. Een GT-T is overigens geen GT-R, dus je hebt niet de gecompliceerde techniek van de über-Skyline. Een GT-T heeft een zes in lijn turbo, achterwielaandrijving en eenvoudig sper. Beetje kietelen en je hebt de ideale drifter.

Skyline

Yolo II: Jaguar XK8 Convertible (X100)
Zoals vermeld waren de eisen dusdanig specifiek dat het lastig was om nog een aanbeveling te vinden. In plaats van een compromis gaan we voor totaal het andere uiterste, namelijk de Jaguar XK8. Bij de XK8 gaat het maar om één ding en dat is gerieflijk toeren. De ietwat lome V8 past er uitstekend bij, maar als het moet is het zeker een vlotte auto. Voor 10-12k kun zijn er best wat fraaie exemplaren te vinden. De meeste in het donkerrood, donkergroen of donkerblauw. Zoals het hoort. Er zijn wel wat puntjes en de kosten liggen wat hoger dan bij een MX-5 maar daar krijg je heel veel auto voor terug.

Jaguar

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



108 reacties

Doe me maar zo’n S2000!
@denniss00: die vind ik ook helemaal super.
@denniss00: helemaal mee eens. Heerlijk hoe ze rijden, zeker met het kapje eraf één bak beleving. Wel oppassen op nat wegdek, dan wil de kont nog wel eens een zwaai maken, ik ben hem wel eens bijna kwijt geweest;). Zou absoluut mijn keus zijn. Maar voor 12k is het wel goed zoeken naar een mooi exemplaar. Echt mooie doen al het dubbele tegenwoordig.
Ik mis wel de opmerking bij praktisch alle suggesties dat je wel rekening moet houden met een kilometerstand tussen de 150/200k, maar dan zijn ze net ingereden schijnt het…
@davelepeef: ben wel benieuwd naar ervaringen hier. Keek zelf altijd wel op tegen km standen boven 100k, maar niet meer sinds ik m’n f20 1-serie inruilde met iets meer dan een ton. Was nog kakelvers in alle opzichten. Ok, wel slechts 2 jr oud, maar wat valt er nu werkelijk te zeggen van 100k+ aan km’s?
@rickvanbuuren: och, rond de ton mankeert vast niks, daar zijn auto’s voor gebouwd. Bedoel meer dat hier meestal opties voorbij komen die serieus een leven achter de rug moeten hebben, hetzij in km’s, hetzij in jaren, of bij voorkeur beide, voordat ze in bereik van een budget komen. Het staat ook nooit bij de eisen. Feit blijft, hoe jonger hoe frisser – de technische staat zal best ok zijn, maar vanaf de ton komen er gewoon werkzaamheden aan…
@davelepeef: Als je met werkzaamheden onderhoud bedoeld heb je gelijk. Wij Nederlanders zijn niks gewend, maar een onderhouden auto is 3 ton echt nog niet ‘op’.
@yupyup: onderhoud ja. Daar vallen versleten delen onder, maar die zijn doorgaans niet “ineens” op. Denk aan delen vd ophanging, inspuitpompen, aircopompen en -koppelingen, etc. Bij een “minder ervaren” auto zijn dergelijke delen gewoon in betere conditie dan in een “goed gebruikte”, tot ze inderdaad vervangen worden. Maar denk ook ’s aan vulling van stoelen, bekleding (vooral leer kan lelijk worden!)…
@davelepeef: Alle onderdelen die je noemt kunnen ook bij 50.000 km al versleten zijn. Een hoge kilometerstand op zichzelf zegt helemaal niks en kan zelfs een betere keus zijn dan een auto met een lage kilometerstand. Zaken als een distributieriem, die wel altijd op vaste momenten vervangen dienen te worden, kan je bij aanschaf al rekening mee houden. De verwachting van meer onderhoud bij een hoge kilometerstand zorgt ook voor lagere aanschafprijzen (en dus meer budget voor onderhoud), terwijl het helemaal geen regel is dat de auto met een lage kilometerstand geen (achterstallig) onderhoud (nodig) heeft.
@yupyup: ik geef het op, je hebt gelijk; de kans dat een auto met 250k km’s in betere conditie verkeert dan één met minder dan 100k km’s is groter dan omgedraaid…
@davelepeef: lezen is dus ook niet je sterkste punt, want dat staat er niet;)
@yupyup: misschien moet je eerst ff begrijpen wat ik met m’n eerste post bedoelde voor je dot soort bijdehante opmerkingen plaatst?
@rickvanbuuren: Er is een aantal onderdelen dat vanaf pakweg 160K – 230K domweg aan de beurt is. Gewoon omdat ze daarvoor meestal ontworpen zijn.
Ik noem: veren en schokdempers, allerlei rubbers waaronder motorsteun, uitlaat, koppeling, Verder ‘kiest’ elke auto nog een paar onderdelen, zo rond die tijd. Zo heb ik de hogedrukpomp van een JTD mogen vervangen.
In totaal komen er wel 10 reparaties langs, en dat geeft een gevoel van onbetrouwbaarheid. Velen ervaren dat als ‘einde auto’.

Overigens: de senioren onder ons hebben een tijd meegemaakt waarin een auto na 5 jaar of 100K domweg op was. Of eerder, als ie van een roestgevoelig merk was. Een Renault 14 of Jaguar uit de jaren ’70 viel echt niet makkelijk langer op de weg te houden. Daar komt de psychologische ‘100K’ grens vandaan.
@mout: dat bedoel ik. Als je daar maar op rekent geen probleem, maar dit betekent ook dat die onderdelen rond bijv 150k hun beste tijd wel gehad hebben.
Leuke lijst. Lastige keuze!
Kan je hiervoor ook een RX-7 kopen?
@svdv: Yes, en nog best een dikke ook :)

http://ww3.autoscout24.nl/classified/291336112?asrc=st|as
@awesome: betrouwbaarheid 0 met deze , heel erg groot risico .
@bofkont: Als je een liefhebber bent is dit het mooiste wat je kan kopen voor het geld. In mijn optiek op dezelfde hoogte als een F40 of een Carrera GT maar dan voor een fractie van de prijs. Zoals de verkoper zelf ook schrijft: Niet voor beginners.
Als je zo’n Opel GT echt leuk vind kun je wel een deal scoren. Sta tijd van die dingen is vaak enorm. Daar kun je best wat onderhandelen. Geen makkelijke auto. Wel leuk en ‘anders’. Best wat tuning potentieel ook. Jag is ook supercool. Meer een cruiser maar wel enorm stijlvol.
Toyota MR-2. Open. Middenmotor. Achterwielaandrijving.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/291787377?asrc=st|as
@Rob: Dat is wel de minst mooie versie van de MR-II :(
@Rob: komt wel ruim 60 pk tekort…
@beefcake:
Ding weegt nog geen 1000kg, dus moet an sich voldoende zijn.
Daarbij heb ik getjoende exemplaren gezien met om en nabij de 200pk. En als ik de MX-5 van de adviesvrager zo zie is ie niet bang om zijn handen vuil te maken ;-)
Hou je mx 5 en spaar door voor een Porsche (caymen) ofzo.
@kimhung: voor een Cayman moet er nog zeker 20.000 euro bijgespaard worden…
@scottishcarspotter2000: vanaf 25k zie je de eerste al voorbij komen…
@spykerboy: alsnog een ruime verdubbeling van het budget
@scottishcarspotter2000: true, maar dat is een keuze om door te sparen, wat hard gaat als je thuis woont (zoals aangegeven staat), doe ik nu zelf ook namelijk…
@spykerboy: vertatandige keuze. Ik raad je de 159 ieder geval aan
@kimhung: ik zat er al op te wachten wanneer die mij aanbevolen zou worden…. Maar nee heb gelukkig geen koters dus kan nog lekker 2zitters nemen
@spykerboy: brera
Mercedes Benz slk 350? Met airscarf. Dat lijkt me wel wat
@reggie-boy_rood: Airscarfs zijn gay… Als je een beetje wind lastig vind, koop dan een dichte auto!
@svenska_aeroplan_ab: maar het is gewoon cool om te hebben, dat dan weer wel.
@reggie-boy_rood: of een SL500
Z4 dus. Waarom zou je met minder dan een zescilinder genoegen nemen als deze ook binnen budget valt?
Heb inmiddels enkele jaren een tweede auto in deze categorie en uit eigen ervaring kan ik je de S2000 ten zeerste aanbevelen. Het was de opvolger voor mijn Fiat Barchetta wat toch wel een ander beestje is, maar om nu te zeggen dat het de Honda een fijne auto is om iedere dag mee te leven… Iets te hardcore. Nu staat er een Pontiac Solstice (Opel GT) voor de deur. Een veel meer relaxte wagen, maar eentje die je vooral moet nemen omdat je ‘m echt heel mooi vind, want praktisch is hij niet & met regen/sneeuw eigenlijk aan de gevaarlijke kant (ook al heeft de Pontiac een automaat wat dat beeld misschien wat verergert – schakeltijden zijn wat ruw). Ik zou in dit geval je de MX-5 coupe aan willen bevelen – rijdt heerlijk, is nog goed bij de tijd en zo’n metalen kapje is stiekem best lekker.
@tkoote: de coupé van Pontiac heb ik ook altijd erg fraai gevonden. Is de jouwe een import bruid? http://p.images.boldride.com/pontiac/2009/pontiac-solstice-coupe-1312563654-320.jpg
@pomoek: jazeker – eerst in de UK, daarna door Pino (de man in het pak) naar Nederland gehaald. Er staan wat foto’s van op AutoJunk: http://www.autojunk.nl/2015/09/pontiac-solstice-in-doel/ (beetje opscheppen mag wel toch :P). Coupes zijn er weinig in NL, de enige die ik weet te staan is gelijk de dikste GXP.
@tkoote: top dank je mooie auto, mag je zeker over opscheppen!
@tkoote: ziet er beter uit dan de Opel. Gave bak!
@tkoote: Ik wist nooit dat er in NL ook Solstice Coupe was. Heb je meer info over deze wagen ?
@tkoote: ik heb 6 jaar lang de s2000 dagelijks gereden en vond m niet te hardcore. 10.000 km per jaar wil wouter rijden dus prima te doen dagelijks.
@jmeverts: wout-jan bedoel ik
Allemaal leuke wagens. Wout-Jan, veel plezierige kilometers toegewenst!
Een nette SLK (R170) 230 of misschien zelfs een 320? voor de uitslovers is de 230 met handbak verkrijgbaar. 193 pk en een nette 7.5 naar de 100. Misschien heb je voor dit geld ook wel een R171
Alfa spider? Met een tuning pakketje erop?
@henkhupelschoten: 12k begint een r171 200 kompressor , een 230 en 320 r170 heb ik beide gehad, altijd voor de veel fijnere 320 gaan veel meer souplesse en echt merkbaar sneller Nog , voor 7.5 tot 10k kun je echt een net exemplaar vinden.
Bmw z4 vind ik erg mooi en rijdt ook fantastisch. Niet te hard geveerd zoals de s2000. Je kan kijken voor de MG maar volgens vrienden ook zeer stug, zelf geen ervaring mee
@lekkerlinksrijden: een s2000 is niet te hard geveerd, de z4 wel.
@joris1988: idd S2000 is comfortabeler… beide gereden. Vind de Z4 wel mooier oud worden, de S lijkt waardevaster.
De R34 voor het FatF effect of de z4
Ford Sierra Sapphire Cosworth. Met niet al te veel aanpassingen is 350pk een eitje.
Makkie deze adviesopdracht. BMW Z3 Coupe 2.8
Je moet er van houden, mar een Chrysler Crossfire will do the trick. Ijzersterke v6 van Mercedes met een toch leuke 230pk en relatief laag gewicht (1300 en een beetje KG)
@stefanos: Als je dat doet, moet je wat meer moeite nemen en een crossfire srt6 vinden. die zijn vrijwel niet in europa verkocht en is lange tijd de kleine zus geweest van de viper. Dat ding accelereert als een bezetene. Zo hard dat Mercedes niet wilde dat ze hier verkocht werden want ze hadden tijd nodig voor een antwoord ;)
@dutchneon: Inderdaad een goeie, maar die vallen niet binnen zijn budget van 12k.
@dutchneon: je had ze ook als amg’tjes toch?
Een lotus super 7 is ook te Koop voor dat bedrag.. Misschien iets te veel vh goede.. Een Elise Dan?
Verder zou ik anders zeggen misschien iets doorsparen en voor een Donkervoort gaan?
Verkoop je de mx5 niet? ;) heb wel interesse.

En betreffende je keuze ga voor een s2000, heerlijk!
@crisert55: sorry al verkocht!
Supra Targa… Wellicht als non turbo kopen en blok wissellen naar twinturbo, heb ik ook gedaan en dan heb je een dikke kar, snel genoeg, potent en targa ?
Is tunen bij hoge(re) km-standen wel aan te raden? Ik heb me ooit laten vertellen dat je bijvoorbeeld chiptuning onder de 25k moet uitvoeren, omdat anders het blok verkeerd slijt.
@beefcake: kan je daar ook een technische reden voor bedenken? Ik niet namelijk, en ik denk dat ik motoren best wel aardig snap…
@lekbak: iets met dat het blok op een bepaalde manier inslijt in de beginperiode en het dan niet goed zou zijn er meer vermogen op los te laten. Maar nogmaals: een vraag, ik ben niet zo zwaar technisch onderlegd.
Vrijwel alleen maar troep dus wat je voor dat bedrag kunt krijgen
@barbro: regelrechte onzin!!
Maar ik begrijp dat jij enkel nieuw shopt ??
Zonder twijfel de z4 3.0 of S2000, de Opel Gt is zo teleurstelling kwa interieur, bedroevend slechte afwerking.
Hey wout-jan, wat vraag je voor je mazda?
@maferick74: sorry al verkocht!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/291977100?asrc=st|as

Lekker gekleurde Alfa Romeo Gtv 3.0-24v V6 met 220 pk, en dat voor minder dan je budget.
@rolfvandewal: Heel gaaf inderdaad. Maar volgens mij wilde hij nieuwer gaan, toch?
@dedon: ohja, dat is waar. Maar hier zou ik een uitzondering voor maken in ieder geval.
@rolfvandewal: Wrong wheel drive…
Ik zou voor een Lexus IS-250 gaan(2de generatie). Geen 6s auto, maar wel sportief genoeg met zijn 208pk.

Al bij al een minder “ik woon nog thuis dus steek al mijn geld in een yolo cabrio”-look.
@dromedaris: en dat maakt uit waarom? Ieder zn keuze toch?
@spykerboy: en ieder zn mening toch?
@dromedaris: lijkt me niet echt een leuke “hobby auto “. Hou meer van iets sportief.
Bij het kopen van de z4 absoluut geen runflat banden inderdaad. Heb ze er in de winter onder in dezelfde maat als de zomerbanden, je stuitert over de weg. De grootte van de velg maakt op de z4 gek genoeg niet heel veel uit, die van mij staat op 18 inch en gaat binnenkort naar 19.
Mitsubishi eclipse. De 2.4 liter valt binnen het budget.
@xiran: foutje geen rwd.
Ik ben het helemaal eens met de 1e yolo optie! Ben er zelf nog altijd erg tevreden mee.
De 350z is een serieus goeie optie. De Boxter ook, al zijn de facelift modellen (die zien er toch beter uit) al snel redelijk prijzig.
@dutchdriftking: als je nu een 200pk NA hebt ga je in slaap vallen met een gewone Boxster. Minimaal een Boxster S dan. Ze rijden prettig en qua wegligging ver boven wat de meeste mensen weten of aankunnen. 350Z is zwaar of voelt zwaar aan. Moet je ook echt willen.

Wout-Jan moet gewoon eens een keer proef gaan rijden in een Elise of Speedster. Gaat een wereld voor hem open. Wel wat minder comfortabel.
@stephane8200: zo’n Speedster is wel heel gaaf. Zeker de Turbo.
@dutchdriftking: vriend van me heeft een supercharger op zijn atmosferische Speedster geknutseld. En ook nog gewicht er uit gehaald. 250+ pk op 800kg. Dat wil wel vooruit. Hij had me laatst de sleutels gegeven om het eens even te proberen. Motoren zijn snel maar dit was ook bizar.
@dutchdriftking: het is inderdaad een 350Z geworden !
Ik heb aardig wat kilometers gemaakt met de Opel GT, wat een heerlijke auto. Snel genoeg (5,7 naar de 100) en je kunt spelen met de 3 standen van de traction control. Onderschatte auto, staan vaak lang te koop dus afdingen…
De Porsche of de bimmer.
via iPhone app
Op het moment dat thuiswonende kinderen twee auto’s waarvan één een Porsche is in bezit hebben zou ik mij als ouder eens achter de oren krabben
@apriliarsv: pa is minimaal net zo’n grote autoliefhebber! ;)
@woutjan15: haha, mooi. Bij mij zou dat wel anders zijn geweest, maar mijn vader is dan ook geen autoliefhebber :)
Thuiswonende en zo’n budget voor een auto hebben…? Doe een aanbetaling en koop een huisje. Zoek een leuke vriendin en spaar over een paar jaar gezellig met z’n twee voor een leuke auto
@beemerc: prioriteiten he.
@beemerc: voor velen is geld sparen nogal wat makkelijker dan een leuke vriendin zoeken…
@undifined1: of naja zoeken gaat wel, maar vinden….
@undifined1: ook zeker waar!! Scheelt ook een boel geld als je geen vriendin hebt, dan kan je ook leuke autos kopen nog ja
@beemerc: lijkt wel alsof de meeste mensen vinden dat je al vanaf 20 jaar op jezelf “moet” wonen… Wat een raar gedoe zeg… Ik ben 23 en blijf voorlopig lekker thuis wonen. Snap niet waarom je als twintiger al een eigen huis zou nemen, je komt er in principe toch alleen om te slapen…
Audi TT. Ga voor de snelste voorwiel aandrijver (ipv quatro). Flink goedkoper in onderhoud dan de Quatro versie. Chippen en je trekt de instap Quatro’s van de TT eruit. Motorblok is ook betrouwbaarder dan degene die in de Quatro ligt en je 250km limiet is verdampt.
@vinz667: leuke suggestie. Wil toch RWD, daarom is dit geen optie.
Opel speedster is een optie, voor 10k heb ik ook nog een lotus elan gespot. En het valt wat buiten de wensen, maar wat is er mis met een lancer evo?
-edit: klopt. Is gefixt! Dank!-
Uit het verhaal kan ik opmaken dat het zijn ‘daily’ gaat worden. Dan zou ik toch overwegen om voor de Z4 3.0I te gaan. Het is een fantastische auto met een geweldig blok. De 3.0 6 in lijn klinkt fantastisch en levert genoeg vermogen. Ook is de Z4 relatief praktisch voor een 2 zitter. Misschien niet geheel onbelangrijk; op lange duur ritten is hij nog redelijk zuinig ook! 1 op 15 is haalbaar op de snelweg. Heb er zelf meerdere in mijn voorraad gehad, klanten waren altijd super tevreden. Tip: neem de handbak dat komt de sportiviteit ten goede! Automaatbak voelt niet sportief genoeg aan. Succes!
@luikenautomotive: Ik heb (zoals in de tekst vermeld) een VW up dagelijks, dus het zal mijn 2e auto worden. Toch bedankt voor de suggestie, Z4 inderdaad lang overwogen!
Iedereen hartelijk dank voor de reacties! Sommige zijn heel waardevol, anderen raken kant noch wal. Zal maar niet overal op ingaan. Bijvoorbeeld de mensen die bij mij in de portemonnee kunnen kijken etc.

Een erg mooi advies met hele leuke alternatieven. Mijn oog is uiteindelijk gevallen op een Nissan 350Z 35th Anniversary. Verkozen boven de S2000, want 6 cilinder. Verkozen boven de Z4, want ik wilde ook echt iets unieks. 350Z zie je hier in het noorden bijna nooit. Verder is het de coupe geworden, want deze is gewoon een stuk mooier dan de Roadster. De 350Z altijd al een bloedmooie auto gevonden. Dus wat betreft het open rijden heb ik daar een compromis gemaakt.

Van de 35th Anniversary edition zijn er maar 500 gemaakt, 7 in NL geleverd. Ongeveer zo’n 200 in het geel zoals die van mij. Over genomen van de eerste eigenaar die hem altijd keurig dealer heeft onderhouden met alle papieren erbij. Auto rijdt geweldig, stuurt heel strak met veel vermogen (300PK). Daarnaast ook heerlijk om een keertje een aantal lekkere opties te hebben ipv de opgefokte kart die de mazda was. Dit alles wordt nog eens extra lekker door het complete nismo uitlaatsysteem dat onder de auto zit.

De Z is mijn 2e auto, dus het verbruik is niet echt relevant. Toch bedankt voor de mensen die hier ook in mee dachten.

Ohja, de Mazda is al verkocht voor de geïnteresseerden. Sorry!

Ik zal binnenkort wat foto’s op autojunk plaatsen van het pareltje dat het is geworden!
Iedereen hartelijk dank voor de reacties en het meedenken! Autoblog bedankt voor dit leuke advies met goede alternatieven! Een aantal erg leuke reacties en suggesties, ook een aantal reacties die kant noch wal raken in mijn beleving, daar zal ik verder maar niet op in gaan! Na lang wikken en wegen is het een Nissan 350Z 35th Anniversary edition geworden.

Waarom? Na lang dubben bleven er voor mij 3 auto’s over. De Z4, de S2000 of de 350Z. Uiteindelijk is het de 350Z geworden, omdat deze een 6 cilinder heeft en óók nog eens geweldig klinkt, daar kan de S2000 (in mijn ogen) gewoon niet aan tippen. Het exemplaar dat ik heb gekocht heeft een compleet nismo uitlaat systeem, hierdoor klinkt deze auto al helemaal goud. De Z4 heeft natuurlijk ook een 6-cil, maar is mijn ogen een meer allerdaags geziene auto dan de 350Z. hier in het noorden zie je bijna nooit een 350Z, wat hem uniek maakt, daar houd ik van. Het compromis is gemaakt op het gebied van open rijden. Ik vind de 350Z coupé een bloedmooie auto, de roadster is daarentegen met de kap dicht naar mijn mening geen mooie auto. Dus voor mij kwam ik uit bij de 350Z coupe. Bloedmooi, geweldig geluid, snel, heerlijk rijgedrag en uniek.

De 35th anniversary edition die ik gekocht heb is, is af-fabriek in de kleur Ultra Yellow gespoten. Van deze editie zijn er wereldwijd 500 gemaakt, waarvan zo’n 200 in Ultra Yellow. In Nederland zijn er maar 7 van deze editie geleverd. Mijn exemplaar heb ik overgenomen van de eerste eigenaar, die hem in 2005 nieuw gekocht heeft. Altijd dealer onderhouden en de boekjes zijn er keurig bij. Een heel net exemplaar waar ik nu al een hele hoop plezier van heb! De auto rijdt echt superstrak, ligt heerlijk op de weg. natuurlijk niet te vergelijken met de opgefokte kart die de MX-5 is, maar je krijgt er wel een hoop meer comfort en luxe voor terug. Dit is wel fijn met het oog op de roadtrips die ik met de auto wil gaan doen. Dit weekend zo’n 2000KM, in augustus weer zo’n 4000KM.

Ik zal binnenkort even een aantal foto’s van de nieuwe aanwinst op autojunk plaatsen!

P.s.: De MX-5 is al verkocht inmiddels, sorry!
@WoutJan15:

Gefeliciteerd .. Dank voor de feedback ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).