Autoblog advies: sportieve gezinsauto voor € 15.000

Auteur: , 120 Reacties

Praktisch, veilig en sportief. Een ideale combinatie. Wat zijn de opties met een budget van 15 mille?

BMW 330i Executive

Compromisloos. Het staat in veel te veel persberichten, folders en pamfletten. Telkens als automerk X een model Y uitbrengt is het een compromisloze auto. Je kan je inschrijven voor de volgende Grand Prix, maar ook in alle comfort 5 personen in vervoeren. Yeah, right. Echte compromisloze auto’s zijn er bijna niet. Kijk bijvoorbeeld naar Porsche 911 GT3 RS. Dat is toch compromisloos? Ga maar eens zitten in een 911 GT3 RSR (racer). De laatste echt compromisloze die je kon krijgen, was waarschijnlijk de Aston Martin V8 Vantage N24.

Nee, we gaan voor dit advies niet op zoek naar een trackday monster. Vergeeft u ons de intro. Maak kennis met Sven. We kunnen namelijk stellen dat de 31-jarige Sven een ware petrolhead is, want op dit moment rijdt hij namelijk een Alfa Romeo. Nu is dit een leaseauto die er binnenkort uitgaat. Sven is op zoek naar een leuke vervanger. Het liefst heeft hij iets met een funfactor, maar er moeten wel concessies gedaan worden. Een compromis, zo u wilt.

Hij heeft al zitten kijken naar twee standaardkeuzes. De eerste is een BMW 325i, de andere een Alfa Romeo 159 1750 TBI. Maar zijn er meer leuke opties? Het mag dus iets bijzonders zijn, maar wel een beetje praktisch. Hoewel er geen concrete plannen zijn, is Sven voornemens om binnenkort wellicht De Broedmachine aan te zetten. Leuk om te rijden, prettig om naar te kijken en ruim voldoende om met de (toekomstige) familie op pad te kunnen. De eisen en wensen van Sven kun je in de inmiddels legendarische tabel vinden:

Huidige /vorige auto's:Mini, Peugeot 106 Sport, Alfa Mito
Koop / lease:Alfa in de lease, nu op zoek voor koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€15.000
Jaarkilometrage:20.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Andere baan
Gezinssamenstelling:2, maar kids komen er (hopelijk) aan
Voorkeursmerken /modellen:Alfa Romeo, BMW
No-go modellen / merken:N.v.t.

BMW 330i Executive (E90)
€ 12.500
2005
105.000 km
Je twijfelde tussen een ‘939’ en een ‘E90′, ofwel een Alfa Romeo 159 of een BMW 3 Serie. Beide auto’s hebben zo hun kwaliteiten. De Alfa Romeo is mooier en ruimer. De BMW 3 Serie rijdt beter, is sneller, fijner en veel beter te vinden. Ondanks dat er veel 325i’s staan en de 218 pk meer dan voldoende is, is het toch raadzaam om te kijken naar een 330i. Rijdt net eventjes wat fijner. Met name wat hoger in de toeren. Qua rijden is de 330i ook te prefereren boven de Alfa Romeo. Een betere layout, betere loopcultuur en lichtvoetiger rijgedrag tonen dat aan. Er zijn veel exemplaren te vinden. Dus ga voor een 330i in perfecte staat met uitstekende onderhoudshistorie. De handbak is het fijnst, maar de automaat is meer dan prima (en uitgerust op de meeste 330i’s). De punten waar je op moet letten vind je in dit artikel en deze video.

BMW 330i (E90)

Jaguar S-Type 4.2 V8 Sport
€ 13.000
2005
80.000 km

Aanvankelijk wilden we je wijzen op de XF, alleen zijn die in het budget nog niet ruimschoots vertegenwoordigd. Het exemplaar dat we nu behandelen betreft een heus einzelstuck. Ondanks het bijzonder belegen uiterlijk is de S-Type een fijne auto. Meer dan voldoende comfort en een onderstel dat de betere rijderswegen niet schuwt. Omdat het een heel laat exemplaar betreft, krijg je de volle 4.2 liter grote V8 met meer dan 300 pk en een zesbak. De S-Type stond bekend om zijn vele kinderziekten, maar die waren er door moederbedrijf Ford met klasse uit gehaald. Blijft over een ware Gentlemen’s Express waar je zowaar lol mee kunt beleven. Uiteraard hebben van deze auto ook een aankoopadvies.

Jaguar S-Type

Cadillac CTS 3.6 Sport Luxury
€ 13.500
2009
60.000 km
Deze auto is toch wel een groot vraagteken voor General Motors. Commercieel gezien was deze auto geen groot succes. Ook in de VS waren ze lastig te slijten. Waar het aan lag is eigenlijk onduidelijk, want de tweede generatie CTS is een puike auto. Het uiterlijk moet je ding zijn (ondergetekende vindt hem fraai), maar origineel is het zeker. Het interieur is wat Amerikaans, maar verzorgd en in deze Sport Luxury-uitvoering werkelijk bomvol. De grootste revelatie zijn de rij-eigenschappen: de CTS kan zich met gemak meten met een BMW. Ze zijn lastig te vinden, maar ze zijn er. Als je er eentje vindt heb je er een absolute topper aan.

Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

Volkswagen Passat CC 3.6 FSI 4-Motion DSG (B6)
€ 15.000
2008
110.000 km
Een Passat? Maar het moest toch een leuke en originele auto worden? Dan kom je toch niet met een Passat aanzetten? Klopt volkomen. Maar deze wilden wij je absoluut niet onthouden. De Passat CC (‘Passerati’) is weliswaar een VW, maar ook een zeer knappe auto. Nog steeds oogt het lijnenspel van de Passat CC (aankoopadvies) vers en frivool. Qua aandrijflijn is het ook redelijk bijzonder. Je hebt een 3.6 liter grote VR6 met 300 pk, gekoppeld aan een DSG-bak met vierwielaandrijving. De meeste modellen met VR6 motor zijn uiterst compleet, dus voor 15 mille heb je een zeer complete, capabele, snelle en fraaie auto voor de deur staan.

Volkswagen Passat CC V6 4-Motion DSG

Subaru Impreza WRX 2.5 (GDB)
€ 12.000
2007
95.000 km
Als de eerder genoemde exemplaren iets te groot zijn en jee meer fun wilt is dit een optie. De Subaru Impreza WRX (aankoopadvies) is de spirituele opvolger van de Impreza GT Turbo. Dat betekent een zeldzaam lelijk exterieur, bijzonder krakkemikkig interieur en niet eens zo veel ruimte. Waarom dan toch kijken naar deze auto? De boxermotor is koppelrijk en kinderlijk eenvoudig te kietelen naar meer (270 pk is een eitje). Je krijgt ‘echte’ vierwielaandrijving en die verslavende boxerroffel die de motor teweeg brengt. Het is een beetje een aparte keuze, maar er valt wat voor te zeggen. Op een verlaten B-weg kun je er de grootst mogelijke lol mee beleven, het blijft allemaal heel en het is (relatief gezien) een praktische auto. Vind je het idee leuk, maar wens je een iets volwassener auto, dan is de Mazda 6 MPS een goede optie.

Subaru Impreza WRX

Infiniti G37 Sedan (V36)
€ 14.500
2008
130.000 km
Infiniti bevindt zich een beetje in dezelfde hoek als de Cadillac. Een goede auto, absoluut. BMW 5 Serie kwaliteiten voor een BMW 3 Serie prijs. Sterker nog, de Cadillac en Infinti zijn misschien wel betere BMW’s dan de BMW’s zelf. Maar daar gaat het niet om, want badge, merkbeleving en bragging rights. Dus kan BMW wel een Midi MPV verkopen met driecilinder turbo, automaat en voorwielaandrijving terwijl deze luxe uitgeruste zescilinder met achterwielaandrijving het lastig heeft. Daarmee kun je dus een voordeel doen als koper, alhoewel we eerlijk moeten zijn en meedelen dat dit een lastige auto is om op termijn te verkopen. Maar dat wil je niet, want de Infiniti G37 eigenlijk een vierdeurs Nissan 370Z met extra luxe. Klinkt toch best aardig, niet?

Infiniti G37

Ford Mondeo 2.5T Titanium
€ 12.250
2007
110.000 km
Misschien wel de fijnste auto van alle opties uit dit rijtje. Maar het is toch maar een Ford? Het is hoe je het bekijkt. Er valt namelijk erg veel voor de Mondeo te zeggen. Het onderstel is indrukwekkend: behoorlijk wat gevoel, scherpte en comfort. Stuurgedrag is ook bovengemiddeld goed voor zijn klasse. De auto is ook nog eens erg ruim, ook wel prettig. En dan als kers op de taart heb je de kinderlijk eenvoudig te kietelen 2.5 vijfcilinder van Volvo. Een latere 2.0 Ecoboost is overigens sneller en zuiniger tegelijk, maar is lastiger in het budget te vinden. Nog een voordeel is dat ze vaak erg luxe zijn uitgevoerd, in tegenstelling tot de Premium Duitsers. Interesse? @Wouter legt in deze video uit wat de aandachtspunten zijn.

Ford Mondeo 2.5T Titanium

Suzuki Kizashi 2.4 Sport
€ 13.950
2011
95.000 km
Stop de persen!! We vergeten een belangrijke contender!!! Sommige auto’s zijn zo onderschat en weinig verkocht dat je ze gewoonweg vergeet. In het geval van de Suzuki Kizashi is dat volledig onterecht. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom deze auto niet aansloeg bij het grote publiek, maar dat maakt voor deze aanvraag niet uit. De 2.4 Sport is namelijk precies de goede uitvoering die je wilt hebben. Oké, de motor is met 178 pk niet bijster snel, maar vlot voldoende. De ervaring echter is wel leuk, dit blok heeft zowaar karakter (zeker hoger in de toeren klinkt ‘ie erg goed). Qua rijden is het sowieso een topper. Ga wel voor de varianten met voorwielaandrijving. Ze zijn er ook met vierwielaandrijving geweest, maar dat heeft de auto niet nodig. Nog een nadeel is dat die AWD-modellen altijd een trage CVT automaat hebben. Niet doen. Maar met handbak is de Kizashi een absolute aanrader.

Suzuki Kizashi

YOLO: Dodge Charger R/T Daytona (LX)
€15.500 (Dld.)
2006
150.000 km
Oké, dit is wat je tegen je vrouw zegt: dit is een ruime auto, gebaseerd op een Mercedes. Maar dan met eenvoudige techniek om de kosten laag te houden. Zorg dat ze akkoord gaat voordat ze de auto ziet. De Charger R/T Daytona is een beetje vreemde eend in de bijt, enigszins ondergesneeuwd door de latere SRT modellen. De motor is een good old 5.7 Hemi V8. De Daytona uitvoering had met name een beter onderstel en betere banden. Ze zijn best lastig te vinden, maar als je er eentje kan vinden heb je wel altijd een leuke kleur met stickers te pakken.

Dodge Charger R/T Daytona

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



120 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
waarom zou een 330i een “betere loopcultuur en layout” moeten hebben als het in wezen hetzelfde blok is als dat van de 325i?
@super: In vergelijking met de Alfa Romeo 159 1.750 TBI.
@willeme:
ja, ok, dat is een ander verhaal, misschien las ik daar overheen of misschien heb je het aangepast? In beide gevallen maakt het m’n comment overbodig.
@super: En wat een hoop geld voor een 12 jaar oude verder normale 3-serie!!
@dedon:
Ja, waarde is nogal subjectief, dat is nou eenmaal zo. Ik heb zelf ook een e91, en het zijn wel heel erg prettige wagens om te rijden; enorm gebalandeerd en meer dan genoeg power. Maar wat niet subjectief is, is dat je met zo’n wagen van die leeftijdscategorie toch wel 1000-2000€ per jaar moet rekenen voor onderhoud, tenminste, als je het door een garage laat doen.
@super: ik heb zelf ook een E91 330i (en twee kids. Het past. Net. ). Ik laat m’n onderhoud doen door een specialist en dat scheelt enorm in kosten t.o.v. onderhoud door de dealer. Verder ben ik uitermate tevreden over de BMW. Aanrader!
@kingjoop:
Ja, dat geloof ik graag, ik laat de mijne onderhouden door de dealer, een goede specialist zit hier niet direct in de buurt helaas. Desalniettemin, zelfs als je het uurtarief voor arbeid door 2 zou delen kom je met de prijs van de onderdelen en arbeid toch al snel op een aardig bedrag. Minder dan 1000 p/j kan ik me nauwlijks voorstellen eigenlijk, zeker als je de slijtdelen meerekent. Ik heb laatst de ventilatormotor + bijbehorende elektronica laten vervangen, kostte me al 600E waarvan het merendeel de kosten voor onderdelen waren.
@super: E92 335i hier en vorig jaar bobines, bougies, verstuivers, polijsten, inlaatspruitstuk en hoge druk brandstofpomp….4500 eurie…maar! blijft een heerlijke wagen want heb hem ook nog eens als handbak…
@maartenoosterbaan:
holy fck, da’s een hoop, alles stuk? of gewoon preventief laten vervangen? Ik zit dit jaar ook al bijna aan de 2000€ trouwens (6x gloeipluggen + ventilatormotor + diverse elektronica) en nieuw setje banden zit er aan te komen.
@super: hij ging in de storingsmodus lopen geen vermogen….ik vermoed dat de vorige eigenaar te vaak korte ritten had. Maar het is sowieso een zwak punt van de N54 motor. Ik maak nu vaak een extra rondje om de motor in ieder geval echt helemaal warm te rijden….binnenkort weer eens wat BMW schoonmaak spul in de benzine…dit jaar 2x 255/35 R18’s vervangen en gewoon onderhoud en dan zitten we ook minimaal op 1150.
@maartenoosterbaan: harseflats, dat is een bak met geld. Ik ben nu ook benieuwd of het preventief, upgrade of stuk was.
@maartenoosterbaan: als dat alles bij een Alfa vervangen moet worden, worden het onbetrouwbare roestbakken genoemd, maar bij een BMW hoor je er nooit iemand over. Ik hoor nu echter iets te vaak verhalen van BMW’s na 2005 waarbij een hoop stuk gaat.
@lalancia: true….ergens heb ik als Dark Horse kandidaat ook gewoon een Mustang Shelby GT350 als vervanger op het oog. Misschien niet zo geavanceerd maar het is wel betrouwbare techniek….al is het ook wel waar wat @kingjoop zegt….dat veel dealers snel naar vervanging grijpen. Lekker simpel volgens het boekje, werkt het dan nog niet owh dan vervangen we ook dit of dat of beide….
@maartenoosterbaan: de N54 motor heeft inderdaad wat gevoeligheden….zijn niet de meest betrouwbare….je krijgt er wel veel vermogen voor terug. Heb een kennis met z’n twin turbo blok, eindeloze put om geld in te gooien
@super: de dealer is ook vaak van het vervangen ipv reviseren. Een mooi voorbeeld was de m’n ABS-pomp die het begaf. Dealer had het over vervangen en inleren: meer dan €2.200,-. Het advies was dan ook op zoek te gaan naar een andere auto.
Toen naar de specialist gegaan voor een second opinion. €500 voor een revisie. Auto een weekje kwijt. Sindsdien onderhoud bij deze kerel.
Onderdelen blijven duur want premium, arbeidsloon is inderdaad de helft. Reken op zo’n €1.000 per jaar aan onderhoud en zet wat opzij voor de bandjes.
@kingjoop:
Ja, dat zijn inderdaad wel de betere deals, alhoewel ik mijn dealer op zich wel redelijk eerlijk vind qua vervangen. Maar in elk geval zijn het wel vaak dingen die eigenlijk nog niet stuk hadden mogen gaan, een abs pomp of ventilator stuk hoort eigenlijk niet onder de 200k km vind ik.
@super: ja ook een 330i 2005 hier. In een jaar al rechtsachter abs sensor moeten vervangen. 2 van os solenoids moeten vervangen(had ze misschien schoon kunnen maken). En laatst ook parking okiefiltethuis en warmtewisselaar laten vervangen.
Ik heb wel het idee dat bmw en dan in ieder geval e46 en e90 erg gevoelig zijn voor slijtage aan draagarmrubbers en kogels. Vooral onder hard remmen van bijv 250 wil de boel wel gaan trillen en het ligt niet aan de remmen zelf. Het komt bij een onderhoudsbeurt of apk ook niet snel naar voren.
@marvin1608: kunnen ook je banden zijn?!
@bitd: Nee dat heb ik ook al eens geprobeerd. Gebalanceerd en voor achter gewisseld.
@kingjoop: als 3 kids in een golf2 passen, moeten 2 kinderen toch zeker wel in een 3 serie passen ?
@blo3to3t: passen er drie maxicosi’s / kinderzitjes​ naast elkaar in een golf II?
Verder passen twee kinderen, twee volwassenen met bagage voor twee weken vakantie net in de dreier touring.
@super: de 325i is wat feller omdat deze een kortere slag heeft, deze maakt dus gevoelsmatig makkelijker toeren dan een 330i, ook is het verschil tussen lage en hoge toeren groter bij een 325i. Mede daardoor heeft het bij een 325i wat meer zin om hem helemaal door te trekken (7000rpm – klinkt leuk!). De 330i heeft door zijn grotere inhoud vooral meer koppel en is deze veel luier te rijden, maar is bovenin natuurlijk uiteraard (nog) sneller. De N52B30 uit de 330i kan dezelfde toeren draaien en klinkt dus net zo goed, maar het gro(o)t(s)e verschil zit hem in de extra hoeveelheid koppel onderin. Meer koppel is minder schakelen en daardoor in de praktijk net zo zuinig – wellicht zuiniger.

Ik heb een jaar geleden in beiden gereden tijdens mijn zoektocht voor een vervanger van mijn 325ci, en ondanks ik een groot fan van toeren ben, ben ik voor de 330i gegaan omdat deze veelzijdiger is dan een 325i. Ik heb in 95% van de tijd niet meer dan 2000 toeren nodig om mee te gaan in het verkeer en laat ik de meeste auto’s al achter me zonder boven de 2500 te komen.

Dussss… de 330i loopt hetzelfde, maar is (echt veel) soepeler te rijden. Koppel de 330i aan een handbak en voor mij word het dan écht niet leuker. Een 335i ook nog geprobeerd maar ik vind die gek genoeg weer minder leuk omdat ik énorm fan van atmosferische blokken ben. De 325i en 330i hoog in de toeren jagen met als beloning een continue lineair opbouwend vermogen is in mijn ogen veel leuker dan de geblazen 335i – ondanks deze natuurlijk een nog bruikbaarder vermogen heeft. Maar ook veel meer issues (HPFP, vieze inlaat door injectie, ratelende of kapotte turbo’s…).

Amen!
@jeremykou: bij de E90 hebben de 325i en 330i beide exact hetzelfde blok…van 3 liter. Het verschil in vermogen wordt bepaald door de ECU.
@e1000bmw523i: na september 2007 wel ja, daarvoor nog het oude blok
@freshlife: I stand corrected. Ik was in dezelfde veronderstelling als @willeme.
@e1000bmw523i: en de inlaat, mits we het over de N53 hebben met directe injectie (welke ook vervuild). De N52 is in ieder opzicht beter. Oké, theoretisch verbruik is meer maar véél robuuster.
@super: beter koop je een 335i in Duitsland
@isobmw: Is nogal een duurdere kostganger, vooral de turbo’s willen nogal eens sneuvelen.
@super: Omdat het idd een geknepen 3.0 is, daardoor hoger in de toeren kapt de 325i te snel af waar de 330i nog even lekker doorgaat. Verschil zit hem in het inlaatspruitstuk en de software.
@bofkont: In het geval van de N53 dan!
Als je graag een Ford zou willen maar de ruimte van de Mondeo te beperkt is omdat je, is de Ford S-Max ook wel het overwegen waard. Bij de meeste MPV’s heb je het idee in een enorm grote auto te rijden, maar de S-Max vergeet je dat vrijwel direct dankzij zijn goede wegligging en meer dan prima stuurgedrag. Ik weet niet of de 2.5 ook in de S-Max geleverd is, maar ik weet wel dat de 2.0 ook al redelijk vlot is. Met vier man + bagage haal je nog steeds moeiteloos en op comfortabele wijze snelheden die je in Nederland je roze papiertje/pasje zouden kosten.
@Edge: Die S-Max is er echt eentje voor de gefrustreerde accountmanager met kids. Ik heb werkelijk nog nooit iemand normaal zien rijden in zo’n ding. Laatst dacht weer iemand mee te kunnen komen met een 911 op de linker baan…. Zo triest.
@Edge: 2.5 is idd ook geleverd in S-Max; is bepaald geen stakker dan..
Een zeldzaam gaaf lijstje auto’s. Ik heb er zo in eerste instantie weinig aan toe te voegen.

Wel heb ik als opmerking dat een c-segment hatchback ook echt ruim genoeg is met één of twee poepfabrieken. Een hothatch (mits 5 deurs) of gewoon sportieve hatch is dus aan te raden. En dat is een lijstje wat je zelf wel in kunt vullen.
@lekbak:

“Zeldzaam gaaf” ..
Daar heb ik dan weer weinig aan toe te voegen ..

Topjob @willeme ..
Volvo v serie is ook best sportief te krijgen
@rob5nismo: 850r met een lage km stand
@kennone: onder andere
@kennone: Denk niet dat je die nog gaat vinden.
mazda 6 mps?
@jurdespotter: staat vermeld onder het kopje subaru
Honda Legend 3.5 v6 (2006-2009) voldoet ook prima. Of anders het snellere Zweedse werk.
Van diy lijstje is de mondeo het beste sportief/praktisch compromis. Voor dit budget zou een V50 T5 ook een optie zijn. Of een gele S4 avant?
Ik zou gaan voor een mooie audi a6 3.2 Quattro C6
@honeyhanger: niet echt sportief
Een leuke Giulietta met 170 pk 1.4 Turbo (met of zonder TCT) is ook prima te vinden voor 15K. leuke auto, rijdt goed, smoelt goed, iets krapper maar wel lichter en dus goedkoper om te hebben en rijden. En groot zat als er evt binnenkort eens een maxi-cosi in moet.
Ik zou voor de Cadillac of de Infiniti gaan. Veel auto voor je geld…

Maar als ik kinderen zou hebben (of überhaupt wíllen hebben), zou ik eerder voor een stationwagen gaan. Van de Infiniti is die er niet. Van de Cadillac geloof ik wel, maar die zal wel helemaal onvindbaar zijn. In dat geval dan maar de Mondeo. Zeeën van ruimte, en wat mij betreft mooier dan de sedan/5-deurs versies…
@henrie:
ja, altijd erg jammer dat de japanse luxe merken geen stations meer bouwen, een lexus IS station zou me een fantastische wagen lijken.
@henrie: ja die cadillac ziet er goed uit, stoer uiterlijk, maar kom je nooit meer van af, praktisch onverkoopbaar.

De Jaguar is spuuglelijk daarentegen.

Ik zou voor een Lexus GS gaan, als je zorgeloos wilt rijden in een auto van 10jaar plus is een Jap de beste keus
Die gele S4 Avant die eergisteren langs kwam wordt niet genoemd? ;-)

Ik denk idd dat een V50 T5 ook een goede optie kan zijn. Die 5 cilinder roffel is meesterlijk natuurlijk, en ook de rest van de auto vind ik erg geslaagd.
Voor 15k rijd je een nette, jonge Honda Accord 2.4 met VTEC.
Ruimte zat, betrouwbaar en ondergewaardeerd.
Ik wist het wel!
@BmwMPower: mijn idee!
Als sedan gewoon een nette auto. Als stationwagen….je moet er van houden…

Maar alle tests destijds waren lyrisch over dat ding.

En verder: ik vind het maar een apart lijstje…
@bmwmpower: idd, iets verlagen en 19 inch er onder en je hebt een heerlijke dikke bak!
Passat CC : ..”lijnenspel vers en frivool”

Mwah….dat vind ik wel meevallen. Frivool noem je een, ik noem maar wat, Pluriel, New Beetle, iets guitigs.

Vers? Nope, just a Passat onder een strijkijzer gedrukt.

Strak, dat wel. En rijdt fijn!
Klein foutje staat er bij de e90 3-serie. De 325i heeft een 2.5 zescilinder en geen 3.0 zescilinder wat genoemd wordt in het artikel. Vanaf 2008 kwam de n53 motor in de e90 en toen waren de 325i en de 330i in feite dezelfde motor.
Doe eens gek: neem de Charger
Die Caddy is gaaf. Alleen dan wel een US-spec exemplaar. De EU-spec ziet er niet uit.
Verder kun je deze prijs range ook kijken naar Acura TL 3.5 (2010-2013), Audi A6 3.0 (2010/2011), Nissam Maxima SV (2010-2013), Chrysler 300 Limited Facelift (2011), Infiniti M45, Jaguar XF Luxury (2010). Allemaal onder de $12k.
@e550: uiterlijk is er geen verschil tussen de US of EU uitvoering.
@thomasbol: check de achterlichten eens…
Een 330i met 105k op de teller voor 12.500? Succes want die zijn schaars met wat leuke opties!

Overigens heeft een 325i pas vanaf de facelift (lci) hetzelfde blok als de 330i (op het inlaattraject na). Van 2005 tot in 2007 is de 325i een 2,5L motor, geen 3L.
@nerekop: Klopt helemaal. De N52 is inderdaad nog 2 jaartjes leverbar geweest in de E90. Al voor de LCI kwam volgens mij al de N53 (2007 dacht ik).
@willeme: precies. De n53 laat zich overigens vrij eenvoudig chippen naar ongeveer 265pk. Maar de prijzen voor een leuk aangeklede 325i lci liggen al bijna tegen een F30 320i aan die bijna net zo snel is. Zeker wanneer deze gechipt is. Maar dan mis je weer de 6-pitter. Exact de spagaat waar ik zelf ook in zit op dit moment. 🤔
Ik ben exact op zoek naar hetzelfde soort auto als Sven. Ik rij nu een Swift Sport dus ben als eerst gaan rijden in de Suzuki Kizashi. Grote nadeel vond ik dat ik met mijn hoofd tegen het dak/deurstijl zat. Ik ben 1,88 meter lang en moest dus schuin gaan zitten. De volgende die ik ga rijden is de Mondeo. Erg benieuwd.
Kuga 2.5T?
Beetje raar advies wat betreft bmw. Pas vanaf september 2007 is de 325 een 3 liter(n53) ipv 2.5i(n52). Daarbij komt ooknog dat de n53 bij de 325i geknepen is in het motormanagement, voornamelijk bovenin de toeren, met een simpele aanpassing haalt deze al bijna de 330i specs. De laatste paar pk’s verschil zit hem in het verschil in inlaattraject(variabel bij de 330). Bijna de enige atmosferische motor waarbij chippen wél het geld waard is.
Dat het blok van de 330 mooier loopt is ook een rare wijsheid. Stationair staan ze beiden erg arm afgesteld(325/330) en pas bovenin merk je dat de 330 beter doortrekt. De 325 van het oude blok loopt dan wel weer erg mooi, maar is berucht vanwege olieverbruik en vors verbruik.
Bij de latere 6 cilinders is dit opgelost, maar bij dezen komen de nadelen van directe injectie weer de hoek omkijken(vervuild inlaattraject, injectoren die stuk gaan).

Mijn advies: een 325i/330i van na september 2007, eventueel met chip. Redelijk zuinig en snel. Inlaattraject bij aankoop laten reinigen door middel van walnutblasting, én even checken of de auto de terugroepactie voor de bobines heeft gehad. Houd er rekening mee een keer de injectoren te moeten vervangen(1400,-). Verder probleemloze motoren, al wil er af en toe nog wel eens een hogedrukpomp sneuvelen. Succes met de zoektocht!
@freshlife: My bad: het was compleet langs mij heengegaan dat de E90 de eerste twee jaar nog de N52 motoren hadden ipv de N53. Daarbij zijn het wel alletwee drieliters.
@willeme: je bent niet de enige. Ook ik was in die veronderstelling.
Ik kan je 159 redenen geven waarom de alfa 159 wederom de beste, enige juist keuze is!
@hans75: ik zou zeggen, begin er maar aan!
@hans75: geeuw…
Mooi lijstje. Alleen met 20k per jaar allemaal auto’s aanbieden die 1 op 8 rijden….. ik denk dat een 330d net zo fijn en jaarlijks al goedkoper kan zijn.
@dutchdriftking: 325i kan prima 1 op 12 halen als je niet alleen maar in de stad rijdt (N53). De rest zit zeker op de 1 op 10 schat ik zo.
Waarom dan niet deze als yolo? http://www.autotrader.nl/auto/maserati-quattroporte/1997/hoofddorp/3tthz/maserati-quattroporte-28-v6-biturbo-289pk/
@realracing3: Laat het maar niet zien, zometeen moet hij zijn toekomstige kinderen alweer verkopen om het onderhoud van deze auto te kunnen bekostigen!
Audi S4 B8
Die impreza, maak wel even foto’s van je kind bij het optrekken. Zie je niet vaak, kids waarbij de ogen helemaal achterin de kassen gedrukt worden.
159 V6 nog mooier als de tbi
@imre741: Absoluut dus niet!! de GM 3.2 V6 is zeer ondermaats en heeft echt bagger prestaties.
Zelfs zijn opgegeven 260pk haalt deze motor in de praktijk niet. heb er meerdere proefgereden in het verleden.
Waardeloze motor die niet op gang wil komen als een je Busso 3.2 V6 bent gewend.
De 1750 TBI is de betere keus!
S60R / V70R
Blijft er nog ruim budget over😉
Als je leeg wil lopen op onderhoudskosten zou ik de CC 3.6 DSG aanbevelen.
Wel een mooie wagen motor voor een VW.
@bofkont: als ik hierboven in de reacties lees wat de gemiddelde 3 serie kost..is dat ook geen aanrader
@nautique206: Ik heb met mijn 3 series nooit dure gekke dingen gehad, waren dan wel E46’s 3x een 328i gehad.
@bofkont:

Tja .. BMW van vlak voor 2000 met blokken uit de oertijd (die dingen zijn in de basis echt heel oud) .. duurzamer gaat het niet worden ..

Mwah .. de crown Victoria Police interceptor misschien ..
@lincoln: Ja dat is idd waar, de opvolgers erna zijn kwalitatief echt stukken minder helaas.
Zo goed als de M52 zijn ze nooit weer geweest.
@lincoln:
overdrijven is ook je specialiteit.
Als je 24 kleppen en dubbel vanos iets uit de oertijd vindt…
Gewoon super motoren, de M52.
Zulk plezierig spul maken ze niet meer bij BMW…
Cadillac mooi apparaat. Ford Mondeo, mooi model wel beetje goedkope rammel/roest bak naarmate de ouderdom vordert.
Is250, geweldige auto voor het geld
@thezwart: Die miste ik inderdaad ook in het rijtje. Heb zelf afgelopen januari een 330d uit 2002 ingeruild voor een IS 250 uit 2007. En voor € 10.000-15.000 zijn er heel wat mooie exemplaren te koop.
Voor iemand die kinderen wil zijn dit allemaal yolo’s. Ik zou ook kijken naar de maandelijkse lasten en praktische bruikbaarheid. Maarja, ik ben al ervaringsdeskundige en dus bedorven.
Vooruit nog een yolo: espace 3.5. Snel en ruimte voor een kinderwagen ook als het een tweeling is. 😀
Leuk gevarieerd lijstje. Ik zou kiezen voor de Cad’ en anders een Mazda 6 of zoiets.
De omschrijving van de Suzuki Kizashi bevestigd dat jullie van AutoBlog er mee hebben gereden. Betekent dit dat er zeer binnenkort een rijtest te zien is? Ben ik wel benieuwd naar, namelijk. Lijkt inderdaad een ontzettend leuke auto.
Als je 20k per jaar rijdt, wil je dan een 3 of 4 liter motor? En aangezien er nog geen Kids zijn, hoeveel ruimte heb je komende jaren echt nodig? Ik zie genoeg mensen met een kindje en een polo. Niet dat je een polo moet nemen, maar een giulietta…
Giulietta heb je een mooi model uit 2012/2013 met automaat en 170pk. Ook nog hele veilige auto.
@sjonniedeluxe: Als kindjes groter worden, word een Polo te klein. En kindjes kosten geld. Geld wat petrolpapa apart zou zetten voor een leuke auto, word nu in een leuke loopstoel gestopt. Dus beter koop je meteen een auto die wat ruimer is. Ohja, zelfs een ingeklapte kinderwagen neemt veel ruimte in. Onze buurvrouw, met twee dochters én een Polo, oogt helemaal niet relaxed als ze alles in haar auto heeft gepropt en dan voldaan om haar heen kijkt en ziet dat er nóg een kinderwagen bij moest.

Stationwagons zijn niet zo mooi hè.. Maarja.. De liefde voor je kind is onvoorwaardelijk.
@rikus: ik rij a-klasse en daar kan genoeg meuk in voor een week weg met 3 volwassenen en een baby. Iedere c-segment hatchback is groot genoeg voor twee kinderen en tegen de tijd dat beenruimte belangrijk word zitten de kinderen al op de middelbare school. Dan is de auto uit dit advies al 5 keer vervangen.
@lekbak: inhoud bagageruimte van een Polo: 280 liter.
A-klasse: 340 liter. Passat CC: 530 liter. Dus ja, qua kofferruimte scheelt het echt niks.

Kan ik een extra yolo inschakelen? Ik zeg de Polo.

Nee even serieus, ieder z’n meug natuurlijk.
Van mij mag het van binnen wel wat ruimer. En zou voor de CC gaan. Wat ik trouwens ook aan het doen ben, al was ik al aan het rondkijken ver voor dit Autoblog advies.
@rikus: mijn a-klasse van de w169 serie heeft 435 liter in de kofferbak beschikbaar. Dat is natuurlijk wel een groot verschil. Ik zou de polo echt niet aanraden. Een golf is dan nog een betere optie. Maar eigenlijk is een focus of mazda 3 veel beter natuurlijk want dat stuurt nog wat leuk. En het scheelt behoorlijk wat geld ten opzichte van een CC terwijl het echt ruim voldoende is.
@lekbak: nou dan neemt iedereen alleen een toilettas mee waarschijnlijk. Als wij met z’n tweetjes en de baby een week weggaan met de F11 touring dan is de auto stampvol. Een fatsoenlijke kinder wagen en kinderbedje plus 1 koffer en je zit goed vol
@slickrick: inpakken is een kunst. Aangezien wij tot begin dit jaar 200+ km van onze familie en vrienden woonden gingen wij elk vrij weekend die kant op dus dan word je er wel handig in.

Kwestie van niet teveel mee willen nemen (bedje is onzin voor een baby als je ook een kinderwagen meeneemt) en tassen ipv koffers gebruiken helpt ook enorm. Maar wij komen echt nooit iets tekort.
*neemt slok azijn* Moet hij zijn keuze ook nog een keer gaan inruilen? Enig idee wat een kind kost tot zijn 18e?

Afijn, ik zou ook voor de E90 gaan.

@bas77: gewoon roken en zuipen tijdens de zwangerschap. Dan zijn ze op hun 16e aan het werk omdat ze te dom zijn om te leren.
@lekbak: Aan deze reactie te zien heeft jouw moeder dit ook gedaan tijdens haar zwangerschap?
@oemplus: tijd voor meer koffie beste Oemplus. Je snapt sarcasme nog niet helemaal.
Wat dacht je van een e60?
Ik heb er een te koop staan🙂
Lexus IS250?
Zou voor de BMW 330i gaan beste keus geweldige auto.
3 serie touring! Ik ben zelf onlangs vader geworden en kan geen betere auto aanbevelen! Sportief praktisch :)
Hier een papa met 2 kleintjes: 1 en 4 jaar oud. Ik zie hier geen 1 praktische gezinsauto!!! Kijk eens naar de Honda Accord Tourer 2.4. Je moet hem iets verlagen en er 19″ onder zetten en dan heb je een mooie praktische betrouwbare sportieve gezinsauto!!! Voor mee info en foto’s, vraag maar!
@dotternetta: Helemaal met je eens!
Mijn lijstje (in willekeurige volgorde)

– Volvo V50/V70
– Skoda Superb Combi (dan kunnen je kids 2.30 worden en nog steeds achterin passen)
– Honda Accord
– BMW 3 serie touring
– OK, een YOLO-advies: https://www.autoscout24.nl/resultaten?mmvmk0=20&mmvmd0=18497&mmvco=1&body=5&pricefrom=0&cy=NL&powertype=kw&atype=C&ustate=N%2CU&sort=standard&desc=0
@dotternetta: Ik ben benieuwd naar foto’s van die Accord… :)
@bmwmpower: die Crysler motoren ploffen helaas allemaal, so I’ve heard
Een mazda cx-7 misschien…ruim van binnen met een aardig koppel en vermogen.
20.000 km? Ik vind vergelijking 15k er heus nog amdere bij kunnen…. skoda superb; mercedes c klasse, audi a4 , opel insignia opc volvo ( de mijne telt niet mee xc 60 d5 260pk diesel)
Ps 325i met turbo is sneller.330i en voor zelfd3 prijs
Recent bijna deze zoektocht gedaan voor een vriend van mij. Budget was net 2,5k hoger. Hij kwam van een 325. Daar kwamen vanuit mij ook de caddy en een Jaguar (dan wel de xf) bij. Maar in mijn ogen zijn jullie een andere optie, zeer fijne en uiteindelijk zijn keuze, vergeten, te weten een Volvo S60 met in zijn geval wel de Ford 2.0t onder de kap. Een nette 200pk, powershift en een zeer net interieur. Heeft er geen spijt van, ondanks de switch bmw->Volvo.
De beste man vraagt om een auto die snel, veilig en PRAKTISCH is. En jullie krijgen het voor elkaar om alleen maar sedans in de lijst te zetten. Ooit gehoord van een stationwagon?
Stop het zoeken: snel, veilig en bloedmooi. Het is wel een diesel maar moet kunnen bij het aantal km per jaar. Zijn wel erg fijne en betrouwbare blokken! Deze met een squadra chip 247pk en 475nm en permanente awd

Alfa Romeo 159 TI 2.4 Jtdm 20V SW Q4 250pk Zwart
http://link.marktplaats.nl/m1154262400?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ad

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).