Autoblog advies: vierzits cabrio met 300 pk voor 30 mille

Auteur: , 63 Reacties

Wat is er te krijgen in deze specifieke categorie? Team Autoblog zoekt het voor u uit!

BMW 640i Cabriolet (F12) '11

Het is het onderwerp van de dag: rekeningrijden. Zelfs de grootste anti-rekeningrijden-partij, de VVD, is namelijk bijna om. Maar ondanks dat iedereen het er nu weer over heeft, betalen we toch al behoorlijk veel geld om een auto te kunnen rijden. Met de accijnzen zou je zelfs kunnen stellen dat de gebruiker al betaalt.

Autoblog-lezer Hans zit in zo’n situatie. Hij rijdt dagelijks veel kilometers in een Renault Talisman. Omdat hij zo vaak op de weg zit, ligt er een zuinige viercilinder onder de kap. Echter, Hans zoekt er iets leuks bij ‘voor ernaast’, voor die leuke privékilometers. De Talisman is een prima auto, maar het mag wel iets aparter. De eisen zijn eigenlijk heel erg simpel. Het moet een cabriolet zijn met vier zitplaatsen en minimaal 300 pk.

De wensen en eisen kun je in onderstaande tabel bekijken:

Huidige /vorige auto's:Renault Talisman (lease)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 30.000
Jaarkilometrage:5.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Cabrio voor de mooie dagen
Gezinssamenstelling:2 volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Geen
No-go modellen / merken:Geen wagens uit het oosten, Japans, Koreaans

Wat mis je door de no-go?
Officieel is Infiniti geen Japans, maar een Amerikaans merk. Maar ja, de Infiniti G37 wordt gebouwd in het Japanse Kaminokawa en valt dus bij voorbaat af. Kijkend naar de eisen, is dit de enige Japanse vierzits cabrio die in aanmerking zou komen, want de Lexus IS250 komt 100 pk te kort. De Infiniti G37 Cabrio (CV37) is in feite een luxe Nissan Skyline. Onder de kap treffen we de motor uit de Nissan 370Z aan, die in dit geval goed is voor 320 pk. Waarom is de Infiniti G37 een goede keuze? Simpel, ze zijn allemaal volgepakt qua uitrusting, opties waren nauwelijks mogelijk omdat het allemaal al aanwezig was. Het is ook een van de weinig fraaie cabriolets met een hard dak. En de betrouwbaarheid is in orde. Voor 24 mille heb je een exemplaar uit 2010 met 70.000 op de klok. Dus je hebt ook nog eens enorm veel waar voor je geld. Echt een topper die het overwegen waard is.

Infiniti G37 Cabrio (CV37) '10

Mercedes-Benz E350 CGI Elegance Cabriolet (A207)
€ 28.500
2010
110.000 km

Ondanks dat Mercedes-Benz deze auto een ‘E-Klasse’ noemt, is het in technisch opzicht gewoon een C-Klasse. Hat karakter doet wel meer denken aan een E-Klasse. Sportiviteit is deze auto vreemd. De E350 CGI komt eigenlijk net een paar pk’s te kort om in de eisen te vallen, maar het is de motor die het beste past bij deze auto. Er was ook een E500 en die kun je vinden in het budget, maar de V8 voegt niet heel erg veel toe aan de beleving aan de auto. Dit is een perfecte auto om sereen mee te cruisen. Ga daarom ook voor een Elegance in plaats van een AMG-Line. Deze auto gaat niet sportief worden, vandaar dat er ook nooit een ‘echte’ AMG-uitvoering van is geweest. In het budget zijn er voldoende E-Klasses cabriolet te vinden, maar de meeste zijn viercilinders en hebben aanzienlijk minder vermogen. Check hier het E-Klasse Cabrio-aankoopadvies.

Mercedes-Benz E350 CGI Cabriolet Elegance (A207) '10

Audi S5 Cabriolet
€ 27.500
2011
80.000 km

Misschien wel de maatstaf in de klasse en een auto waar je zeker naar moet kijken als een FWD-basis geen dealbreaker vormt. De Audi S5 Cabriolet heeft níet de oude 4.2 uit de coupe, maar een 3.0 V6 onder de kap. Voor velen klinkt dat als een minpunt, maar dat was het zeker niet. De zescilinder stuurt beter (iets minder gewicht op de neus), heeft meer koppel onderin en is veel betrouwbaarder. Deze TFSI-unit is behoorlijk teruggetuned, want 400 pk is vrij eenvoudig haalbaar met een simpele ECU-upgrade. Dankzij de quattro vierwielaandrijving kan die het vermogen ook altijd kwijt. Het exterieur is nog altijd beeldschoon. De stoffen kap draagt daar aan bij. Het interieur is fraai, alhoewel het MMI-systeem een vrij klein schermpje heeft. Dat verraadt een beetje de leeftijd van de auto. De S5 is overwegend comfortabel, maar aanzienlijk directer en stugger dan de E350. Bekijk hier het Audi S5 aankoopadvies.

Audi S5 Cabriolet '11

BMW 640iA Cabriolet High Executive (F12)
€ 28.500
2012
145.000 km

Je kan bij BMW enorm veel kanten op als je een vierzits cabriolet wenst. De 135i is erg leuk, maar vrij krap. Mocht het voldoende zijn; voor dertig ruggen koop je een laat exemplaar met weinig kilometers. De 335i is een optie, maar dan heb je een hardtop. Ook mist ‘ie de power van de Audi S5. Zelfs een M3 Cabriolet zou kunnen, maar houdt er dan rekening mee dat het juweeltje onder de kap gepaard gaat met hoge onderhoudskosten. Zo komen we uit op de BMW 640i Cabriolet. Het is de basisuitvoering, maar meer heb je echt niet nodig. De 320 pk sterke zes-in-lijn is een heerlijkheid. Het interieur is fraai: ten opzichte van de toch al puike F10 5-serie is er gezorgd voor een nog hoogwaardigere ambiance. In het budget heb je wel te maken met exemplaren met wat meer kilometers, maar mits goed onderhouden is dat echt geen probleem voor deze auto. Voordeel ten opzichte van de E-Klasse en S5 is dat de 6-serie een maatje groter is.

BMW 640i Cabriolet (F12) '11

Chevrolet Camaro SS Convertible
€ 29.500
2011
80.000 km

De Camaro is de grote concurrent voor de Ford Mustang, die ook mogelijk is in dit budget. Toch raden we in dit geval de Camaro aan. Het is simpelweg de betere auto. De auto staat op het chassis van een Holden Commodore en is aanzienlijk hoogwaardiger dan de Mustang, die in deze jaartallen nog met een starre achteras uitgerust was. De Camaro is er als V6 (RS) en V8 (SS). Die zescilinder is niet eens zo gek, het 3.6 liter grote blok levert namelijk meer dan 300 pk en voldoet dus al aan de eisen. Je wilt echter de V8, het liefst met de handbak. Dat maakt de beleving helemaal compleet. Daardoor vergeet je het goedkoop aandoend interieur veel beter. Over dat interieur: het is minder plastiek dan een Mustang en iets zakelijker vormgegeven. De 6.2 liter grote achtcilinder is goed voor 400 pk en een prima project voor als je meer vermogen eruit wil halen. Er zijn namelijk veel upgrades voor te vinden.

Chevrolet Camaro SS Convertible '11

Jaguar XK 4.2 Convertible
 (X150)
€ 29.950
2007
110.000 km

Of deze Jaaaaag in het plaatje past hangt af van hoe groot de achterbank moet zijn. De Jaguar XK heeft namelijk niet de meeste ruimte op de achterbank, om het met een Brits understatement te zeggen. Voor twee kinderen is het echter prima. In het budget kun je kiezen voor een heel laat exemplaar van de eerste generatie, of een eentje van de tweede generatie. Ga altijd voor die laatste. Het is design-technisch een meesterwerk van Ian Callum. De XK Convertible oogt nog altijd zeer fraai en modern. De auto is gemaakt van aluminium, dus het gewicht valt relatief mee. Het is de lichtste auto uit dit overzicht. Mocht de XK8 niet snel genoeg zijn, zijn er ook XKR’s te vinden in het budget. Die heeft dezelfde motor, maar dan met een Eaton supercharger, goed voor 420 pk. Veel beter wordt het niet. Deze auto is wel hoger in de markt gepositioneerd dan de meeste andere in dit lijstje, iets dat je ook terug ziet komen in de onderhoudskosten.

Jaguar XK Convertible (X150) '08

YOLO: Porsche 911 Carrera Cabriolet (996)
€ 28.950
2003
100.000 km

Jazeker, waarom geen Porsche 911? Deze heeft ook twee minuscule zitjes achter. In de cabrio zijn deze gek genoeg iets bruikbaarder dan in de coupé. Althans, als het dak open is. Ruim is het niet, maar je hebt iets van aflegruimte en in een noodgeval kan er iemand een paar minuutjes meeliften. Qua rijden is de Porsche 996 verreweg de leukste uit dit rijtje, samen met de Jaguar. Het is een sportwagen die iets praktischer is gemaakt. Niet een snelle cabrio op basis van een sedan. Qua betrouwbaarheid zul je direct afkortingen als ‘IMS’ en dergelijke naar je hoofd geslingerd krijgen als je op internet zoekt. Dat was inderdaad een dingetje, maar inmiddels staan er voldoende exemplaren te koop die reeds ‘de fix’ gehad hebben. De ‘puurste’ varianten zijn het duurst. Een handbak in combinatie met achterwielaandrijving was destijds het goedkoopst, maar nu het duurst. Als je geen probleem hebt met vierwielaandrijving en een automaat, kun je kiezen uit hele nette Carrera 4 Cabriolets met Tiptronic-bak. Ondanks dat nachtmerrie-verhalen van ‘kenners’ omtrent de 996 zwaar overtrokken kunnen zijn, dien je er wel mee rekening te houden dat het een sportwagen is die nieuw destijds erg prijzig was. Onderhoud kan dus in de papieren lopen. Bekijk hier het 996-aankoopadvies.

Porsche 911 Carrera Cabriolet

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



63 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Sowieso de 640i inderdaad. Geweldige auto met hele fijne soundtrack. Een kennis van mij heeft er 1 welke ik wel eens leen in de zomer, rijdt echt geweldig. Het gewicht voel je er niet aan af, ook krappe bochtjes zijn goed te doen (mits uitgerust met meesturende achteras) en de motor is krachtig genoeg en betrouwbaar. Daarbij is het 1 van de mooiste recente bmw’s (samen met de e90LCI).
@freshlife2: ik meen me te herinneren dat de 6-serie een erg onbetrouwbare auto is, maar als dat niet klopt is het een makkie ja. Verreweg de mooiste en luxste van het stel met een heerlijk blok 😃
@punicaoase: op de MB na vind ik het eigenlijk allemaal toffe wagens ☺️
@punicaoase: Ja wel mee eens, voor cabrios dan.
@punicaoase: de 640i is hetzelfde blok (N55) als in de M135i is gebruikt, deze staat goed bekend. Geweldige soundtrack en betrouwbaar. Hoe het met 6-serie specifieke dingen zit weet ik niet, maar de 5-serie F10 en 7 serie F01 staan totaal niet bekend als auto’s met problemen. Lijkg me dus erg sterk dat dit bij de 6 wel het geval is. Behalve een autoweek-forum verhaal kan ik weinig vinden. Amerikaanse fora zijn altijd handig voor wat achtergrond info. De 650i zou ik beslist mijden, deze staat erg matig bekend (olieverbruik/vanos/injectoren), maar dat is niet 6-serie specifiek. Leuk detail: over het algemeen wordt de N55 gezien als de best klinkende zescilinder turbo van BMW (t.o.v. de oudere N54 en nieuwere B58), en deze klinkt in de 6 serie extra fijn! Of dit aan het ontbrekende dak ligt of aan de lengte vh uitlaattraject durf ik niet te zeggen, maar dit viel me gelijk op
@freshlife2: Mwah, ik heb de N55 in mijn 535i en vind het weinig bijzonder. Maar misschien ligt het aan de uitlaat. Of ben ik te verwend geraakt door de N53 zonder turbo die ik daarvoor had. Hoewel dat ook al een minder goed klinkend blok is dan de eerdere zescilinders.
@frederik: wellicht ligt het aan de standaard uitlaat, de 640i die ik weleens rijdt heeft een m-performance demper. Desalniettemin staat de N55 echt bekend als een heel goed klinkende motor, kijk maar eens naar het verschil tussen de M2(N55) en M2 competition (S55). Zijn veel eigenaren die zich afvragen waarom hun nieuwere auto niet zo goed klinkt als de standaard M2. BMW heeft bij de nieuwe x40i blokken (B58) en M blokken (S55) wat foefjes toegepast (hardere cold-start en active sound) maar in de basis klinkt de N55 echt beter, vooral onder vollast. Zie diverse filmpjes op youtube
@freshlife2: oke thanks, goed om te weten, dan was t waarschijnlijk die 650… Zo’n 640 (als vierdeurs dan) zie ik wel zitten over een paar jaar als de kinderwagen etc. niet meer mee hoeft 😉
@punicaoase: 650i en 640d klopt. Je moet 640ia halen
@punicaoase: die bmw is mooier dan die Jag en Infiniti? de vragen stelt dat hij 4 zitplaatsen wil, is dat voor de boodschappen of nog te maken kleine koters? Of wil ie echte personen vervoeren op de achterbank? Dat maakt nogal uit want dan valt 3/4 meteen af.
@freshlife2:
Als je bereid bent om in Duitsland te gaan shoppen, kun je voor dat budget zelfs een leuke 650 vinden. En dan heb je ineens een andere auto…..
@bennyweisz: bpm enz kom je erover heen
Budget € 30.000 km? @autoblog
@focusrs: ja, en dan per uur.
@beefcake: dat zijn Ronaldo salaris taferelen
Zonder twijfel de BMW 640. Geweldig, alleen al die dieper liggende achterruit in de kap, die doet denken aan de achterruit van een Jaguar XJS coupé. Én omdat het totaalplaatje gewoon klopt. Dit is gewoon nog een BMW uit de goeie ouwe tijd.
Die Camaro is heel gaaf en niet eens de YOLO. Echter op middelbare leeftijd is de 6 serie misschien de betere keus.
@flutterby: volgens mij is de camaro juist voor mannen van middelbare leeftijd. Van het soort dat denkt nog jong te zijn en dus wil compenseren.
@lekbak: half waar, mannen van middelbare leeftijd kopen ze en jongeren rijden erin ;)
Mannen die moeten compenseren kopen juist de 911. Die gaan echt niet in een Camaro rijden. Veel te onbekend voor de meeste mensen. @lekbak:
S3 Cabrio?

Camaro is ook tof
S5 vindt ik echt een tijdloze schoonheid. En de 640i rijdt echt geweldig.

Succes met dit dilemma ;)
Wat is er mis met de hardtop van een 335?
@towi1989: extra gewicht en volgens puristen geen echte cabrio. Maar ik zou ‘m ook zeker overwegen in dit rijtje.
@towi1989: had een softtop moeten zijn. En met de kap dicht is het gewoon geen plaatje om te zien
Van dit lijstje de 640i, al ben ik echter bang voor de kwaliteit op lange termijn.
Al die elektronica/turbo’s, echt een wagen waar je compleet op leeg kunt lopen.
Ik zou dan eerder voor een Lexus IS250 cabrio gaan, vlot zat en een fraaie auto al is dat laatste vooral persoonlijk.
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/0572b7f5-2e20-43d8-ad2c-a12597240c27/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
640i of Camaro SS
Toegeven erg persoonlijk, ik vind hem geweldig, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dit mooi vind.
Heb je wel iets unieks, zelden dat je een 2e gaat tegenkomen.
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/7e626a30-95e1-49fd-a7ab-28bb9f119337/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
@fileflirter: Zeker een aparte verschijning, alleen 4 personen ? Dan is een 206cc ruiner op de achterbank denk ik…
@johnhert: Ja idd even vergeten :)
Ik zou me leasebudget omhooggooien i.p.v. veel kilometers maken in een Talisman😜
@1audi1: me?
@sirprize: doet gewoon pijn aan me ogen
@balboni: 😂😂😂
De 640i of de m3, als onderhoud kosten niet het probleem zijn.
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/d5322c01-0f0f-43b1-b598-1e64e3c40b27/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Misschien is dit een ideetje? De 2.8 v6 turbo is nog makkelijk boven de 300pk te krijgen en je houdt nog wat centen in je zak.
@marijn90: cool, leuk gevonden. Maar toch zou ik voor de 640 gaan. En zeg dat als Saab liefhebber.
@marijn90: Vreselijke auto die tordeert als een malle.
De 911. De 996 begint aardig op te drogen. En zal daarom het minste afschrijving hebben.

Daarnaast rijdt deze veruit het leukst.
De achterzitjes zijn klein, maar dat is bij de meeste andere voorstellen niet veel beter.
De Jag of de Porsche uit dit lijstje, hoewel ik van de meeste auto’s de coupe mooier vind.
De XK natuurlijk. Prachtige en betrouwbare auto’s. Onderdelenprijzen vallen mee in vergelijking tot de Duitse 4. En er zijn genoeg goede specialisten in NL voor het onderhoud.
Had ik die van mij maar nooit verkocht zucht……
Heb wel eens een S5 cabriolet mee gehad een aantal dagen, zowel gechipt als standaard. Je komt bijzonder weinig te kort in zo’n auto, ook al heeft de besturing een afstandelijk karakter
@shibby: En toch is hij niet bijzonder snel voor een V8, een E46 M3 is echt veel sneller bijvoorbeeld.
En dan hebben we het nog niet eens over het rijgedrag, die valt echt zwaar tegen van audi, vooral het stuurgevoel.
@fileflirter: de S5 is een V6.
Bekende van mij had een BMW 335xD Cabrio met trekhaak te koop met 313 pk.
@willeme Bedankt voor de tips. Maar het is een E46 M3 cabrio geworden. Imolarot, handbak, 84.000 km, €29.500, originele Belgische wagen. Komende vrijdag kan ik erom.
@hanse72: Heerlijke yolo, mooie keuze!
@hanse72: ik zou voor 6 Serie gaan!
@hanse72: Kijk een ware fijnproever en liefhebber!! heerlijk en geweldige keus.
Als de ruimte voldoende is een S5.
De Jag of Infiniti de rest heeft toch een beetje het imago van fout volk.
@thomasthomas: Porsche is wel ok
@emping: klopt
Zou zeker voor de 6 serie gaan wat een schoonheid
6-serie is de no-brainer. Tijd terug zelf afwegingen zitten maken maar ik kon niet om de 6-serie heen. Prachtige auto, rijdt fijn, vooralsnog probleemvrij. In Duitsland vind je zoals eerder in de comments genoemd hele puike exemplaren, het loont wel om daar even te kijken. Mijn toptip: neem een blauwe, met bruin interieur en zilveren velgen. Je krijgt er geen spijt van, zelfs niet maanden later :)
Hands down de Sechser, de meest bijzondere (op de Amerikaan) en een segment hoger dan de rest.
@willeme Infiniti is niet Japans, eerlijk waar! ?
@emping: Si.
Koop een BMW E46 M3 en leef de droom van iedere Autoblog bezoeker. Uit de lijst zou ik voor de Sechser gaan.
@571ay: heeft ie ook gedaan zoals ik een paar reacties terug lees. Prima keuze
@kevinova: Mooi om te horen. Dat is een keus waar die geen spijt van zal krijgen.
Ik was voor de Jag gegaan. De auto is heerlijk opgedroogd. Je rijdt daadwerkelijk met klasse
Ik heb zoon Infiniti G37 Cabrio. Inderdaad een fantastische auto! Hij staat te koop 17k van 2009.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).