Autoblog-advies: vierzits cabriolet voor €30.000

Auteur: , 90 Reacties

Mooi weer, ruim budget: we gaan lekker shoppen vandaag!

Saab Cabrio

Nu de temperaturen weer aangenaam worden en de zonuren toenemen, gaat het kriebelen. Sacha is zijn SL aan het poetsen: hét teken dat de zomer er weer aan komt. De zomerkriebels zijn niet alleen op de redactie aanwezig, maar ook bij Jochem. Net als @nicolasr heeft Jochem een Saab 900 (NG) Cabriolet.

Ondanks dat Jochem er wel over te spreken is, blijft het malen. Er moet een nieuwe auto komen want de 900 is wel érg op leeftijd. Om het een beetje praktisch te houden moet de nieuwe auto weer een vierzits cabriolet zijn. Niet dat je altijd met z’n vieren op pad bent, maar het is altijd een prettige gedachte dat je een mogelijkheid heb om mensen mee te nemen.

Voordat we verder gaan, de tabel zoals je van ons gewend bent:

Huidige /vorige auto's:Saab 900 (NG) Cabriolet
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 25.000 - € 30.000
Jaarkilometrage:27.500 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Zin iets nieuws
Gezinssamenstelling:2 volwassenen, 3 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Sportieve en vlotte auto. Liefst cabrio.
No-go modellen / merken:Absoluut niet Frans. Liever geen Aziaat, tenzij het een goed aanbod is.

Kortom, een vlotte en comfortabele vierzitter. Kijk even uit met C-segment cabriolets. Deze bieden veel waar voor hun geld, maar zijn vaak erg krap. Dus een 1-serie, A3, C70 of Eos zijn goede aanbiedingen, maar op de achterbank houd je het niet lang vol. Alleen de Cascada is (nipt) een uitzondering. Een vierzits cabrio is nooit écht ruim achterin, zoals Casper ondervond in de nieuwe Mercedes S500 Cabrio. Maar een 1-serie, S40 of A3 zijn al krap op de achterbank, een cabrio word juist daar nóg krapper. Gelukkig blijft dan nog genoeg te kiezen over. Na lang beraad zijn dit de opties:

Audi Cabrio

Audi A5 Cabriolet
Bijna de standaardkeuze in zijn segment. De Audi ziet er nog altijd zeer fraai uit en ook het interieur mag er wezen. Er staan er zat, dus zorg ervoor dat je een compleet exemplaar hebt, sommigen zijn nogal karig uitgerust. De 2.0 TFSI motor is in de omgang zeer prettig: snel, stil en relatief zuinig. Let wel even op dat deze motor een fix heeft gehad betreffende de olieschraapveren. Qua tranmissie is de handbak de fijnste optie. Quattro is aan te raden, zeker in de regen heb je nog wel eens tractie issues. Qua rijden is de A5 niet heel spannend, maar wel competent.

Lexus Cabrio

Lexus IS250C
Weer zo’n geval: ‘die was er ook nog’. Lexus is wat af aan het tasten met de IS. De eerste was er eventjes als stationwagon (Sportcross) en van de huidige is er een Coupé (de RC). Van de tweede generatie was er een cabrio met stalen klapdak. Allemaal luxe uitgevoerd, altijd met 2.5 V6 en automaat. Niet de meest sportieve auto, wel een heel verfijnde. De Mark Levinson stereo is bijzonder goed. Het hoeft niet uit te maken, maar de uitstraling is zeker een pre. Net als de Saab is het geen foute auto. Iets waar de Duitsers niet helemaal vrij van zijn.

Opel Cabrio

Opel Cascada
Opel was zo slim geweest om de auto geen Astra Cabriolet te noemen, want daarmee doe je hem ernstig te kort. Allereerst: kijk er eens naar! De Cascada is echt een fraaie auto te noemen. Het interieur is duidelijk niet van een Audi of Mercedes, maar het is zeker niet verkeerd. Qua rijden moet je het echt zien als een comfortabele cruiser, het gewicht is vrij hoog en de motoren zijn geen powerhouses. Maakt niet uit, in het dagelijks gebruik een perfecte auto. Nog een voordeel is dat je voor 30 mille een zeer recent exemplaar kunt krijgen.

Infiniti Cabrio

Infiniti G37 Cabrio
Waar de Lexus iets vermogen te kort komt, heeft de Infiniti dit te over. Net als bij de Lexus was er geen keuze in motor, dus heb je altijd een 3.7 liter V6 uit de Nissan 370Z. De prestaties staan op een aanzienlijk hoger plan. De Infiniti is iets extroverter dan de Lexus en ook van binnen is het wat unieker. Qua rijden misschien wel de beste keuze, want het is een puike achterwielaandrijver. De combinatie motor met het het strakke onderstel is een zeer prettige. En het is een originele keuze, zoals een Saab vroeger ook was.

BMW 650i Cabrio

BMW 6-serie Cabriolet
De BMW 3-serie Cabrio van de E93 zou natuurlijk een goede optie zijn, maar vandaag opteren wij voor de 6-serie. Voor de E93 hebben we zo een andere optie. De 6-serie is nét even wat ruimer en heeft een stoffen dak. Wel zo chique. In het budget vallen diverse uitvoeringen, ga altijd voor de modellen van ná de facelift. De 650i is zeer vlot, alhoewel de mooier lopende 630i niet tekort komt. En het ontwerp is het nog altijd bijzonder, dat mooier lijkt te gaan worden. Kijk wel even goed wáár je hem vandaan haalt, want er staan voldoende 6-series bij dubieuze handelaren in een foute uitvoering.

Mercedes Cabrio

Mercedes-Benz E-klasse Cabrio
Als de BMW en Audi er in dit overzicht staan, hoort deze er ook bij. Prijzenswaardig van Mercedes dat ze bewust geen dynamische auto wilde bouwen, maar een comfortabele. Van de E-Coupé en Cabriolet zijn geen eens AMG versies geweest, een dikke achtcilinder overigens wel. Kun je nagaan. Cruisen doet de Benz als geen ander, de rust aan boord is opmerkelijk. De 350 motor past het beste bij het karakter van de auto, maar zijn erg lastig te vinden. De 200/250 uitvoeringen bieden adequate prestaties tegen een acceptabel verbruik. Maar die 3,5 liter V6 is de motor die je wilt.

Saab Cabrio

Saab 9-3 Aero Cabriolet
Nu je toch al een Saab hebt… In het budget kun je kiezen uit bijna elke Saab Cabrio. De topversie was de Aero met 2.8 motor. Qua rijden en afwerking staat deze auto op een lager plan dan de Duitsers en Japanners. Het is allemaal iets minder verfijnd. Op zich ook logisch, want de 9-3 is een volle generatie ouder. De stoelen zijn overigens zeer prettig en veel exemplaren zitten goed in de spulletjes. Wouter legt graag uit waar je op moet letten. Heeft absoluut een bepaalde charme.

Alpina Cabrio

Yolo!! Alpina B3 Biturbo Cabriolet
Hiervoor zul je wel even naar Duitsland moeten. De Alpina B3 is gebaseerd op de al erg fijne 335i. Maar voor de B3 werd alles op een hoger plan getild. Meer vermogen, meer koppel en meer comfort. De Alpina is z’n auto die je nooit meer weg wilt doen: de rijeigenschappen staan op een zeldzaam hoog niveau. Ze zijn te vinden tussen 25-30k, maar onthoud dat het zeldzame auto’s zijn.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



90 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat denkt Jochem van een Mustang GT cabrio? Alleen weet ik niet hoe ruim de achterbanken zijn.
@misterdrogba: Ruimte is nihil, tenzij je benen zijn geamputeerd zou ik hem niet aanraden.
@mclarenf1lm: je kunt ook twee Barchetta’s of twee MX5’s of van ieder één. Dat scheelt een hoop gezeur onderweg 😂😂
@mclarenf1lm: A5 is niet veel beter hoor…
Doe mij maar een c70 t5 uit 2000
@v60polestar: inderdaad waar is de volvo c70
@v60polestar: die auto tordeert zo erg dat het lijkt of dat ie uit elkaar valt. Heb een blauwe gehad 4 maanden. Heb sinds 4 jaar een 9-3 uit 2001 voor het mooie weer. Niet dat deze niet tordeert, behoorlijk hevig zelfs….maar de c70 spant de kroon.
@cpp1: dat is zeker waar. Ruwe wegen zijn een nachtmerrie, soms lijkt het inderdaad alsof ie uit elkaar aan het vallen is. Hij is meer geschikt voor lui en comfortabel cruisen. Maar! je kan er zeker met vier volwassenen in.
@cpp1: Dacht dat het het Saab logo was die de kroon spande…
@v60polestar: staat net onder de tabel iets vernoemt over de c70.
@jpoers: dit betreft de 2e generatie aangezien AB aan de S40 refereert
@v60polestar: Die is wel heel mooi
66er Lincoln ..

Een fatsoenlijke 6 zitter ipv een 2 plus een beetje bekleding zonder doel achterin ..
@lincoln:
Hij wil net van zijn oude sloep af…
Ik zou in dit geval die A5 pakken. In mijn opinie de meest stijlvolle en tijdloze auto. En ja, dat komt doordat het design van Audi weinig vernieuwend is.
@camber24: Boring! Met alle respect, maar ik vind zo’n Audi echt een nietszeggende auto. Ik zou voor de alpina gaan, dat is een auto met karakter.
@964yellowbird: Ben het wel deels met je eens. Hoewel ik de A5 echt een schitterende auto vind (mooiste Audi ooit wat mij betreft), is het wel een auto zonder karakter.

In mijn ogen koop je een cabrio immers om twee redenen: of je wil comfortabel cruisen of je houdt van een lekker potje sturen in de buitenlucht.

Voor beide is de Audi niet het meest geschikt.
@964yellowbird: ik heb vaker hier vijanden gemaakt met deze opmerking, maar ik vind een Alpina vreselijk ordinair..
@camber24: tsja, smaken verschillen. Persoonlijk vind ik eigenlijk iedere vorm van “tuning” zoals hamman, A-C schnitzer etc verschrikkelijk. Ik zou zelf altijd voor een echte m gaan als je voor zulke auto’s aan het shoppen bent. Alpina vind ik zelf op het randje.
@964yellowbird: volledig mee eens.
@camber24: ik vind het een nietszeggende auto. Saai design en totaal niet spannend. En dan ook nog het gevaar dat je een olieboot met een slechte versnellingsbak treft…
@rufctr01: ik snap dat punt mbt olie nooit zo. Als ie olie zuipt, dan vul je toch wat vaker bij? Kost je op een jaar gezien gemiddeld misschien een tientje per maand. Als dit de auto is die je wilt is dat toch prima te doen…? Versnellingsbak; is dit die vreselijke multitronic? Zo ja, helemaal vergeten. Nog erger dan DSG een aantal jaren terug…
Apart inderdaad, dat van de e64. Ik vond ‘m altijd spuuglelijk, maar de laatste jaren word ‘ie mooier en mooier, hetzelfde heb ik met de e65 7-serie.
Saab, ik heb die voor mijn vriendin gekocht. Super fijn ding een beetje lomp en aardig snel. Let wel op dashboard schade, zag ik bijzonder veel. Ook even kap checken.
@dutchcorvette: wel met een automaat dan toch, want schakelen is zo 2015 😈
Fiat 500c? Niet erg ruim achterin maar dat is een a5 ook niet. Heb met mijn 1.92 wel eens achterin zo’n ding gezeten en ik heb mijn benen nog, dusbhet kan wel. Geen echte cabrio maar wel praktisch, leuk en qua running costs goed te doen.
@100pk: Een Fiat 500c vergelijken met een A5 cabrio? Ik wist dat het warm was, maar zo warm.
@mikkeloentje: qua (been)ruimte achterin zijn die a5 en bmw 6 ook forse tegenvallers, zeker voor zulke grote auto’s. Denk dat het fiatje niet eens zoveel slechter is in dat opzicht. Het is natuurlijk voor de rest een heel ander soort auto. Daarentegen kun je voor dit budget wel gewoon een nieuwe kopen, tweedehands zelfs een abarth met weinig km’s
@100pk: wat moet je nou met een nieuwe Fiat…. die schrijven af als een malle!
@mikkeloentje: onlangs wel eens achterin een A4 of A5 geprobeerd te zitten?
Die dingen zijn echt belachelijk krap!
Wil je comfort: ga voor de Mercedes. Ziet er erg fraai en tijdloos uit en ik vind het totaal geen foute wagen.

Hou je van een potje sturen: Infiniti of de BMW. De BMW vind ik nog wel een tikkeltje fout, maar lijkt langzaam weer te kunnen.

Wil je én comfort én sturen: neem de Alpina.

Conclusie: Neem de Alpina.

En kom me ophalen.
Een E93 330i of zelfs een 325i. Rijdt super en een lekkere sound! 325i houdt niet over in de zware E93 maar klinkt wel echt dikke top! Die Alpina is leuk maar alleen het merkteken zorgt voor hogere onderhoudsbeurten dan een normale 3. Neem er 1 zonder M pack en je hebt best een sjieke auto.
Persoonlijk vind ik die E Klasse cabrio erg fraai. Zou ook mijn keuze zijn uit dit rijtje. Goeie cruiser en nog redelijk ruim achterin.
Die 6 serie zit een beetje in een lastige leeftijd. Net betaalbaar voor lui die er verder geen onderhoud aan doen etc. Dus dan moet je wel echt een nette treffen.
De Lexus vind ik erg lelijk, beetje Focus CC. Dan vind ik die Infiniti een stuk mooier. En die heeft ook wat meer motor.
Die Cascada vind ik ook erg fraai maar ik zou hem zelf niet snel kopen, niks met Opel an sich te maken maar ik kan gewoon niet lekker zitten in die dingen. De dealer waar wij de Camaro in onderhoud hadden had echt een hele dikke staan en eerlijk is eerlijk, dan staat er wel een fraaie auto.
Saab ben ik volledig van genezen na de dramahokken die we thuis gehad hebben.

De Audi vind ik als cabrio erg fraai. Sjieke auto. Jammer dat ie zo zwaar is, dan kom je toch een beetje uit op de 6pitters. Die 2.0T is prima maar houdt niet over met 1955kg leeggewicht. Beetje hetzelfde verhaal als de E93 325i.
@E34M5Touring: Het is dat hij zijn huidige Saab “te oud” vindt worden, er staan namelijk twee hele mooie E36 M3 cabrio’s met weinig km’s te koop binnen dit budget. Beiden Estoril Blau en géén SMG1. De een met licht leder (lijkt me in de zon een pluspuntje…), de andere met zwart leder…
@e1000bmw523i: Sowieso de goeie kleur maar geen goedkope auto om bijna 30k per jaar mee te rijden. Die motoren moeten nog kleppen stellen als ik me niet vergis en dat is met die kilometrage dus 2x per jaar. Kostbaar geintje weet ik uit ervaring. Dat is het grote nadeel van ouwe M’s vind ik. De service interval is best klein en je betaalt gewoon het dubbele van een reguliere 3 serie. Ik liep daar met de M5 ook steeds tegenaan toen ik hem als daily ging gebruiken. Als je er echt 25-30k mee gaat sturen wordt onderhoud wel een kostbaar dingetje. Om over 50k maar niet te spreken ;) En ik had geen enkel probleem die auto z’n onderhoud te geven, maar dan moet je er wel echt gek van zijn. Iemand die er niet per se wild van wordt ziet gewoon een hele dure ‘oude’ auto.
@e1000bmw523i: Sluit ik me bij aan; omdat ik dezelfde vraag had en ook voor deze ben gegaan: eerst had ik een E93 330 en nu de M3.

Als je iets tegen hard-top-cabrio’s hebt, vooral niet kopen; want dan blijf je t toch zien.
Als je er wel tegen kan: die van de E93 werkt heerlijk en ziet er, naar mijn mening, nog steeds goed uit.

De 330i is zo’n beetje de laatste non-turbo lekkere BMW 6 cylinder. En het is echt een heerlijk blok.
De 325i heeft in principe hetzelfde blok, minder PKs.
De 335i is er met turbo’s en is erg snel. De pre-update schijnt nog wel eens problemen hebben gehad.

En de M3. Wat een ding. Normaal rijden is erg goed en relaxt te doen. Op de snelweg rijd je 3000 rpm op 130 kmh; da’s precies waarbij je iets van de uitlaat gaat horen; dus gas geven is erg verleidelijk. Maar als de M3 wil uitlaten; het is zo verslavend. Met het dak open heb je een symphonie van voren EN van achter: je hoort het blok echt werken, terwijl het van achter zo verslavend is. Rondom 5000 rpm is het ding gewoon echt bruut en dat is zo’n beetje het moment waar je gevoel normaal ‘opschakelen’ zegt. Maar dan heb je nog 3000 rpm te gaan. Ga je dan door naar de 6000 en 7000 dan begint dat ding te scheeuwen; alsof er nog een extra zangkoor bijkomt. Elke keer als ik m zover trap schaam ik me bijna; zo goed voelt het. Als je de DCT erin neemt, dan wordt terug schakelen ook verslavend: terug naar 3 en 2 geeft ie even lekker wat gas bij. Dit is ook precies de test of de m3 moet kopen: als dat terug-schakel-geluid geen glimlach op je gezicht geef…

In de E90 heb je ook ‘de update’: rondom 2010.. Grootste verschil zit in het entertainment scherm (dus als je geen navi wil, heb je ook die update niet echt nodig). Met Navi, zou ik altijd voor de wijde ‘professional’ gaan en de kleine ‘business’ overslaan. De pre-facelift is prima te hebben, maar bij de facelift zijn toch wel echt stappen gemaakt. Het is ook echt andere hardware.

Achterin is te zitten. Voor een uurtje met 1m80 prima te doen. De achterbank is wel echt ingericht voor 2 personen: persoon #5 heeft anders echt een duk stuk tussen zn benen en zit zo’n beetje op plastic.

Of er echt extra waarde aan een Alpina versie zit? Het moet je hart sneller doen kloppen.
Alpina vs M3: 100% M3.
@gregorius: Gave wagen die M3,veel mooie km nog
@E34M5Touring: toevallig weet ik uit ervaring dat die 2.0 echt voldoet. Mijn moeder heeft er eentje gehad, standaard 211pk (later ABT kuurtje naar 275 stuks). Gewicht lag op 1630kg, niet super licht, maar dus wel 320 kilo lichter. Sneller dan de Viggen voorganger (en snelheid was het enige voordeel van die Saab ;-)).

Een andere leuke optie is de A5 3.0 TFSI, heeft standaard een teruggetuned S4 blok, en kan dus met gemak naar 420pk gechipt worden. Die wegen volgens mij rond de 1850-1880kg. Heb je wel meteen automaat en 4wd.
@willeme: Toevallig ben ik voor stiefmoeder aan het kijken naar een S5 van 2015. Die zit met z’n kwattro gewoon op 1945kg volgens de advertenties (wel in Suisse, dus wellicht een andere gewichtsopgave). Die 2.0T’s kon je ook als fwd krijgen dus wellicht zit daar het verschil. En dan moet ik het toch vragen, als die 2.0T voldeed, waarom dan de chip? Zo’n 3.2 oid is denk ik fijner, mede door de quattro. Minder ‘gespannen’ dan een 2.0T. Maar ik heb enkel ervaring met de 6pitters dus dan zou ik zo’n 2.0T eens moeten proberen.
@E34M5Touring: In principe voldoet de A5 met 211pk meer dan voldoende. 245 km/h en 0-100 in 7,5 seconden zijn prima prestaties, dunkt mij. Tsja, die chip: omdat het kon, maar nodig had ie het zeker niet. En gestresst was het blok ook niet, koppel te over. Olieverbruik viel ook mee, evenals brandstofverbruik. Grootste nadeel was denk ik het gebruik aan een lekkere brom. Het blok klonk niet zo hitsig als de Saab of lekker als een V6.

De 3.2 is een veel minder prettige motor. Weinig koppel onderin, bovenin een beetje, hoog verbruik en de betrouwbaarheid schijnt echt een issue te zijn met die motoren. Dus dan is de 3.0 TFSI op alle punten de betere keuze.
@willeme: Ja die TFSI bedoelde ik ook. Persoonlijk vind ik de 6pitter beter passen bij zo’n auto. Mede omdat je dan wel standaard quattro hebt. Heb een aantal FWD Audi’s gereden en met een zware motor werkt dat gewoon niet vind ik. Maar goed, dat is persoonlijk.
@E34M5Touring: Dat is echt afhankelijk van hoe en waar je hem gebruikt. Je kan kan er gewoon prima mee op wintersport. Geen probleem. Maar rijd je geregeld in de bergen zou ik altijd de quattro versie aanraden. 275pk op de vooras kan prima, maar in zijn twee had ie nog wel eens wielspin. Dus voor Nederland prima.
@willeme: Wordt voor ons sowieso een awd ivm die ouwe z’n skihut. Anders komt ie daar gewoon niet. Helaas is de keuze qua 4wd cabrio’s redelijk beperkt. We kijken naar Audi S3/S5, M235i of 435i met Xdrive. De 911 4s wordt em niet. Vind ze niet overzichtelijk genoeg en voor de prijs van een 07 911 koop je ook een 2015 BMW of Audi. Mercedes levert geen 4matic in de cabrio’s anders was die het wel geworden. Die vinden we thuis allemaal erg fraai. Voor het echte zware winterweer gebruikt ie toch de Cayenne. Het gaat em meer op de dagen dat het al mooi weer wordt maar nog wel glad is.
@E34M5Touring: dan zou ik de 435i X-Drive doen. Een heel stuk moderner, erg fijne motor je hebt een hardtop. Zeker als het nog wel eens veel wilt regenen/sneeuwen en dan ineens schitterend mooi is, kan de kap direct open. Iets wat met een stoffen kap niet altijd aan te raden is.
@willeme: Ik was in de veronderstelling dat het Quattro systeem van de S5 beter is dan het Xdrive systeem van BMW. Vandaar dat we daar een beetje naar kijken. Als dat verder niet zoveel uitmaakt denk ik dat het wel een 4 serie wordt Ik vind de 435i mooier, al is zo’n allerlaatste S5 ook wel erg fraai. We hebben een Estoril blauwe met een two tone interieur op het oog. Mooie combi moet ik zeggen, zeker omdat 98% een gitzwart interieur heeft.
M’n pa wil het liefst een 650i met Xdrive maar die vind ze veel te groot. Ook al scheelt het niet enorm veel met een 4 serie.
@E34M5Touring: Die 330i is inderdaad ook een erg leuke keuze. En aangezien dat de laatste NA zesinlijn van BMW is, zal die zijn waarde ook wel behouden gok ik zo.
@berlinetta: 330i is ook eigenlijk de motor die je wilt. Die 325i houdt niet over, 3 serie cabrio tikt ook ruim 1800kg dus dan is 197pk en niet heel veel koppel ook niet schokkend. Klinkt wel super die 25i. Wij hadden die motor in een 125i cabrio. En zelfs stationair klonk dat ding als een ouwe M.
@E34M5Touring: Heeft ie geen 218 pk? Niet dat die 20 pk het verschil maakt, maar ik meen het me te herinneren.
@berlinetta: Pre Facelift is 197pk. De latere versies hebben idd 218pk. Maar leveren tov de 330i wel wat koppel in.
@E34M5Touring: Ahzo thanks! Dan wil je dus inderdaad die 330 hebben.
Logisch natuurlijk, ik ga voor de Saab met de lekkere v6! Heerlijke sound en degelijkheid. Je hebt ook evht het gevoel dat je een hoogwaardige auto rijd hoewel de meesten zo’n auto onderschattem. Kijk bij aankoop of de distributie ketting niet iets te lang is, dit gebeurt soms nog wel eens bij de 2.8 v6. Ik heb er geen woorden meer voor haha, hij is gewoon geweldig!
De lexus tog wel leuke 6 cylinder prachtige wagen luxe alom en rwd ! Middelvinger naar audi dus
@lextacy: echt waar, waarom nou weer naar de Audi? Haat zit weer diep

-edit: wat boeit jou dat nou?-
-edit: nutteloze bijdrage-
@knipperlichtje: de censuur gaat lekker hier op autoblog
Je gaat hier iemand erg blij maken met de Cascada! @rob is er een groot liefhebber van en terecht! Prachtige cabriolet en een erg sterk advies.

Eigenlijk valt er vrij weinig aan deze adviezen toe te voegen, maar ik ga wel een beetje mijn best doen wat leuks op te zoeken.
Nee, ruim is hij inderdaad niet op de achterbank maar ik vind hem wel erg mooi zo’n Volvo C70? Een prachtige auto waar je heerlijk mee kan rondtuffen. Snel zat door zijn 230PK maar het belangrijkste is nog zijn 5-cilinder. Een heerlijke roffel die goed hoorbaar is met het dakje open. Wat wil je nog meer?

Tuurlijk kan je gaan kijken voor een 6- of 3-serie cabrio van nog geen paar jaartjes oud maar je kan ook eens kijken naar een E36 M3. Het is een auto die in originele en smetteloze staat (want lastig te vinden) zijn waarde aardig gaat behouden of misschien wel meer waard kan worden. Hou er dan wel rekening mee om de kilometerstand (die al niet bijzonder laag is) laag proberen te houden. Een fantastische auto.

Misschien is een E36 te oud, de 6-serie wat te groot en de E92 niet helemaal jouw ding, kan je altijd kijken naar een 135i. Ja, ook erg klein maar wel een erg leuke auto met een erg lekker motorblok. Ruim 300PK in zo’n auto is lekker veel en doet niet gek veel onder voor een 1M. Qua ruimte ga je inleveren maar de beleving is er niet minder om.

Maar het mooiste wat je kan krijgen voor dit geld? Een prachtige Jaguar XJS V12. Mooier dan dit kan het bijna niet worden hoor. Wat een fantastische klassieker. Geen echte kilometervreter maar in combinatie met de V12 is dit heerlijk cruisen met het dakje open.

Of een Amerikaanse klassieker misschien? Een mooie Ford Mustang uit 1971. Genoeg ruimte, monsterlijke V8 met het old school geluid, prachtig. Verwacht geen snelheidsduivel maar een bandenvretende cabriolet. Samen met de Jaguar zou het nog wel eens een leuke investering kunnen zijn.

Succes met de zoektocht!
@viezefreddyw: die Jaguar XJS is idd Prachtig
Opel Cascada is genoemd. Mooi, hoef ik niks meer te doen ;-)
Behalve dan een kleuradvies geven en dat is dit:
http://lln.mnmcdn.com/photos/content/october2014/thumbnails5.0/rg-opel-cascada-ri_653.jpg
@Rob: Erg fraaie kleur! Vind het sowieso een erg mooie auto.
Zou voor een S2000 gaan met aanhanger voor die twee extra passagiers.
Ik zou de Lexus of Infiniti nemen. Stijlvol en zeer onalledaags!

Alhoewel ik ook absoluut geen nee kan zeggen tegen de Alpina
135i cabrio. Ik kan met mijn 1,86 daar gewoon achterin.
@thimochand: ik kan in een normale 1 serie al amper achterin zitten. Laat staan een cabrio. En ik ben 1.85
Doe is gek en neem de Cascada, veel (recente) auto voor je geld en volgens veel testen is hij beter dan de Audi. Neem wel de 1.6T of nog beter, de 2.0 BiTurbo diesel met bijna 200PK. Met die kilometrage is het nog niet eens een stom idee.

http://www.autotrader.nl/auto/opel-cascada/2013/nieuwstadt/6s3qp/opel-cascada-20-cdti-biturbo-cosmo-nwpr-44810/
@raver1991: En met 440Nm kom je nooit te kort!
Zit toch vaak een E Klasse op een manier verwerkt in de adviezen, wordt ik weer vrolijk van :)

Is op lange termijn wel duurkoop. Ik zou voor de Lexus of de Infiniti gaan, lekker anders.
Ach vooruit, eentje dan, omdat waarschijnlijk niemand ‘em gaat noemen:
Volkswagen Beetle. Ik weet alleen niet of er mensen of überhaupt iets van enige omvang op de achterbank past.. Maar het is wel Volkswagens leukste auto in jaren!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/281895218?asrc=st|as

Helemaal af zo! (wel een 1.4 en DSG….)
@Rob: ik had eigenlijk wel verwacht dat jij zou komen met de Lancia Flavia Cabrio ;-).
@willeme:
Hehehe, plus één ;-) Was het eigenlijk ook van plan. Verguisd door werkelijk iedereen, maar kwa schoonheid op gelijke hoogte met de Cascada wat mij betreft.

Maar die dingen zijn niet in Nederland te vinden joh. Misschien in Duitsland? En anders wordt het een tripje naar Italie, ook leuk ;-) Naar Napoli bijvoorbeeld, voor een mooie witte met witte stoelen. Lang geen slecht idee in een cabriolet ;-)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/238053776?asrc=st|as
@Rob: Super auto. ’t Is alleen geen Lancia.
De “nieuwe” Lancia’s zijn zo Italiaans als een latte macchiato van de Starbucks
@mercedesclk350:
Weet ik. Maar voor ‘échte’ Lancia’s moet je eigenlijk helemaal terug naar de jaren voor de overname door FIAT. Auto’s als de Aprilia, Aurelia, Appia, Flaminia, Flavia, Fulvia en de Gamma, dat waren zogezegd de ‘échte’ Lancia’s.

Alles wat daarna kwam werd meer en meer FIAT en uiteindelijk dus ook kortstondig drie Chrysler rebadges. En ‘écht’ Lancia of niet, het overgrote deel van de auto’s die een Lancia badge dragen hebben op mij een prettige uitstraling. Daar gaat het toch om? Logootjes en afkomst zijn vrijwel irrelevant in mijn ogen.

(PS: de enige Lancia die nog verkocht wordt is de Y. Een mooi verbouwde Panda. Wel degelijk Italiaanse roots dus)
@Rob: Klopt helemaal wat je zegt, maar met de overname door Fiat bleef in ieder geval de Italiaanse “spirit” nog bevat. Die nieuwste door Chrysler gemaakte modellen zijn zo Amerikaans dat het eigenlijk geen Lancia meer is. Dat is jammer.
@mercedesclk350: Ik bedoel “zo Amerikaans dat het (behalve het logo) geen Italiaan meer is”
@mercedesclk350:

Chrysler staat veeeeeeel dichter bij Lancia dan FIAT ..
@Rob: Prachtige auto, jammer dat het in Nederland niet te vinden is. Voor een auto wat Jochem zoekt is hij ideaal en zo’n tripje maakt dat juist extra leuk. Kan je hem gelijk uitproberen. Wat mij betreft is ‘ie het waard.
@Rob: Is een ex rental auto. Zou ik laten staan. Zeker een Italiaanse ex rental :)
@willeme: dan stop ik ‘m erin in plaats van @rob:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=289108459
Helaas momenteel (nog) geen foto’s.
@e1000bmw523i: Correctie: wel foto’s, maar niet op de app van as24.
@Rob: Is een Eos dan niet wat? Vind ik toch met die facelift best een knappe auto geworden.
Sowieso de Alpina!
Volvo C70?
Voor 30.000 haal je een hele mooie SL500 van de vorige generatie. of mag het niet zo groot?
@jeanclaude:

Knappe jongen die op de achterbank van een SL gaat zitten.
A5 3.0TFSI, S-line, chipje, helemaal fijn.
Als je voor de 6 serie gaat, zorg ervoor dat je een buffertje hebt aangelegd op je spaarrekening voor het onderhoud, want dat is kostbaar bij deze wagen!
Een e320 cabrio uit begin jaren 90, meest tijdloze / stijlvolle cabrio ooit gemaakt.
Een van de weinige èchte 4-zits cabrio’s.

Voor dit bedrag kan je je het neusje van de zalm veroorloven op de 2e hands markt…
Dat je jezelf als referentie neemt is eigenlijk onvermijdelijk. Met dat en de 900 cabrio in gedachten:
– De BMW enkel als het de generatie van voor het harde klapdak is. Met hard klapdak ziet het er gesloten niet uit, en open ziet het er uit als een sloep. Zetels / stoelen is een zwak punt bij de vorige BMW’s…
– De A5: laat maar zitten. Oogt mooi, maar (relatief gezien) bitter weinig plaats voor de buitenruimte, en rijdt ook niet specifiek scherp of spectaculair. Binnenin wat op het protserige af. Bovendien zijn de zetels een ramp voor langere ritten (in vergelijking met de Zweden, en zélfs Opel).
– De Cascada: onlangs nog getest. Goeie auto, maar door de vorm van de voorruit en de zitpositie lijkt het eerder alsof je in een MPV zit dan in een cabrio. Niet doen, dus. Tenzij je graag een MPV-cabrio rijdt. Ook de motorisering is in de Cascada eigenlijk below par. Het klinkt echt voor geen meter, dat 1.6 blok, zelfs in de hoogste PK-trim.
– Lexus: alleen als je nooit naar je eigen auto kijkt als-t-ie geparkeerd staat. In alle andere gevallen: niet doen. Design-miskleun. Een cabrio moet goed smoelen, dat doet deze Lexus niet. Bijna zo erg als de Ford Focus cabrio…
– Infiniti: hard klapdak. Gevalletje Lexus.
– C70: zelfs al staat hij niet in de lijst, hij rijdt als een zwabber. Gaat qua interieur en exterieur niet teleurstellen, maar qua rijgedrag tegenover de Saab 900 wél.
– 6-serie cabrio: over the top, overdone. Dat BMW in dezelfde modellenreeks de bloedmooie vorige Z4 heeft uitgebracht, is onbegrijpelijk als je dan de mislukte 6-serie ziet.
– Mercedes E-klasse: heb ik nu eens geen ervaring mee. Maar heb ik ook nooit overwogen, ik heb niks met Mercedes.

Blijft over: de Saab 9-3. Doe er een V6 in, want je hebt het koppel best wel nodig, het is een zware bak. Niet de beste auto, maar wel diegene die het mooist het compromis levert tussen looks, comfort, rijgedrag en plaats. OK, je moet wel tegen het wat mindere plastic kunnen.
Wat een onzin dat je het niet lang volhoudt in een A3. Ik heb zelf sinds vorig jaar een nieuwe A3 cabrio en we zijn er in augustus 2 weken mee naar Zweden geweest en 5.000 km gereden. Met 2 volwassenen en 2 kinderen van 6 en 8 jaar oud. Hiervoor had ik een A4 Avant en eigenlijk mis ik alleen wat kofferbakruimte. Dit heb ik opgelost door het reservewiel thuis te laten. Zo kan er nog best veel in zo’n A3, die ik veel mooier vind dan de A5. De A5 cabrio is overigens vanbinnen niet veel groter.
Ik zoek een 5-zits cabrio….
De Infiniti of de Alpina..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).