Autoschadebedrijven frauderen als een malle

Auteur: , 35 Reacties

De Nederlandse autoschadeherstelbedrijven (Scrabble?) lichten verzekeringsmaatschappijen voor tientallen miljoenen per jaar op.

Fraude autoschadebedrijven

Bij minstens één op de tien reparaties is er sprake van werkzaamheden die slecht of helemaal niet zijn uitgevoerd, oplichting of te hoge rekeningen die gedeclareerd worden. Het VVV (Verbond van Verzekeraars) constateert dat na een onderzoek. Het ging hierbij om geheime steekproeven waarbij 500 blikschadereparaties onder de loep werden genomen. “Experts ontdekten dat niet-gebruikte onderdelen in rekening werden gebracht en werkzaamheden niet of maar beperkt werden uitgevoerd, bijvoorbeeld het niet vervangen van maar uitdeuken van plaatwerk. Ook bleek gecalculeerd spuitwerk regelmatig niet of nauwelijks te hebben plaatsgevonden.”

Gemiddeld bleken de reparatiekosten van de 500 gecontroleerde auto’s 18% goedkoper uit te vallen dan geclaimd, met uitschieters tot ver boven de 50%. De gemiddelde uitkering bedraagt 1926 euro en als je dat doorrekent op 700.000 cascoreparaties per jaar en een paar honderdduizend WA-schades dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te begrijpen dat het om veel, heel veel geld gaat. Geld wat wij uiteindelijk overigens zelf betalen via onze verzekeringspremies.

De uitkomst verraste het VVV, ze hadden wel verwacht hier en daar wat gesjoemel aan te treffen maar vinden het onacceptabel en verwerpelijk dat het op zoveel plekken gebeurt. De autoschadeherstelbranche wordt door het Verbond opgeroepen snel adequate maatregelen te treffen. Samen met het VVV werkten Achmea, Aegon, Allianz, ASR, Delta Lloyd, Generali, Nationale-Nederlanden en Reaal mee aan het onderzoek.



35 reacties

Daar kijk ik niet van op.
Ik heb ooi een schade gehad die door het door de verzekeraar aangewezen schadebedrijf (Möller) op 15 ruggen werd getaxeerd. De importeur kwam niet verder dan een rooitje of 7.
@tupperware: Je kan ook vanuit de andere kant redeneren; de schatting is laag, het uiteindelijke bedrag blijkt hoger uit te vallen. Wie betaald het verschil?

Daarnaast; de verzekering wil altijd zo min mogelijk uitbetalen. Je kan dan beter voor meer geld claimen en minder krijgen, dan het exacte bedrag claimen en te weinig krijgen.

Het is niet voor niets dat je afgelopen jaren veel schadeherstellers failliet zijn gegaan. De premie betalen wel toch, en ik gun ze wel wat.
Laat maar snel weten welke bedrijfen dat zijn. Even door heel Nederland verspreiden. En ze gaan vanzelf failliet. Oplichters horen niks te verdienen, dus ook geen medelijden
@rossi46audi: Nou ja ik weet niet of het mag maar dan wil wel mijn eigen ervaring delen over Nefkens Peugeot in Den Bosch.

Die berekenen 5500,- schade (total loss) waar de auto voor 650,- gerepareerd was bij een regionale schadehersteller. Overigens valt bij Nefkens een kleine beurt ook onder “schade”, welke totaal niet aan de orde was en tevens bij hen is gedaan een maand voor de schade maar waarbij ze het service-indicatortje niet hadden afgevinkt. Zij hebben werkelijk ALLES wat ze konden bedenken op die lijst gekletst om maar een zo hoog mogelijk bedrag te bereiken (ruitenwissers, remschijven/blokken, koelvloeistof). Voor de duidelijkheid; de schade betrof de uitlaat, overige componenten kwamen netjes door de volgende APK.

Dus als het even kan: NEFKENS in DEN BOSCH overslaan
Consumenten zijn vaak geen haar beter, hoeveel schade offertes wij wel niet opgesteld hebben voor de verzekering, inleveren die handel, cashen en lekker doorscheuren met die deuk!
@bierbuik: Klopt, maar die rekening krijgen ze uiteindelijk wel met de inruilwaarde!

Als een bedrijf zonder medeweten van een klant niet uitvoerd wat nodig is om volledig te herstellen, maar wel het volledige bedrag incasseerd is dat naar mijn mening wel een tandje erger!
@reactief: Onzin… Genoeg autos met schades ingeruild scheelt geen reet of jij elke dag je auto staat te poetsen of dat je het nooit doet. Dagwaarde is dagwaarde.
@bierbuik: dat is toch je goed recht? Dat kan ook bij reisverzekeringen, inboedel, fietsverzekeringen enz. Zo lang je netjes een transparante prijs betaalt voor de taxatie vind ik het geen probleem.
@bierbuik: het is eigenlijk van de gekke dat je dat bedrag terug kan krijgen van de verzekering:
bij total loss hoor je een bedrag te krijgen.
bij een schade zal deze gefixt worden en betaalt de verzekering het herstelbedrijf.
In Zwitserland (heb je m weer, sorry), geeft de hersteller een bedrag en een schade op, waarop de verzekeraar beslist of een van hun veldmannetje even een kijkje moet komen geven. Bij een JA wordt alles netjes gefixt (in mijn geval viel de schade 3000 hoger uit, geen probleem). Bij een Nee kan ik me voorstellen dat ze zeggen dat je maar bij een ander bedrijf moet gaan kijken. Fair, imo. Kreeg alleen een brief thuis van de verzekeraar: dit bedrag werd gevraagd door het bedrijf en is betaald. Kortom, werke prima!
(daarnaast denk ik wel dat de dealer alsnog dingen heeft vervangen die niet vervangen hadden hoeven worden, maar zolang ik er niet voor betaal, prima, dan zijn die onderdelen ook weer nieuw!).
De bedragen die ze uberhaubt vragen gaan nergens over…. Op het moment dat een hele branche draait op verzekeringsgeld weet je gewoon dat er gesjoemeld en bedonderd gaat worden… Het geld wat in omloop is, is van ‘niemand’, dus lekker graaien en voor eigen winst gaan… Dat gebeurd hier, maar ook in de zorg!
Ook wel gehad met de auto van een werknemer; allemaal imitatieonderdelen gebruikt en delen met kapotte lipjes niet vervangen (maar mogelijk wel gerekend). De leasemaatschappij heeft een pittig gesprek met deze mannen gehad.
Dat krijg je als de taxateur ook mag repareren, hij heeft er dan belang bij om op een hoog bedrag uit te komen.

Om deze ongezonde prikkel weg te nemen moet je de rollen dus scheiden, of moeten klanten na de taxatie zelf gaan shoppen voor een reparatie.
Ooit gelezen dat er bij reisverzekeringen meer Ray-Ban zonnebrillen worden geclaimd dan er verkocht worden.
En wat @bierbuik zegt, bij een erkend en duur schadebedrijf laten taxeren, en het door Harrie (niet die van Sunweb) met de handige handjes laten repareren met sleaup sorry sloop onderdelen.
En vooral tegen de auto-sloperij zeuren dat de motorkap en het scherm wit moeten zijn, terwijl ze een zilvergrijs setje hebben liggen. ( om de prijs uit te onderhandelen)
En laat dat nou net de kleur van je wagen zijn…

Dus…
@desjonnies: mijn achterlamp was kapot. Audi A6 met ledjes achterin. Station wagon: dus een achterlicht pakket bestaat uit 4 delen (2 delen op de klep, 2 delen in het chasis). 1tje was kapot.
Bij de Audi gevraagd: wat kost dat? 500 eur (600 chf)? Ik: da’s duur, gelukkig valt t onder de garantie.
Dag later: garantie dekt t toch niet.
Ik: ok, 500 euro, Waaaaat?
Zij: “Kan ze niet per stuk bestellen”.
Ik: ik zal vast niet de enige met een A6 zijn hier, je hebt hier zo 200 Audi’s op je terrein staan: haal lekker een setje en verkoop mij alleen die ene die ik nodig heb.
Zij: “Nope, doen we niet”.
Ik: “heb je geen schademodellen waar je er 1 vanaf kan strippen”
ZIj: ‘Nee”/
Ik: “Kan je niet even met je favoriete sloop bellen, of ze er nog een hebben”. (hier is de link met je sloop in het verhaal).
Zij: “Doen we niet aan”.
Ik: “Wat nou als ik je die nieuwe achterlicht lever.”
Zij: “hebben we liever niet, bla bla bla “. Stelletje afzetters.
Naar de volkswagen dealer gegaan naast mijn huis, probleem uitgelegd. In 1 week kwam het ene onderdeel, in een uurtje erin gehangen, 150 euro.
… En ja, natuurlijk zijn niet alle Audi dealers zo.
Het is dan ook maar goed dat verzekeraars noooooooooit frauderen!
De echte fraudeurs zijn de verzekeraars!!!
@konijntje: yep. Een leuke brainteaser voor iedereen hier.
Heb je je ooit afgevraagd waaorm je ‘Vol-kasko’ (dus je eigen auto) onderdeel eigenlijk nauwelijks lager wordt na, zeg 3 jaar? Terwijl het vervangen van je auto maar de helft is na 3 jaar en je maximale schade dus ook een sutk lager kan zijn?
Of nog een leuke: wie heeft hier een Parkeerschade-polis? (dus als iemand geen briefje achterlaat) Dat is pas onzin: je kan ALTIJD claimen dat je t zelf hebt gedaan –> dus onder je vol-kasko. (eigen risico’s van beide onderelen zijn vaak vergelijkbaar).
Maar goed, de verzekeraars moeten ook verdienen! Ze moeten toch ergens de woekerpolis-claims van terug betalen!
@konijntje:
Nee.
Ooit een gevalletje gehad van € 12000 schade aan een net gereviseerde compressor.
Door een geautoriseerde dealer
De dealer ging zich verstoppen.
En ik nam een advocaat.
Zei tegen de dealer : Bent u dan niet verzekerd ?
Jazeker, maar kreeg een bla bla verhaal terug.
Vertelde die dealer om toch de verzekering in te lichten
Die stuurden een expert, en ik was gewoon open en reëel tegen die man, nam hem niet in de maling.
Die dealer bleef zielig doen en bleef zich verstoppen en daarboven gingen ze nog stoer doen (een bedrijf veel groter dan het onze)
Maar wij werden schadeloos gesteld, mede dank zij de expert
Want de expert wordt er bijgehaald om als deskundige de schade vast te stellen, onafhankelijk !
Verzekeraars weten dat. Heb zelf meegemaakt dat mijn schadeauto wat extra’s vervangen zou krijgen. Hierop verzekeraar gebeld en die zei gewoon, tja wat doe je er aan? Waarop ik zei: nou mijn premie hooghouden!
Autoschadeherstelbedrijven past niet op een Scrabble bord :p

Ik denk dat je Galgje bedoelde ;)
Nou dat ik helemaal niet verwacht. Dat autoschadeherstelbedrijven een beetje schimmig zouden zijn. Deze branche komt immers anders altijd alleen maar positief in het nieuws.
En het sarcasme kan weer uit.
Ooit zelf bijna slachtoffer geworden van zo’n verzekeringsoplichtende schadehersteller.

Mijn autootje had schade (lief blond meisje kon niet zo goed inparkeren). Op verzoek van het lieve blonde meisje ga ik naar die oplichtende vent heen voor een globale schatting van de schade: “Kost dat?” zei ik. “500, misschien 600 piek” zei de oplichter. Ik had toen nog niet vermeld dat het verzekeringsverhaal was… Ik de papierwinkel afwikkelen met het lieve blonde meisje en de oplichter gaat aan het werk (die ondertussen weet dat het verzekeringskwestie is, fotootjes etc. gaan dus naar de verzekeraar). Dikke prima.

Tot ik een kopie van de factuur onder ogen kreeg: €1300 en wat wisselgeld. Dat is ff zijn mondelinge offerte (wat gewoon rechtsgeldig is) maal 200%…. Ik voelde al nattigheid, maar dacht; zijn probleem, als hij wat extra winst wil maken moet ie het zelf maar regelen. Wat ik vermoedde gebeurde ook: verzekeraar keert slechts €600 (direct aan hem!) uit… Pech voor hem, lukt dus niet altijd in de verzekering oplichten. Maar wat heb ik er mee te maken?? Niks dacht ik, tot ik de eerste aanmaning kreeg: of ik ff de resterende €700 wil overmaken naar hem. Dan ben je mij aan het verkeerde adres. 600 piek, dat had ie toegezegd. Als hij er dan €1300 van maakt voor de verzekering moet ie het zelf weten, maar ik heb opdracht gegeven voor 600 piek. Afwijken van je offerte met ruim 200% is absurd en geen weldenkend mens (dus ook de verzekeraar) gaat daarmee akkoord.

Ik dus ook niet. Incassobureau der bie, leugens der bie (“Ik heb nooit €600 toegezegd”, gelukkig was er een getuige bij), dreigementen der bie (“Zie je wel in de rechtszaal”), maar heb gewoon mijn poot stijver gehouden dan carbonfiber. Toegeven aan de dreigementen tactiek zal ik nooit doen. Uiterst correct doch zakelijk gebleven. Gaf die vent het uiteindelijk op (lees, nooit meer reageren op mijn aangetekende brieven). Heb nog even overwogen om de kosten van de aangetekende brieven (stuk of 7) bij hem te claimen, maar toch maar niet gedaan. ;-) Ga in ieder geval NOOIT meer naar die vent heen. Smiecht dat het is. En zo zijn er velen….
Ooit eens met een kras op het achterportier naar een schadebedrijf gegaan.
Eerste vraag was of het verzekering werd of dat ik zelf zou betalen.
Via verzekering was het 1300 euro, als ik zelf zou betalen werd het 750 euro…
@Hubert:
Dat dus.
Altijd dus aangeven of het om een verzekeringskwestie gaat of niet, ook bij een simpele prijsindicatie! Ik heb de fout (hoewel fout..?) gemaakt om dat niet te doen… Gevolg heb ik hierboven beschreven… ;-)

Natuurlijk komt het van twee kant, wat @Lotus-Omega ook aangeeft; verzekeraars zijn ook goed mensen (en ondernemers) een poot uit te draaien, maar het is gewoon van de zotten hoeveel er blijkbaar gesjoemeld wordt…
om nu alleen de schade herstellers in kwaad daglicht te stellen vind ik onterecht.
verzekeraars kunnen schadeherstellers ook goed uitkleden. om een klus te mogen doen willen sommige 30%korting op de onderdelen prijzen op basis van een vastgestelde prijs (die het bij de dealer kost) terwijl een schadehersteller bijvoorbeeld maar 25% korting krijgt van de dealer. dan moet de schadehersteller al 5% op de onderdelen bij leggen, en op de man uren wil men ook al korting. gaat ook nergens meer over!
@Lotus-Omega:
Je moet ook geen zaken doen met Achmea Centraal Beheer, dan wordt zowel de schadehersteller als de verzekerde genaaid.
Over de zaak die ik in de eerste reactie beschrijf heb ik 7 jaar geprocedeerd eer ik mijn gelijk had.
AutobrancheOplichters branche, je moet gewoon altijd scherp opletten en er vanuit gaan dat je (bijna)altijd wordt genaaid. dan kan het meevallen.
18% van 1926 euro = 346,68 x 700.000 (excl. WA schade) = 242.676.000 euro.

Minimaal dus een slordige 243 miljoen!!!


Ik ga maar eens een businessplan schrijven….
Wat wil je
De grote maatschappijen bepalen waar en voor hoeveel je auto gemaakt kan worden
De herstellers moeten alles maar slikken en voor een habbe krats alles doen en ook nog service
Tja dan kan je er op wachten ik vind t wel een logisch gevolg
Heb ik vorig jaar nog gehad met de scenic.
Mijn vrouw ging naar de renault dealer met een schade.
Volgens de dealer was de schade tussen de 1500 en 2000 euro.
Toen vroeg hij of het voor de verzekering was , mijn zei toen dat het voor eigen rekening was.
Ze zouden terugbellen maar dat hebben ze nooit gedaan.
Daarna ben ik naar een schadehersteller gegaan die rekende 700 (!) Euro in totaal.
Daarna ging ik naar nog een schadehersteller heen , die rekende 220 euro voor spuiten en montage.
Hij kon niet zeggen hoeveel het paneel kostte.
Die heb ik zelf nieuw via internet gekocht in de primer en al.
Ik was toen al met al 285 euro kwijt.
Dat vond ik toch een behoorlijk prijsverschil .
Ik kom dus ook nooit meer bij de dealer…..
@jarnobakker: alleen bedragen vergelijken is zinloos. Appels met peren.

Dealer vervangt paneel door origineel exemplaar?
Hersteller plamuurt dik en spuit 2 lagen?
Hoe is de pasvorm van je paneel van 65 euro?

De vraag is dus hoe ze aan de bedragen komen…
@escort77:
Hoe een dealer aan zijn bedragen komt is algemeen bekent, die schrijft met een hark..
@escort77: ik heb een origineel paneel via internet gekocht in de primer al.
Het paneel kon niet met plamuur gerepareerd worden ,want er zat een scheur van bijna 20 cm in.
Het was trouwens een kunstof paneel.
Bij alle 3 heb ik gevraagd wat er vervangen moest worden en bij alle 3 kreeg hetzelfde antwoord met een verschillende prijs.
Ik weet er alleen als autospuiter … Gaat soms nergens over. Dikke bmws en mercedessen die zonder schaude worden binnengebracht enz. Maar ja dat is altijd al geweest. Ik werk nog bij een focwa bedrijf.
Joh? Als je bij een schade bedrijf aangeeft dat je nog op vakantie wil, dan gaan ze voor jou een hele hoge rekening claimen… Geef hun 300-500 euro en je word er nog beter van ook… Niet alleen met auto schades, maar ook bij storm schade…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).