Autoverkoop in Nederland: C63 vs M3 vs RS4/RS5

Auteur: , 63 Reacties

Ook al kost een powerslee uit het D-segment je een flinke duit, er zijn (gelukkig) altijd mensen die zich laten verleiden tot het kopen van een topmodel. Wij gingen na hoeveel Duitse scheurijzers de laatste jaren op gele platen werden gezet, en hoe de onderlinge verhoudingen tussen BMW, Mercedes en Audi liggen.

C63 vs M3 vs RS4/RS5

Met hulp van de heren analitici van de VWE keken we naar het aantal registraties van de Audi RS4/RS5, BMW M3, en Mercedes C63 AMG, in al hun verschijningen, sinds 2007. Vanzelfsprekend liggen de cijfers niet superhoog, gemiddeld werden er jaarlijks zo’n 44 V8-beulen op gele platen gezet.

De M3 Coupé verkocht beter dan alle carosserievarianten van de afzonderlijke concurrenten bij elkaar opgeteld, mits we de RS5 als een apart model rekenen. Van de 114 verkochte tweedeurs M3’s opteerde bijna de helft van de kopers voor een handbak, waarvoor hulde.

Verdere noemenswaardigheden? 2008 (vlak voordat de crisis toesloeg) was met 127 registraties een topjaar, 2013 doet het met 33 registraties vooralsnog het slechtst. 2010 en 2011 waren een prooi voor de Audi RS5, op zich logisch, want de Audi was nieuw en de M3 begon al wat op leeftijd te raken.

Wanneer de nieuwe M3 en M4 volgend jaar in de verkoop gaan zal dit wel weer aantrekken. Oh, en maar liefst een kwart van de M3-kopers ging voor een cabrio.

ALLE VERKOPEN

#1 BMW M3: 183
#2 Mercedes C63 AMG: 91
#3 Audi RS4 (RS5): 53 (83)

Verkopen Duitse Drie

BMW

M3 Sedan: 24
M3 Touring: 0, want die bestaat alleen nog in impressies.
M3 Coupe: 114
M3 Cabrio: 45

BMW M3-verdeling

AUDI

RS4 Sedan: 8
RS4 Avant: 41
RS4 Cabrio: 4

RS5 Coupé: 79
RS5 Cabrio: 4

Audi-verdeling

De Audi RS5 was een schot in de roos, daarvoor kocht de snelle Audi-koper voornamelijk stationwagens; van elke vijf verkochte RS4’en zijn er vier een Avant. Wat dat betreft is het wellicht wat raar dat BMW nog geen M3 Touring heeft. Aan de andere kant, bij de C63 zien we weer een tegengesteld beeld:

MERCEDES

C63 Sedan: 58
C63 Estate: 25
C63 Coupé: 8
C63 Cabrio: 0, want die bestaat niet. Nog niet….

C63

Van de acht verkochte C63 coupés was er slechts één standaard, vier hadden een Performance Pack, eentje was een Edition 1, en twee smulpapen gingen voor zo’n pornografisch fijne 507 pk sterke Black Series.

Samenvattend: performance-rijdend Nederland rijdt vooral rond in een M3 Coupé (114), Audi RS5 Coupé (79) of een Mercedes C63 Sedan (58). Wil je graag uniek zijn, dan kan je beter voor iets ander gaan, een RS5 Cabrio bijvoorbeeld.

Bron cijfermateriaal: VWE Trendweb.
Update: voor de volledigheid, het gaat hier om de auto’s die nieuw op kenteken zijn gezet, occasions doen hier niet mee.



63 reacties

Ik zag gisteren nog een C63 estate en die is gewoon niet zo mooi als de RS Avant-modellen. Vind het nog steeds jammer dat er geen sedan versie meer wordt gemaakt van de RS6 (en 4) maar blijkbaar heeft Audi dat niet nodig.
@kenner: naja t gaat met mercedes nog steeds beter dan audi…
@sls63amg: En waar baseer je je dan op?
Nu ben ik eens benieuwd…
@Dimglor: op z’n nickname
@daandaan: Men excuses! Helemaal overgekeken!
Da’s inderdaad een goed onderbouwde basis ;-)
@Dimglor: Het gaat met Mercedes toch altijd beter?! :)
@sls63amg: trolololol lekker boeiend!
@sls63amg: Juust.. wel roepen maar onderbouwen homaar
@kenner: Misschien niet zo mooi maar klinkt wel beter, ik wist het wel :)
M3, check.
Handbak, check
Coupe, check.
En dan dacht ik nog wel iets bijzonders te rijden. Rijdt de meerderheid erin rond
@mth34: koop een trabantje, dan rij je -en- premium (want duits) -en- heb je iets bijzonders.
@mth34: not impressed. :)
@mth34: Dan wordt het hoog tijd dat je eens wat pics op Autojunk zet, zulk moois moet je delen!
@bosje: ik heb er een paar op gezet.
@mth34: Mooie auto, mooie kleur. Top!
@mth34: Gave bak zeg!
“registraties”, gaan de cijfers dan over het totaal aan nieuwe auto’s en import?

Ik heb het idee dat dit soort auto’s relatief veel geimporteerd worden na 3-4 jaar, ivm BPM.
Ik zal niet snel een nieuwe auo kopen dus wat dat beteft heb ik geen recht van spreken maar toch vallen de aantallen wel tegen.

@smokey: waren dit alle auto’s of zit hier de import van okaasjonnie ook tussen? En zonee, heb je zin om dat tijdens de kerstdagen uit te zoeken?
Ik had serieus meer audi verwacht. Is mijn beeld toch vertroebelt door de vele “s-line’s” op de weg
@Laue: Die “s-lines” zijn inderdaad verraderlijk.. Soms denk je dat het een echte is en blijkt het gewoon een 2.0 tdi te zijn..
Heb je bij die vele M-Pakketjes ook wel bij Bmw trouwens.
@Dimglor: onzin, er staat toch nergens dat het een s of rs is.
@thomcarspotter: Ik zeg dat je het soms wel zou denken omdat ze er zo sportief uit zien ;-)
Als je er rond staat dan zie je het inderdaad direct..
Een vriend van me dacht tot voor kort dat s-line hetzelfde was als een s-model om die reden..
Bij die M-sportpakketen is het soms nog verraderlijker omdat sommigen er effectief M badges op plakken.. maar veelal zie je het toch..
@Dimglor: yup ;)
@Dimglor: Sorry, maar ik zie bij Audi’s niet snel het verschil tussen S-line en normale modellen. Het enige model waarbij ik het zie is de A7. S-line van Audi vind ik echt gebakken lucht.
@berlinetta: s line is gewoon het sportpakketje
@berlinetta: Nog nooit op bvb een A3 gezien dan? Als je dat verschil niet merkt …
Verder snap ik niet waarom je een audi zonder dit pakket zou kopen. Deze versie biedt zoveel meer: wegligging, zetels en nog vele andere zaken. Het ziet er ook echt leuk uit in tegenstelling tot de gewone modellen die soms saai ogen. Idem bij M-pakket.
@Dimglor: een m3 is duidelijk te onderscheiden!
E92 M3 blijft een tijdloze auto, net als de E46 M3. Ik moet er later gewoon eentje bezitten.
Hoe kan het dat er bij de rs4 de sedan erbij staat? Die wordt toch niet meer gemaakt, aangezien het gaat om “nieuwe” auto’s.
@thomcarspotter: er staatin al hun verschijningen sinds 2007 , beter lezen ;)
@trident: whoops my bad ;)
@trident: maar ren rs4 cabrio? Bestond ‘ie?
Waarom hulde voor handbak? Die autos worden dus niet gebruikt zoals het hoort want een DCT bak in een m3 schakeld gewoon sneller en is dus veel beter voor sportief gebruik. Daarom voor mij altijd een flipperbak!
@spykerboy: De meeste mensen denken bij sportief rijden juist aan een handbak. Een DCT schakelt wel sneller, maar doet wel af aan de beleving.

Heeft een C63 BS trouwens niet 517 pk? 507 pk is weggelegd voor de 507 editie.
@berlinetta: Voor zover ik weet heeft de BS inderdaad 517 pk en de 507 editie 507 pk.
@berlinetta: tja niet mee eens, persoonlijk vind ik een handbak veel een veel minder sportieve beleving hebben, de flippers geven meer een echt race gevoel dan dat je gaat lopen roeren in zo’n pot.

Tuurlijk is het persoonlijk maar ik zou een sportauto echt laten staan op een handbak als ik weet dat hij ook met flipperbak is geleverd
@spykerboy: Klopt helemaal, en komende uit een E46 M3 handbak heb ik ook wel wat ervaring. De DCT is echt een hemelse bak, met heerlijke dotten tussengas. Diegene die dit niet bevestigen hebben nog geen M3 in M-mode gereden.
@mcshine: Dat weet ik, je hebt namelijk nog mijn AFE Cold air intake gekocht, bevalt die overigens?
Handbak in een M3? Succes met doorverkopen.
De M3 Coupé verkocht beter dan alle carosserievarianten van de afzonderlijke concurrenten bij elkaar opgeteld, mits we de RS5 als een apart model rekenen.

Dat klopt dus niet.

M3 Coupé: 114 stuks
Alle carosserievarianten van de afzonderlijke concurrenten bij elkaar opgeteld: 227

Ergo: de zinsnede bij elkaar opgeteld moet even weg…
Persoonlijk zou ik kiezen voor een M3 sedan. Niet alleen omdat hij praktischer is, maar omdat die daadwerkelijk ‘dikker’ oogt dan een coupé. Daarbij zie je ze ook maar zelden wat hem nog een stukje meer geliefd maakt!
@racertje: helaas krijg je dan ook vrienden die met je mee willen rijden als je samen uitgaan of ergens heengaan. Dat is naar want is extra gewicht en verknald de prestaties, liever een coupe en de achterbank eruit rossen kan je ook niet je vrienden meenemen :P
@spykerboy: Ja want op de openbare weg wil ik ook overal en altijd de maximale 400pk uit mijn M3 trekken, het liefst in een 30zone bij de basisschool met het bejaardentehuis er tegen over.
Even off topic. Is er ook een mogelijkheid dat jullie kunnen zien hoeveel Audi RS vanaf 2000 gestolen zijn in Ndderland?
@spykerboy:
Ik geloof niet dat ik mijn beschonken vrienden in een auto van 100k+ mee zou laten rijden haha;) Bobben is sowieso iets wat ik niet doe
@racertje: jawel joh, kan je hem daarna gratis laten poetsen door hun, scheelt weer in de poets kosten :P
Ik zou zelf de c63 kiezen vanwege het geluid!
@2cool4school: AMG Altijd Machtig Geluid ;)
@mbevo: voor de gemiddelde eigenaar : AMG: Aaj eM Geej…
Leuk zo’n stat-overzichtje, mag wat mij betreft vaker bij dergelijke auto’s :)
Ik vraag me af hoe die cijfers zich verhouden tot die in België? (is er iemand die weet hoe ik dat kan opzoeken?)
Ik denk dat alleen bij mij in de buurt er de laatste 4 jaar al meer RS4/RS6 en M3/M5 en AMG’s gekocht zijn dan in heel NL als ik zo die cijfers zie. Amper 200 m3’s dat is echt niet zoveel.
Ik kan het goed begrijpen met die taxen en afgunst bij jullie maar toch. Op 17 milioen inwoners en met veel meer ondernemers dan bij ons…

Zijn er ook cijfers voor andere wagens? Passat R36, Lexus ISF,… of zijn die compleet verwaarloosbaar?
@Hupke: als ik de BMW dealer hier in Neerpelt (B) bekijk dan verkoopt M best wat modellen. Ook RS’ sen en AMG’s gaan hier in de buurt vlot over de toonbank.
De BMW garage in Neerpelt is ook een M dealer. Een deel van de showroom is ingericht voor M modellen. En dan niet de M pakketjes op n 316d maar wel t echte spul. Hij heeft bvb een M3 CRT berline….
@saxoke:

Ik heb de indruk ook dat ze hier een stuk meer rondbollen, maar ik zou graag eens willen weten hoeveel meer.
@Hupke: k ben ook wel eens benieuwd. Misschien kan autowereld.be of autogids of mss zelfs de belgische versie van de nederlandse autoweek er eens onderzoek naar voeren.
@saxoke: In het verleden wel eens een staatje gezien waarin de verkoop van exotische auto’s in Nederland en België vergeleken werd en in België wordt er echt een veelvoud van de echte mooie wagens verkocht tov Nederland. Ferrari, Maserati, Bentley, Lambo, dat soort werk. Logisch ook want in Nederland is de belasting op die wagens buiten alle proporties. Er zullen bij die exoten die in België verkocht worden ook wel een paar rijke Nederlanders zitten die hun toevlucht zoeken over de grens waar je op een dikke Ferrari makkelijk een tonnetje kan besparen enkel aan belasting.

Dus zonder twijfel rijden er bij jullie ook meer M3s/C63s/RS4s rond. Zou me zelfs niet verbazen als het er 4 a 5 keer zoveel zijn als hier.
@Hupke: Ondernemers rijden liever een dikke SUV op diesel in NL.
Ik had eigenlijk verwacht dat de RS4/5 toch wel het meest zou voorkomen, want de M3 en C63 zie ik echt bijna nooit. S4 en S5’s zie je dan wel weer echt veel.

Zelf zou ik voor een C63 gaan
Goed om te zien dat de liefhebbers dus nog weten waar je de real deal moet halen ;).

Ik had ook wel gedacht dat Audi en Mercedes wat dichter bij BMW zouden komen. Ik zie zelf voor mijn gevoel het meeste C63jes maar met dit soort aantallen is die persoonlijke ervaring ook niet representatief natuurlijk. Ik weet in de buurt een adres waar een E90 M3 sedan staat…erg dik IRL, je pikt ‘m er zo uit tov reguliere Dreiers, ook die met M sport pakket.
wat !? 91x c63 ??? ik zie er per jaar in rotterdam al 500 louche figuren achter het stuur van zon c63 zitten… zal dan wel steeds gehuurd zijn hahaha
Toch een audi, die doen da toch beter vind ik op gebied van snelheid en rijeigenschappen en de prijs van de drie, maar toch blijft ieder zijn smaak in deze bolides
Beste auto verkoopt het best!!’
@reistje: ze hebben het ook niet over de s4 en s5.
Ja als we dat nog bijtellen is bmw en zelf mercedes ver te zoeken veel unieks bij audi!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).