Auw! De Williams FW41 is een achterwerk sloper

Auteur: , 10 Reacties

Het leven van een F1-coureur gaat niet altijd over rozen.

FW41

Voor velen is het de ultieme droom: F1 coureur worden. Rijden in supersnelle auto’s, knappe veulens aan elkaar rijgen, de wereld over vliegen, zwemmen in het geld, wie wil dat nou niet? De realiteit voldoet echter vrijwel nooit aan het absolute droomplaatje, zelfs niet voor diegenen die daadwerkelijk de F1 halen. De auto is net iets minder snel dan die van de concurrentie, chicks zijn soms alleen op je geld uit en je reist weliswaar de wereld over, maar ziet doorgaans alleen hotels en de kantoren van je sponsors.

Als je dit jaar een Williams-coureur bent, is de pijn letterlijk en figuurlijk nog groter. Niet alleen is de door Paddy Lowe ontworpen FW41 de traagste van het veld, hij blijkt ook nog eens ontzettend oncomfortabel te zijn. Nou kan je natuurlijk sowieso niet verwachten dat zo’n racemonster kerbstones neutraliseert als een Rolls-Royce Phantom, maar bij Williams maken ze het naar verluidt echt bont (en blauw) dit jaar. Na de race in Spanje zei kersvers F1-coureur Sergey Sirotkin er dit over:

It’s the toughest race I ever did so far. I wouldn’t even call it a race, really. I had a good start, a good launch, and then obviously I was caught in Turn 3 with those spins and the crash ahead, and I was just in a position where I completely could not see where I was going. I saw that I was just about to hit the car ahead. It was so smoky I just didn’t see anything, I needed to completely stop it to avoid the crash, and than once I passed it I was like the last car by a mile. Then I started to struggle with… let’s say it this way to not upset anyone – the problem is with seat comfort. We had it since the beginning of the year and we never really had the opportunity to properly look and improve it, but it was… we did a couple of changes and I’m not sure they were in the right way. So it was really massive. I was really struggling with the – you know, just staying in the car.

Je moet het de Rus nageven, hij heeft puik gevoel voor drama en verhaalvertelling. Het is bijna alsof je zelf in de auto zit:

Obviously at this track you cannot overtake, we were not having the best race, but we were just there. And then all of this uncomfortable – and I would probably call it much more, very painful – feeling I was getting. It was definitely not helping the race and the stint and the focus, and then obviously I made a mistake on the restart after the virtual safety car, and spun. So it was really surviving to the end.

Gewoon een slecht stoeltje geschuimd voor Sirotkin dus? Nou, misschien ligt het probleem dieper dan dat. Naar verluidt kampt Lance Stroll namelijk ook met het probleem en voor derde rijder Robert Kubica geldt dat sowieso, zo laat hij weten. De Pool ergert zich daarbij duidelijk aan de gang van zaken bij Williams:

We do not have too much comfort in this car, but it has been known since November. Problems have to be solved in the winter rather than pretending that everything is good to make it look nice politically. I do not drive, so I don’t say anything else.

Ben je op kantoor dus toch beter af met die comfortabele bureaustoel op wieltjes onder je frame…



10 reacties

Betaal je 40 miljoen voor een stoeltje, en voelt het nog alsof je van achter genomen wordt.
Zit je in de F1. Rij je in Monaco. Lig je ’s avonds alleen in je nestje vanwege je blauwe ballen. Dit kan zo niet langer doorgaan Claire!
@pomoek: gast, die blauwe ballen komen niet door die auto joh, heel het Williams team heeft in Monaco weer flink de bloemetjes buiten gezet en hadden een goed excuus nodig…
Zijn eufemismen zijn voor de annalen
@breakingpoint: hebben ze een stokje op de stoel gelijmd zodat ze niet uit de auto vallen?
Ik weet niet hoe lang die jongen gekart heeft (en dan heb ik t niet over 4-takt of indoor karts), maar moet zeggen dat ik die meestal ook niet echt “comfortabel” vindt.. Meestal na een dag trainen kom je echt letterlijk gebroken/gekneusd er uit.. It all comes with the job zullen we maar zeggen.
@tvr1974: Schoolbanken waren ook niet echt comfortabel. Zit jij op kantoor nog op een houten stoel?
@subaru555: Idd oude schoolbanken waren zeker niet prettig maar hoeveel ervaring heb jij in Rotax Max? Ik denk niet dat je enig idee hebt waar je over praat.. Een kneiterhard meestal Carbon/composiet zitje en een minimale veerweg.. waar je met een ribprotector enkele uren per weekend in rijdt. Je zou zeggen dat zo een jongen toch wel wat gewend moet zijn.. Dat bedoel ik er mee.. Zeker in een F1 wordt een stoel aangemeten.. dus je zou zeggen dat daar iets niet goed gegaan is..
Ja, als je boven op Clair gaat zitten, dan is het ook niet erg comfortabel. Wel een prima ervaring, lijkt me. Dat is het geld toch wel waard?!

*Spreekt niet uit ervaring.*
History repeating: 1980

The hydraulic suspension systems were developed by Jones, who hated the rock hard suspension. During a winter test session at the Paul Ricard Circuit in the south of France, he suggested to Frank Williams that to compensate for the harsh ride and the pounding the driver gets while driving the car that he “put suspension on the seat”, which Frank thought was a good idea. However, he then replied that Jones should sit on his wallet. ‘Yeah,’ drawled the tough Aussie, ‘then give me something to put in it!'[3] Jones temporarily left Formula One because of the extremely unpleasant ride the FW07C gave, he later described driving the car as “wrecking the internals”.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).