Belgische BMW i8 compleet aan flarden na zware crash

Auteur: , 70 Reacties

Een tragisch ongeval eiste afgelopen nacht de levens van twee twintigers.

Twee twintigers verloren vannacht hun leven bij een ongeval op de A12 ter hoogte van de Rupeltunnel in Boom. We kregen een bericht binnen over het tragische ongeluk van een man die ervaring heeft met dit traject en niet erg te spreken is over de veiligheid van deze weg:

“De A12 is de dodenweg tussen Antwerpen en Brussel, een veredeld provincie baantje die een volwaardige autostrade tracht te zijn. Maar met zijn 34579 tunnels en op- en afritten in feite niet geschikt voor snelheden boven de 50km/h.”

Wat waarschijnlijk ook niet meegeholpen heeft, is dat het ongeval plaatsvond tussen een BMW 1M coupé en een BMW i8 die elkaar achtervolgden in de richting van Antwerpen. De twee toucheerden elkaar bij het uitkomen van de Rupeltunnel. De 1M sloeg hierbij over de kop, waarbij de twee inzittenden van deze auto lichtgewond raakten.

De inzittenden van de andere wagen daarentegen hadden minder geluk: hun BMW i8 sloeg te pletter tegen een verlichtingspaal op de middenberm en brak in drie stukken. De inzittende kwam daarbij direct om het leven. De bestuurder is nog in zeer kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, maar daar vervolgens ook overleden. De snelweg was na het ongeval urenlang in beide richtingen afgesloten.

UPDATE: één van de dodelijke slachtoffers van de crash zou de 23-jarige zoon van zakenman Pascal Feryn zijn. De familie Feryn heeft een bedrijf in garagepoorten in Kapelle-op-den-Bos. Pascal Feryn kennen we daarnaast ook als deelnemer aan de Dakar Rally, samen met de bekende Koen Wauters.

Image-Credit: Marc De Roeck



70 reacties

Afschuwelijk en vreselijke foto’s. Die A12 is inderdaad een wonderlijke “snelweg”
@coffeecup: als men zich er aan de opgelegde snelheid houdt, is er geen probleem. Racen als het regent daarentegen is meer de oorzaak in plaats van de snelweg an sich.
@hollow: het Belgische wegennet is hier natuurlijk op geen enkele manier debet aan. Het merendeel van de wegen lijkt welhaast ontworpen te zijn om je moedwillig van je leven te beroven.
@coffeecup: oké de snelheid zal hier misschien niet echt aangepast zijn naar de weersomstandigheden, ik weet het niet want ik was er niet bij.
Maar ik woon vlakbij die tunnel en moet er bijna dagelijks door en heb mij al dikwijls genoeg laten verrassen aan de grote plassen bij de wegdekherstellingen vlak na het uitkomen van die tunnel.
BTW die “snelweg” is zowat wekelijks in het nieuws…
Wat verschrikkelijk dit! Er is werkelijk bijna niets meer over van die BMW.. en dit zijn dan de auto’s van de toekomst. Veiligheid telt niet meer als het maar zuinig is.
Als dit een 5-serie was, had ie het denk ik wel overleefd..
@moewat: Tja we weten natuurlijk niks over de snelheid, ik Neem aan dat deze i8 met zijn Carbon Fiber tub wel veilig genoeg is voor normale crashes
@moewat: Wat een onzin praat jij
@moewat: Niets is onbreekbaar, ook carbon fiber niet.
@Jozo: staal is praktisch onbreekbaar, carbon daarentegen breekt juist…
@moewat: Wat een simplistische ongefundeerde uitspraak, zelfs in een zwaar gepantserde S-klasse kan je jezelf dood rijden…..Een auto blijft een blikje op 4 wielen, als je maar hard genoeg ergens tegen aan rijdt ben je er geweest…….van de natuur win je niet.

Vreselijk om te zien dit zeg….
@slickrick: Inderdaad kijk maar naar de S klasse van Diana. Wat was daar nog van over (en de mensen er in dus ook niet) toen die snoeihard die tunnel in Parijs kopte.
@moewat: boven de 160 km/uur doen de veiligheidssystemen niet veel meer. Dit heeft niets te maken met de techniek. Met elke auto rijd je jezelf te pletter, als je maar hard genoeg gaat.
Wat ik hier zie is dat er van alles is afgebroken. Dat is zo ontworpen: de auto moet de impact absorberen. Maar op een gegeven moment is er niets meer om in elkaar te frommelen of te breken.
@moewat: ooit het filmpje van 5th Gear gezien waarin ze een Ford Focus met 200 tegen een betonblok laten knallen? Daar was ook niets meer van over. Dan helpen je 5 sterren EURO NCAP niets aan.
Check dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=R7dG9UlzeFM, rond 3:25.
Ik denk dus dat de BMW erg hard heeft gereden. De A12 in België kan 100 x een gevaarlijk weg zijn, maar minstens 75% van alle ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk falen: niet opletten, afgeleid zijn, te hard rijden, rijgedrag niet aanpassen aan de omstandigheden, enzovoorts.
@jeroenwz: laat onverlet dat het verschrikkelijk is wat er is gebeurd.
Maar ze reden geen 50 km/u of 80, want anders had die BMW er niet zo uitgezien…
De andere auto was een BMW 1M heb ik gelezen, iets zegt mij dat ze een klein wedstrijdje hebben gehouden. Dit maakt het natuurlijk niet minder tragisch.

Sterkte voor de nabestaanden..
@mustang84664: U kijkt alleen plaatjes?
@ablogjunk: Neen, de redactie heeft het aangepast na mijn reactie;)
Ik had eigenlijk wel verwacht dat die carbonfiber kuip iets steviger geweest zou zijn
@svdv: Afgezien dat alles stuk kan: Mensen zijn zacht en week. Best goed mogelijk dat je de auto door de klap nog redelijk intact is maar de inzittenden hartstikke dood.
@svdv: domkop. Als er genoeg energie in het spel is, wint de natuur altijd. Dit soort domme opmerkingen werden ook gepost toen die Tesla in stukken brak. Ook die reed gruwelijk te hard voordat een boom zei “nope”.
Damn die is goed doormidden
Sterkte voor de nabestaande
Treurig ja!
Is zo’n I8 niet voorzien van een carbonfiber cocon?
Holy shit, heb trouwens gehoord dat de andere auto een 1m coupé betreft
@janmetdelangeachternaam: no shit sherlock
Tragisch ongeval, zal waarschijnlijk niet 120 km/h gereden hebben.

Welke wegen in België zijn geen dodenwegen?
@bakker:
De weg is nooit een dodenweg, de mensen zijn imbecielen.
Maar goed, makkelijkste om de schuld bij iets anders te leggen.
Hoop je noooit tegen te komen ol de weg!
@desjonnies: nja, het ontwerp van de weg kan ook veel doen, bijvoorbeeld vangrails zodat je niet vlakaf tegen een betonnen brugpijler kan rijden bijvoorbeeld. Weet niet hoe bloot deze verlichtingspaal stond. De schuld blijft uiteraard bij de bestuurders, maar het ontwerp van de weg en bijhorend meubilair kan wel degelijk een groot verschil maken in de ernst van de consequenties.

RIP
@desjonnies: om nou elke Belgische autobestuurder een imbeciel te noemen gaat me net iets te ver ;-).

Nee alle gekheid op een stokje, als je regelmatig op het Belgische wegennet komt weet je ook dat dit zeer slecht is. Net als hier boven ergens staat dat er serieuze putten (kraters) in de weg zitten, zal dat in combinatie met een hoge snelheid en nat weer een dodelijke cocktail zijn. Met een wegdek in goede staat had het misschien heel anders af kunnen lopen.

Elk ongeval blijft vreselijk om te zien.
Gadverdamme. Krijg een naar gevoel bij het lezen. Sterkte voor de nabestaanden, kutzooi.
Van i8 naar i¼ in een paar seconden.
@soulmaster: ongepast, het zou je familie maar zijn. En daarbij kan je niet rekenen ook nog
Tja, als je echt je best doet is alles te slopen! ook een leven. Treurig maar vrijwel altijd kan autofabrikant of wegbeheerder hier niets aan doen.
Racen doe je op de racebaan, stelletje idioten.
@cpp1: want als jij zo een auto onder kont zou je natuurlijk nooit het gas intrappen.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren
@plopkoekje: tuurlijk ongelukken kunnen altijd gebeuren maar je kunt de kans op een ongeluk ook zo groot mogelijk maken! Deze auto breekt niet zomaar in zoveel stukken. Bestuurder heeft echt zijn best gedaan.
@plopkoekje: Lekker nonchalant…Zou je dat ook blijven als ze bij zo’n ongelukje één van jouw geliefden mee nemen?


@plopkoekje: ik heb toevallig een auto met zelfs meer pk’s, 435 pk om precies te zijn. En ik rij daar niet mee als een idioot. En laat me al helemaal niet uitdagen in het verkeer, dat vind ik altijd zo kinderachtig. Dat is iets voor als je net je rijbewijs hebt.
@cpp1: V10? En jij rijdt daar nooit eens stevig mee door dan, als het droog weer is bij goed zicht?
@cpp1: ook een m4 dus
Wat heeft BMW hierover te zeggen?
@timoangelo: wat denk je? Onaangepaste snelheid om te beginnen, de rest zal ik maar niet zeggen. Zoals al gezegd, als je maar snel genoeg rijdt, kan je alles breken. Heeft niets met BMW of gelijk wel merk/model te maken
Naar gezicht, zeker met de wetenschap dat twee jonge mensen het leven gelaten hebben.

De auto is trouwens wel op de meest vreemde plaatsen gebroken, net achter de voorstoelen en het voorste gedeelte van het passagierscompartiment is zelfs in de lengte uit elkaar gescheurd.

Dat breken zie je wel vaker bij auto’s die een koets van koolstofvezel die zijn gecrashed, maar dan is het passagierscompartiment vaak nog wel enigzins intact.
Naar gezicht, zeker met de wetenschap dat twee jonge mensen het leven gelaten hebben.

De auto is trouwens wel op de meest vreemde plaatsen gebroken, net achter de voorstoelen en het voorste gedeelte van het passagierscompartiment is zelfs in de lengte uit elkaar gescheurd.

Dat breken zie je wel vaker bij auto’s die een koets van koolstofvezel die zijn gecrashed, maar dan is het passagierscompartiment vaak nog wel enigzins intact.
Sorry maar als je het voor elkaar krijgt om je auto in drie stukken te breken ligt dat echt niet aan de snelweg maar eerder aan hoe ver jij het gaspedaal heb ingetrapt.
Tsja een paar jonge kerels in een snelle sportwagen op een natte donkere weg.
Daar kun je de weg zelf moeilijk de schuld van geven denk ik gezien de foto`s.
‘Naar ongeval’ – als je met dit soort weer met elkaar gaat racen dan vraag je erom. Liever dat ze elkaar doodrijden dan een familie met kind oid meenemen.
Die i8 moet echt flink hard tegen die paal zijn geklapt wil je een auto in 3 stukken breken… R.I.P voor de betrokken.
Tragisch.. Twee jonge levens die hierbij verdwijnen.
Ik denk dat ieder van ons wel eens het gaspedaal heeft ingetrapt waar het eigenlijk niet zo verstandig is. We hebben allemaal wel eens “geracet” tegen een andere auto op de openbare weg, zo zou het niet mogen eindigen voor niemand.
Ik wens de nabestaanden veel sterkte.
meer fotos en ook een beeld van de 1M

http://atv.be/nieuws/crash-met-peperdure-wagen-2-doden#
@clintino: misschien te grof maar ik zou daar nog wel wat onderdeeltjes willen plukken.
Als vader lijkt het me verschrikkelijk je kind te moeten verliezen. We zijn allemaal wel eens onverantwoord of onverantwoord geweest, met auto’s of wat anders, dus oordelen heeft geen zin. Beter zet dit je weer even aan het denken als je volgende keer je gaspedaal wilt gaan intrappen. Hebben we met zijn allen meer aan, lijkt mij.
De grote vraag bij dit soort ongevallen is hoe de hulpdiensten de hoogspanning er af kunnen halen. Bij een beetje beschadigde auto is dat nog redelijk simpel te doen maar in dit geval wordt een reddingsoperatie een gevaarlijke klus.
@e38ossie: tesla is van metaal, daar speelde het dus een grotere rol. Carbon geleid niet.
@boenderaar: dat betekent niet dat er geen spanning op gescheurde kabels of een accu kan staan. Levensgevaarlijk. Ik heb als automonteur geleerd om voordat je met een hybride of elektrische auto kan werken altijd eerst de hoogspanning eraf moet en deze alleen weer terug te zetten mag zijn door jezelf.
@boenderaar: carbon is een geleidend materiaal. Dus ook hierbij is het een probleem.
Ze rijden allebei als imbecielen, raken elkaar, maar het is de schuld van de weg??????????????
Ik neem deze soms naar Brussel toe en inderdaad, het is een oude expressweg waarbij je je niet hoeft te haasten; dit stuk is verdiept aangelegd en rijdt best wel prettig voor een lokale weg, maar niet om 230 km/uur te rijden.
Overigens zijn dit soort fatale ongevallen meer des Belgen dan bij ons.
Ooit bij Veurne op een kaarsrechte weg vier jonge gasten hartstikke deaud met een toen vlamnieuwe Corsa ii tegen een boom.
Wel, de achterkant stond tegen de boom, de rest lag overal verspreid, geen prettig gezicht maar een goede ervaring om te begrijpen dat het serieus mis kan gaan.
@desjonnies: Eens met je! Ruim 75% van alle ongevallen komt door menselijk falen. Ik denk in dit geval wedstrijdje houden op een natte weg in het donker. Dit is erg hard gegaan.
Ongeval met tragisch resultaat? Ja. Ongeluk? Ik waag het te betwijfelen.
Streetracen…. je doet het niet goed
Onzin, dit heeft niets te maken dat de weg geen 120 toelaat. Ik rijdt hier dagelijks en 120 is perfect veilig. Maar aan de foto’s is wel duidelijk te zien dat de auto’s eerder tegen de 200 dan de 120 reden. En door zo’n ongelukken kunnen we hier in de toekomst misschien maar 100 rijden wat absoluut niets zal veranderen aan de veiligheid gezien de mensen die zich toen niet aan de snelheid hielden dit nu ook niet zullen doen. Blijft natuurlijk wel erg voor de nabestaanden. maar het is wat kortzichtig om alles op een weg af te schuimen. In het leven neem je keuzes en moet je verantwoordelijkheid durven nemen voor je keuzes. En niet alles op externe factoren steken.
@ty5500: ik rijd, goeiemorgen…
ik rij bijna wekelijks op den A12 en zelfs aan 150 per uur is dat daar nog veilig (niet dat ik dat doe want mobiele flitsers).
Die gasten hebben overdreven hard gereden, dat staat vast én
toen ik vanmorgen om 06:30 van men werk kwam was de baan zeiknat. eerste zware regenval in weken,
dan bij het uitkomen van een relatief droge tunnel…. je moet het niet ver zoeken.
Erg genoeg natuurlijk, maar om dan meteen de schuld aan de verkeerssituatie te geven.. Met slecht weer moet je gewoon niet straatracen, niet zo heel moeilijk toch?
@dutchdriftking: het was de schuld van auto-pilot !

Maar serieus: dit is verschrikkelijk.
Duckttape?
Beetje ziek dat ik bij het lezen van dit bericht en reacties een pop-up advertentie van Dela te zien krijg om de premie van een uitvaartverzekering te berekenen… Kan de redactie de advertenties misschien een beetje in de juiste richting sturen?
Er staat daar niet voor niks een bord 90 en een camera… (ik zondig er ook wel eens aan maar niet op zulke schaal)
@tjorque: oei, ik vergis me, ik dacht aan de bevrijdingstunnel. Maar 120 zullen ze ook niet gereden hebben…
Zo dat moet een gruwelijke harde klap zijn geweest..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).