Als het aan de bedenkers van het 'Kenteken safe' systeem ligt wel.
Het komt nog veel te vaak voor, dat een totaalmalloot een kenteken van een auto trekt en deze vervolgens op de eigen auto monteert. Dit doet men om de tank bij een benzinepomp vol te gooien en vervolgens doodleuk weg te rijden. Zonder te betalen. Dat het kenteken gejat wordt en vervolgens boven het bed gehangen wordt kan ik me niet voorstellen.
Dit kost hardwerkende pomphouders gezamenlijk miljoenen per jaar. Ook worden er op jaarbasis ongeveer zo’n 20.000 kentekens gestolen. Door dit in ieder geval een stuk moeilijker te maken zou het aantal benzinedieven hard moeten dalen, is het idee achter het Kenteken safe systeem. Nu is het sowieso al een moeilijk verhaal om het geld nog op te halen bij ‘doorrijders’, dus dit zou pomphouders als muziek in de oren moeten klinken.
De platen met dit systeem zijn vooral moeilijk los te krijgen door het gebruik van een speciaal soort bouten. Deze zijn van zowel de buiten- als de binnenkant niet te verwijderen. ‘Zelfs niet met speciaal gereedschap’, is de boodschap. Hierdoor wordt het uitboren van de platen zeer moeilijk.
Ook voor de autobezitter zit er een duidelijk voordeel aan. Ok, je kenteken wordt niet gejat en dat is fijn, maar er wel eens aan gedacht wat je moet als je kentekens ineens verdwenen zijn? Dan moet je een nieuwe aanvragen met duplicaatcode. Dan rijd je dus met zo’n tokkie cijfertje op je kenteken en dat doet de waarde van een auto aanzienlijk dalen. Nu is dit systeem nog apart te bestellen, maar dit moet gewoon de standaard worden. Autofabrikanten, lezen we mee?
58 reacties
.natuurlijk in een garage is hij te verwijderen. Maar geen enkel iemand zal het in zijn hoofd halen om met 100db geluid op straat kentekenplaten te stelen en dan nog is de plaat onherstelbaar beschadigd
Mijn kenteken in de VK breekt af in kleine stukjes als je het er af trekt. Werkt prima maar er een namaken is hier niet echt moeilijk dus per saldo is het risico net go groot. Het nadeel van een gekopieerd kenteken is dat je het niet eens weet tot je boetes binnenkrijgt.
Dit zijn oplossingen voor problemen die er eigenlijk niet zijn. Kom op pomphouders! Denk eens na,.. eerst betalen, dan tanken. Volgooien? werkt prima bij onbemande stations, dus waarom zou het niet ook gewoon kunnen bij een ‘Service’-station? Of maak een slagboom, werkt ook prima in de parkeergarage: kentekenscannen bij de pomp, pomp vrijgeven, slagboom blokkeren, betalen, slagboom vrijgeven, klaar. Oh wacht, dat kost natuurlijk miljoenen aan investeringen.. kunnen we beter miljoenen aan diefstal kwijt zijn. te simpel.
Alleen dát gaat weer dusdanig ten koste van de shopomzet dat het rendabeler is om af en toe een doorrijder te hebben.
Gelukkig zijn er tegenwoordig slimme camerasystemen die zodra je bij de pomp staat het kenteken natrekt en de kassier nog voordat de pomp vrijgegeven wordt of er al eerder met dat kenteken doorgereden is.
Opmerkelijk genoeg heeft een groot aantal van de doorrijders het lef om gewoon met het eigen kenteken te tanken. Waarschijnlijk valt er toch niets te halen. Bij notoire doorrijders onderneemt de politie tegenwoordig nog wel eens actie. Dat is in het verleden ook wel eens anders geweest.
Jaja, ik vrees echter dat dit gewoon op het bordje komt van diegenen die wel gewoon betalen, o.a. ik dus.
Aanpakken dus die hap, en dat geldt ook voor verzekeringsfraudeurs en belastingontduikers.
Als die pomphouders vinden dat dit hun probleem oplost, dan lijkt het me dat ze het ook gewoon mogen betalen. Maar ik raad ze dan aan om ook een degelijke oplossing te vinden voor de boutjes waar bumpers en achterkleppen mee vast zitten.
Typisch NL logica ..
– Een illegale straatrace
– Tanken zonder te betalen.
Mocht je foutere dingen willen doen, dan alleen ‘meeten’.