Betaal de hoofdprijs voor een 205 GTi

Auteur: , 34 Reacties

Van een oud vrouwtje geweest, niet veel mee gereden...

Op de redactie slaakte @CasperH onlangs een kleine vreugdekreet; een prachtige 205 GTi wordt te koop aangeboden, een voor hem zeer bekende en geliefde auto. Het stuur zit echter wel aan de verkeerde kant, de auto staat namelijk te koop Sussex, Engeland, bij een specialist in klassiekers.

De auto in kwestie is een 205 GTI, in dit geval de variant met 1.6 motor. Er was ook een sterkere 1.9 variant. Volgens Casper is het de 1.6 die je moet hebben. Niet alleen omdat hij er eentje heeft, maar ook vanwege de kortere overbrengingen van de transmissie. Nog een reden om voor deze Peugeot te kiezen is de kleur. Bleu Miami staat fantastisch op de 205 GTI. De prestaties zijn tegenwoordig niet meer wereldschokkend. De 1.6 levert 105 pk bij 6.250 tpm en een koppel van 132 Nm bij 4.000 tpm. 0-100 km/u duurt maar liefst 9,5 seconden, maar reken maar dat het sneller aanvoelt. De topsnelheid is 190 km/u. Spannend.

De vraagprijs is echter wel een dingetje, die bedraagt omgerekend namelijk bijna een halve ton in euro’s. Daar krijg je wel een auto voor die daadwerkelijk van een oude vrouw is geweest en daadwerkelijk altijd binnen heeft gestaan. Het inmiddels 87 jaar oude besje kocht de GTi 36 jaar geleden, nieuw. Althans, dat beweert de verkoper. 36 jaar geleden was het nog 1981, twee jaar voor de introductie van de 205…

De auto is onderhouden door een Peugeot specialist. Ook de lage tellerstand van nog geen 17.000 mijlen helpt mee om de prijs van deze tot klassieker geworden hothatch op te drijven naar ongekende hoogten. Toegegeven, de auto ziet er ook bijzonder strak uit. De meeste exemplaren hebben een zwaar leven achter de rug. Van de 332.942 gebouwde 205’s GTI is nog maar een handjevol over.



34 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Wat een geld! Ben benieuwd of er iemand dit neer gaat tellen.
Dan liever een Clio Williams + een R5 GT Turbo en dan nog geld overhouden voor benzine en onderhoud.

Ding is alleen zo duur vanwege de lage kilometerstand. Dan ga je er ook niet zonder pijn in je portemonnee een zondag lekker mee op pad. Worden hele dure kilometers dan…
@ijoost:http://m.autoscout24.be/anbod/renault-clio-williams-phase1—1600-km-1st-owner-100-new-benzine-blauw-302281117

http://m.autoscout24.be/anbod/renault-clio-williams-phase-1-numerotee-faible-km-benzine-326301790

Clio in nieuw staat? Daar durven ze ook al geld voor vragen.
@hanse1one: Precies mijn punt: die wil je toch niet?
Dat is (financieel) gezien toch niet leuk om mee te rijden?

1600 km en 50.000 euro. En wat als die 50.000 heeft gereden over een paar jaar? 25.000 euro?
Lekkere afschrijving…..en stil laten staan om m maar op de lage km stand te houden, daar zijn ze niet voor gemaakt
@iJoost: Gewoon de analoge tellerstand terugzetten en de afschrijving valt dan wel mee.
Natuurlijk moet je de 1.6 niet hebben, maar de 1.9, want :

– 130 peekaa (zonder kat.)
– schijven achter i.p.v. trommels
– 15 inch Speedlines i.p.v. de 14 inchers zoals hierboven.

Overigens : vanwege het ruimschoots aanwezige vermogen in combi met het lage gewicht (860 kg op kenteken) gaat de 1.9 als een malle van z’n plek, ondanks de idd langere verzetten. De lange 1e versnelling zorgt er bovendien voor, dat je een Golf II GTI-rijder bij de stoplichtsprint aan het huilen krijgt, omdat die vanwege z’n kortere 1e eerder stilvalt en zo de Peus uit ’t zicht ziet verdwijnen.
@amghans:
Kan hier weinig aan toevoegen.

‘k Denk met weemoed (elke week wel een keertje) terug aan de jaren ’90, toen ik van mijn zuurverdiende centen mijn eerste (van de uiteindelijk vier) 205 GTI’tje kocht.
En jawel, een Miami Blue 1.9 , zonder kat. Kenteken: HR-TX-44..
Good times……

on topic: Het is absurd veel geld. Maar het is wat de gek ervoor geeft.
@amghans: Ik had als eerste auto een 1.9 Griffe met de kortere bak van een Gentry… Best of both worlds.
@griffendahl: Ik had een Duitse 1.9 Rallye. Geen 130 pk maar wel de korte bak, koppel en die 102 pk voelde als meer!
@griffendahl: die hebben beide een be3 bak. Tenzij je een speciale 1.6 bak hebt gekocht.
@amghans: de 1ste en 2de versnellig van de 1.6 en 1.9 zijn identiek.
Ze kocht hem 26 jaar geleden nieuw, niet 36. (Staat elders in de tekst)
Inderdaad AMGhans, het is absoluut die geweldige 1.9 die je moet hebben!
Die prijs is echt volslagen gestoord. Vind 5k al veel voor een oude Peugeot maar dan zou ik er nog over nadenken.
Het ergst van al is waarschijnlijk dat dat oud vrouwtje er een peulschil voor gekregen heeft en dat de verkoper er nu de hoofdprijs voor wil.
Je moet de 1.9 hebben, niet de 1.6. De 1.9 is de leukere en snellere van de 2.
Krijg nou wat, weer een nieuwe schrijver erbij. Welkom @Camber24!

En wat de inhoud van het artikel betreft: Wat een prachtige 205 GTi! Het is inderdaad jammer dat ie zo duur is. Anderhalf jaar geleden werd er hier nog over een prachtig Sorento Green exemplaar geschreven, dat in haast onberispelijke staat verkeerde en net onder de 15.000 euro zat. Dat was weliswaar een 1.9 met wat meer gelopen (87.000km), maar dat rechtvaardigt wat mij betreft niet het prijsverschil van bijna € 35.000.
Dat blauw vind ik op zich al twijfelachtig maar i.c.m. het iconische rode interieur echt niet om aan te zien.

Wel heel leuke auto’s, de 205 – en de GTI (1.9 natuurlijk) in het bijzonder. Alleen die versnellingsbakken… alsof je door een bakje yoghurt roert!
Cool karretje. Mijn ouders hebben vier 205’s gehad, waaronder een zilvergrijze GTi – ook een 1.6. Uiteindelijk toen allebei hun 205’s ingeruild voor een 405 vanwege gezinsuitbreiding. Het is nog altijd een van m’n pa’s lieveling auto’s!
Weet nog goed dat mijn vader hem nieuw kocht. In diamantzwart met alles erop en eraan. Ik moest elke week de velgen poetsen en dan mocht ik hem hebben als ik 18 werd. Heb ik een maand of 2 volgehouden.

Totdat hij in Parijs voor onze ogen werd gejat. Zagen hem uit hotelraam nog net wegrijden :-(
De specs zijn tam, al waren ze toen opzienbarend. In die tijd hield ik me er nog niet zo mee bezig. Toen keek ik louter nog naar topsnelheden en dat meestal bij BMW’s.
30k voor een nieuwe 1.9 Gti oke maar niet 50k voor een 1.6
332.942 GTI’s.. Absurd veel. Met dat getal in je achterhoofd is er vast wel één te vinden die iets vriendelijker geprijsd is.
Vragen staat vrij *kuch*. Als ik heel erg in de markt was voor een puntgave 205 zou dat tot €10k of ietsje daarboven zijn. En een 1.9!
50.000, een sterk nummer..
Mijn eerste auto 20 jaar geleden. Nog nooit zoveel in mijn leven moeten sleutelen. Een bevriende Peugeot garage trok zich regelmatig de haren uit de kop met alle storingen die we samen moesten oplossen :D
Ik had een Miami blue 106 XSI, dat was echt puur autorijden. Een 205 1.9 CTI heb ik ook gehad, ooit verkocht voor €1000,-. Had ik maar een glazen bol:-(
@mynameisjeroen: Ik heb nu een Lucifer Rouge (of wat er van over is #blankelak) XSi 1.6. Echt een heerlijke wagen! Naast m’n daily BMW E34 540i Touring, die is op de snelweg wel een stuk fijner. M’n eerste was een 205 GTi 1.9 (met kat). Verkocht voor 1500 euro ofzo 😭
@mynameisjeroen: mijn eerste nieuwe auto die ik in 1994 kocht was een 3 deurs 306 XT in blue miami; full options, velgen van een 306 GTI eronder, prachtbak, mis ‘m nog steeds.
@camber24, welkom in ons midden! Een toffe start, mijn oprechte complimenten!
Ik heb een aantal jaar geleden nog een donkergroene, met groen interieur en geen schuifdak, 1.9 GTI uit 1991 gehad, de YY-68-YN. Gekocht voor €350,- , en een tijdje later verkocht voor €150,-… what was I thinking 😦. Schijnt niet veel later terug naar Frankrijk te zijn gegaan. Stonden al wel 316.xxx zééér ervaren kilometers op de klok maar nog altijd ontzettend veel spijt dat ik die verkocht heb.
De echte hoofdprijs is natuurlijk de Monte carlo winnaar groep N rally 205. Daar wilden ze 6 ton,jawel 600.000 euro voor hebben.Hoogste bod was 5 ton dus niet verkocht.Wel een Renault 5 TURBO groep N rallywagen voor 420.000 euro.
Een item over een Peugeot op AB. Moet niet gekker worden. Snel terug naar de BMW/VAG nieuwtjes.
Wat een belachelijke prijs voor zo’n auto. Ook al is een – inmiddels – zeldzame auto, dit is imo 25.000 te veel.
De 1.6 vond ik altijd al ruk dus niks bijzonders. En bleu Miami? Zelf ben ik niet meer zo bleu…. je bent helemaal gestoord als je dit koopt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).