Bewijs: de AM-RB 001 wordt een hybride

Auteur: , 31 Reacties

Red Bull en Aston Martin hielden hun lippen stijf op elkaar over de precieze aandrijflijn van hun hypercar. Gelukkig weten we nu hoe de vork in de steel zit.

De mannen van ESPN hebben namelijk uitgevogeld dat er een vacature staat op de site van Red Bull Racing. Gezocht wordt naar ingenieurs die kunnen helpen bij de volgende zaken:

Red Bull vacatures

Verrek, hybridisation! Ook deze hypercar gaat dus evenals The Holy Trinity aan de elektromotor, die gezelschap krijgt van een atmosferische V12. Daarmee is voor zover we zo 1-2-3 kunnen bedenken alleen de LaFerrari uitgerust met eenzelfde type aandrijflijn, al is natuurlijk nog maar de vraag hoe Aston Martin en Red Bull het elektrische verhaal gaan aanpakken.

Ter opfris: de AM-RB 001 krijgt 1.000 pk bij een gewicht van 1.000 kilo. Ontwerpkoning Adrian Newey heeft zich in hoge mate bemoeid met de totstandkoming van deze hypercar, die alles wat we al kennen vierkant naar huis moet kunnen rijden. Er gaan geruchten dat de 001 sneller wordt dan Formule 1-auto’s, maar met een gezonde dosis realiteitszin kunnen we dergelijke uitspraken grinnikend naar het rijk der fabelen verwijzen.



31 reacties

Sneller dan een F1-auto geloof ik ook niet, maar het zal wel eens een van de auto’s zijn die het beste een F1-beleving voor de openbare weg weergeeft.

En 1000 pk op 1000 kg is echt fantastisch. De Koenigsegg One:1 krijgt er een geduchte concurrent bij. Ben beniewd welke sneller is. Ik verwacht dat de Koenigsegg de dragkoning is, maar qua bochtensnelheid zal deze Aston Redbull gaan winnen denk ik.
@berlinetta: En toch vind ik hem niet zo mooi om naar te kijken he. Zeker niet als je hem vergelijkt met de LaFerrari. Van voren lijkt het op een kikker.. Wel erg tof dat er een V12 in komt te liggen. Ben benieuwd welke V12 of dat ze een nieuwe aan het ontwikkelen zijn..
@viezefreddyw: Nee ben het met je eens. Ik vind hem ook niet mooi. Van alle hypercars vind ik hem nu al het lelijkst. Maar daarbij geldt denk ik ook dat deze van alle hypercars het meest op prestaties is gericht en dat zie je ook terug in het uiterlijk.
@viezefreddyw: Nou, ik ben juist wel erg opgewekt over het uiterlijk, vindt het wel lekker fris. Deze auto zou wel eens “Het” nieuwe basisontwerp van supercars kunnen worden. Een badkuip hangend tussen 4 wielen, daar zijn ze in Duitsland en Italie nog niet opgekomen.
@pomoek: @berlinetta: Het is inderdaad meer op prestaties gericht, maar hoe dat is gedaan vind ik niet mooi. Badkuip hangend tussen vier wielen is het inderdaad, maar niet op een mooie manier. Door zijn welvingen en koplampen lijkt het van voren net een kikker.. En als je naar de eerste foto kijkt van de gallery, gericht op kont vanaf de zijkant, lijkt hij erg veel op de P1 met zijn aflopende daklijn tot aan de C-stijl zeg maar.
Dit was toch al bekend?
Verder, hij wordt even snel als een LMP1, niet een F1 zo werd gezegd.
@janjansen: hier nog een analyse van de aërodynamica
https://youtu.be/XX0G0OpTAdI
Die lime-kleurige remklauwen zeggen toch al genoeg?
Mooi project! Interessant.
Jeej! Wat hybrides zijn cooool!
En wat is die laag…. en het is een 1 zitter neem ik aan…?
@gunthervogler: Dat neem ik ook aan. Anders krijg je hem nooit 1000 kg met een V12 + accu’s.
@gunthervogler: het is een 2 zitter.
Raar zeg dat ze bij een F1 team dat met hybrides racet engineers zoeken die met hybrides kunnen werken
@freeze: De mannen van Red Bull hebben het denk ik te druk met de F1 zelf. En Red Bull is dit seizoen goed bezig en zal alles op alles zetten.
@freeze: Alleen moet je even goed lezen. Ze zoeken specifiek iemand die zich bezig houdt met automotive drivetrain integration.
@edge:
Ik dacht eerst ook hetzelfde als freeze.
Heb even op de site van RBR gekeken, de vacature staat echt specifiek onder het kopje AM-RB 001.
http://www.redbullracing.com/article/am-rb-001-engineers

Als je die lijst van vacatures ziet, vrees ik dat ze nog een lange weg te gaan hebben.
@Edge: het is eigenlijk helemaal raar dat Red Bull deze mensen zoekt want is Aston Martin niet verantwoordelijk voor de aandrijving? Zo ook Renault bij Red Bull? Of is dit bewijs dat Red Bull zelf krachtbronnen gaat bouwen?
@freeze: Nee, dat laatste zal zeker niet het geval zijn. Zoals @sjaakjwt al aangeeft staan de vacatures specifiek onder het kopje AM-RB 001, dus het lijkt mij daarmee uitgesloten dat het om F1 krachtbronnen gaat. Zo raar is het overigens niet. Williams heeft in het verleden onder de noemer “Williams Advanced Engineering” ook diverse hybridecomponenten ontwikkeld voor racewagens van Porsche, en die rijden ook nog steeds als klantenteam rond.
Wat mij een aannemelijkere reden lijkt, is dat bij Red Bull genoeg F1-engineers rondlopen die dankzij de F1 al ervaring hebben met hybridecomponenten en zodoende als ijkpunt kunnen dienen voor de AM-RB 001-mensen. Aston Martin heeft immers heel weinig ervaring met (semi)-elektrisch rijden. Oké, ze hadden de RapidE concept car en de DBX concept car. Maar die eerste hing vol met Williams-technologie en die tweede kan net zo goed een showwagen met een zo’n 5km/u elektromotortje zijn die bijna elke fabrikant wel in concepts legt. Echte ervaring op dat vlak lijkt er niet te zijn in Gaydon.
@freeze: ik dacht dat Mercedes? een aandeel had in Aston Martin, en vermoed als dat correct is dat het een v12 amg 6.3 zal zijn. Correct me if I’m wrong guys!
“Elektrisch rijden is de toekomst !1!!”
Het lijkt wel een vacature van Volkswagen. Font heet Futura en laat dat nou net bij uitstek een VW lettertype zijn.
De projectleider vacature is wel heel 13 in een dozijn, hier past iedereen die een prince2 cursus gedaan heeft op. Niet wat je zou verwachten bij de ontwikkeling van een supercar.
Moet dit het heilige trio gaan irriteren, of valt deze alweer in de hoogste hypercar-klasse?
Ze hebben al lang bevestigd dat het een combinatie wordt van V12 en KERS. Stond ook al in het septembernummer van EVO.
@galverink: En de TopGear van augurk
@denniss00: Augustus*
Fijn bakkie!
Newey haat hybride systemen, dus dit geloof ik gewoon niet.
Mooi ding, maar die koplampen. Why?
Was wel te verwachten..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).