Voor deze auto’s moesten monteurs het vaakst in de boeken duiken

Auteur: , 84 Reacties

Klaar? Actie.

Bij deze auto's keken garages het vaakst in het boekje

In de garage weten ze misschien precies hoe de meeste problemen aan je auto opgelost kunnen worden, lang niet alles wordt uit het hoofd gedaan. Integendeel, er zijn hele kennisbanken gewijd aan het verspreiden van de informatie, zodat auto’s het best onderhouden kunnen worden.

Een grote speler in deze wereld is Autodata. Het bedrijf vergaart en verstrekt al sinds 1958 technische informatie over auto’s en door zijn grote verzameling heeft de kennisbank duizenden volgers gekregen. Inmiddels zijn wereldwijd ongeveer 89.000 verschillende autobedrijven geabonneerd op de dienst, die technische data heeft over meer dan 170 merken. Autodata kan op deze manier tegelijkertijd ook zien voor welke auto’s monteurs de dienst het meest raadplegen en welke ze dus het meest onderhouden. Sinds enkele jaren brengt het bedrijf hierover jaarlijks een uitgebreid rapport uit en ook in 2018 is dit weer vreselijk interessant om in rond te neuzen.

Van alle landen en bedrijven in de database van Autodata is het de Opel Astra H waarvoor monteurs het vaakst in de boeken zijn gedoken. De Ford Focus (2004-2008) en de BMW 3 Serie van de E90 generatie volgen op plaats twee en drie. Bij de merken is het Volkswagen dat de eerste positie pakt, vlak voor Ford en Opel/Vauxhall. Bij de bedrijfsauto’s staat de Volkswagen Transporter T5 op één, bij de motoren is het de Yamaha YZF-R1 die bovenaan staat. Overigens merkt de kennisbank terecht op dat merken uit eigen land vrijwel altijd bovenaan staan (Volvo-Zweden, Peugeot-Frankrijk, etc) en dat alternatieve brandstoffen met name in Japan domineren.

Autodata heeft echter ook de statistieken van Nederland, dus zullen we ons daar nu op richten. Ga er voor zitten.

Auto’s
1. Peugeot 206
2. Opel Corsa D
3. Renault Megane III (2008-2017)
4. Peugeot 307
5. Volkswagen Polo 6R1 (2009-2014)
6. Renault Scenic/Grand Scenic II (2003-2009)
7. Fiat 500 (2007-)
8. Ford Focus (2004-2008)
9. Renault Twingo II (2007-2014)
10. BMW 3 Serie E90 (2005-2014)

Bedrijfsauto’s
1. Volkswagen Transporter T5
2. Mercedes Sprinter 906 (2006-2018)
3. Opel Vivaro A
4. Volkswagen Caddy 2Kx (2004-2010)
5. Ford Transit (2006)
6. Volkswagen Crafter 2Ex/2Fx (2006-2017)
7. Mercedes Vito 639 (2003-2015)
8. Renault Traffic II (2001-2014)
9. Volkswagen Caddy 2Cx (2010-2015)
10. Fiat Ducato (2006-2014)

Motoren
1. BMW R1200 GS
2. BMW R1200 GS Adventure
3. BMW R1200 RT
4. Suzuki DL 650 V-Strom
5. Yamaha YZF-R1
6. Yamaha FJR 1300A
7. Honda ST 1300
8. Yamaha YZF-R6
9. Kawasaki Z-Serie Z 750
10. Honda VFR 800F1

Overigens is het ook interessant om nog een vlugge blik te werpen op meest geservicede brandstoftypes in Nederland. De fossiele brandstoffen zijn redelijk vanzelfsprekend en hier zien we dan ook weinig verrassingen (benzine: Peugeot 206, diesel: VW Transporter T5), maar bij de hybrides en volledig elektrische auto’s is dat wel anders. De drie meest onderhouden hybrides zijn, in volgorde: de Mitsubishi Outlander, Volvo V60 en Toyota Yaris. De drie meest onderhouden EV’s zijn: Renault ZOE, Nissan Leaf en BMW i3. Met name in deze laatste twee categorieën is het interessant om de ontwikkelingen in de gaten te houden.

Beeld: BMW 328i E46 krijgt nieuwe motor, door @jzaero



84 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Bekende E46 328i ;)
Heerlijke wagen!! 3 stuks van gehad, 2x een sedan en 1x een coupe.
@herbert: probeer eens een e46 compact. Niet mooi maar wel heerlijk!
@bart1976: Nee dankje, heb al een veel betere E85 Z4 3.0 gehad ;)
Compact nee dankje, moet je van houden zal ik maar zeggen.
Als er nog weer een E46 komt dan een facelift cabrio 330i.
@herbert: ik heb een 330ci cabrio facelift. Alles heeft een prijs 😬
@ward1994: Lkker! hoeveel km?? kleur? opties?? sportinterieur??
@herbert: mystic blue. Full option behalve harman kardon
@ward1994: Fijn!! kmstand??
@herbert: 180dkm. Ik kan hier alleen geen foto uploaden vgm
Ik denk persoonlijk dat deze gegevens helemaal verkeerd worden beoordeeld. Dealers hebben hun eigen afgeschermde databanken, je kunt daar als buitenstaander wel op inloggen als je maar betaald. Daarom hebben universele garages baat bij Autodata, dus komt de monteur er zelf niet uit, wordt de databank van AUTODATA geraadpleegd. De genoemde meest opgezochte auto types zijn dus “pain in the ass” van universele monteurs.
@audicoupe84: of er rijden er gewoon ontzettend veel van rond.
Mooi neusje he, zo’n e46!
@2wheeler: Geweldig met zo’n Mtech2 set!
@herbert: eens! Staat er hier ook 1 op de oprit. Facelift coupe, in en exterieur volledig origineel M uitgevoerd.
@densk: Oh lekker! zuinig op zijn, zo fijn maakt bmw ze niet meer.
Veruit de een na mooiste E46 die ik ken ;)
@griffendahl: haha die blauwe van jou was idd ook mooi, groet B.
@griffendahl: alleen zo jammer van die pruttel diesel destijds ;)
Zes lijn is wat je wilt.
@griffendahl: Ik ken een
paar M3’s en 330i’s die ik net even mooier vind🤪
@skinnybmw: degene van wie deze is weet denk ik exact weke ik bedoel ;)
@griffendahl: Snap ik😉
Alles wat ik kan opmerken is dat Lexus wéér niet wordt genoemd …
@frank2b: ook amper verkocht in NL, dus lijkt me logisch.
@frank2b:
Die staan allemaal bij de schadehersteller…. een beetje Lexus ziet er tegenwoordig uit alsof er iemand keihard van achteren op ingereden is….
De problemen van de VAG groep zijn zo bekend dat de monteur ze uit het hoofd kennen!
@jupke: https://www.autointernationaal.nl/2018/01/franse-auto-nog-altijd-onbetrouwbaar/
@herbert: VAG betrouwbaar? Dacht het niet!
@jupke: ja hoor zeer zeker wel, 2018 VAG groep de betrouwbaarste auto van alle Europese merken.
@herbert: als jij het gelooft is het goed!
@jupke: Geen kwestie van geloven kwestie van statistieken.
Jij doet in geloven ;)
@herbert: geloof je het zelf? Dan is het goed!👍🏻
@jupke: tsi dsg perikelen zijn grotendeels na 2012 opgelost, en wat er nu nog rond rijdt voor die tijd is allang en breed gemodificeerd.
@herbert: de kettingen en het olieverbruik is nog steeds. Ik zag er deze week weer genoeg.
@jupke: En ze zijn lekker makkelijk op te lossen. Zoals je kunt zien in het lijstje zijn de Franse storingen verschrikkelijk.
@techniekmeneer: distributieketting is zeker snel klaar?
@jupke: KLopt dat zijn er bijzonder weinig bij VAG, en die er zijn kunnen ze blijkbaar heel simpel verhelpen, heel anders dan die Franse meuk.
@herbert: Klopt, elke kleuter kan een DSG bak reviseren. Je schoonmoeder gooit er een nieuwe distibutieketting om en die nieuwe zuigers prop je er zelf wel even in op een druilerige zondagmorgen.

Ik vraag me wel eens af waarom niet iedereen in zo’n lichtvoetige VAG bolide rijdt. Het zijn echt de beste auto’s ooit gemaakt. Toch Herbie?
@karaya: Ach zeker niet slechter dan de gemiddelde Europese auto, je leeft nog vooral in het verleden.
Die ketting/TSI/DSG problemen zijn grotendeels na 2012 verholpen.
@herbert: ik heb al een ketting vervangen van een Alhambra uit 2014 met 125.000. Verholpen? Echt niet!
@herbert: Gemiddelde Europese auto?

We hebben het hier over de zelfverklaarde premium fabrikant.
@karaya: sterker nog de meest betrouwbare auto uit Europa in 2018 de VAG groep.
@herbert: Grotendeels, juistem.

Uit welk sprookjesboek heb je dit gelezen?
@monsieurleloure: Ah de grootste VAG azijn pisser van AB en AW.
Vrij simpel, kijk even naar skoda.
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-tegenwoordig-de-meest-en-minst-betrouwbare-autos-114384
@herbert: bla bla bla
@monsieurleloure: Ja bla bla bla ben je erg goed in, wat jammer weer voor je dat ik je onzin voor de zoveelste maal ontkracht of niet ;)
@herbert: wat jij wilt.
@karaya: Problemen van auto’s die /- 8 a 10 jaar oud zijn, waarvan de meesten al gerepareerd zijn onder garantie/coulance. Dit is wel een beetje oude koeien uit de sloot halen.
@techniekmeneer: Volgens mij knappen die sjoemeldiesels niet echt op van de nieuwe software. Je wordt door VAG dus gewoon twee keer genaaid.
@karaya: volgens mij = een aanname. Feiten doen het beter.
@silenro: En die heb jij paraat?
@karaya: nee. Maar ik pretendeer ook niet dat ik het beter weet.
@silenro: Als ik ‘volgens mij’ schrijf laat ik de mogelijkheid open dat het misschien anders ligt.
@karaya: als je bij voorbaat al twijfels hebt, waarom dan toch reageren? Je klinkt nu als die vervelende oom die op elke verjaardag zich overal mee bemoeit, omdat hij anders bang is dat ze hem vergeten of overslaan.
@silenro: Volgens mij is dat de bedoeling van de comment functie, interactie tussen de reaguurders. Maar misschien ben jij wel een autist.

Je klinkt een beetje als dat vervelende betwetertje in de klas die op het schoolplein altijd klappen kreeg.
@karaya: ach knulletje toch, de haat naar alles wat van VAG is ziet je diep hea? Triest mannetje
@e36m3gt: Zit je BMW onderbroek te strak?
@herbert: distributieketting vervangen simpel?
@jupke: Ja dat is echt geen hogere wiskunde.
@herbert: heb jij het ooit zelf gedaan of alleen op you tube gezien?
Het zou ook mooi zijn als de gereden kilometers erbij worden vermeld, maakt het wat realistischer, of een beter perspectief zoals u wilt
Verbaast mij niks die 206, die auto is zo gaar ontworpen, als je de bestuurdersstoel klapt gaat instant de claxon af, dat soort gekkigheid..
@ghost: ik vond dat altijd wel lachen
@ghost: een 206 heeft karakter
@toyotaprius: de WRC misschien..
@ghost: nou als je de stoel hard dicht klapt en de claxon gaat af plus de radio gaat aan op FunX FM.. Dat is best karakter.. Dat doet onze A klasse niet..
@ghost: en tegen het plafond (of ik vergis me met een andere)
VAG heeft wel deftige motoren, staan nergens in de top van de lijst. Mag ook wel gezegd worden vind ik.
@cossiekiller: Die is leuk!
@cossiekiller: bij de motoren niet nee ….
@cossiekiller: Volkswagen Transport T5 staat bovenaan..
@flutterby: Volgens mij heeft die nog altijd 4 wielen.
@cossiekiller: VAG maakt ook motoren voor vierwielers.

En Ducati hebben ze ook in handen, dus zal de humor wel even missen hierin.
Zegt eigenlijk niet zoveel, dit rapport. Vooral bij de personenauto’s staan er vooral oudere modellen in, die dus veel vaker bij onafhankelijke garagebedrijven in onderhoud zijn. Een merkdealer zal voor de meest gangbare modellen de handboeken wel in de werkplaats hebben, en kan ze anders wel via de importeur raadplegen; die hebben Autodata dus niet zo vaak nodig. Kortom, interessant? Zeker, want dit geeft dus vooral weer welke modellen ook op de lange termijn nog rijdend te houden zijn.
@potver7: geen enkele dealer heeft meer boeken in de werkplaats, alles staat tegenwoordig op een aftersales oid site waar de hele wereld tegen betaling alle info kan opzoeken, dit vanwege de RMI wetgeving, dus ook een dealer moet ieder jaar gewoon betalen per gebruiker/account
@zjonnie: de dealerboeken komen niet in het overzicht van autodata voor. De meeste auto’s zijn na 3 jaar weg bij de dealer.
Had die 206 bovenaan niet verwacht, had tot pas geleden nog een GTi, toch veelal relatief simpele techniek
Het einde van de tekst klopt. Niet. Er staat de top dure hybrides. De enige hybride van de drie is de Toyota. En de Mitsubishi en Volvo zijn plug-in hybride.
@toyotavenray: ja, want plug-in maakt niet gebruik van een hybride aandrijflijn. Het enige verschil is een omvormer voor 230 volt..
@flutterby: de enige merken met hybride techniek die de accu oplaadt tijdens rijden of afremmen is Toyota, Hyundai en de nieuwe ford Mondeo.
@toyotavenray: Volvo en de Outlander doen dit ook hoor, net als álle BMWs (zelfs niet de hybride, energie terugwinnen voor bijv de radio en klimaatsysteem). Sterker nog de Outlander kan alleen boven de ~70 km/u de wielen aandrijven, er zit geen versnellingsbak in.
@flutterby: ja maar ik bedoel dat de motor de accu’s oplaadt. Het opladen met afremmen heeft bijna iedere hybride of plug-in hybride.
Geen Ducati?
@kennone: stuk gaat “ie
Tja een lijstje waarin je wilt niet staan. En ja het meest tot de verbeelding sprekende merk (dankzij de goed betaalde influeencers en vloggers) staat er toch wel mooi in.
Later als ik over 3 jaar 18 ben wil ik een BMW e46 330ci met handbak!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).