Bindende Autoblog-filmtip: car napping (Duitsland, 1980)

Auteur: , 13 Reacties

Deze Duitse cultfilm uit 1980 (voluit: car napping - bestellt, geklaut, geliefert) heeft het allemaal: borstelsnorren, ijzersterk acteerwerk, en het CW311 Concept.

De CW311 (nomen est omen: hij werd vernoemd naar zijn cw-waarde van 0,311) werd in 1978 gebouwd door Porsche-engineer Eberhard Schulz, die later Isdera zou starten, en tuner Rainer Buchmann van de firma B&B (te zien aan de vele stickers op de Gullwing CW311). Dit jaren ’70-project was bedoeld als de opmaat voor een 300 SL-opvolger.

Onder de kap lag de 6,3 liter grote M100 V8, een voorloper van de unit in de 450 SEL 6,9 (de auto die volgens de overlevering in Claude Lelouches culthit C’était un rendez-vous gebruikt werd), met een vermogen van 375 pk. Officieel werd deze voorganger van de Isdera Imperator 108i onder het B&B-label gevoerd, maar de grote Mercedes-ster in de grille doet anders vermoeden. De makers hadden deze zonder toestemming geplaatst, maar door alle positieve aandacht besloot Mercedes’ moederconcern Daimler niet tot juridische stappen over te gaan.

Tot zover de CW311, nu het Oscarwaardige Car Napping. Alleen die inspirerende voice-over doet ons al sterk verlangen deze film, met eine vollgeile Besetzung der Internationalen Spitzenklasse, waaronder de wereldberoemde Bernd Stephan (wie kent ‘m niet?) te zien. Maar als je deze Germaanse Gone in 60 seconds niet in zijn geheel kunt bekijken, check dan in ieder geval de epische trailer (met een paar borstjes, dus licht NSFW). KLIK!

Eine Gauner-Komodie

Overigens werden sommige actiebeelden met de one-off tijdens testritten gefilmd, waaronder op de Salzburgring met Niki Lauda achter het stuur.

Ben je na de trailer bijgekomen van die overload aan retro-knulligheid, en heb je nog een paar minuutjes over, ga dan voor dezelfde filmbeelden, ondersteund door een heerlijk frisse moderne versie van Falco’s cultkneiter Der Kommissar. Can’t. Stop. Playing… VIDEO!

Alles klar, Herr Kommisar

De Oostenrijkse artiest kwam, zoals we allemaal weten, eind jaren ’90 in de Dominicaanse Republiek bij een autocrash om. Een treurig voorbeeld dat later door Lisa Left Eye Lopez van TLC gevolgd werd.



13 reacties

Einfach Fabelhaft…
@bertorelli: Affentitengeil!
Bitte! Aan de ene kant vind ik het wel gewoon een brute wagen, al lijkt ie op een of andere manier niet helemaal in verhouding…Doe mij dan maar de CLK GTR
Geweldig retro! Op Youtube is de hele film te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=P8mZI5M2pUw

Mooi dat de CW311 een vervolg heeft gekregen als Isdera. Die Isdera’s kom je nog steeds tegen bij de betere klassiekerevenementen, zoals de Oldtimer Grand-Prix op de Nürburgring. Even in mijn foto-archief duiken.
@RobertOever: Dank U! Ga nu kijken
@RobertOever: Thanks, link toegevoegd!
Als we toch bezig zijn, hier een Isdera Imperator 108i in actie op Spa-Francorchamps, tijdens een trackday in augustis vorig jaar:

http://www.youtube.com/watch?v=D4IR6Ukv7gk
Bedankt Sir voor de tip. Ik dacht dat die prachtige 911 turbo targa in de film groene striping had. Zal deze legendarische film waarschijnlijk in zwart/wit hebben gezien.
“met eine vollgeile Besetzung der Internationalen Spitzenklasse”

Ik zag in ieder geval Adolfo Celi voorbij komen, a.k.a. Largo uit de James Bond film Thunderball, en de chagrijnige baas van Louis de Funès uit de Gendarme films: Jérôme Gerber.

Not too shabby!
Wat hou ik toch van dit soort films!

Ook een aanrader om te kijken is No Man’s Land met een nog erg jonge Charlie Sheen in de hoofdrol. Heb die film vroeger wel 20 keer gekeken, nu af en toe stiekem nog wel eens ;-)
Ik moest denken aan deze film

http://m.youtube.com/watch?v=_c0dj11dn98
Deze hadden mijn ouders vroeger op de VCC (video 2000 systeem, voor de jongeren onder ons) en ik heb de film zeer vaak gezien. Veel oh ja momenten gehad.
Erg leuke film voor autoliefhebbers. De jaren 80 ‘versierselen’ krijg je er gratis bij. Moet toch de video nog eens opsnorren.
Die Isdera was wel aparte auto. Was er danig van onder de indruk. De folder (formaat a3) bewaar ik maar goed!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).