BMW heeft unieke 1600 GT weer hélemaal nieuw gemaakt

Auteur: , 16 Reacties

Dat hebben ze toch maar weer netjes gedaan.

Terwijl Volkswagen zijn leerlingen plaatst op projecten waarbij auto’s gemaakt moeten worden voor de jaarlijkse tuningshow aan de Wörthersee, probeert BMW juist zijn historie door te geven aan de nieuwe generatie. Hierom heeft de Beierse autofabrikant de unieke 1600 GT Convertible gerestaureerd.

Het is goed mogelijk dat deze auto je helemaal niets zegt. Hij is namelijk uniek om een buitengewone reden. BMW was aanvankelijk van plan om een sportieve cabriolet voor de Verenigde Staten te maken, nadat de importeur Max Hofmann had voorgesteld zo een auto op de markt te brengen. De 1600 GT moest gemaakt worden in BMW’s fabriek in Dingolfing, die ze destijds net hadden overgenomen van de autofabrikant Glas.

Dit is een belangrijk gegeven in het verhaal, want BMW heeft de 1600 GT Convertible uiteindelijk gebaseerd op een van de laatste modellen van Glas. In het specifiek praten we over de zogenaamde 1700 GT. Toen BMW het bedrijf eenmaal had overgenomen, kwam de 1600 GT Convertible tot stand. Van het koetswerk dat Pietro Frua voor de Glas had bedacht werd een cabriolet gemaakt. Daarnaast kreeg de auto een BMW-grille en de achteras, de stoelen en de 105 pk sterke 1,6-liter motor van de BMW 1600 TI.

In het ontwikkelingsstadium ging het fout. BMW maakte uiteindelijk twee prototypes, maar bij een van de eerste testritten werd een van de twee wagens al in de prak gereden, om vervolgens direct bij het schroot gedumpt te worden. De enige overgebleven auto werd hierop gedoneerd aan grootaandeelhouder Herbert Quandt en het project werd in de doofpot gestoken. Quandt verkocht de auto na enkele jaren. Daarna wisselde de 1600 GT Convertible verscheidene keren van eigenaar, alvorens hij terechtkwam bij het Allianz Centre for Engineering in München. Via hen kwam de auto bij BMW Classic op de radar terecht. Het restauratieproces werd vervolgens uitgevoerd in de fabriek in Dingolfing, waar de auto ooit voor het eerst het levenslicht zag. 51 jaar nadat de auto uit de fabriek kwam rollen, verkeert het unieke prototype weer in nieuwstaat.



16 reacties

Schitterende auto en prachtig natuurlijk dat er zoveel gedaan wordt voor het behoud van klassiekers. Toch kan zo’n klassieker er ook té nieuw en té fris uitzien. Een auto mag ook best karakter hebben. Krijg nu alweer zin in interclassics!
@densk: als je Interclassics een tof event vind, dan zeker even het eerste weekend van augustus vrijhouden voor Classic Days op Schloss Dyck. Een waanzinnig tof klassieker event in de kasteeltuinen, mét actie op een tijdelijk circuit rondom het landgoed.
@ukbob: bedankt voor de tip! Die kende ik nog niet. Een beetje het Duitse Goodwood? Techno Classica staat wel al regelmatig op de agenda.
Ik zie vooral heel veel peugeot, met de spiegels van een Honda! Maar het ziet er iig smakelijk uit
@derek306: ik zie een BMW
Tja, de nieren in de grill geven het wel weg
@str8six: Het ziet er niet uit als een BMW en dat is logisch want hij is ook niet ontworpen door BMW. Het is een model van Glas. De enige uiterlijke aanpassingen die BMW gedaan heeft zijn de nieren en de achterlichten.
@donvincenzo: dat zal met het formaat van de huidige “nieren” wat lastiger gaan… 😁
@str8six:
Ik zie een Glas, want dat is het in principe.
@desjonnies: ik zie 2 glazen. Maarja ik draag een bril
Hij heeft wel wat trekjes van de bmw 507
Heeft ook wel wat weg van een Z4 zo met dat dak dat open en dicht kan.
Het artikel suggereert dat BMW op basis van de coupé van Glas een cabrio ontwikkeld heeft, maar dat klopt niet. De 1700 GT van Glas was al leverbaar als zowel coupe ald cabrio. Ook de voorganger van de 1700 GT, de 1300 GT bestond al als cabrio.
@donvincenzo:
Da’dacht ik ook al, Glas is trouwens de eerste fabrikant die de distributieriem geïntroduceerd heeft op de 1300, die dingen liepen al loeihard voor die tijd.
Centimetertje of 8 lager zou hem goed doen…
Hart van het stuur ziet eruit alsof er een airbag in zit 🙂

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).