BMW M4 GTS: feestnummer met 500 pk

Auteur: , 63 Reacties

Ter ere van de 30e verjaardag van de BMW M3 komen de Duitsers met een feesteditie op de markt. Eentje die de magische letters GTS draagt.

BMW heeft een M4 Coupé gepakt en deze onderworpen aan een gewichtsreductie. De stoelen, deurpanelen en middentunnel zijn bijvoorbeeld van koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Ook werd de achterbank geloosd, wat resulteerde in een gewichtsafname van 25 kg ten opzichte van de standaard M4 met automaat.

Wat daar ook aan bijdraagt zijn de nieuw ontworpen motorkap en het dak, beiden opgetrokken uit carbon. Ook de ver uitstekende splitter is van het lichtgewicht materiaal gemaakt, evenals de spoiler op de kofferklep. De titanium uitlaat is 20% lichter dan de standaard versie. De wielkasten zijn gevuld met 666 M-velgen in Acid Orange. Aan de voorkant meten ze 19 inch, achteraan zijn ze een inch groter. Kleverige Michelin Pilot Sport Cup 2-banden verzorgen het contact met de weg.

Waterinjectie

Onder de enorm dikke motorkap gaat BMW’s bekende 3.0-liter zescilinder schuil. Zoals bij de onthulling van het conceptmodel al werd aangegeven is dit blok voorzien van waterinjectie. Hiermee wordt de temperatuur van het mengsel in de cilinders verlaagd, wat de ideale verbrandingstemperatuur ten goede komt. Hierdoor is timing van de ontsteking nauwkeuriger af te stellen en kan de compressie omhoog, zonder pingelgevaar. Video-uitleg HIERO.

De M4 GTS schopt het tot 500 pk, een surplus van 69 pk ten opzichte van de standaard M4. Het koppel gaat er met 50 Newtonmeter op vooruit en komt uit op 600 Nm, afgegeven tussen de 4.000 tot 5.500 tpm. Hiermee sprint de M4 GTS, uitgerust met een zeventrapsautomaat, in 3,8 seconden naar de 100 km/u, een afname van 0,3 seconde. De topsnelheid ligt op 305 km/u. Je staat er ook extra snel stil mee, BMW monteert standaard M Carbon-keramische remschijven met zes zuigers op de voorremmen en vier zuigers op de achterremmen.

Die kekke rolkooi, zespuntsgordels en brandblusser zijn overigens onderdeel van het Clubsport-pakket. Zonder meerprijs te bestellen. Wat de M4 GTS gaat kosten is nog niet bekend, wel dat de oplage van deze toekomstige klassieker is beperkt tot 700 units.

Rondje Nordschleife in 7:28

BMW claimt een rondje Groene Hel met de F82 M4 GTS in 7:28 minuten te doen, fors sneller dan de 7:48 van de E92 M3 GTS en de 7:50 van de E46 M3 CSL.

Die waterinjectie-pk’s horen brullen kan op Autojunk.
BMW M4 GTS: feestnummer met 500 pk



63 reacties

500pk? Das procentueel een stuk grotere vermogenstoename t.o.v. De M3 coupe
@granlusso: M3 GTS dan
Ik vind helemaal mooi, alleen die velgjes…..
@volvologisch: inderdaad, mag wel wat subtieler.
@volvologisch: inderdaad denk dat zwart beter staat
Fraai, maar ik vind een CSL toch mooier… Ik denk niet dat deze auto zo een icoon gaat worden, maar blijft een gave auto (buiten de velgen dan)!
gaaf ding, maar waarom van die vieze oranje details? Als ze die achterwege zouden laten en de wielen dus veel cleaner waren zou het top zijn.
@dutchdriftking: Precies: Vet model! Cool om te zien. Fout maar cool. Zou m graag eens rijden op een event op een circuit.

Mocht je zelf kiezen (en moeten betalen)? Doe maar een normale M4 met wat individual tintjes of evt wachten op de CSL.
M3 30 jaar! Dus wat doen we? M4 ombouwen!
@dampu020: hahaha idd… Epic fail
@dampu020: Dit is de spirituele opvolger van de M3. Het puurste en beste wat BMW te bieden heeft voor op de openbare weg.
@dampu020: spot on! Ik verwijt ze nog altijd dat ze van naamstrategie veranderd zijn. BMW is niet meer wat het geweest is.
Als de titel luidde: Dit is AC Schnitzers versie van de M4 had ik het ook geloofd. Spoilertje hier, splittertje daar, beetje vermogen erbij, andere velgjes en klaar.

Nu zal BMW er meer werk van hebben gemaakt, gezien de waterinjectie, maar toch. Ik had graag de spoiler van de 3.0 CSL Hommage gezien. Dat was pas gaaf geweest.

Overigens doet de standaard M4 al 4,1 sec naar de 100? Wat klopt hier niet?
@berlinetta: Volgens mij heeft ie ook de nieuwe achterlichten met huppeldepup-technologie.
@berlinetta: die 0-100 van 4.1 sec. is volgens mij de tijd van 0-60 mph. De achterlichten zijn inderdaad iconic lights. Daarentegen zijn de koplampen dat niet.
@iijayvee: Het moet 3,8 sec naar de 100 zijn. En het gewicht is 1510 kg volgens Autoweek. Daarmee zou hij dus zwaarder zijn dan de normale M4. Volgens mij zitten de autojournalisten nog te tukken.

Overigens is de Ringtijd 7:28 volgens BMW.
Moet je dan water en benzine tanken met deze?
@papa: ja bij iedere 5 liter benzine moet je een liter water toevoegen
@clarkson: XD +1
Een feestje omdat dertig jaar BMW M3, om vervolgens aan te komen met een special edition M4.

Ik ben in de war..
Rolkooi eruit Brandblusser aan een Ferrari eigenaar geven Dat vieze leer weg. Gewoon een handgeschakelde bak erin..Splitter er af slopen en een paar leuke velgen….
@norge: “Dat vieze leer” @alcantara ;-)
@norge: Koop dan gewoon een andere auto.
Als dit na de M3 GTS de opvolger is van de CSL dan vrees is dat de CSL alleen nog meer gaat stijgen in waarde. Die oranje accenten hoeven toch niet… Dit heb je toch niet nodig voor een topmodel. Ziet er al even dom uit als die Mercedessen met hun gekleurde lijntjes.
@LMV: dit is geen csl opvolger. de m4 csl zal komen tegen eind 2016 (productie reeds bevestigd).
@uselessblogger: Werk jij soms bij BMW of hoe kom je aan al die info?
@berlinetta: ooh nee hoor hahaha. ik ben een lezer van bimmerpost. daarop zitten enkele insiders van bmw waaronder scott26 (zoek maar eens op via google). hij lost vaak informatie en bevestigde reeds de komst van de m2 csl en m4 csl. het laatste leuke nieuwsje is bijvoorbeeld de m440i gran coupe!
@uselessblogger: Laten we maar hopen dat dat allemaal klopt dan. Ben vooral benieuwd in hoeverre BMW het aan durft om weer een echte CSL te bouwen. De GTS-lijn vind ik nogal teleurstellend.
@berlinetta: adhv alles wat ik tot nog toe heb gelezen lijken de csl’s de wagens te zijn waar we al lang op wachten. geen beperkte oplage en waardige concurrenten voor de ‘black series’ van mercedes. uiterlijk zullen ze kenmerken overnemen van de csl hommage die voorbije zomer werd voorgesteld en qua motor zijn ze er bij bmw nog niet volledig uit: in verschillende bronnen wordt gesproken over een totaal ander blok met hybride technologie, anderen spreken dan eerder weer over een gewone vermogenswinst.
Stik moet stil zijn in dat stukje over de remmen.
Wat eeen lijst aan maatregelen en dan maar 25kg besparen.
Nuttiger lijkt mij dan om voor de race eens goed te schijten en alle vloeistoffen te minimaliseren.
4.1 sec. Is dat ook niet wat de normale c63 coupe doet of een sec meer? Ik blijf wachten tot de black series
@henkhupelschoten: volgens mij een foutje van AB… In andere media staat 3,8 seconden??!
Binnenkort komen ze nog op een versie met mengsmerig… @cupsport: Waarschijnlijk kun je voor het geld van deze m4 ook een rs6 of e63S 4matic kopen. Achja of je doet het gelijk goed en je koopt die alfa giulia
@henkhupelschoten: De M4 GTS sprint in 3,8 sec naar 100km/u.
@brandon1997: klopt bmw zegt het zelf, 3.8 seconde en nordschleife tijd 7:28
Leuk model, alleen zoals al een paar keer gemeld hierboven, al dat oranje is echt niks….

Is er trouwens totaal 25kg bespaard of is er 25kg bespaard met het weghalen van de achterbank?!
Denk namelijk dat er veel meer dan 25kg af is gehaald met al dat Carbon! De voorstoelen alleen wegen denk ik al 20kg minder per stuk!
@ds3thp: Denk dat het waterinjectiesysteem en rolkooi weer wat gewicht toevoegen.
In het kader van gewichtbesparing hebben we een lus als deuropener. De gewone hendel laten we zitten. #granlusso #granfail. Verder best dik.
@rijnounsdoor: Dat is geen deuropener, je bent namelijk je deurgreep kwijt aan de binnenzijde en dit is de vervanger ervan
Getverdemme. Die velgen zijn echt lelijk, en die spoiler lijkt alsof ie van de halforfds komt. Komt niet in de buurt bij de CSL
Het lijkt wel een laatste stuiptrekking van een failliete tuner… Die wielen vind ik geen gezicht, de spoiler ook niet. En 25kg, come on… Opel trekt al 120-200kg uit een Astra…
@E34M5Touring: Ik denk dat ze bij de m4 al alles zo licht mogelijk hebben gemaakt. Nu alleen nog even iets lichter. Zo’n staalconstructie weegt trouwens ook niet niks.
Wat een zeur reacties hier zeg!!!
Deze bak is gewoon ontzettend dik 👌 mooie kleur, dikke velgen en een genot op het netvlies.
De 3.0 CLS hommage is toch wel wat anders dan dit dus stop met die onzinnige vergelijkingen
@biohazardracer: Tsja, als men alles gaat zitten vergelijken met een Ferrari of CSL, dan valt alles idd tegen.
Gave wagen maar maak alsjeblieft de velgen zwart zodat het een geheel wordt met de spoiler
Eerst was alles 50 tinten grijs, nu kwakken ze er wat kleurtjes (hate it or love dus) op, is het ook weer niet goed.. ghe..
Als ik zo’n auto koop, dan wil ik zelf roeren!
Hier kan ik maar 1 ding op zetten: FUCK YEAH!!
Nu nog de velgen alleen zwart maken en het liefst dezelfde BBS velgen als op de M3 CSL. Of een vernieuwde versie van die type..
Love that..
@Ash: zetten = zeggen
Yikes. Dit had van mij niet gehoeven. Nogal kitscherig. Daarbij heb ik het idee dat BMW met elke special van de M3(…4) sinds de CSL plank telkens verder mis slaat.

M3 Leightwheight (E36): handbak, gestript interieur en stickers in M kleuren! Hoe cool was dat? Raszuivere stuurmansauto. Enige nadeel: de US spec motor, 240 ipv 286pk. Maar daar is vast wel iets aan te doen. Niet al te duur.

M3 CSL (E46): verbreed, verlaagd, aparte bumpers, Carbon dak, lichtgewicht kofferdeksel, kartonnen plaat ipv bekleding in kofferruimte, 19″ lichtgewicht BBS velgen, geen achterbank, geen radio, geen airco, geen Navi, sportkuipen: helemaal goed! Zo bouw je een track speeltje! Enig nadeel: die SMG bak is echt wel een spelbreker. En goedkoop was ie niet.

M3 GTS: Tsja, gewoon een M3 met spoiler erop. Wat precies de reden was dat ze hem in het oranje spoten om het nog wat te laten lijken. Motor was episch, maar alleen met (overigens goed) automaat. Zag er nogal infantiel uit, terwijl de CSL juist heel serieus was. En veels te duur.

M4 GTS: alle onderdelen uit de catalogus van de AC Schnitzer catalogus aangevinkt. Gemonteerd. Gehomologeerd. Andere kleurtjes. Persfotootjes maken. Klaar. Zal ongetwijfeld hard gaan, maar dan zou ik zelf naar AC Schnitzer gaan met een M4, en hem op eigen smaak af te stellen (het zijn wel specialisten daar in Aachen).
@gtwillem: Zoals ik hierboven al opperde: de GTS-lijn valt nogal tegen. BMW maakt zich er heel makkelijk vanaf. De aanpassingen kunnen zo van een tuner komen. Bij de M3 GTS was het enige opvallende dat de motor was opgeboord en nu is dat de toevoeging van waterinjectie. Maar daarmee onderscheid je je niet van je concurrenten.
Ik zou ‘m alleen al kopen voor de achterlichten. Dat zou voor bij de enige reden zijn waarom ik de normale M4 zou laten staan, die lelijke dingen. Nee, voor mij is de M4 GTS perfect! Alleen andere velgies idd…
Nou goed, als niemand die velgen wil, dan wil ik ze wel overnemen hoor!
“Hiermee sprint de M4 GTS, uitgerust met een zeventrapsautomaat, in 4,1 seconden naar de 100 km/u, een afname van 0,3 seconde.”

Misschien ben ik gek (inkoppertje, mensen! Get them while their hot!), maar volgens mij staat aan het eind van het filmpje toch echt 3,8 seconden naar de 100….

En 7.28 op de Ring das gewoon 20 seconden sneller dan de M3 gts. Dat is serieus veel sneller. En gezien BMW altijd conservatief is met z’n cijfers zou die tijd weleens scherper kunnen zijn. Denk dat ik mijn mening bij moet stellen en stellen dat dit een serieuze puppy is…

Die velgen heb ik trouwens ook zonder dat walgelijke oranje gezien en dan ziet er al veel beter uit.
Wow die achterlichten zijn prachtig zou daarvoor deze wagen kiezen ook al zijn er die oranje velgen
Klein detail: in het persbericht staat dat ie in 3,8 seconden naar de 100 gaat.
Krijg nog steeds geen kippenvel van het geluid. Zelfs een f1 wagen klinkt beter en dat zegt genoeg…

Heb de normale m4 al meerdere keren gehoord en dat was ook al geen feestje. Met als toppunt een ‘race’ op de snelweg tussen een m4 en een cls amg, dick measuring. Ik had echt medelijden met die man in de m4
Tip: vervang die lelijke velgen met een paar echt lichte 18×10″ en je hebt zo nog eens 25kg statisch maar bovendien ook onafgeveerd én roterend gewicht bespaard…

(nee ik weet niet wat ze wegen, maar echt licht zien ze er niet uit en BMW kennende zijn ze dat dan ook niet)
@Onehp: foto’s nog eens goed bekeken, de klauwen hebben in dit geval toch echt wel 19″ nodig. En die schaduw van de spaken ziet er toch wel dun uit dus mss toch niet zo zwaar… mea culpa. Tip blijft echter geldig op de meeste overvelgde gewone BMWs…
Dikke 335i hoor
Liever iets andere velgen…
Ik vind die oranje velgen wel best OK… In tegenstelling tot 95% van de reacties hier… Maar ja, ik ben ook fan van die blauwe WRX Imprezas met gouden rims.. Lekker fout ;-))

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).