BMW M6 Gran Coupe safety car is logischer dan X6M

Auteur: , 52 Reacties

BMW deed het een tijdje met SUV's, maar ook dit jaar staat het gehele Safety Car-circus in de MotoGP gelukkig weer laag bij de grond. De nieuwste aanwinst: een moddervette M6 Gran Coupé, compleet met Sloveense schreeuwpijpen van Akrapovic.

Vorig jaar was het nog een gewone M6, maar twee extra deuren zijn best handig voor als je een arsenaal aan dokters mee moet nemen naar een massacrash ergens op het circuit. Dat stapt toch wat vlotter uit.

De vrij opzichtige vleugel heeft plaats gemaakt voor een geïntegreerd exemplaar. Dit is trouwens het derde jaar op rij dat er (dik) 560 pk wordt ingezet, in 2011 was het nog een M5.

Ter ondersteuning zijn er ook weer 340 pk sterke 1M’metjes beschikbaar, en natuurlijk mogen de tweewielers niet ontbreken. Degene die alle auto’s op de foto hieronder als eerste indentificeert mag morgen met gekleurde pen reaguren.

BMW MotoGP lineup

Voor de liefhebber: aanstaande zondag om 21:00 gaat het MotoGP weer helemaal los, het wordt gatar in Qatar, maar hopelijk niet te. Eindbaas en Koning voor het leven Valentino Rossi keert erug bij Yamaha, en natuurlijk zijn ook droefgezichten Lorenzo en Pedrosa weer aanwezig als voornaamste concurrenten.



52 reacties

Blijft schandelijk dat een merk als BMW naar een uitlaatpijpenboer moet om die dingen fatsoenlijk te laten klinken. Maar ja, dat krijg je als je elke week een nieuw model moet bedenken, dan schieten andere dingen erbij in….
@E34M5Touring: Standaard klinken ze ook best hoor:
http://www.youtube.com/watch?v=tYraIGeY9A0
@jzaero: Ik reed naast een nieuwe M5 van de week. Die stampte er bij groen licht vol vandoor. Dacht eerst dat het een 520i was. Ding klinkt als een 4pitter. Kom op, na de E60 E39 en E34 en E28 is dit gewoon een aanfluiting. Je weet, ik ben een groot fan van BMW maar de huidige generatie modellen doet me helemaal niks. De enige in de huidige range die echt de titel M mag dragen is de E92 M3. Misschien de 1M een klein beetje al is dat me ook al teveel een opgefokte 135i. De rest klinkt niet, ziet er niet uit of had nooit een M model mogen zijn. M was altijd van de mechanische tuning. Echte sperren en fatsoenlijke onderstellen die ook zonder hulpmiddelen goed te rijden waren. Nu is het een en al computers en turbo’s. Dat begon bij de E60 eerlijk is eerlijk maar daar zat nog een grote knop op waarmee alle systemen ff gingen kijken of er ergens anders nog wat te doen was. Nu heb je active dit en dat met active sound engineering bla bla bla. Een E60 klonk mooi, die heeft geen speaker meuk nodig. En al helemaal geen Slowaakse oostblokpot met carbonlook einddemper.
@E34M5Touring: Op de E60 na waren het nooit schreeuwerige auto’s. Sterker nog bij de E46 kreeg je affabriek pas een schel geluid bij hoge toeren. De E28, E34 en E39 waren niet anders dan de F10. Bij stationair had je door dat je niet met je doorsnee BMW had te maken door de wat zwaardere roffel (als je het al een roffel mag noemen) omdat de motoren zwaarder waren.

Ben het eens met je dat er tegenwoordig teveel computer meuk inzit maar is dat BMW aan te rekenen? Ik bedoel stel dat ze met een M5 waren gekomen die 300 pk had maar geen computer meuk denk je dat zo’n auto serieus werd genomen? Niet alleen werd zo’n auto van alle kanten voorbijgereden door de concurrentie, maar men wil ook auto’s met 500+ pk anders kunnen ze niet opscheppen. Misschien zouden ze wel anders willen alleen door de realiteit kunnen ze niet anders.
Vroeger had je nog echte ingenieurs die echt alle onderdelen moesten doorlichten en uitdenken om tot een bepaald resultaat te komen. Tegenwoordig schroeven ze er een turbo of 3 op om er 500+ pk uit te krijgen en leggen een computer aan de auto om het uitlaatgeluid, de wegligging, grip etc. te optimaliseren.

Het is mij allemaal te simpel en te makkelijk scoren geworden. Maar goed een ander kan het fantastisch vinden.

Vind de M6 van de huidige generatie overigens een prachtige wagen.
@Rick-dos: Ik ben het met je eens. BMW moet wel. Auto’s zoals de M5 worden meestal toch gekocht door zakenmannen die naast snelheid ook luxe aan boord willen hebben. Het bochtengedrag is zeker van belang, maar snelheid in rechte lijn zal voor dat soort mensen belangrijker zijn. Bovendien doet de concurrentie het ook. Die stoppen er meer power in en daar zal BMW in mee moeten gaan.
@Rick-dos: Er komt zo een reactie op @jzaero: door met 2 filmpjes. Juist een E34 loopt enorm zwaar en onregelmatig stationair. Zeker als ie goed heet is. Dan hoort zelfs een leek dat dat geen 520i is ;). Die borrelen en sputteren wat af en dat klinkt erg goed. Beter dan het stofzuiger geluid uit deze. Ik vind het ook te simpel. Voorgaande modellen wist BMW keer op keer een beest van een motor neer te zetten.

Ik snap wel dat met al die uitstootmeuk lang niet alles meer kan maar had het gezien als een uitdaging denk ik dan. Probeer te kijken hoever je komt zonder turbo’s. Toen McLaren voor de F1 kwam draaiden ze ook een purpose built V12 met zoveel power dat het pas voorbij gegaan werd toen de Veyron kwam. En BMW had altijd als selling point dat hij ook op een Circuit gewoon z’n mannetje staat. En dat voordeel heeft ie over AMG benzen en RS audi’s. Maar nu mot er weer 4×4 in want Mercedes doet het ook. Terwijl 10j geleden: Oh 4×4 doen we nooit in de M, kan niet, hoort niet, heritage bla bla bla. Nu staan er straks 3 modellen met 4×4 waarvan er 2 al nooit een M badge hadden moeten krijgen.
@E34M5Touring: Denk dat we over het geluid blijven twisten, want de 530i e34 met z’n V8 had ook een heerlijk donker (lees: meer bas) geluid. De 525i met z’n inlijn 6 had dat wat minder maar nog steeds wel lekker donker. En zo was het geluid van de M5 E34 net wat donkerder dan die twee maar never nooit niet schreeuwerig zoals de E60. Daarom weer mijn punt: de F10 heeft een veel donkerder geluid bij stationair en hoge toeren. Dit brengt hem weer terug in lijn met de voorgangers van voor de E60.

Voor de rest kunnen we elkaar de hand schudden vwb BMW want daar ben ik het met je eens.
@Rick-dos: Dat is niet waar, een E36 en E34 M maakte beduidend meer geluid. Ok, de normale 6-cilinders waren ook mooi om maar te luisteren, maar de M had altijd iets extra’s. De reden waarom een E46 M3 meer snerpend klinkt ten opzichte van de normale modellen is omdat de E46 al veel en veel meer gedempt was ten opzichte van de E36. De E36 325i maakt een porno-geluid van jewelste, terwijl een 328i E46 standaard erg gedempt klinkt.
@jzaero: Mijn punt was dat de M’s altijd al een geluid hadden met een bepaalde bas. De E46 en E60 waren daar van afgestapt en waren veel scheller. De F10 is weer terug naar dat diepere bas geluid gegaan.

Vind het allebei wel lekker klinken hoor. Daar niet van. ;)
@Rick-dos: Stock E36 325i:

http://www.youtube.com/watch?v=K4tPumUJ8og

Mijn E46 328i Stock:

http://www.youtube.com/watch?v=UO097Mzifgg

Verschil in pruttelen hoor je duidelijk, en ja zit een rammeltje in, maar dat heb ik er alweer uit ;)
@jzaero: Een 328i E46? Goede keus! ;)
@Rick-dos: Nieuwe video geupload zonder de tweede demper en een minder gedempte intake!
@E34M5Touring: “Ik reed naast een nieuwe M5 van de week. Die stampte er bij groen licht vol vandoor. Dacht eerst dat het een 520i was.”
Ja, dat komt omdat jij ook niet in de auto zat!
@jzaero: http://youtu.be/qju9iEFqp3Y zo kan het natuurlijk ook nog!
@E34M5Touring: Wel sick die burnout, zonder remmen in 3rde versnelling wegrijden!
@E34M5Touring: ongelooflijk inderdaad! Dat zie je Mercedes niet doen.
@E34M5Touring: al hoor je het gebrul van die MotoGP motorfietsen en daarna een standaard BMW klinkt dat erg iel. Daarom snap ik het wel dat ze er een ander uitlaatsysteem onder leggen. Ik vind de BMWs bij Assen altijd lekker klinken hoor. En dan zal het mij men reet roesten of dat een standaard uitlaat is of een aftermarket uitlaat.
@jordy14: de laatste keer dat ik naar de GP in Assen ben geweest was in 2009, het jaar dat de X6M voor het eerst ingezet werd als safety car. Eén van de 3 jaren ervoor (ik geloof in 2008) kwam er iets anders langs, al terugschakelend: een M6. Die met die overheerlijke V10. Die X6M klonk redelijk hard, maar een stuk zachter dan de M6. Ook echt als een viercilindertje, zeker in vergelijking met die M6. Die X6M had overigens ook Akrapovic’s eronder hangen. Van de M6 weet ik dat niet meer, maar ik zou een moord doen om dat nogmaals mee te maken.
@E34M5Touring: Dit is een uitzondering..
BMW is de enige (nog) die af-fabriek op M-modellen geen schreeuwerige meuk bijlevert.

Dat in tegenstelling tot Porsche, AMG etc.
Die nemen dat allemaal van o.a. Eisenmann af en zit er af-fabriek op.
@kaasboerin: Ja maar we praten over BMW. Die een E36 325 met standaard pot laten klinken als een M3. Die een E39 en E60 met eigen systeem wel laten klinken. En bij deze klinkt het gewoon voor geen meter vind ik. En dat hoor je ook van klanten want god weet ik hoeveel van die X5/6Men laten die pijpen aanpassen. Jij plaatste zelf dat filmpje van de E46 CSL. Die klinkt ook machtig. Net als de E92 M3. En nu kunnen ze het ineens niet meer. Ik vind het zonde. Hadden ze beter kunnen doen vind ik.
@E34M5Touring: Ach, het wordt allemaal op comfort afgericht (ook de zwaardere motoriseringen).. Heb laatst een 325i E92 afgenomen en het verbaasde me hoe stil dat ding was.. Zowel binnen als buiten. Maar logisch; 90% die zo’n ding afneemt (en dus geld heeft) is op leeftijd en heeft daar weinig behoefte aan.
Maar BMW is niet de enige hoor, je zou het kunnen zien als ontwikkeling/verbetering..
Tegenwoordig doen ze er een sportknopje in die een klep in je pijp opent waardoor die wel &%#&herrie kan maken.
@kaasboerin: Congrats! Maar apart, mijn stiefma heeft een 125i en die brult behoorlijk, beetje des 325i’s maar misschien toch minder sounddemping ofzo.
@E34M5Touring: Verschilt ook per model hoor, misschien heeft zij de geupdate 3 liter 325i blok?
Heb gehoord dat bijv. de Coupé in het algemeen wat luider is dan de Sedan (vraag me niet waarom ;s).
En thanks man. :)
Heb er zelf sinds een dag een Eisenmann (“performance”) onder hangen, schaam me stiekem eigenlijk wel een beetje, lol.
@kaasboerin: Ze heeft een 2011 1 serie cabrio. Wellicht is dat het. Laatst een keer een stuk mee lopen knallen maar die klinkt heerlijk. Eisenmann is mooi spul, zal wel goed brullen dan :) Enjoy!!
@E34M5Touring: Mooie wagen en lekker blok!
Dat is inderdaad de 3 liter versie. (vanaf 2008 I believe).
Genieten komt goed.. Ik sta te trappelen om uit werk een lekker stukje te gaan rijden. :)
@kaasboerin: Call it a day mate. On me :)
@kaasboerin: wat voor werk doe je als ik vragen mag?
@alassad: tuurlijk.
Effectenhandelaar.
@E34M5Touring: Je filmpjes zeggen inderdaad veel, maar ja BMW dempt al jaren steeds meer en meer. Mijn E46 heeft een single pijp van de eerste demper naar de einddemper. De E36 heeft een dubbelpijp, wat ook al een heel ander geluid oplevert. De nieuwere E46jes (330i) hebben wel dubbelpijp, waardoor ze ook wat meer brommen. Nu heb ik de tweede demper er tussenuit laten zagen en vervangen door een rechte pijp. Daardoor pruttelt ie lekkerder maar klinkt ie nooit overdone. Al met al wel jammer dat BMW steeds meer dempt, want die 6 cilinder geluiden vond ik altijd zo dik. Nouja, een 335i met performance uitlaat is anders ook nog erg dik! Niks mis mee..
@E34M5Touring: ha ha de M5 F10 klinkt
als een 4pitter? dan weet je niet waar je over praat.
De F10 heeft naar mijn mening de lekkerste sound in z’n klasse. 4pitter? luister eerst maar even naar deze heerlijke sound:
http://m.youtube.com/watch?v=MWAw78Z3BJ0
@jrmpower24: Ja klinkt als een 4pitter. Fijn dat je het nogmaals laat zien maar ik weet heus wel hoe die auto klinkt.
@E34M5Touring: ha ha je bent echt grappig.
@E34M5Touring: Zet er een BMW performance uitlaat (= van BMW zelf) onder en ze klinken al een pak beter ;)
@E34M5Touring: het zijn allemaal bewuste keuzes, BMW staat bekend als 1 van de merken die ongelooflijk veel tijd aan t geluid besteed.

Als een blok zelf niet perfect klinkt maar wel de gewenste prestaties levert kun je niet direct met uitlaten het geluid aanpassen en prestaties gaan voor. Aan aftermarketuitlaten is wel te merken dat het best mogelijk is bij dit motorblok dus zal BMW deze keuze bewust hebben gemaakt, want ze zijn zo ongeveer de masters binnen het finetunen van het motor geluid
OMG, wat een bloedgeile auto toch! hier kan de safety car van Audi niet tegenop, Owja die is er niet! :D!
@punkisback:

En… daar gaan we weer.
@punkisback: Je hebt zeker nog nooit van DTM gehoord..
@punkisback: Duidelijk geen motorsport fan… Anders raad ik je aan om even Le Mans te kijken.
Skone woagen, die het niet veel gelejen..
“Vorig jaar was het nog een gewone M6, maar twee extra deuren zijn best handig voor als je een arsenaal aan dokters mee moet nemen naar een massacrash ergens op het circuit. Dat stapt toch wat vlotter uit.”

Op de foto staan 2 dikke 5 series (m550d?) met ‘medical car’ op de zijkant. Lijkt me toch dat de dokteren daar in zitten, en niet in de m6…
@bosje: Ja, in eerste instantie wel, maar stel dat er echt massaal medivolk opgetrommeld moet worden, dan zetten ze dit ding ook wel in lijkt me.

Een zeer onwaarschijnlijk scenario, dat wel.
@sir_smokalot: klopt. Ik hoop dat ze wel zo goed nagedacht hebben dat ze alle kennis en spullen in 1 keer met 2 wagens kunnen vervoeren. Maar altijd handig om een m6 voor handen te hebben die net wat meer mee kan nemen.. :)
Leuk om te lezen dat Rossi weer terugkeert bij Yamaha. Toch maar weer eens gaan kijken naar de Moto GP
Van links naar rechts BMW M6 Coupe, BMW M3 Coupe, BMW M5 Berline, 2x BMW M550D xDrive Touring en BMW M6 Gran Coupe.
Vette bak hoor. Maar eh, kunnen ze niet een dikke frontsplitter en flinke achterspoiler op dat apparaat schroeven? Dan kunnen die fietsen tenminste wat makkelijker op racetemperatuur blijven tijdens lange safetycarperiodes. Zou ‘m ook zeker niet misstaan…
Mooie bak, mooi geluid, safety car waardig dus.

Even off topic, maar dit wou ik jullie toch niet onthouden :-). Geen idee trouwens hou ik dit moet “tippen” aan de redactie.
http://www.gtspirit.com/2013/04/04/exclusive-elite-garage-a-dream-collection/
zeker wel gaaf!
De laatste M6 is sowieso een van mijn favorieten.
Wat een prachtige wagen!
die aktapofiets dingen zijn niet nodig. Standaard klinkt ie gewoon heerlijk.
2 m5 station 1 m5 sedan 1 m3 sedan en 2 m6

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).