BMW navigatie beter dan die van Mercedes en Volvo

Auteur: , 68 Reacties

Maar, nog altijd slechter dan die van twee andere partijen...

Merc

Ingebouwde navigatie in je auto is een beetje de airco van de jaren ’90. Steeds meer wordt het beschouwd als een optie die je niet kan missen in een nieuwe auto en langzaam maar zeker zie je zo’n mooi schermpje ook vaker in auto’s uit de lagere segmenten. Maar net als geldt voor airco’s, is de ene navigatie-unit de andere niet.

Over het algemeen worden de units van de Duitse premium-aanbieders als de benchmark gezien op dit vlak. Dat legt deze jungs geen windeieren, want in menig vergelijkende test bijt de concurrentie in het stof vanwege minder goed werkende, tragere units. Juist bij premium-auto’s wil je gewoon dat alles wat in je auto zit ook gewoon naar behoren functioneert. Slecht werkende schermen zijn funest voor de beleving.

Maar, hoe groot zijn de verschillen eigenlijk in de praktijk? Auto-Motor-und-Sport heeft de proef op de som genomen en de navigeer-prestaties van een dikke BMW, een Mercedes en een Volvo getest. Deze resultaten zetten ze af tegen navigatie via Google Maps en Apple Maps. In totaal werden er 15 routes gereden met een totale lengte van zo’n 4.000 kilometer. Vervolgens is voor elke navi-unit berekend hoeveel tijd ze sneller dan wel langzamer waren dan het gemiddelde.

De resultaten zijn opvallend, in die zin dat de dure fabrieksnavi’s het stuk voor stuk afleggen tegen de kaarten van Apple en Google. Google Maps bleek het beste systeem te zijn en bespaarde de bestuurders gemiddeld 19 minuten reistijd ten opzichte van het gemiddelde. Apple Maps deed hier niet veel voor onder, met een score van 18 minuten gemiddelde winst.

Van de drie fabrikanten lijkt BMW de zaken het beste voor elkaar te hebben, tenminste op basis van de resultaten van dit onderzoek. BMW maakt voor haar navigatie gebruik van kaartendienst HERE, dat het merk samen met Audi en Mercedes een kleine twee jaar geleden kocht van Nokia. De BMW was nog altijd 14 minuten sneller dan gemiddeld op de plaats van bestemming.

De Merc daarentegen was im Durchschnitt vijf minuten trager dan het gemiddelde. Maar als BMW en Mercedes samen HERE gekocht hebben, hoe kan dat dan? Wel, de test-Mercedes maakte gebruik van kaarten van onze nationale trots TomTom. In dit geval pakt dat dus niet goed uit. Maar het kan nog een stuk slechter.

De wiskundigen onder ons voelen namelijk al aankomen dat, als al deze bovenstaande opties dichtbij of boven het gemiddelde zitten met nog slechts een kandidaat te gaan, dit maar één ding kan betekenen. En inderdaad, de Volvo laat de andere spelers er goed uitzien. Dankzij een systeem van het Amerikaanse Inrix scoort de Zweed abominabel. Gemiddeld 47 minuten trager dan gemiddeld kwam ‘ie aan op zijn bestemming.

Hierbij moeten we aantekenen dat in het onderzoek als alternatief ook nog het oude TMC-systeem (Traffic Message Channel, in Nederland beter bekend als RDS) is meegenomen. Dit systeem scoorde echter bijna exact gemiddeld en beïnvloedt de verhoudingen tussen de andere systemen dus niet noemenswaardig.



68 reacties

En flitsmeister dan? ;-)
@dunhozzie: Navi in FM werkt dramatisch. Rest van de app dikke prima!
Natuurlijk is bmw beter 😎😝
@bmwfreak038: exact. Het BMW systeem is nu zeker 5 jaar al superieur aan alles wat er op de markt is, al komt Audi wel steeds dichterbij.
@timobac: zit wel veel verschil tussen de software van de Business Navi en de Professional Navi volgens mij.
Naderhand had ik toch door moeten zoeken naar de Professional.
Is het niet zo dat bepaalde fabrikanten Google maps gebruiken?
@stephane8200: Ja, mijn a3 sedan is ook gewoon aan google maps gekoppeld. Bestemmingen zoekt hij gewoon met google als de navigatie zelfs ze niet kent. Verkeersinfo download ‘ie volgens mij via maps. Ding is rete actueel en nauwkeurig, ook met afsluitingen of files.
@markie123:

Hoe doe je dat precies dan?

Er is helaas (nog)
géén Google Maps carplay app van Apple die je dan aan je smartphone interface kan koppelen

Of laat je de navi aanwijzingen streamen via Bluetooth?
@stephane8200: Dat is alleen bij de meest dure navi optie waarbij je meestal ook nog een SIM abo per maand extra betaald (terwijl m’n smartphone dat sneller en goedkoper kan); de gemiddelde BMW en Audi navigatie is dezelfde; instap MB en Renault delen Garmin (dat is nog veel triester dan TomTom), maar zelfs de highend navi’s halen het niet bij gratis Android alternatieven ga gebruikersgemak; al is de voice-control van MB tegenwoordig wel ijzersterk…
@dawwg: de ‘meest dure’ navi optie? Navigatie via maps is gewoon onderdeel van de integratie met Android auto, een nieuwe Opel Astra of Corsa heeft het ook. Staat weer los van het hele OnStar systeem waarvoor je wel een abo nodig hebt.
Tesla gebruikt toch Google maps?
@flatsix010: als maps, maar gebruikt navigon als navigatiesysteem.
Mijn ervaring is dat Waze me nog een aantal minuten eerder op m’n bestemming krijgt in vergelijking met Google Maps, ondanks dat beide partijen onderdeel van Google zijn. Jammer dat deze niet meegenomen is.
@stefanodibosso: precies, Waze is de beste.
@kraakensmaak: gebruik Waze ook altijd, super navi
Die van Mercedes is werkelijk vreselijk. Het laatste systeem is nog erger dan het vorige. Onbegrijpelijk.
@kapiteinaudi: ik heb comand online in m’n E, ben er erg tevreden over. Nog nooit zo’n fijn systeem gehad.
Ik gebruik ook altijd Apple maps, geeft files direct door.
@atrak: Apple Maps, volgens Tim Cook de grootste fout die Apple ooit heeft gemaakt. Nee, het is echt prut als je vergelijkt met moderne BMW Connect.
@bassx: Hoho… Dat is wel een erg Telegraafachtige benadering van wat hij gezegd heeft. Hij heeft inderdaad ooit aangegeven dat de manier waarop ze Apple Maps gebracht hebben niet goed was (te snel vooral, niet goed doorgetest). Apple Maps heeft daarmee een valse start gehad. Inmiddels wordt het steeds beter, en is het een geduchte concurrent voor Google Maps.
@pimko: Het mag misschien in de schaduw staan bij Google Maps (in mijn opinie niet maar dat is meer een discussie voor Apparata en niet voor AB) maar niet bij huidige navigatie van BMW. Of jij het wel of niet eens bent met de uitspraak van Tim Cook maakt niet zoveel uit, het wordt er ten opzicht van BMW navigatie niet beter of slechter van.
@bassx: Ik zeg niets over de kwaliteit van BM Connected Drive. Heb ik nooit gebruikt, de verhalen zijn goed, dus ik ga ervan uit dat dat een goed systeem is, misschien wel het beste.
Ik reageerde alleen op jouw stelling dat Apple Maps volgens Tim Cook zelf hun grootste fout is. Dat is niet waar.
@pimko: In een uitgebreid interview met de Washington Post een haf jaar geleden geeft hij Maps als eerste antwoord op Apple’s grootste fouten in zijn tijd bij Apple. Waarop hij als eerste antwoord dat maps de grootste fout is geweest. Interview kan je gewoon opzoeken want staat nog online, moet ergens rond augustus/september vorig jaar geweest zijn want toen was Tim 5 jaar CEO na de dood van Steve Jobs.
Ik heb zelf twee jaar terug zo’n Android multimedia systeem uit China laten komen, compleet met passend front voor in het dashboard. Kostte destijds minder dan 300 euro aanschaf + een extra relais en een 3 kwartier installatietijd. Ik gebruik hierbij de telefoon als mobiele hotspot en dat werkt perfect. Google Maps, digitale webradio, Spotify, Flitsmeister, alles benaderbaar vanaf een 8″ multi-touch scherm. Ik hoef niet snel iets anders meer.
@RRRobert: Wil je mij in de juiste richting wijzen? Vind knutselen aan de auto leuk, dit klinkt als een toffe oplossing.
@rrvliet: natuurlijk, wordt alleen wel een lange lap lezen.

Stap 1:je zoekt op Aliexpress bijvoorbeeld naar:
2din Android 6.0 CAR DVD player Volkswagen VW. Dan krijg je zoiets:
http://s.aliexpress.com/Fb6Z3mYN
(from AliExpress Android). Goed zoeken, want er worden soms exemplaren aangeboden met verouderde hard- en software. Voor vrijwel elke auto die in China én Europa wordt verkocht is wel een versie te vinden, maar wel opletten of je model+bouwjaar ook wordt vermeld. Ook is er soms veel extra’s te bestellen, in de vorm van opties en integratie met andere hardware (denk aan achteruitrij-camera, dvd-speler, stuurbediening).

Het installeren is feitelijk plug-and-play; de (beknopte) handleiding staat vol met foto-voorbeelden en over het algemeen zijn de meegeleverde (verloop)stekkers voldoende voor installatie in elke auto van de afgelopen 15 jaar. In mijn geval (2006 VW Passat) hoefde ik slechts het afdeklijstje om de originele radio los te wippen, vier schroeven los te draaien en de oude radio uit te nemen. Daarna de GPS antenne een plekje gegeven en de kabel ervan achter het dashboard langs naar de middenconsole geleid. Nieuwe apparaat er in is stekkers prikken en het monteren is verder de omgekeerde volgorde van het uitnemen.

Ik kwam twee problemen tegen, maar niet onoverkomelijk: met de verloopstekker was het wat lastig om de ruimte achter het dashboard vrij te houden voor een goed passende installatie. Daarnaast bleek de ‘radio’ bij het contact ‘uit’ nog steeds ca. 0,6 Ampère te trekken, dus na 3 dagen stilstand was de accu leeg. Dat heb ik opgelost door een extra relais te laten bijplaatsen, voor een aparte, indirecte voeding, die pas bekrachtigd is als het contact is ingeschakeld.

De radio bevat een eigen stroom back-up die (instelbaar tot) twee uur de boel van stroom voorziet, dus als je de auto ergens kort parkeert, dan hoeft alles niet steeds opnieuw te worden opgestart.

Het leuke is, dat ik voor dit Android-device in mijn auto dus ook een eigen Google account heb aangemaakt. Zo zoek ik soms thuis of op het werk naar een route in Google Maps, dan stuur ik die per e-mail naar @gmail.com en in de auto is het met drie klikjes opgestart. Hoe nerd is dát!
@rrrobert: Dit is fantastisch, dank voor je uitleg. Ik heb een Ibiza 6L met de originele (zwart / wit, peilen) navigatie er nog in. Wil heel graag upgraden maar wil niet van de OEM look af. Ik ga rondneuzen!
Ik heb er echt geen moeite mee om wat langer in mijn Volvo te zitten, echt niet.
Natuurlijk BMW die is in alles beter. Fantastisch merk is het!
Nouja, ‘optie die je niet kunt missen’? Ik was laatst mee met iemand die een lease auto ging uitzoeken…
Verkoper: ‘Ja, en hij heeft ook navigatie…’
Koper: ‘Prima, maar boeit me niets. Ik gebruik toch Google Maps op m’n telefoon’
Dat gaf me toch wel te denken. Een ingebouwde navigatie is zo snel verouderd, zeker bij de niet-premium merken, dat je bijna altijd beter af bent met je telefoon. Waarom nog voor die optie gaan, als je telefoon het sneller en beter doet? Hoogstens wordt Apple Carplay of Android Auto een vereiste?
@vpowert: Ooit in de BMW met connected drive navigatie geprobeerd? Heb het nu 3,5 jaar en Apple en Google maps lijken nu nog verouderd met het systeem van BMW.
De Volvo 47 minuten later op bestemming…

Valt nog mee, met de Labrador in de auto tillen, naar de uitlaatplek rijden, de Labrador er weer uit tillen, aanlijnen, uitlaten, de halsband er weer af doen, weer in de auto tillen, naar huis rijden om het beest af te zetten, nog even snel een bakkie doen ben je zo een uur kwijt voordat je de rit kan beginnen.
@moveyourmind: dat is echt ff moveyourmind
Persoonlijk gebruik ik in mijn BMW altijd Maps. En een paar keer per jaar in het buitenland slinger ik Here aan in verband met de opgeslagen kaarten zodat het niet ten koste van mijn internet gaat.
Ik heb hier in mijn Kia Sportage een satnav (UVO) zitten met file informatie van Sirius XM (USA).
Je zou denken dat het toch wel een beetje zou moeten werken in Washington DC metro gebied maar het is echt 10x bagger. Sowieso zijn de routes die het systeem kiest niet slim maar met file info aan wordt het alleen maar erger. Mijn RNS-E (als ie niet weer eens gepikt was uit mijn A3) werkte zelfs beter..

9 van de 10x rij ik met waze op mijn telefoon ernaast, die helaas de meest logische weg naar huis vermijdt omdat die HOV (high occupancy vehicle) only is.Google Maps vermijdt die overigens ook.

Oplossing is vooraf op de PC te kijken of er daadwerkelijk file is en er dan maar op gokken dat het goed gaat. Beetje zoals vroeger routebeschrijvingen uitprinten vanaf de ANWB site;)
De navigatie systemen in automobielen beginnen meer en meer te gelijken op dit : https://www.barco.com/en/Products/Software/Real-time-visual-communications-platform
De kaarten van Volvo komen toch ook van HERE af?
@henkhupelschoten: in mijn Volvo uit 2015 in ieder geval wel. Iedere 3 à 4 maanden gratis updates en de routes zijn in 9/10 gevallen identiteit aan Google Maps.
Wellicht Volvo in de nieuwste generatie is overgestapt op een nieuwe leverancier?
@Henk_he: nee hoor, nieuwe 90 serie is ook gewoon HERE zegt de Volvo site. Vreemd onderzoek.
@henkhupelschoten: ik heb nu bijna 180.000km met dat systeem gereden in de V60. Niet 1x kwam ik te laat door de navigatie. Ik snap niet waar men mee heeft getest, misschien een oude V70 uit de 90’er jaren?
Altijd Google maps.
Dat Volvo systeem sucks anyway. Hoewel de routes niet eens zo slecht zijn in mijn ervaring zijn de aanwijzingen abominabel. Bijvoorbeeld, waar andere systemen “over 200 meter rechtsaf” zegt Volvo: “ga rechtsaf, over 200 meter”. Tegen de tijd dat’ie bij “over 200 meter” is heb je vaak zo maar een weg rechtsaf gehad…
@griffin: tip: op het schermpje en op je dashboard (mits digitaal) zie je aanvullende hints ;-)
@henk_he: I know, maar ik zit niet continue op dat schermpje te loeren… zeker niet in druk stadsverkeer!
Dus als je snel wilt zijn moet je al je privacy opgeven…
Het is echt jammer dat de fabrikanten de aftermarket buiten spel hebben gezet met hun volledig in alles geïntrigeerde systemen. “Vroeger” had ik een mooie clarion din radio met zo’n uitklapbaar scherm. Kan me voorstellen dat je er in deze tijd een volledig iPad in zou kunnen stoppen. Maar je komt gewoon niet om de waardeloze systemen van de OEMs heen.
@dennisdd: O jawel hoor, als je wil echt wel. Daarnaast heb je nog altijd de mogelijkheid om een modelletje te kiezen zonder navi en er je eigen iPad of andere oplossing in te kleien ;).
@Griffin: de optiepakketten zijn zo opgesteld dat je vrijwel altijd het instappakket nodig hebt waar de navi e.d. bij inzitten. Zonder navi geen xenon, of zonder navi geen armleuning etc. Sowieso hangt de hele auto tegenwoordig aan het scherm en kan je er niet omheen. Bij ons is het zelfs verplicht de inbouwnavi te bestellen vanwege de restwaarde. Ik weet alleen niet of die regel van de leasemaatschappij of ons bedrijf is.

Maar misschien nog wel belangrijker, in een nieuwe auto wil je geen geknutsel.
Mercedes-Benz, Let’s make things better
Gebruik zelf de “Go” app van TomTom. Werkt perfect. Ding weet echt alles. Elke paar weken ook een update, dat nekt de autosystemen gewoon. Zeker met de vele grote huidige bouwprojecten.
Vraag me af hoe het eenvoudig uitziende TomTom systeem van Renault hierbij zou afsteken. Houdt wat hardnekkig de oude routes aan terwijl er vertraging op de route is… Helemaal opnieuw laten reken werkt dan vaak toch beter.
Met de navigatie an sich ben ik met m’n Mercedes net zo tevreden als met m’n BMW destijds. Zolang het systeem maar genoeg rekenkracht heeft om direct een herberekening te maken, en van RTTI is voorzien. RTTI met een persoonlijke inschatting adhv het verkeersbericht op de radio heeft me de nodige file-uren bespaard.

De grote verschillen zitten voor mij eerder in de bediening. En daar laat iDrive het duurdere Comand Online ver achter zich. Dat hele systeem zouden ze in Stuttgart echt eens op de schop moeten nemen.
Kaarten van TomTom of Here daar zit het verschil niet in. Ook niet zozeer in de kwaliteit van de routeberekening. Dit onderzoek test eigenlijk maar 1 ding en dat is de kwaliteit van de verkeersinformatie en hoe de routeberekening daar mee omgaat. En daar zitten grote verschillen, die eigenlijk allemaal gerelateerd aan de rekenkracht van de systemen zijn. Een systeem met veel rekenkracht kan vaak de informatie verversen en dan heel de route van de huidige locatie naar de bestemming nieuw berekenen. Op die manier kan het systeem de bestuurder de beste alternatieve routes bieden.
Ik gebruik meestal Apple maps via mijn telefoon of vraag de lokale bevolking voor reisadvies als ik al in de buurt van de bestemming ben. Komt altijd goed.
Nog nooit genavigeerd met een Ford navi… Dat is pas dramatisch. Ik gebruik liever mijn telefoon met Google maps.
Telefoon inkoppelen in middenarmsteun, wordt geladen uit de weg. Google Maps in de auto dankzij fullink (optie van 150€ zonder 1500€ moeten aftikken voor Navi). Spraakherkenning van Google is zo goed, één druk op knopje op stuur en zeg ‘navigeer naar ….. (hoeft geen straatadres te zijn, ‘winkel’ in ‘plaats’ werkt ook) en negen van de tien I’m good to go, het snelste ook nog blijkbaar. Daar kunnen vele veel duurdere Navis een punt aan zuigen. Zal wel Waze eens proberen en of dat werkt met full link…
@onehp: nee werkt nog niet, maar het komt eraan… langzaam.
Ik zal niet snel een auto kopen met Navi erin. Verschrikkelijk.
Je kaart zijn standaard veroudert, zelfs als je net nieuwe hebt gekocht. En dan ook nog eens minder efficiënt navigeren?
Voor die paar keer dat ik navigatie echt nodig heb, gebruik ik Google Maps wel.
Right, 47 minuten afwijking op 4000 kilometer. Zelfs als we optimistisch uitgaan van snelwegroutes waar je 2km/minuut haalt zit je dan op een schamele 2,35% afwijking van gemiddeld. Ik ben geen statisticus, maar dat lijkt me niet bijster significant.
Ik gebruik liever helemaal geen navigatie systeem. Je hebt borden die je kunt lezen boven de weg en het heeft juist zijn charme vind ik, om het met een kaart te doen als je op vakantie gaat.
Wat een raar onderzoek, de eerste generatie a,B en cla hebben Garmin, maar de huidige a,B,C,cla,g, gla hebben een Garmin systeem die ook van HERE gebruik maken.
Dat geldt ook voor de huidige optionele command systemen.
@jaapiyo; is ook bekend welke Volvo is getest?
De Navi van mijn 3-serie vind ik echt minder dan die van de Audi. En ik ben jaloers op het info-scherm van VAG…
Dit kan je als fabrikant niet tegengaam
Vreemd dat er getest is met TMC, dit is vergelijk tot de data waarover Apple en Google beschikken natuurlijk hopeloos ouderwets. Ik heb in mijn BMW RTTI (dat gebruikt Inrix) en dat geeft een overzicht a la Google Maps met groen/geel/oranje/rood voor de drukte op een bepaalde weg en beperkt zich itt TMC niet tot alleen de snelwegen. Ik denk dat de navigatie hiermee beter in kan spelen op verkeersaanbod en vergelijkbare tijden als Apple/Google zou kunnen halen.

Naast het snelst aankomen speelt natuurlijk ook bediening, overzicht en integratie met de auto mee als factoren waarom je in-car nav zou gebruiken ipv op je telefoon. Een groot display (mijn auto heeft een 10,2″ scherm) en daarnaast aanwijzingen tussen snelheidsmeter en toerenteller zijn een grote +++
Ik begrijp ook niet waarom ik 3500 extra zou willen betalen voor een systeem met minder functionaliteit dan mijn telefoon. Doe maar gewoon een scherm met apple carplay. Dan hoef ik geen dab+, navigatie, moeilijk bruikbare apps, en ruk usability voor het telefoon gedeelte. Ik heb nu uit de leasepool een mercedes uit dec 2016 en de usability van het oem systeem is waardeloos, en daarvoor bouwen ze dan ook nog een gigalelijke chinees namaak uitziende nep ipad bovenop het dashboard.
Als het das beste oder nichts moet zijn, doe dan maar niets..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).