BMW werkt aan diesel met VIER turbo’s voor 7 Serie

Auteur: , 77 Reacties

Want wat is er beter dan drie turbo's?

BMW Quad Turbo

Was je in de jaren 70 al een grote meneer met een turbo, in de jaren 80 deed je eigenlijk pas echt mee met een biturbo. Dat is behoorlijk lang het ultimum op turbo-gebied geweest (ok, enkele Bugatti’s niet meegerekend), totdat BMW enkele jaren terug met de triturbo M550d op de proppen kwam. De drieliter zes-in-lijn is goed voor 381 pk en een schappelijke 740 Nm en heeft zijn weg inmiddels ook naar andere modellen gevonden, zoals de X6 M50d.

Voor de BMW 750d, die voor volgend jaar op de planning staat, zijn drie turbo’s blijkbaar niet langer toereikend. Als we de geruchten op Bimmertoday mogen geloven wordt er in München namelijk gewerkt aan de B57, een zes-in-lijn diesel met vier turbo’s. Het kan dan ook niet lang meer duren voordat elk van de zes cilinders zijn eigen turbolader heeft. Of ze monteren gewoon vier turbo’s op de viercilinder diesel in de nieuwe 7 Serie, dat kan natuurlijk ook.

Hoe BMW de quadturbotechniek (drie keer woordwaarde) precies gaat implementeren blijft nog even in het ongewisse. Twee grote en twee kleinere turbo’s lijken het meest voor de hand te liggen. Op de huidige triturbo zitten twee grote en één kleinere turbo. Maar wie weet monteert BMW doodleuk vier verschillende formaten turbo’s op het blok. Het aantal paardjes zal waarschijnlijk de 400-grens doorbreken, het koppel komt vermoedelijk rond de 800 Nm uit. Dergelijke karrevrachten aan koppel kun je moeilijk overlaten aan je achterbanden alleen, ga er dus maar vanuit dat de BMW 750d en de toekomstige M550d en X5, X6 en X7 M50d standaard over vierwielaandrijving beschikken.



77 reacties

BMW doet een Veyron’tje!
@123bat: Qua turbo’s wel ja, maar de hoeveelheid koppel zal er misschien ook niet ver meer vandaan zitten. You never know;)….
@rotjeknor: een veyron heb 1500nm koppel. Dat is ongeveer 3 keer zo veel als wat de snelste diesels van bmw nu hebben. Dus ik denk het niet.
@clarkson: rekenen is niet jouw beste vak..
@clarkson: Behalve je spelling klopt ook de waarde niet; een Veyron heeft maximaal 1250 Nm, meer kan de door Riccardo ontwikkelde en gebouwde versnellingsbak niet aan.
@406_v6: de Veyron Super Sport en Grand Sport Vitesse haalde 1500nm met dezelfde Ricardo versnellingsbak.

Ricardo bouwde de vak in opdracht van Volkswagen en naar het schijnt was het doel om 2000nm soepel te kunnen overbrengen.
@gtwillem: clakson had het over een Veyron, niet specifiek over de grand sport Vitesse.
@406_v6: Natuurlijk had ik het over de vitesse. Jij straft mij toch ook af met het absolute top model? Ik ging er eerlijk gezegd wel van uit dat jullie begrepen dat dit bij wijze van spreken was. En misschien overdreef ik het een beetje, maar veyron waardes gaat dit blok niet halen.
@clarkson: Die 550D heeft 740Nm. Dat is de helft. 500Nm haal je tegenwoordig uit een 1.6T…
Als BMW eens een M7 bouwt..
@BmwMPower: ik vind het daar de auto niet voor, net zoals de rs7 van mij niet had gehoeven
@johanhummer9: spoel je mond met water! Als je eenmaal de rs7 ziet dan praat je wel anders.
@mab: al 2x gezien en ingezeten. Zelfde mening dat die niet hoefde.
@nasty: binnenkant is bijna identiek aan de rs6 maar buitenkant is zo stijlvol en bruut tegelijkertijd.
@BmwMPower: als ze het M logo op een 7 serie plakken valt alle geloofwaardigheid in 1x weg. Audi doet dat wel te pas en te onpas, jammer. De markt gaat dat nog wel oppakken.
@wildbeest: geloofwaardigheid was BMW een tijdje terug al verloren door een voorwielaangedreven MPV op de markt te brengen
@bazzelijn: dat zeiden ze ook over porsche toen de cayenne kwam
@wildbeest: Ik neem Porsche als sportwagenmerk op niveau van Ferrari en Maserati (hoewel die tegenwoordig ook rap bergafwaarts aan het gaan zijn) sindsdien ook niet meer serieus, en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
@dikdraak:
Ik zal je een woord leren: handel. En daar draait de het hele autowereldje om. Bij Porsche met hun duivelse SUV. Bij Maserati met hun dieseltjes. En ook bij Ferrari. Zeker bij Ferrari.

Als die handelshuizen genoeg handel hadden met hun knappe boxers, gladde coupeetjes of knetterende V12en dan hadden ze dat allemaal wel gedaan (heus, allemaal!). Hebben ze alleen niet. Hulde ende applaus dat ze dan nieuwe manieren vinden om het gebrek aan handel te compenseren. Uiterst serieus te nemen bedrijven.

Bedrijven die willens en wetens vast blijven houden aan hun oude normen en waarden (hordes juichende fanbois die hun door dik en dun steunen, maar vervolgens geen enkele auto kopen..) en dan ten onder gaan zijn juist niet serieus te nemen. Soms kunnen ze niet anders, dat is dan jammer, maar helaas. Tellen gewoon niet meer mee in het autowereldje. Hoe leuk/lief/mooi/bijzonder ze ook waren.

Wiesmann. Gumpert. Spyker. Een miljoenmiljard Britse merken. Artega. Namen die allemaal nog zouden bestaan als er handel voor was/is.

Dus dat jij Porsche niet meer serieus neemt omdat ze handel zoeken is nog al een simpele gedachte. Sorry.
@Rob: amen 🙏
@Rob: Niets aan toe te voegen, ben dat nostalgische gezeik een beetje zat aan het worden.
@wildbeest: dat is feitelijk niet helemaal juist. Het productenportfolio van quattro en M is vrijwel gelijk aan elkaar. Het enige verschil is dat BMW bij de SUV’s een X5M en X6M heeft, waar Audi het bescheiden houdt met slechts de RS Q3.
@knipperlichtje: audi s8
Audi s6 én een rs6 station en sedan. Gaat alle kanten op
@wildbeest: maar dat zijn niet de topmodellen, de S-modellen zijn niet vergelijkbaar met BMW’s M-modellen. S-modellen zijn vergelijkbaar met de nieuwe M-performance gamma van BMW (daar valt dit blok waarschijnlijk ook onder) en het splinternieuwe AMG-sport programma van Mercedes. Quattro GmbH maakt de S-modellen ook niet.
@knipperlichtje: beetje. Afhankelijk van de klasse. De S8 is wel degelijk een S63 AMG concurrent. Maar voor de rest is het Audi ‘S’ label gelijkwaardig aan het BMW ‘M-Performance’ label.
@gtwillem: daar ben ik het niet helemaal mee eens. De S8 heeft minder vermogen dan de S63 en is ook 30.000 euro goedkoper. Een goedkoper alternatief is het dus zeker, maar een echte gedoodverfde concurrent zou ik het niet willen noemen. De B6 S4 was daarentegen wel een echte concurrent voor de toenmalige M3 en C32 AMG.
@knipperlichtje: op de rollenbank schijnt de S8 het heel aardig te doen…. Oom begrijp je punt, maar een S8 is wel degelijk een S63 tegenhanger, mijn inziens. Qua prestaties doen ze niet voor elkaar onder.
@knipperlichtje: Dat komt ook omdat Audi gewoon goedkoper is…
@knipperlichtje: m performance is toch echt iets anders dan het s logo van audi. Vergelijkbaar met s line
@wildbeest: ik moest even zoeken hoe Audi het ook alweer noemde, maar het Style-pakket van Audi originele accessoires is de tegenhanger van de M-performance goodies die BMW levert. Wat dan ook weer wat anders is als S-line, wat weer de tegenhanger van het M sportpakket is. De verwarring ontstaat omdat BMW onder de naam M performance ook auto’s als de M550D en M135i maakt, die bedoeld zijn als tegenhangers vaan de S-modellen. Eigenlijk ongelofelijk hoe zeer Audi en BMW per se elk gat ten opzichte van elkaar willen dichten. Het is bijna even erg als de Concorde en de Tu-144 ;)
@knipperlichtje: het lijkt verwarring,aar het valt mee. De ‘M-Performance’ modellen zijn eigenlijk gewoon M-Sport modellen.

S3 v M135i
S4 v 335i M-Sport
S5 v 435i Coupe M-Sport
S6 v 550i M-Sport
S7 v 650i GC M-Sport
S8 v 750i M-Sport (alhoewel de S8 flink wat meer vermogen heeft).
@knipperlichtje: vergeet de Q7 V12 TDI niet! Dat was een product van Quattro GmbH, net als de RS3, A4 DTM, RS4, RS5, RS6, RS7, RS-Q3 en TT-RS…
@wildbeest: geloofwaardigheid is het probleem niet. Een luxe limo performance limo is niets nieuws, de concurrentie heeft zat aanbiedingen: Audi S8, Jaguar XJ-R en de Mercedes S63/65 AMG. BMW kan een M7 maken, maar er is gewoonweg geen markt voor. Anders was er al lang eentje geweest. Zo simpel is het. Voor die paar mensen die wél een performance versie van de 7-serie willen, levert BMW in de VS, midden oosten en China de Alpina B7.
@gtwillem: volgens mij vergeet je de bmw 760. Dat is een stijlvolle en sportieve limousine ZONDER de schreeuwende M of RS badge. Het verschil is, en daar gaat hier om, dat bmw begrijpt dat een mastodont als de 7 serie moeilijk een M badgr kan dragen omdat hij qua wegligging en gewicht dat niet waar kan maken. De ingetogen 760 heeft daarentegen wel een atmosferische v12 aan boord. Waar de concurrentie allang amg of rs erop geplakt had doet BMW dat niet. En zo hoort het.
@wildbeest: Op Audi na. De RS8 is nooit geleverd.
@wildbeest: de 760 ben ik zeker niet vergeten. Maar dat is een rechtstreekse concurrent voor de Audi A8 6.3 W12 en S600. Niet voor de S8 en S63 AMG.
@wildbeest: de 760 is al een tijdje een twin turbo v12 met 544pk en 750Nm koppel.. Ik stond er vandaag nog naast.. Is van een klant van me.
@wildbeest: er is toch ook geen rs8?
Of een Bugatti EB110
4x meer drama wanneer je de 2ton passeert dus.
@exotic: vroegtijdig financieel total loss..😱😱
Binnenkort dus meer turbo’s dan cilinders aan boord!!
Ik denk dat je per bank (3 cilinders) kleine en grote turbo krijgt…
Maar hoeveel inlaatbuizen en by-passen moeten er bij gemaakt worden :) ze zullen er wel over nagedacht hebben zeker..
@driver28: hoe heeft een I6 twee “banken” van 3?
Turbo turbo!
Turrrboo!!:D vroahp tssshhh
Niet “gewoon” 2 twin-power turbo’s en een guppies die het niet snapt die de geruchten de wereld in slingert?
@w0o0dy: twin power of twin scroll hoe het ook mag heten.
Al die petjes kunnen hun lol op met wat blow off valves
@janmetdelangeachternaam: dan moeten die petjes eerst weer hun Audi’s gaan verkopen, net nu ze er zo aan gehecht raken.
Complete onzin ..
Maar ze moeten iets verzinnen om innovativiteit te suggereren ..
@lincoln:

Ach wat spielerei om de ingenieurs gelukkig te houden.
Ben benieuwd hoe ze dit concept gaan noemen. Quattroturbo?
Ik zie het nut niet echt van extra turbo’s. 1 turbo doet alles wat je wilt. Een tweede turbo kan handig zijn om onderin al vast mee te blazen, met met de Twin Scroll turbo’s is het eigenlijk een beetje overbodig. Drie turbo’s zijn al helemaal nutteloos. Het vermogen neemt weliswaar iets toe, maar het verbruik wordt ook desastreus.

Daarbij: meer turbo’s betekent veel meer onderhoud. Leuk als je na vijf jaar en 250k op de klok vier föhns mag gaan vervangen.

En voor het vermogen is het ook overbodig. Toen B Engineering de Edonis ontwikkelde, gebruikten ze het blok van de EB110. De quad turbo installatie werd vervangen door een degelijkere Twin Turbo setup. En kijk naar de sterkste Skyline GT-R’s, 300ZX’en, 3000GT’s en Supra’s: allemaal een Single turbo. OK, de respons onderin is minder, maar de betrouwbaarheid is groter en je hebt minder problemen met de koeling. Ik wee niet wat @lincoln ervan denkt, maar vier turbo’s is complete onzin als je het aan mij vraagt.
@gtwillem:

Nu noem je telkens projecten op waarbij exergetisch rendement quasi irrelevant is.

Afhankelijk van hoe die turbo’s geïnstalleer worden kan dat een groot verschil maken.

Stel dat je een vat wil vullen met perslucht. Je hebt de keuze tussen 1 compressor, of een setup met 2 compressors waar tussen de 2 stages gekoeld word.
Het rendement van de 2e optie is al stukken hoger.

Variable vane turbo’s zijn leuk, maar stukken duurder/minder robuust dan een twinturbo setup en je blijft met de inertie zitten.

Kortom er zijn wel wat redenen om naar quad-turbo te gaan. Ofdat dat de meest rendabele manier is om brandstof te besparen dat durf ik niet te zeggen.
@Hupke: precies !
Bij een lijnmotor is een dubbele elektrische turbo waarschijnlijk wel interessant omdat de hittehuishouding en ruimte rond turbo logischer per kant gescheiden wordt. Problemen met zoveel turbo’s is hitte.
@gtwillem: de ingenieurs van BMW’s 7-serie, het vlaggenschip, zullen vast wel hebben nagedacht over het nut van vier turbo’s dunkt mij.
@gtwillem: Één turbo heeft hoogste rendement. Twin-Turbo krijgt per turbo ook maar de helft van de uitlaatgassen tenzij je sequentiële (serie-opstelling) Twin-Turbo gebruikt waarbij een low en high pressure turbo over het gele toerenbereik meer vermogen leveren. Maar ook daar is het maximale vermogen kleiner. 4 turbo’s kan ik me voorstellen nuttig te zijn wanneer je een sequentiële turbo opstelling bij een v-motor wilt gebruiken. Bij de Veyron bijvoorbeeld is gekozen voor vier turbo’s voor een kleiner turbo gat maar niet voor meer vermogen wat de meesten denken.
Haha heerlijk plaatje.

Maar ik neem toch aan dat er bij die 4 ook (een paar) elektrische zitten?! Turbo’s blijven bovendien nog steeds duur om te maken, dus of je nou zit te wachten op vier van die dingen onder je kap…
Bmw 7serie M70D??
Wat een onzin. Al dat vermogen bovenin gebruik je toch nooit. Een lekkere grote betrouwbare diesel met een enkele turbo voor onderin is zat. Eventueel een grotere erbij maar bij een dergelijke luxewagen wil je toch alleen maar rust. Dus je wilt onder de 2000 toeren blijven.

Leuk voor een auto zoals een M550D maar voor de rest nutteloos duur, nutteloos gecompliceerd en nutteloos veel topvermogen.
quadturbotechniek past niet op het bord.
@dizono Vraagje, maken jullie de topicfoto’s altijd zelf of plukken jullie ze van internet?
@gop1: Ik maak ze zelf =)

(als je tenminste doelt op dit soort montages, of zoals die van Top Gear Italy)
@dizono: Ja daar doelde ik op, niet gek. En watvoor programma gebruik je daarvoor als ik vragen mag? Is het een betaalde versie van iets?
@gop1: Ik ben behalve blogger ook fotograaf, dus heb een abbo op Photoshop CC. Mooi Wacom-tabletje erbij en gaan met die banaan ;)
@dizono: Oké kudos man. Wat raad je aan voor iemand die wilt beginnen met foto’s bewerken, op paint na dan?
Zoals al gezegd waarom zou je vier turbo’s willen. Bij één turbo voorzie ik al extra problemen/onderhoud, moet je nagaan bij vier stuks. Dan heb ik het nog niet eens over aansturing en dat soort grappen.

Dan kunnen ze beter iets proberen met elektrische turbo’s of andere innovatieve (turbo) technologieën proberen.
@reistje: Dit is inderdaad leuk voor de eerste eigenaar, maar deze auto wil je niet als occassie gaan kopen over 4-5 jaar.
bmw quattro porte uhh turbo
Waarom niet een twinturbo met een dubbele compressor??
bekende techniek maar nu op een [email protected] mij benieuwen. 800 NM zelfs porsche gaat daar al overheen met zn BI-Turbo.
4 Turbo`s op 6 cylinders, das pittig!
“Want wat is er beter dan drie turbo’s?”

Geen enkele turbo.

Kun je straks in de kroeg gaan opscheppen dat je auto evenveel turbo’s heeft als een Veyron.
Belachelijk. Overigens ga ik er vanuit, dat het dan 2 gewone turbo’s zullen zijn,en 2 elektrische turbo’s. De M550d heeft 2 gewone, en 1 elektrische, dus nog 1 elektrische turbo erbij lijkt me vrij logisch.
Beter te veel dan te weinig zeg ik altijd maar.
Wat een zeikers allemaal hier hoe oud zijn jullie 65+??? Super gaaf 4 turbo’s lekker knallen met de 760i 12 cilinder en 4 turbo’s prachtige techniek. Van mij mogen ze voor elke cilinder een turbo erop zetten. Hop Hop!
Even bij Bugatti aankloppen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).