Bovag: 7% minder diesel en 20% minder LPG in 2014

Auteur: , 24 Reacties

Nieuwe ronde in de battle tussen de Bovag en de Staat: eerstgenoemde voorspelt forse brandstofverkoopdalingen, en werkt ondertussen hard aan een claim tegen de Nederlandse overheid vanwege de accijnzen.

Tank0n

We zagen reeds in de cijfers van het CBS dat de brandstofverkoop een dalende tendens vertoont. Met name het vedwenen voordeel dat Nederland met de dieselprijs had leidt transporteurs er toe nu voor de grens, in plaats van in Nederland te tanken. In de woorden van Bovag-woordvoerder Tom Huyskens:

Voor transport hebben we het over Nederlandse, maar vooral buitenlandse trucks die met 1.000 liter tegelijk de tank vol kunnen gooien en dat niet meer hier doen, maar nu voor de Belgische of Duitse grens op de rem trappen. Volgens vadertje Staat zou de economie aantrekken en dan vooral de export (vanuit Rotterdam, Aalsmeer etc); dan zou er dus ook meer diesel moeten worden getankt…

Daarnaast komen Belgische en Duitse particulieren (waar het dieselaandeel onder personenauto’s véél hoger is) niet meer in Nederland tanken, omdat het prijsverschil niet meer bestaat of is omgedraaid.

Verder vwb de terugloop in benzine en diesel: deels te verklaren inderdaad door zuiniger wagenpark, maar dan zie je normaalgesproken een terugloop van 1 à 2 procent t.o.v. het jaar ervoor. Niet 6 of zelfs 8 procent. En al helemaal niet als de economie groeit. Voor benzine geldt ook dat er 1 januari is geïndexeerd op de accijns, terwijl Duitsland en België dat niet hebben gedaan; prijsverschil is dus wederom opgelopen en nog meer particulieren gaan naar de buurlanden.

De Nederlandse overheid in het algemeen, en verantwoordelijk staatssecretaris Eric Wiebes in het bijzonder, is niet van plan iets te doen met de accijnzen. Het zegt zo’n 280 miljoen euro aan extra in komsten te verwachten, de Bovag houdt het op 3 miljoen aan lagere inkomsten.

De voorgenomen claim tegen de overheid voor inkomstenderving van de grenstankstations wordt overigens doorgezet. In september verwachten de brancheorganisaties Bovag en BETA deze bij de rechter neer te leggen.

Update – Eric Wiebes zegt de cijfers van de Bovag niet te herkennen. Goh.

Foto: Alfa Romeo 4C bij Duits tankstation, door wolfssjrd, autojunk.nl



24 reacties

Die terugloop zal vast niets te maken hebben met het afschaffen van 0 wegenbelasting op zuinige diesels. En afschaffen van 0 wegenbelasting op old timers met LPG.
Dat mensen aan de grens voor een paar euro per tankbeurt de Nederlandse ondernemers gewoon de stront in douwen door over de grens te gaan tanken en dan naar de overheid gaan staan wijzen vind ik veel erger. Als iedereen zo begaan is met het lot van deze mensen tank je juist daar. Zo typisch Nederlands. De overheid heeft het gedaan, de overheid moet alles oplossen en maar zeuren dat de bemoeienissen van de overheid zo groot zijn. *facepalm*
@mobieler: Dat is bijna net zo erg als ondernemers die de hoofdprijs blijven vragen voor hun product terwijl er niets verkocht word.
@mobieler:
En dan daar ook meteen de boodschappen doen zodat hun hele leefomgeving verder in de stront wordt geduwd.
En dat omdat ze graag een paar eurootjes op hun verslaving (sigaretten / bier) willen besparen.
@mobieler:
Op die paar grensbewoners na tankt het gros gewoon in Nederland,
Het is juist de overheidsbemoeienis die het voor ondernemers in de grensstreek zo moeilijk maakt om te ondernemen. Elk jaar komen die mafkezen uit Den Haag weer met andere regeltjes, daar kan je als ondernemer geen lange termijn plannen op maken.

Verdiep je eens in de marge van de pomphouder en het prijsverschil met onze buurlanden, je kan moeilijk van een een ondernemer vragen dat hij zijn product met verlies verkoopt terwijl meer dan de helft staatsruif verdwijnt.
Gelukkig hebben die sufkutten in Den Haag wel 400 miljoen gevonden in de begroting om Sinterklaas te kunnen spelen in Afrika..
@tupperware: Wat kost de diesel daar dan? Ik heb hier gisteren nog voor 1,35 diesel getankt.
@azenomei:
Ja und, waar heb jij getankt? Wat was de korting?
Kortom met die info kan ik dus niets.
Even uitgaande van de adviesprijzen is een litertje diesel bij de buren 6 cent de liter goedkoper en bij LPG is het verschil 20 cent in Duitsland tot 30 cent in België.

Voor mij is het sowieso niet interessant om over de grens te tanken, naar België rij ik hem op en neer bijna leeg en Duitsland red ik niet op en neer op 1 tank.
@tupperware:
6 cent op mijn tank van 50 liter is 3 euro…
Daarvoor ga ik echt niet in het buitenland tanken!
@Hubert: Ja maar als je 10j lang 3x per week tankt bespaar je toch mooi bijna 4700,- Dat is toch lekker verdiend….
@E34M5Touring:
Ben gestopt met roken.
10 jaar lang 6 euro / dag = 21900 euro!!!
Koop ik mooi een electrowaggie voor.
Hoef ik helemaal niet meer te tanken.
@Hubert: En moet je is kijken wat je daarmee bespaard! Kan je lekker in NL bij de Appie Heijn boodschappen doen!! Decadent man :) ;)
@tupperware: Amsterdam en korting? De prijs staat gewoon op de paal. Die “korting” zegt mij netzoveel als de van/voor kortingsprijzen bij de lokale electronica zaak. Dat iets een adviesprijs heeft wilt nog niet zeggen dat dat de beste prijs voor je verkoop is.
@tupperware: een ondernemer die het van de overheid verwacht is die is gewoon geen ondernemer.
@mashell:
Het minste wat een ondernemer van de overheid is een stabiel beleid, niet dat zwalken wat er nu gebeurd.
Een goede ondernemer maakt een lange termijn plan, met dat zooitje ongeregeld op het Binnenhof kan je nog geen 3 maanden vooruit kijken. De weersverwachting geeft je nog meer zekerheid..
@mobieler:

Grow up !

Oorzaak en gevolg !

Onze Nederlandsche overheid verhoogt de prijzen door de accijnzen te verhogen.
En dan moeten de mensen in de grensstreek slaafs In Nederland blijven tanken?

U bent ziende blind !

Visie, regeren is vooruit zien, zou de Nederlandsche overheid zorgen om de prijzen van Diesel concurrerend te houden.
Enig idee hoeveel internationaal vrachtverkeer onze havens bezoekt om te laden en te lossen?
Iedere beetje truck met oplegger is goed voor een score van rond de Duizend liter Diesel.
Zou de Diesel hier gunstig geprijsd zijn, komen ze hier weer tanken.
En zal de omzet van brandstof de schatkist meer spekken door het volume, liggen de pomphouders aan de grens niet meer dood voor de kast maar kunnen ze zich weer zelf bedruipen.

Maar het begint er alle schijn van te krijgen dat ze willens en wetens dit land naar de kloten willen helpen.
@desjonnies: de schijn heeft het al tijden niet meer.
Typisch. Zo typisch.
Laatst was ik in Klazienaveen en reed ik bij een pompstation langs. Wat mij opviel is dat die pomp zo’n 2 cent per liter duurder was met de benzine dan de gemiddelde pomp hier in friesland, en die in Klazienaveen mag toch wel als grenspomp gelden.

Niet al te hard mekkeren, dus.
De lpg-prijs is in Nederland nu ongeveer vergelijkbaar met Duitsland. Ik kan me voorstellen dat de terugloop in de lpg afzet ook te maken heeft met het feit dat minder nieuwe auto’s geschikt zijn voor lpg. Momenteel bieden Prins en Vialle vooral systemen voor viercylinder VAG-motoren. Voor de opkomst van benzinemotoren met directe injectie kon je zo’n beetje alles ombouwen naar lpg. Er werden veel grotere auto’s met zescylinders en V8’en op lpg gezet. Die markt lijkt me nu een stuk kleiner. Erg jammer, een dikke zescylinder of V8 op lpg is hoe dan ook fijner dan een diesel en nog goedkoper ook.
Hier in de regio heeft een tankstation zijn aanhangerverhuur etc. afgestoten en heeft daar een tankwagen voor gekocht. hij haalt nu zelf de brandstof op en blijkbaar scheelt hem dat nogal. Hij heeft een Total bemande pomp en is veel goedkoper dan zelfs de onbemande Tango’s etc. Gevolg, wachtrijen, alsof het morgen op rantsoen gaat zo lang. En laat die man nou 15min van de grens zitten…
@E34M5Touring:
Klinkt raar.
Je kunt ook samen met een groep pomphouders een olietanker kopen en in Venezuela gaan tanken…
@Hubert:
Verklaarbaar.
De man is nu onafhankelijk van zijn brandstof groothandel cq leverancier.
Kan nu iedere dag op de spot kopen, heeft Total een overschot aan Diesel, zal dat goedkoper zijn

Olie is speculatieve handel, onderweg wordt de lading van een olietanker meerdere malen doorverkocht.

De eigenaar van Argos is eigenlijk zo’n jongensboek, de man begon als vertegenwoordiger, nam toen het bedrijf over, bouwde het uit en begint langzaamaan zijn eigen imperium op te bouwen.
Inmiddels beschikt Argos over zijn eigen tankopslag.
Ik heb in die 4C die daar staat meegereden, wat een auto…
Heeft er eigenlijk iemand in beeld hoeveel (minder?) kilometers er zijn gemaakt? Hoor je niemand over…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).