Brabham keert terug met de 700 pk sterke BT62

Auteur: , 32 Reacties

Hij is er!

Kunnen we even een staande ovatie organiseren voor Brabham? Fijn! Het legendarische Formule 1-team, nog altijd het enige team waarvan de eigenaar de auto bouwde en er een titel mee wist te winnen, kondigde recentelijk aan dat het de overstap naar auto’s ging wagen. Na een flinke teasercampagne is het dan eindelijk zo ver. Gisterenavond werden de doeken van de Brabham BT62 getrokken.

Voordat je je allerlei avontuurlijke scenario’s begint voor te stellen, zullen we het slechte nieuws maar vast opbiechten: de BT62 is enkel en alleen voor het circuit bedoeld. Een kentekenplaat kun je uit je hoofd zetten. Zonde, want het is waarschijnlijk één van de veiligste auto’s van het moment. Door zijn bijzonder agressieve design, compleet met imposante achterspoiler, front splitter en een behoorlijke diffuser, weet de wagen liefst 1.200 kg aan neerwaarste druk te produceren. Alsof ‘ie op rails rijdt, dus.

Over rijden gesproken, de aandrijving mag er ook wezen. Brabham geeft de huidige Zeitgeist de vinger en plaatst een 700 pk sterke 5,4-liter V8 (zonder turbo’s) onder het koolstofvezel plaatwerk. Diezelfde krachtbron produceert 667 Nm aan koppel. Reken daarbij het lage gewicht van 972 kg en je hebt een bijzonder wendbare, maar vooral retesnelle bolide. De ouderwetse trend wordt iets doorbroken door de absentie van een handbak, maar niemand zal treuren om een sequëntiele zesbak.

Ondanks de vele teasers die het legendarische merk de afgelopen weken de wereld in heeft geschoten, onthullen ze de BT62 ook ditmaal niet zijn geheel. Althans, de Brabham is feitelijk compleet, maar specifieke technische details als acceleratietijden houden ze nog achter de hand. Aan de andere kant, wat zeggen een paar tienden langzamer of sneller dan [willekeurige supercar] nu eigenlijk? De Brabham BT62 heeft immers 700 pk en weegt slechts 972 kg, dus hij zal allerminst traag zijn.

Brabham vertelt slechts 70 exemplaren te gaan bouwen, waarvan de eerste 35 geïnspireerd zullen zijn door de (35) overwinningen van het Formule 1-team. De wagens gaan voor de duidelijke prijs van 1 miljoen Britse ponden van de hand. Reken je het om naar euro’s, dan ben je om en nabij de 1,13 miljoen kwijt.



32 reacties

Voor een circuit auto lijkt hij mij nog behoorlijk mooi afgewerkt.
@alfapeter: mag ook wel voor een milioen.
Ik vind hem wel heel erg fraai zo hoor! Mag van mij ook zo een straatversie van komen (ook zonder turbo’s graag). Ben alleen benieuwd wat dat voor een blok is, denk een Ford-blokje?
@berlinetta: heeft geen turbos
@jbowe: Wat bedoel je nou precies?
@berlinetta: ik miste het woord ‘ook’ – my bad haha
@jbowe: Haha kan gebeuren toch
Erg fraai voor een pure raceauto. Vooral de twee alcantara stoelen doen me vermoeden dat een straatversie nieteens heel ver weg zou moeten zijn
Veel vermogen en onder de 1000kg, daar zijn er eigenlijk veel te weinig van.
@allesmetturbo: Weinig vermogen en onder de 1000 kilogram. Daar zijn er pas veel te weinig van. Dat is tenminste nog enigszins te betalen voor de gewone autofanaat.
@berlinetta: ktm xbow etc?
@unknown32: Ja ik ben niet zo heel gek op die wagentjes eigenlijk. Dan zou ik liever een motor kopen. Ik ben meer fan van auto’s als de 4C of de Alpine. Die zien er schitterend uit en kan je heel wat vaker rijden dan zo’n opgevoerde skelter.
@unknown32: dan zou ik eerder een Caterham noemen als het om betaalbaar rijden gaat.
@berlinetta: goed punt. mazda mx5, Suzuki swift sport, dan ben je er wel zo’n beetje. Zelfs een Up! Gti weegt al 1070kg
@dondeboer: de koning onder hatches=Fiesta st.
@vtechlover: goede auto, maar met 1160kg echt veel zwaarder dan hier bedoeld.
@berlinetta: Aygo/C1/108 familie, Cuore, Alto(Selderie?), i10. Kan er genoeg noemen hoor 😊!
Tja, functie gaat voor vorm bij een circuit-racer. Qua design dus niet echt onderscheidend van al die andere in kleine oplage gebouwde sport/race-wagens. De Brabham Repco kleuren staan hem goed, ben ook wel nieuwsgierig naar een Parmalat of Alfa Rome livery.
Wat een onwijs cool ding! Ik ben benieuwd van wie de motor afkomt, of hebben ze dat zelf weten te bouwen?
In welke klasse gaat deze racen?
@baklava: Geen, voldoet aan geen enkel FIA regelement. Zie het als een concurrent voor De McLaren Senna. De eerste 35 auto’s krijgen overigens een livery geïnspireerd op de 35 overwinningen van Brabham in de Formule 1, doe mij deze maar: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c6/6c/7a/c66c7ad667d721229c1654ea937b1ce9.jpg
@rtnet: Hmm op zich wel jammer. Had Brabham graag op LeMans oid gezien.
@rtnet: tijd voor een nieuwe race klasse dan. Pagani heeft ook een auto die niet voldoet aan alle regels. McLaren erbij, Ferrari Fxx erbij, etc. En we noemen de klasse Gran Turismo of Forza 😃
@rammillius: of gewoon group C terug brengen en de regels lekker open laten.
Ziet er goed uit maar het lijkt allemaal een beetje op elkaar.Mc Laren,Ferrari en dit ook weer.Voorkant kon van voorgenoemde merken zijn,acherkant Lambo/Bugatti style?
@alfarobert: Eens, vooral de achterkant is afgekeken van Lambo. Ik vind het geheel echter niet verkeerd.
@rtnet: Dan wel de McLaren Senna GTR, want de gewone McLaren Senna is straatlegaal
Heeft ie ook airco?
1200 kg downforce, 972 kg gewicht. Wanneer zien we dit ding op zijn kop in een tunnel?
Ze lijken me daar fan van de Regera
Ik zegt SVT! Is vast wel iemand in de UK die dat ding aanbied voor goedkeuring bij de DVLA…
Jammer dat er niet gemeld wordt dat dit een Australische auto is en in Adelaide zal worden gebouwd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).