BREEK: “Grand Prix Nederland op F1-kalender 2020”

Auteur: , 82 Reacties

Ga er maar vast klaar voor zitten.

Het allerlaatste raceweekend van de Formule 1 van 2018 heeft weinig verrassingen met zich meegebracht. De kampioen was immers al gekroond en om de écht belangrijke posities kon er realitisch gezien niet meer worden gevochten. Desondanks vinden we in de schaduw van de slotrace alsnog een interessant nieuwtje: naar verluidt is het bevestigd dat de Grand Prix van Nederland op de voorlopige kalender van 2020 is gezet.

Dit betekent dat we niet komend seizoen, maar het jaar daarna af kunnen reizen naar een van de grote circuits in Nederland om voor het eerst sinds 1985 een Grand Prix op eigen bodem te bezoeken. Momenteel is nog niet bekend of deze Grand Prix verreden zal worden in Assen of in Zandvoort, al hebben we uit verschillende berichten in de tussentijd kunnen vernemen dat laatstgenoemde flink de voorkeur krijgt ten opzichte van het TT-circuit.

Hoewel het Formula One Management (FOM) tegenover de bron heeft bevestigd dat de wedstrijd inderdaad op de kalender staat voor het seizoen van 2020, is het nog allerminst zeker. Afgezien van het feit dat de financiën nog op orde moeten worden gemaakt om de Grand Prix inderdaad naar Nederland te halen – en onze overheid duidelijk heeft laten weten geen interesse te hebben geld in de race te steken – is het tevens onduidelijk welke wedstrijden er zullen verdwijnen om ruimte te maken voor de twee nieuwe Grand Prixs van dat seizoen. Recentelijk is Vietnam namelijk ook bevestigd voor de organisatie van een Grand Prix in 2020 en als we daarbij ook nog eens Zandvoort rekenen komen we uit op 23 wedstrijden, mits er geen verdwijnen. Echter, aangezien de teams momenteel al aan hun taks zitten, is het nog maar de vraag of dit haalbaar is. De kans bestaat dus dat de komst van deze twee nieuwe wedstrijden ten koste zal gaan van klassiekers, zoals São Paulo en Silverstone. (Bron: Formule1.nl)

Met dank aan @shibby voor de tip!



82 reacties

Als ze Brazilie en Silverstone verruilen voor Zandvoort dan hebben ze bij Liberty Media wel echt teveel oranje tompoezen gegeten…
@transaxleman: São Paulo en Silverstone weg voor Zandvoort. Dat zou ik jammer vinden. Dat zijn namelijk twee echt iconische circuits. Voor de Nederlandse fans zijn Oostenrijk, Hongarije, Duitsland en België meer dan uitstekend. Dat Zandvoort is niks.
@transaxleman: Silverstone kiest er zelf voor om het contract met Liberty/FOM op te zeggen. Sao Paulo heeft al jaren financiële problemen en vrijwel elk jaar zijn bezoekers, teamleden en coureurs slachtoffer van criminaliteit. Hoe mooi de circuits zelf ook zijn, als ze van de kalender verdwijnen hebben ze dat toch echt aan zichzelf te danken.
@edge: En dat is heel jammer want Interlagos is elk jaar weer een van de mooiste races op de kalender. Er gebeurt altijd wel iets en het is een fantastisch mooi circuit zoals ze die vroeger bouwde. Ik denk dat het qua TV en internet ook echt voor veel meer kijkers zorgt dan Sochi of zo iets achterlijks. Ik denk dat F1 er echt slechter uit zou zien als Interlagos van de kalender verdwijnt. dan mag liberty media daar wel financieel bijspringen
Stratencircuit door downtown Giethoorn
@duckmefaddy: met het Victory Team vanaf de Thijssengracht vol gas het Molengat op!
@marinepower: Victoria’s Secret?
@duckmefaddy: Chinese investeerders staan geheid vooraan in de rij
Fantastisch nieuws!

Kunnen we in 2020 gewoon naar Assen of Zandvoort om getuige te zijn van Max die voor het tweede jaar op rij de Grand Prix wint.
@moveyourmind: als maxi cosy weer eens geluk heeft ja dan idd.
@moveyourmind: voor het tweede jaar op rij ‘de grand prix’ wint. Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?
@airc: van de autosport waarschijnlijk. Vermoedelijk niet van het dammen…
@n0zem: de is niet een woord wat voor ‘grand prix’ past in deze context. Hij wint of ‘een grand prix’ namelijk die van Nederland of de wereldtitel. Of de grand prix van Nederland maar in 2020 kan dat dan dus nooit de tweede zijn.
@moveyourmind: kampioen word in nl
Ik ben er absoluut voor dat F1 terug komt op Zandvoort, maar dat mag niet ten koste gaan van andere legendarische circuits. SIlverstone en ook Sao Paulo moeten blijven!

Kom’t vast wel goed..want ze luisteren uiteraard echt wel naar mij….
@dracae: Dat is helemaal niet nodig, Het benodigde geld bij elkaar harken om überhaupt een Nederlandse GP binnen te halen is al een serieuze uitdaging, en dan nog het geld zien te vinden om Zandvoort op enigszins waardig niveau te brengen is een tweede uitdaging.
Ik ben van mening dat er in 2020 geen Nederlandse GP zal zijn, of ze moeten in een goed jaar tijd wonderen verrichten op Zandvoort.
Zandvoort zou op dit moment toch een aanfluiting zijn als daar een F1 GP gereden wordt.
Of hebben we het over een klassieke GP F1 met bolides uit 1960.
@hzw: Het één heeft eigenlijk weinig met het andere te maken, als Zandvoort of anders Assen het niet rond krijgen betekent dat (jammer genoeg) niet dat Silverstone en/of Sao Paulo wel blijven.
@HZW: denk dat het geld best snel bij elkaar is. Alleen Heineken stopt al 200 miljoen per jaar in de F1. Als zij daarvan een derde reserveren voor Zandvoort zijn we er al.
Hoewel het voor mij als F1-fan geen meer- of minderwaarde zou hebben om een gp in Nederland te organiseren zou het wel zonde zijn om banen als Silverstone en Interlagos te schrappen. Zou dan liever Monza of Monaco zien verdwijnen aangezien de races daar (uitzonderingen daargelaten) toch een stuk minder spannend zijn
@tkoote: Monaco is een iconische locatie en levert ook gewoon teveel geld op. Die gaat niet verdwijnen, hoe saai dat enkel spoor ook is om naar te kijken.
doe maar ten koste van monaco en een of andere zandbak race waar geen reet aan is.
Laat Silverstone maar blijven
Laat het alsjeblief in assen wezen, eerst maar infrastructuur op orde daar in Zandvoort
@jasg: infrastructuur in orde in Zandvoort kan je vergeten. Dan moeten ze wegen gaan bouwen door de duinen heen en dat gaan ze zeker niet doen
@jasg: Kom gewoon met de boot.
@jasg: Weg dichtgooien, zooitje pendelbussen, probleem opgelost. Nog meer vragen?
@jasg:
Assen is een motorcircuit. Die gaan echt de MotoGP en Superbike niet verruillen voor zoiets instabiels en onzekers als een F1 Grand Prix. De MotoGP rijders hebben al gezegd dat ze niet op F1 auto’s zitten wachten, foe zouden namelijk het asfalt kapot maken. Daarbij is Assen voor auto’s gewoon een rukcircuit.
24 races misschien, want de GP van Miami was toch ook aan de orde? Of ging Azerbaijan daarvoor weg? Wel idioot dat de NL overheid er geen cent in wil steken, maar wel financieel flink mee profiteren zeker als er straks investeerders geld in stoppen en er een race komt.
@venividivici: Daar heb ik nou ook altijd last van. Ik maar hard werken, en de overheid die er financieel flink van profiteert.
@retetikker: Ja maar dat heeft een reden. Ze moeten de niet harde werkers en import golddiggers financieren.
@venividivici: Miami is tot nader order in de ijskast gezet. Liberty wil graag en ze hebben ook een organisator gevonden die graag wil, maar de gemeenteraad van Miami zit er niet echt op te wachten. Liberty kijkt op dit moment of het haalbaar is om de begoode tweede Amerikaanse Grand Prix op een stratencircuit in Las Vegas, of op Indianapolis (Road couse) te verrijden
@edge: Ah thanks, die info is nieuw voor me.
@venividivici: Laguna Seca lijkt me ook wel vermakelijk.
@venividivici: waarom zou de overheid geld moeten steken in een 1 daags auto race event.
“Nederland er mooi uit laten zien”? Houdt toch op, niemand die na het zien van de GP_NL opeens wel een vakantie naar NL gaat boeken en dat ervoor niet deed.
“Sport aantrekkelijk maken voor de jeugd”? Ja, prima als het atletiek is, of (vrouwen)voetbal, of wielrennen; maar normale kids kunnen niet zomaar gaan karten of zo.
“GP at Amsterdam-Beach” –> denk dat Amsterdam wel even klaar is met nog meer toeristen.
Voor die 20-50 miljoen kan je een coole sportdag organiseren voor alle basisschool kids! Heb je veel meer aan.
@venividivici: Ik wil hier niet de linkse hond uithangen maar zover ik weet is er zo goed als geen evenement dat direct of indirect winst weet te genereren van het houden van een F1 race. Lijkt mij dat het geld wat in basis het geld van ons allemaal is wel on andere dingen gestopt kan worden, iets met klimaat of wat dacht je van andere dringende zaken.
Silverstone schijnt de hoge kosten niet langer te kunnen (of willen?) opbrengen – dat was in het verleden óók reden om de grand prix’van bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en België voor één of meerdere jaren te schrappen.

Brazilië heeft al jaren een probleem om tijdens de grand prix de teams en de bezoekers fatsoenlijk te beschermen tegen de werkelijk hondsbrutale criminelen die zoveel geconcentreerde rijkdom als potentiële ‘toeleveranciers’ zien.

Voor beide circuits ziet het er dus somber uit. Ook dit hoort echter bij de historie van de Formule 1.
Sotsji eraf. Zal Bottas niet leuk vinden.

Of Bahrein, dat mag ook wel weg

@ijoost: De sjeiks en Putin draaien hun hand niet om voor een organisatiefee van tientallen miljoenen per jaar. Die zie ik dus niet snel verdwijnen
@edge: ik vrees dat je gelijk hebt…..
Alles goed en wel

Maar is 2020 niet te snel om alle formaliteiten af te werken?
@toyotafortuner: met formaliteiten bedoel je de vergunningen, de extra geluidsdagen, het aanleggen van een bezoekers infrastructuur op het circuit en de verbouwing van het circuit zodat het geschikt is? Extra parkeerplaatsen en een ruimer treinstation? Natuurlijk gaat dat lukken.
@mashell: ja dat. Ik wilde het gewoon samenvatten.
@mashell: En een vliegveld op een eiland voor de kust.
@mashell: Extra geluidsdagen? Komt de V10 weer terug dan?
‘Nasr verlyid bevestigd aan een bron’ mwoaah niet heel zeker dunkt me.
@kle500: wie is Nasr Verlyid nou weer?
@720s: dat is die geheinzinnige bron. Of een spelfout.
@720s: Klinkt als een sjeik die de naam van z’n Nederlandse (bij-)vrouw aan moest nemen.

Is de geld kwestie ook meteen van tafel.
Belachelijk dat Zandvoort de voorkeur geniet, natuurlijk alles met de koninklijke lobby te maken, Assen heeft zijn voorzieningen veel beter voor elkaar.
Mag hopen dat de arbeidsvoorwaarden voor de coureurs aangepast gaan worden met al die extra races die ze moeten gaan rijden.
@snorrie:
Ja, want die Verstappen rijdt in een derdehands occasiontoppertje van gouwe Bram en woont ergens in een flatje in een dwergstaatje.
Pure armoe!
@desjonnies: hij klust wel bij in de plantsoenendienst
Zoveel races is gewoon bespottelijk.
Alles wat in de F1 werkt heeft amper privé tijd voor Familie en Vrienden en zijn alleen maar op reist het hele jaar.
Hamilton heeft al aangegeven als het 25 races wordt dat hij er mee stopt.
@HZW: want 25 weekenden werken per jaar is echt ontzettend veel. Dat doet me denken aan vroeger toen de slaven per jaar wel 45 weken van elk 40 uur moesten werken…
@mashell: Haha, precies!
Die F1 gasten zullen het best druk hebben het hele jaar door maar als ze het 5 jaar gedaan hebben kunnen ze de rest van hun leven uitrusten.
@hzw: in Nascar werken ze ook gewoon met verschillende crews. Niet elk crewlid hoeft elke race mee te werken; ligt aan het team om het zo in te plannen.
Daarnaast zullen de meeste F1-team-medewerkers bij zo’n team werken omdat ze het cool vinden en doen ze het niet speciaal voor de poen; want dat schijnt vergeleken met andere sectoren helemaal niet zo’n vetpot te zijn. M.a.w. 21 of 25 weekenden; ach.
Ik hoop echt zeer dat dit een onjuist gerucht is. De flater die Nederland gaat slaan zal weer ongekend zijn. Hele hordes tokkies… ik bedoel, hele hordes Max Verstappen fans luid joelend (half)dronken naar een circuit. Mensen die nog nooit bij een race geweest zijn die ineens vooraan willen staan omdat ze al jarenlang Max fan zijn. Heel ‘autokennend’ Nederland (Jan lammers, gebroeders coronel heel de ziggo crew) allemaal geilend op Max verstappen gefêteerd door Frits van Eerd dagenlang op TV. Jaja het wordt weer iets om trots op te zijn….
@airc:
Ach meisje toch…
Naar verluidt is er nog niks bevestigd dus …..
@f31bmw320d: inderdaad maar dit doet het goed in de reacties
Heel Nederland staat te juichen dat er weer een race is in Nederland. Heel de wereld zal na de GP van Holland (Holland ja, want het wordt in Holland gehouden) schreeuwen “wat een saaie flut circuit” als het op Zandvoort wordt verreden.
Man, man, man… Wordt er potentieel eindelijk weer een race in Nederland georganiseerd, krijg je zo’n bak aan betweterige, zure, Nederlandse polderkneuzen die twee jaar van tevoren al beginnen te janken hoe k*t het allemaal wel niet gaat zijn. Ga met je blik bier vissen dan, stelletje GroenLinks stemmers.
@silverarrow:
Echt, wat een spirit en ondernemerschap hier hè.
Lekker denken in problemen ipv oplossingen, lijken wel vrouwen.
@harrie: ik denk in zoveel oplossingen dat er soms zelfs geen probleem bij weet.
Kun je me helpen, welk probleem wordt er opgelost door een race in Nederland te organiseren?
@mashell: als je zo redeneert kan je ook de F1 afschaffen
@harrie: nope. Kijk naar wat men zegt hier:
GP op Zandvoort: moet je niet willen.
GP op Assen: ach.
GP ergens in NL, stratencircuit of nieuw circuit; betaalt door sponsoren: niemand die daar tegen stemt.
@silverarrow: Niet iedereen leeft op een roze wolk?
Wauw! Autoblog is een automotive app/blog waar dus mensen op zitten die van auto’s houden…… meer nee hoor alleen maar zeiken! Guy’s als jullie niks leuk vinden in de auto/autosport, ga dan lekker temptation island kijken met je vrouwtje. En laat de echte auto liefhebber lekker genieten dat de auto wereld in Nederland weer opbloei! Jezus wat kan hier iedereen zeiken!!!!!!!!
@audirick1995: want als je niet voor een race in Nederland bent niet voor bent dan ben je geen autoliefhebber!
Heb je enig idee hoe dom dat klinkt? Het circuit park Zandvoort is alleen per trein nog enigsinds te bereiken. Daar gaan dus de treinliefhebbers naar toe. De circuits in België, Duitsland en Oostenrijk zijn typisch met de auto te bereikbaar, daar gaan dus de autoliefhebbers naar toe.
@mashell: nee wat ik bedoel is dat er eindelijk meer belang stelling is in automotive/autosport. En het enigste wat hier gebeurt is zeiken…. ik kots er echt van! Als je kijk hoe trots Duitsers op hun circuits/kampioenschappen/rijders zijn. Dan is er zo veel mogelijk om leuke dingen te organiseren! Helaas hier in Nederland trappen we al die kansen/mogelijkheden liever de grond in :(
@audirick1995: Enigsinds, serieus?
Buiten dat, wel eens gehoord van het drama dat “op zondagavond met de auto naar huis vanaf Spa” heet?
@gewoondirk: ja ik ben hier heel serieus in ik hoop echt dat de nieuwsgierigheid en interessen in de auto sport door blijft groeien! Met in de hoop dat dnrt, Dutch timeattack of Dutchsuper etc. Net zo wordt bezocht als de vln in Duitsland…. maar 80% van de AB lezers zeiken dat liever af…..
@mashell: kijk je toch lekker op tv mee?
@mashell: België is anders ook een redelijk drama met de auto.
@audirick1995: De echte autoliefhebber wil interessante races zien op mooie, uitdagende banen. Je kunt de klok erop gelijk zetten dat Zandvoort een zaadrace gaat worden vanwege de beperkte layout. Uitbreiden is ivm natuurgebied niet mogelijk. Assen is een motorrace baan bij uitstek, zo is ‘ie ooit opgezet. Ook dat gaat qua autoracen niet heel veel spektakel opleveren ben ik bang, qua motorrace des te meer. Daarom zit ik elk jaar met MotoGP, BSB en WSBK ook langs de kant.

Nogmaals, de ECHTE autoliefhebber, niet de opportunistische Max fan met nationalistische inslag, wil de races op mooie iconische locaties behouden. Locaties als Silverstone en Interlagos, waarbij Zandvoort nog niet eens in de schaduw mag staan. Ik snap best dat de Nederlandse autosportfan een Holland GP willen vanwege de prestige, maar als het ten koste gaat van een andere daadwerkelijk mooie baan… no thanks.
@racerx: tuurlijk willen we mooie circuit’s zien en ik denk dat dat op Zandvoort echt wel kan! Ik hoor zo vaak dat mensen de F1 saai vinden. Die mensen kennen waarschijnlijk niet de tijd dat schummie 40sec van de nummer 2 weg reed…..
F1 in Zandvoort is natuurlijk een leuk idee, hebben we al gehad tot 1985. Laten we het daarbij houden en een echt circuit als Silverstone op de kalender houden. Zandvoort is altijd een hobby race geweest met een hobby management. Staat bekend om zijn Michelin poppetjes als baanofficials. Te dik om te lopen. De catering die bekend staat om de slappe frikadel. En, natuurlijk de bereikbaarheid, fantastisch teleurstellende bereikbaarheid.
Oja, ik heb echt een autosport hart.
Mensen zien de realiteit van F1 en Nederland niet.
De realiteit is dat Nederland de F1 niets te bieden heeft qua circuits.
Zandvoort is half blijven hangen in 1985 en slechts een klein stukje doorgeschoven na die tijd.
Het bestaat uit een aantal hopen zand met een asphalt pad er doorheen en slechts één armzalige tribune.

Wil de F1 in 2020 hosten, dan moet je met mega tempo beginnen de baan overal minimaal 2-3 meer breder maken, van af de Arie Luyendijk bocht tot de Tarbanbocht vaste tribunes uit de grond stampen, en vervolgens een state of the Art pitstraat met Pitboxen aanleggen, en dan heel misschien is er een kans dat de F1 GP binnen te halen valt, als het benodigde geld bij elkaar geharkt kan worden om alles te betalen.
@HZW: zeg je nou dat er een State of Art pitstraat moet komen?
Maak er een Rotterdam Cityrace van.
Weet alleen niet of de F1 auto’s de mileuzones in mogen…
Als het Zandvoort wordt ga ik alvast in de file staan… wat een drama gaat dat worden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).