Breek: kabinet wil VERKOOPVERBOD benzine- en dieselauto

Auteur: , 196 Reacties

De VVD heeft per ongeluk het verkeerde vakje ingekleurd?

Breek: kabinet wil VERKOOPVERBOD benzine- en dieselauto

Haal het vaseline potje maar van de plank, want het kabinet heeft zojuist het Klimaatakkoord gepresenteerd gekregen. Hier staan alle afgesproken plannen die Den Haag (VVD, CDA, D66, ChristenUnie) wil gaan uitvoeren om milieuproblemen aan te pakken. Voorzitter Ed Nijpels van het Klimaatberaad was verantwoordelijk voor de presentatie van het Klimaatakkoord.

Natuurlijk is de automobilist de pineut. In het Klimaatakkoord staat dat het kabinet een algeheel verkoopverbod wil van benzine- en dieselauto’s per 2030. De autoindustrie krijgt een krappe 11 jaar de tijd om het hele gamma om te gooien naar volledige elektrische auto’s. Daarnaast wil het kabinet een onderzoek naar de mogelijkheid om rekeningrijden weer in te voeren. Op z’n vroegst gaan we in 2024 rekeningrijden (aka kilometerheffing). Op welke manier en wat we mogen verwachten is nog niet duidelijk. Als laatste zullen de accijnzen op benzine en diesel de komende jaren blijven toenemen met één cent.

Het Klimaatakkoord bestaat uit circa 600 maatregelen die Nederland moeten verduurzamen. Doel is om de algehele CO2-uitstoot met de helft te verminderen. Alle plannen moeten nog wel doorberekend worden. Het is dus afwachten of deze roeptoeterij van het kabinet überhaupt haalbaar is.

UPDATE 1: het 42 pagina’s tellende document van de sector mobiliteit check je hier (PDF)

UPDATE 2: dit zegt het Klimaatakkoord over tweedehands auto’s.

UPDATE 3: check ook wat er gaat gebeuren met de subsidies, de bijtelling en de BPM.

UPDATE 4: alles over de plannen met auto’s op waterstof.



196 reacties

Waanzin!
@atrak: Ja, dat er weer niks gebeurt! Want dat lees ik in zulke plannen. AutoBlog presenteert het lekker voor de clicks, maar het kabinet is van plan om te gaan pleiten bij ‘Europa’ voor een verbod in 2030. Nou, nou. Pleiten in plaats van reguleren, bij de overheidslaag waar de Duitse auto-industrie een zware stem heeft, voor een verbod over elf jaar. Serieus, hoe veel impact zal dat hebben?
@jelmer: exact, alsof overheid van NL binnen de EU iets in te brengen heeft tegen de (Duitse) auto-lobby.
@jelmer: hangt er wel vanaf hoever waterstof tegen die tijd is vrees ik.
Als ze kijken naar de accijnzen op brandstof maak ik mij niet zo druk…
Wat zal dat gaan doen met de leasetarieven?/afschrijving?
@goodvibrations: daar gaan de leaserijders voor betalen. En als die dat niet kunnen dragen, dan mogen de overige belastingbetalers daar ook aan bijdragen. Want als we één ding uit de crisis hebben kunnen leren, is dat de roverheid liever een sloot belastinggeld in het bedrijfsleven stopt, dan dat ditzelfde bedrijfsleven de rekening betaalt voor welke vergroening of bezuiniging dan ook. Want VVD.
@RRRobert: Restwaarde is risico van het ondernemer. Gelukkig compaseren leasemaatschappijen dit met schandalige tarieven voor elektrische auto’s.
@flutterby: compaseren…serieus. Geeft me meteen reden de rest van je domme comment te negeren.
@hooesi: jammer dat je niet voorbij de formaliteit naar de inhoud kan kijken. Wie zegt er nu iets doms?

Niet iedereen is een ster in Nederlands en sommige hebben honderden uren moeten besteden om dyslectie tot een minimum te beperken.
@flutterby: jij nog steeds…elektrische auto’s zijn gewoon erg duur, niemand weet wat de restwaarde zal zijn. Ondernemers die een auto kopen hebben weinig kosten op het gebied van “brandstof” bijtelling en (als het goed is) onderhoud en rijden als de inruilprijs tegenvalt nog even door dus nemen deze gok bewust. Een leasemaatschappij krijgt de auto einde contract terug naar de grillen van de ondernemer en heeft deze invloed niet. Logisch dus dat zijn voor de zekerheid wat meer afschrijven. Verder fijn om te zien dat het goed gaat met je dyslexie, de rest van je comment gaat namelijk erg goed.
@hooesi: de leasemaatschappij is óók een ondernemer, die bedoelde ik.
@flutterby: die risico’s zijn in het afgelopen decennium anders ook voornamelijk door onze roverheid afgedekt:
– bpm vrijstelling voor ‘schone’ auto’s
– terugvordering van rest-bpm bij export, voor auto’s waarvoor wél bpm is betaald.
– royale subsidieregelingen voor ondernemers om ‘schone’ auto’s aan te schaffen
– nalaten de vervuiler te laten betalen als een ‘schone’ auto tóch vervuilt, bijvoorbeeld omdat de gebruiker z’n stekker-hybride nooit oplaadt, maar alleen voltankt.
@RRRobert: roverheid serieus? 1 keer de term gebruiken ok, maar bij 2 keer in 2 posts begint het Calimero-effect te komen!
Veel “schone” elektriciteit komt van kolen centrales 😞 wat gaan ze daar mee winnen dan 🤔?
@astonmartindriver: heeeeel veel
@astonmartindriver: weet jij hoeveel een kolencentrale doet in uitstoot dan?
@astonmartindriver: Het gaat om de mindset. Ook al is de elektriciteit nog vervuilend opgewekt, de eindgebruiker rijdt elektrisch. Vervolgens kan men meer energie stoppen in het verduurzamen van de opwekking van die elektriciteit.
Zolang de consument niet verandert, zal de industrie ook niet veranderen.
@granlusso: terrecht punt, vanuit de “petrol heads” blijft dat dit een erg prijzige oplossing is voor “locale” CO2 reductie.. Daarmee een beetje symbolisch… en zelfs niet echt integer. Auto’s kunnen nog steeds (stukken) schoner worden als ze zuiniger worden.. Bovendien haalt het cabinet op deze manier gegarandeerd niet het percentage schone energie.. Dat al nihil is. https://m.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM
@granlusso: 10 bedrijven zorgen voor 90% van de totale uitstoot in NL en de 9M automobilisten mogen het ophoesten ipv de multinationals; niets ‘vervuiler betaalt’ of ‘mindset’ …
@astonmartindriver: – Het ecosysteem van fossiele brandstof heeft heel veel keten, je moet het oppompen – veelal ver weg, met boten verschepen, vrachtwagens, raffineren, opslaan etc. Een litertje brandstof maken is simpelweg heel inefficiënt.

Je hebt gelijk dat niet direct alle stroom ‘groen’ kan zijn, maar het ecosysteem is veel efficiënter – vanaf de energie centrale (electriciteit ’raffinaderij’) kan (kort door de bocht gezegd) het in een kabeltje je EV auto in. Vervolgens gaat het apparaat die je er mee in werking zet (de auto in dit geval) er ook nog eens efficient mee om en heeft het geen uitstoot.

In keten van fossiele brandstof is nog weinig innovatie te behalen om het substantieel schoner te maken, terwijl op den duur je in de keten van electriciteit genereren je wel aan alle kanten vernieuwing kan toepassen waardoor bijv. de kolen uiteindelijk overbodig zijn, en denk aan batterij innovatie zonder al teveel schadelijke grondstoffen.

Innovatie komt niet met hele grote bewegingen maar in kleine stappen die de impact steeds wat vergroten, we zijn ook niet in 2 jaar van eerste diesel motor gekomen tot een Euro6 versie. Het is tijd om een nieuw speelveld te kiezen om op voort te gaan, EV lijkt dit te bieden.
@bmohnee: jep, door hetzelfde kabeltje als je telefoon bijvoorbeeld. Dr is geen wijk in Nederland die het aankan om op dit moment alle auto’s te laden. Het hele netwerk moet opnieuw worden uitgerold voordat zoiets ook maar enigzins realiseerbaar is. Dus deze plannen zie ik nog niet zo snel gebeuren, want zoera de energiemaatschappijen zich hiertegen gaan verzetten dan is ook dit feest afglopen.
@peug206: onzin. Op sommige plekken ja, maar op de meeste plekken kan het prima met de juiste sturing.
@widodh: juiste sturing? Net als bijvoorbeeld het ontmoedigen van werken van 8.00 tot 16.30? Het komt er gewoon op neer dat de nederlander thuiskomt en dat ding aan de stekker pleurt.
@peug206: De laadpaal regelt die sturing vanzelf. Hoef jij niets voor te doen.

Je auto laad gewoon in de nacht vol. Niets aan de hand.
@widodh: och ja, de auto laad zich vannacht wel vol. Hoe kom ik dan bij mijn familie die 90km verderop woont? Ik gebruik de auto vaak en veel. Dat werkt dus niet.
@peug206: Dan blijf je toch lekker in je benzine auto rijden?

Elektrisch rijden is helemaal geen probleem, maar mensen willen graag problemen zien, zoals jij blijkbaar. Verdiep je een beetje in de materie en je ziet dat het geen enkel probleem is.
@widodh: dat heb ik dus wel enigzins gedaan. En ben tot de conclusie gekomen dat het voor WERKautos een uitkomst is, maar zodra mensen zowel werk als privé in de auto grotere afstanden afleggen het onmogelijk gaat worden om iedereen tegelijk te stekkeren en ’s avonds de kids weg te brengen of even naar familie. Ja, in de randstad eo prima. Maar hier in het noorden toch minder optimaal zodra de familie wat verder weg woont.
@peug206: Ik woon 50/50 in Zeeland en Limburg. Ik rijd 50.000km per jaar 100% elektrisch (Tesla Model S).

Laden doe ik op de bestemming, bij snelladers of gewoon in de nacht. Als het echt nodig is laad ik de auto even op als ik thuis kom, maar het gros van de tijd kan deze in de nacht laden.

Snelladen wordt ook steeds sneller en sneller. Je mag de situatie van nu niet reflecteren op die van 2025 of 2030. Heel veel is veranderd op dat moment.
@widodh: Dat is nou net zijn probleem. Als iedereen aan de ev gaat kan je niet meer laden wanneer je wilt want dan raakt het netwerk overbelast. En dan is het opeens lastig om te doen wat jij doet.

Ze willen trouwens ondertussen ook nog van het gas af, daardoor gaan woningen ook meer stroom verbruiken. Moet ook nog door dat kabeltje wat berekend is op huidige gemiddelde gebruiken.
@peug206: volgens mij is dat een prima haalbare case, gemeentelijke en provinciale ritjes zijn vaak geen 100+ km, dat wil zeggen dat je met een moderne betaalbare ev met 2-3 jaar misschien 1x in de week moet laden. Wellicht heb je die week dat wel in je thuisbatterij opgespaard.
@peug206: je hebt gelijk, het kabeltje is het probleem – laten we stoppen met innoveren. Als de straat open graven de grootste uitdaging was…
@bmohnee: oh nee, dat wordt de piekbelasting tussen 17.00 en 20.00, wanneer iedereen thuiskomt, dat ding aan de stekker pleurt en elektrisch gaat staan koken (zelfde groep/aansluiting in de wijkkast).
@peug206: nogmaals, als jouw argumenten het grootste probleem zouden zijn…volgens mij is dit allemaal prima beheersbaar, en als het een keer klapt zoeken we een oplossing voor het probleem.
@bmohnee: Smart laders, personen 1-1000 tussen 18:00 en 20:00, personen 1001-2000 tussen 20:00 en 22:00 etc etc
@smultie: laden gaat veel sneller worden komende jaren, mensen die de ruimte hebben gaan zelf stroom opslaan thuis, er komen grote verbeteringen om het net uit te balanceren…de innovatie stopt echt niet hier
@bmohnee: ik begrijp dat je geld over hebt elke maand? Want dat heb ik niet. Ben nog zoekende om te kopen en dan moet er verbouwd worden, etc. Denk dat ik de komende jaren weinig investeer in duurzaam zolang het niet rendabel is…
@peug206: daar heb je een punt, daarom als iedereen die het wel kan betalen wel (verstandig ipv symbolisch) investeert wordt het op den duur betaalbaarder voor iedereen door schaalgrootte en innovatie. Daarom is het tesla-taks verhaal korte termijn denken. Het kost idd overheid geld, maar brengt wel een markt en industrie op gang.
@bmohnee: allemaal leuk en aardig, maar snel laden is behoorlijk slecht voor je accu. Dat is bijvoorbeeld de rede dat de elektische bussen s’ nachts aan een langzame lader staan.

Accu’s gaat het denk ik sowieso niet worden, niet als iedere auto uitstootloos moet worden. Nee, er zal een medium gevonden worden (bijvoorbeeld waterstof) dat elektrisch te produceren is en als gas/vloeistof in pijpleidingen te transporteren is. Want vergis je niet, het open breken van iedere woonwijk kost heel/te veel geld.
@bmohnee: en 99% heeft geen grote batterij nodig, op vakantie pakken ze toch het vliegtuig.
@bmohnee: Vergeet je even, dat voor die batterijen in je auto, of telefoon, of elk ander elektrisch apparaat er een mijn in Afrika afgegraven dient te worden. Wat bij elkaar net zo schadelijk is, als de fossiele brandstof alleen al. Daarnaast brengt de energiewinning, tot het genereren van de elektriciteit, ook de nodige vervuilende uitstoot met zich mee.
Al met al schiet het niet op, de wereld draait evenwel door.
Mooi al die schijn maatregels, al zouden wij hier ons best gaan doen, in China, India en Afrika, gaat dat echt niet allemaal zo snel, dus kun je de conclusie trekken, dat ons minderen een druppel op de gloeiende plaat zal zijn, welke wij doen voor het eigen ‘goede’ gevoel?
Maar ondertussen mag men in de toekomst evenwel dealen met klimaatveranderingen die sowieso onvermijdelijk zijn.
Misschien gelijk maar beginnen met dijkverzwaringen en waterkeringen aanbrengen en verbeteren waar dat mogelijk is. Dat is waarschijnlijk rendabeler voor de toekomst, dan de verandering naar elektriciteit, want daar wordt je alleen maar kwetsbaarder door. Één energie soort maakt het voor je tegenstander makkelijker, om jou uit te schakelen.
Dus beter om op meerdere paarden te gokken en alles wat effectiever in te zetten, voor overleving met een toekomst dan, over op één energiesysteem, zonder overlevingsmechanisme en overlevingskansen.
Het lijkt misschien een gek verhaal, maar voor onze kinderen en hun kinderen is het wel van levensbelang.
Verder kijken dan één generatie is regeren en proberen het in één keer zo goed mogelijk te doen, voor hen en niet alleen voor eigen generatie.
@loutervanplezier: dat vergeet ik niet, maar technologie staat niet stil en het is in ieders belang andere opslag materialen te maken en niet afhankelijk te zijn van grondstoffen uit potentieel conflict gebieden. Daar zijn dus al heel wat universiteiten en bedrijven mee bezig – will come. Energie opwekken is zeker niet 100% schoon, maar zeker wel schoner dan fossiel – en ook nog voldoende mogelijkheid dit substantieel te verbeteren. Vergeet ook niet dat stroom locaal gemaakt kan worden, en dus heel veel transport van materiaal over de wereld om energie te maken verminderd kan worden. Tevens is een van de bronnen, de grootste kernreactor die we hebben, de zon altijd aanwezig.

Jouw aanpak om door te kachelen en defensief alleen maar dijken op te werpen van tientallen meters hoog is met vuur spelen, die moeten zich ook houden in tijden van extreme droogte – die ook zullen toenemen.
@bmohnee: china en anderen zijn al bezig met het door ontwikkelen van hun fusies die al meer energie oplevert dan je erin hoeft te stoppen, dus met tien jaar iedereen een ster thuis voor alle energie behoefte? zou mooi zijn… alleen moeten een aantal bedrijven nog even bedenken hoe ze hier meer geld mee verdienen dan het huidige netwerk. https://www.youtube.com/watch?v=yqBE4vV7qTE https://www.youtube.com/watch?v=oGE9MmG4zhk
@bmohnee: OMG, de absolute onzin oreren als een onzinnige vazal der dommen is weer geweest. Fossiel is belachelijk efficiënt (vandaar dat u als consument nu al 95% belasting betaald voor energie) , maar nee , volgens deze Pipo is het heel inefficiënt. En dan poneren dat overheid en subsidie iets doen voor innovatie 😂. U heeft te lang bij senter gewerkt ben ik bang. Allemejezus, wat een pijnlijk gebrek aan kennis gecombineerd met hubris.
@waterisnat: dank voor je constructieve aanvulling als alwetende – deel dan jouw visie op dit onderwerp inhoudelijke wijze, wellicht kan je mij iets bijleren. Deze manier van neersabelen van iemand met de beste bedoelingen is voor niemand constructief.
@astonmartindriver: Om te beginnen heeft zelfs een (moderne) kolencentrale een rendement van rond de 60 procent, versus 30-40 van het motorblok in je auto.
Ten tweede heeft een kolencentrale alleen schadelijke uitstoot op 1 plek, namelijk de kolencentrale zelf. Hier kun je dus redelijk gemakkelijk de boel filteren.
Ten derde stoot de kolencentrale dus alleen dáár uit, en niet overal, in alle steden en dorpen.

Nog even los van het feit dat we sowieso langzaamaan naar duurzaam opgewekte stroom gaan.
@smultie: 60%? Die berekening zou ik graag eens willen zien…
@superfred: https://www.siemens.com/press/en/pressrelease/?press=/en/pressrelease/2011/fossil_power_generation/efp201105064.htm astu. Tuurlijk wel een beetje wij-van-wc-eend, maar als tegenhanger heb ik de ICE ook wat hoger ingeschat.
@smultie: das een gecombineerd rendement van en steg centrale, das toch net even anders… hoe dan ook zijn die centrales nooit opgewassen tegen de instabiliteit van het grid. Decentraal vermogen opwekken, dat is wat we nodig hebben. Dus ik zeg; veel maar dan ook veel meer groene gasmotoren in Nederland zetten (en ja, dat is ook een gevalletje “wij-van-wc-eend”… 😉
@superfred: is instabiliteit van de grid niet nu juist het belangrijkste argument tegen decentraal opwekken?
@smultie: Waar haalt een kolencentrale zijn kolen vandaan? Duitsland heeft gisteren zijn laatste kolenmijn gesloten, dus dat wordt ook Verwegniestan! Daar gaat ook alweer een heleboel uitstoot de lucht in. Evenwel voor de effectievere batterijen, waarvoor de grondstoffen vanuit de mijnen van Afrika gehaald moeten worden.
Het schiet allemaal niets op. Beter alleen investeren in efficiënter en effectievere methodes, met meedere energie types, wat je minder kwetsbaar maakt bij tegenslagen.
Tevens alvast investeren in het water buiten de deur houden.
@loutervanplezier: volgens mij hebben ze het dan over steenkool en niet over bruinkool, daar is Duitsland nog een kei in.
De wereld merkt niets van onze bezuinigingen, daar is Nederland simpelweg te klein voor.
@tuktuk73: jij denk dat nl de enige is die zich in zal zetten? Van de week was dr nog een heel groot circus voor in polen.
@maotje:
Waar, zoals gebruikelijk, weer geen fuck bereikt is…
@tuktuk73: Prima argument om dan maar niks te doen, toch?
@smultie: Ja, wij zijn al een van de groenste landen ter wereld. Als een land als India of Nigeria zo’n houding zou hebben dan heb je recht van spreken, maar een speldenprik op de wereldkaart met een paar miljoen van de meest zuinige auto’s ter wereld? Naah denk het niet..
@nelis88: Eh kijk eens even Europees, Nederland loopt dan zwaar achter.

En elektrische auto’s zijn ook beter voor de lokale luchtkwaliteit-> volksgezondheid he.
En dat we als EU niet ieder jaar 400 miljard euro naar midden oosten over maken voor brandstof!
Ah gelukkig, rekeningrijden pas in ‘2024’. Dat komt er dus gewoon weer niet van.
Ik ga NU emigreren! Doei!
@geelbarrel: De groeten!!
@geelbarrel: wel met het vliegtuig, is goed voor het milieu
@lekkerlinksrijden: moeten er geen drones over de landingsbaan vliegen
@geelbarrel: Graag zien we het bewijs :)
@geelbarrel: waarheen? Als er ergens een land is waar alles beter geregeld os, hoor ik dat graag!
Auto’s aanpakken, waarom die smerige scooters niet!!??
@jlvanleeuwen: In Amsterdam is er al een mileuzone voor scooters.
Prachtig idee. Hoor veel mensen mijn omgeving roepen dat eerst China maar niet beginnen, maar uiteindelijk begint het toch echt bij jezelf.. En ja, ook ik hoor liever een V12, dan een Tesla met dezelfde prestaties.
@kareljansen: China is al begonnen. Daar wordt 340 miljard euro geïnvesteerd in schone energie. in 4!!! jaar tijd!
@aschja: Terwijl de wegen nog altijd bezaaid zijn met splinternieuwe Duitse “L”bakbeesten met enorme motoren. De beeldvorming over de Chinezen hier is veel te rooskleurig. De brandstofmotoren zijn niet aan te slepen daar.
@aschja: aldaar wordt het gewoon opgelegd en hoeft er niet oeverloos gediscussieerd te worden….
@kareljansen: zouden ze ook eens met mensen moeten doen, een stuk stiller maken ipv een huilende v12 ; ))
Ach juist symbool politiek, het zet geen zoden aan de dijk.
In het zelfde klimaat akkoord wordt het bedrijfsleven/industrie weer gespaard, de rekening wordt doorgeschoven naar de consument.
@herbert: heeft niks te maken met symboolpolitiek. Maar je wilt zelf t groeiende probleem niet inzien.
@maotje: Ach kom op, waar zullen onze oude auto’s blijven denk je?? die gaan massaal richting Afrika en het Oosten, net of uitstoot stopt bij landsgrenzen, dit is echt pure waanzin.
@herbert: dat zal vast. Maar daarmee zet je toch in gamg dat het aantal benz en diesels steeds kleiner zal worden wereldwijd. Daar gaat t om.
@herbert: in afrika zullen ze vast nog 10 a 15 jr doorrijden. Maar dan houd t ook op. En zo laten ze het aandeel met brandstofmotoren uitsterven. Zo moeilijk is die beredenering niet.
@maotje: Leuk theoretisch bedacht, maar nu nog de werkelijkheid, waar gaan ze laden??
@herbert: Wie, Afrikanen?
@herbert: dat heeft dus wel zin, want volgens dat principe rijden zij dus met 10-15 jaar in onze 1 generatie EVs
@bmohnee: Leuk bedacht je vergeet 1 belangrijk iets, waar gaan ze laden ?? in de infra structuur daar is compleet niet aanwezig, en in Europa ook maar heel erg matig momenteel.
@herbert: ik doel vooral op “oostblok” export
@herbert: maak je niet zo druk om t laden. De tegenstanders hebben zich ineens ingeleetd dat t netwerk er niet op berekend is maar ik heb er nog geen lochische onderbouwing van gezien. Is pure bangmakerij van de tegenstanders. Hetzelfde geld voor de accu’s wat volgens hen een probleem zou moeten zijn. Maar dezelfde type accu’s zitten in smartfoons en laptops maar die hebben ze allemaal wel.
Gebeurd toch niet. Net zoals al die andere beloftes.
En dan zeggen dat Trump niet spoort.
@karaya: Doet ie ook niet…
Succes ermee. Ik ben dan allang weg hier.
@E34M5Touring: ik ben eind Maart lekker pleite weg uit het rare Europa en uit dat gekke land.
@cappie: Cool, ga je in een land wonen waar ze maanden wél met een hoofdletter schrijven en ben je al vast aan het oefenen ofzo?
@smultie: Ja Engelstalige landen, is heel gewoon daar
@cappie: Gun je het beste !
@e34m5touring: ik ben al heel lang weg….nooit meer terug. Kom gemiddeld 1x per 2 jaar even langs en ben blij als ik weg ben.
@basjaski: Precies ! Ik ben bijna 18 jaar geleden uit NL naar Canada gegaan, nog geen ene seconde spijt van gehad. Kan het aan iedereen aanraden met een gezonde ondernemersgeest ! Nederlanders worden wereldwijd gezien als hardwerkende betrouwbare mensen. Er is overal werk, als je maar wilt ! Per jaar emigreren ongeveer 150000 Nederlanders naar andere landen.
@E34M5Touring: mag ik vragen waarheen?
@fouadski: US. Omgeving van Atlanta waarschijnlijk.
@e34m5touring: ok. Van alle plekken die de wereld te bieden heeft kies je die…
@cloverleaf: AMERICA

FUCK YEAH!
@cloverleaf: Ja goed, ik kan ook in Thailand gaan wonen. Maar dan wordt de daily commute een beetje lastig he…
@e34m5touring: waaruit kan je allemaal kiezen dan?
@e34m5touring: aha veel succes. Voor werk of ben je nl beu? Je blijft wel actief op aan?
@fouadski: Voor werk. En auto’s.
@fouadski: Hebben ze auto’s daar dan?
Nog meer koren op de molen om de grens te passeren met Duitsland. *emigreren gaat*
@vonklausenburg: Want daar zullen ze tot in de eeuwigheid op benzine en diesel blijven rijden…. /s
@smultie: Nou, ik denk dat Duitsland een van de laatste landen is die volledig elektrisch wordt. Waarom? In Duitsland zitten behoorlijk wat grote autofabrikanten en behoorlijk wat autofabrieken. Vanzelfsprekend heeft een sector die zo enorm veel bijdraagt aan de economie wel de kracht om met wat lobbywerk dingen te vertragen
@edge: Zou kunnen. Aan de andere kant is Duitsland op een aantal vlakken een stuk verder dan wij zijn op het gebied van duurzaam energie opwekken (https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/19/duitse-economie-draaide-volledig-op-groene-stroom-1619333-a364365), en zijn ook de autofabrikanten daar druk bezig met de omschakeling naar duurzaam (BMW gokt op 2 paarden; elektrisch en waterstof, Audi heeft e-tron, MB de e350).

Uiteindelijk boeit het ook de directies van BMW, MB, VAG etc echt niet of ze marge maken met electrisch of met ouderwetse verbrandingsmotoren hoor. Uiteindelijk blijft een groot gedeelte van de auto gewoon een auto; chassis, interieur, exterieur. Enige dat wijzigt is de aandrijfing/transmissie.
Man man waar gaat dit heen? Maar wel al die smerige oostblokkers met hun 2.5 tdi’s, smerige diesel bussen en rotzooi hier en daar laten rijden. Nog maar te zwijgen over vliegtuigen en die grote vrachtschepen. En wij maar met onze geknepen 1. nulletjes met nauwelijks uitstoot genaaid worden. Vooral blijven stemmen op kabinet flutte…
@20klepper: Tekenend hè, veel rechtser kun je toch niet stemmen in NL zonder meteen op clowns te stemmen. Misschien geeft dit aan waar we als wereld naartoe gaan….
@20klepper: ‘Hier staan alle afgesproken plannen die Den Haag (VVD, CDA, D66, ChristenUnie)’ en dan nog zijn er mensen die roepen dat links schuldig is…
@fouadski: Mooi hè, we stemmen al jaren steeds rechtser en nog steeds krijgen de ‘boomknuffelende hippies’ (die nog nooit in een regering hebben gezeten) overal de schuld van :))))
@smultie: hé volgens mij ben jij ook zo’n boomknuffelende hippie, drijf vooral je gelijk door en ridiculiseer anderen. Top bezig 👌
@f31bmw320d: Damn, busted… :<
@20klepper: gek toch, hoe je rondrijdt met geknepen eenpuntnulletjes… en toch jaar na jaar meer uitstoot. Misschien… heel misschien… heeft dat te maken met steeds meer wegkilometers per persoon per jaar. En met steeds meer auto’s in Nederland. Hoewel… neen, daar kan het niet aan liggen. Toch?
@bara: Als de andere EU landen nou netzo als NL waren met het minderen van uitstoot dan worden we hier niet zo hard genaaid. Maar aangezien de andere gewoon domweg doorgaan met die oude rotzooi, heeft het geen zin toch…
@bara: Nou, ook het vliegverkeer neemt steeds meer toe, de scheepvaart vernieuwd ook niet zo hard en dan ook nog de lanceringen van allerhande ruimteattributen, welke door private partijen een vlucht neemt.
Al met al, het verminderd niets en de doelstellingen worden zeker niet gehaald, als het grootste gedeelte van de wereld onverminderd door blijft ‘stomen’.
Het geeft ons een geruststellende gedachten, dat wij wel wat gedaan hebben, maar of wij het juiste gedaan hebben? Dat zal je uiteindelijk nooit weten.
De klimaatverandering zal er altijd zijn, neemt het versneld toe? Ik denk het niet.
Kijk, aan afvalvermindering zouden de mensen wel kunnen werken. Globaal genomen is minder afval, minder verbruik en minder verbruik, is minder belastende middelen in- en van onze aardbol, wat weer een gezonder geheel vormt.
Maar de klimaatverandering gaat niet sneller, of langzamer dan voorheen, omdat de klimaatverandering een natuurlijk proces is, waar geen mens invloed op heeft. Het ligt gewoon buiten onze macht, daar invloed op uit te oefenen, net als dat de zon op en ondergaat in een gebied, tijdens draaiïng van de aarde. Verstoring van dat proces kan eigenlijk alleen van buiten af komen, dus als wij uit onze baan om de zon gehaald worden.
Hehehe eindelijk wat daadkracht. Spijkers met koppen! En ja, als autoliefhebbers zal ik flink moeten wennen. Maar wat moet moet. Liever gun ik mijn kinderen en kleinkinderen een planeet waarop je nog kan leven dan dat ik lekker door blijf knorren in een V8 op vloeibare dino’s.
@tenaci: Ja lekker veel mensen op de wereld zetten! Want dat is pas echt goed voor t milieu!
@e34m5touring: nee. Ik heb er twee. Bewuste keuze van m’n vrouw en mij. Dan vervangen we slechts onszelf. Er zijn inderdaad al genoeg mensen. Daarnaast: we eten veel minder vlees en leren bewust onze kinderen ook weinig vlees te eten. Voor je me wegzet als linkse hippie: m’n politieke oriëntatie is rechts. Al bovenstaande is ingegeven door het feit dat ik erken dat we nu niet het goede doen voor deze aardkloot. We hebben er maar een, dus die kunnen die niet verkloten. Ja ik ben autoliefhebber, grote voorliefde voor dik Amerikaans uit vervlogen tijden, ik heb een oldtimer Daf en kan dikke motoren waarderen. Tegelijkertijd beteugel ik mezelf. M’n Daf poets ik vooral, misschien wil ik hem ooit ombouwen naar elektrisch. Ik besef meer en meer dat mijn hobby in de toekomst er een zal zijn van poetsen, lezen, kijken enz. Dat is ongemakkelijk, maar ik draag graag m’n steentje bij aan het behouden van deze aardkloot voor hen die na ons volgen.
@tenaci: Joh, je moet zelf weten hoe je je kinderen opvoedt, daar heb ik geen mening over. Maar simpel feit is dat overbevolking een mega probleem gaat worden. Ik gun iedereen zn geluk en gezin en alles. Maar dat zal een keer een probleem gaan worden. En daar kan geen elektrische auto tegenop.
@e34m5touring: stopt rond de 11 miljard. Mensen roepen wat jij zegt al eeuwen. Heeft verder weinig met het klimaat te maken. Groei is vooral in Afrika. CO2 uitstoot is daar verwaarloosbaar in vergelijking wat wij hier in het westen uitstoten. https://youtu.be/2LyzBoHo5EI
@e34m5touring: Maar is dit dan weer zo’n drogreden / excuus dat je dan lekker auto’s met V8 kan rijden en iedere dag biefstuk kam eten zonder schuldgevoel? Want die mensen met kinderen doen toch meer schade?
Zo komt het namelijk over.

Vooralsnog heb ik zelf niet het idee dat ik de wereld nou echt veel meer belast met onze twee kinderen. Leven nog bij ons in energieneutraal huis, eten weinig vis en vlees. Als we straks ook nog meer eten zelf verbouwen is het helemaal mooi. Zeker als de autokilometers elektrisch worden of met OV (is flink verbeterd bij ons).

Ik ga niet ontkennen dat er geen extra belasting op deze aardkloot plaats vindt ofzo. En ik ben petrolhead (en ook voor EVs) dus ook wel eens hypocriet bezig.
Maar ik wil niet horen dat kinderen slecht zijn voor het milieu als iemand verder ook maar vertikt om zelfs iets aan zijn eigen gedrag te doen.

Veel plezier in de US! Maar als je daar als gemiddelde Amerikaan gaat leven (lekkere V8 voor dagelijks, grote armoedig geïsoleerde huizen, en veel spareribs :P ) begin dan niet over kinderen en belasting op deze aardkloot.
@fanboy: Nee hoor, dat is gewoon jouw onderbuik aan’t werk. En maak je geen zorgen, ik ga daar sowieso iets rijden wat al een jaar 40/50 rondrijdt. Dus die heeft z’n milieu schuld wel afgelost. Kinderen heb ik niet en staan ook nog niet in de planning. En heb mn ‘satandiesel’ al de deur uitgedaan dus ook daar draag ik mn steentje bij…
@e34m5touring: Daarbij gezegd, vind ik elektrische auto’s een verademing ten opzichte van de afgeknepen 4 of 3 cilinder wat tegenwoordig verkocht wordt.
Heb recentelijk in een V12 limo gereden. Heerlijk soepel en stil. Geweldig was het. Maar het ironische was dat de rijervaring nog het meest dichtbij de Model S in de buurt kwam (behalve dan dat wegligging van Model S veel beter was)
@tenaci: ach ja de standaard dooddoener kindertjes boeh!!!
Overbevolking/over consumptie/Obesitas/dementie zijn een veel grotere bedreiging voor de mensheid.
Goed idee, door dwingende investeringen kunnen we de economie draaiend houden
Ik krijg nog duizend Euro van Rutte .

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik moet lachen of moet huilen bij het zien van zoveel incompetentie.
En moet ik me hier nog druk om maken?
Hier is ook geen discussie over te houden, het is te belachelijk voor woorden.
@desjonnies: en nog een sloot aan kwartjes van wim K.
@desjonnies: Lekker makkelijk.
Wat is jouw oplossing voor het klimaatprobleem?
@cazzo046: Welk probleem
– Autoblog
@cazzo046:
Dat is er niet, in onze tomeloze arrogantie denkt de mens dat zij een miljarden jaren durende cyclus kan doorbreken.
Ik zou zeggen : George Carlin, Saving the planet, zoek maar op youtube.
Al die klimaat – o – logen willen maar één ding comfortabel leven van subsidies aka Edje Nijpels.
@desjonnies: Tegen zoveel domheid is helaas geen kruid gewassen.
Ik had je hoger ingeschat.
11 jaar?! Dat betekent dat modellen die over 1 á 2 jaar geïntroduceerd worden de laatste benzine-/dieselversies zijn, daarna elektrisch of niet meer leverbaar
Ben wel wat de regels voor motoren worden, de tweewielers onder ons.
Dit kan natuurlijk niet als een hele grote verassing komen en kon je op je klompen aanvoelen. Je zal maar net en nieuwe dure benzine of diesel gekocht of besteld hebben. Die kan je dan heel snel afschrijven.
En de autobranch die nog weinig aan EV’s doet zal hier ook niet zo blij mee zijn.
@evdw: afschrijving zal juist wel meevallen. Als nieuwe verkoop verboden wordt creeer je schaarste. Lijkt me prima voor je restwaarde. Heel basaal economisch mechanisme. Er staat immers niks over een algeheel verbod.
@tenaci: Ja leuke theorie maar ijdele hoop denk ik. De verkoop wordt natuurlijk niet voor niets verboden. Dat algeheel verbod zal erop volgen, daar kan je vanuit gaan.
Ik dacht, wel zo eerlijk om op Nederlandse platen te rijden. Nou… rot maar lekker op als dit door gaat rij ik weer op buitenlandse platen. Achterlijke regering
@seba: eerlijk als in: ik woon en werk in NL? En dan moeten wij je gaan bedanken voor je eerlijkheid?
@seba: dan kun je ook nooit de nl nationaliteit nemen. Mensen met nl nationaliteit mogen in nederland niet met buitenlandse platen rijden tenzij hier alsnog mrb voor betaald word of andere regeling (je werkt in België en leased van de zaak bijv) Anders is het belastingontduiking. Succes!
Symboolpolitiek, de wereld is toch al naar de klote!!!!
@raoufff: klote, de wereld is een en al symboolpolitiek!
Ga eerst maar de CO2 in de industrie verkleinen, maarja dat is teveel werk en bij de burger valt meer te plukken want die kunnen en willen niet tegenstribbelen.
@civicfk3: Inderdaad, die lobbyen niet zo makkelijk bij Mark. De Fransen en Belgen hebben daar overigens andere methoden voor, maar daar willen we in Nederland (nog) niet aan.
En hoe moet dat met de autobranche die afhankelijk is van onderhoud en verkoop? Wat te denken van toeleveranciers aan de auto-industrie. Gaan ze straks al die werklozen ook weer aan het werk helpen? En motorfietsen dan? En kunnen we straks nog wel brandstoffen krijgen in onze “klassieke” auto’s? Allemaal vragen waar eerst maar over nagedacht moet worden. Heb niks tegen elektrische auto’s maar wel tegen gedwongen worden door overheidsmaatregelen. Lijkt bijna wel een dictatuur aan het worden.
@e38ossie: euh, er is wel meer verboden in Nederland? Dat ik niemand mag doodschieten betekent toch niet dat we in een dictatuur leven?
@pomoek: volgens mij heeft dat nog nooit gemogen. Straks krijg je nog een verbod op biefstuk eten… ze slaan gewoon door.
@e38ossie: hoezo? Met minimale maatregelen om CO2 te reduceren? Hooguit sprake van een slap klapje op de hand in plaats van doorslaan.
@e38ossie: Neeeeeee! Niet de biefstuk!!
@e38ossie: Omscholen naar zonnepaneelinstallateur.
@e38ossie: je wordt gedwongen van een adres te hebben. Je wordt gedwongen van onderwijs te volgen. Je wordt gedwongen van belastingen te betalen. Je wordt gedwongen van een identiteit te hebben. Je wordt op tig manieren “gedwongen”. Het heet niet voor niets “rechten en plichten”. Maar als je de vrijheid die je momenteel kent maar niks vindt: er zijn meer naar het zuiden toe dictaturen die die naam echt waard zijn en die je met veel plezier verwelkomen… tot je deviezen op zijn. Of tot je je vrijheid opeist, dan zijn de deviezen zelfs niet van belang. Doe-oeg.
@BaRa: ik vindt de vrijheid die we hebben prima. Maar kondig moment hebben we wel genoeg regels. Lekker zo laten. En uiteraard moet iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid nemen betreft duurzaamheid. Maar laat “het volk” alsjeblieft in hun waarde.
Domme vraag: alleen nieuwe auto’s toch?
@mk2jens: Domme vragen bestaan niet. Dat gezegd hebbende denk ik niet dat ze alle (benzine/diesel)auto’s per 1-1-2030 van de weg kunnen krijgen, en het lijkt me sterk dat ze de (ver)koop van tweedehands auto’s op slot gaan gooien.

Ik gok dat je ze niet meer op kenteken kunt zetten vanaf dat moment.
Koopt aandelen laadpalenfabrikant…
@hzr: Beetje laat, maar met terugwerkende kracht ooit wel een goed idee ja :)
Niet iedereen kan een electrische auto qua aanschaf betalen en zijn bij dat ze een goedkoop autootje kunnen rijden . Wat ik zie dagelijks aan electrische auto’s qua storingen op de werkvloer, en als men ziet wat die delen kosten en het monteren daarvan. Daar wordt je echt niet vrolijk van. Als je z’n auto gebruikt koopt hou je maar vast.
@chefke1969: Er zijn genoeg jonge turbodiesels die een 2e eigenaar al kunnen verassen met dikke rekeningen. Hybrides zijn daarij al beter.
Elektrische auto’s hebben steeds minder kinderziektes. Zeker in 2030.
Komende paar jaar komen er veel nieuwe elektrische modellen. Zal lekker gaan met de huidige autos die kelderen in prijs als de Bitcoin.
Wat een tering volk daar in de 2e kamer.
@goodolddays: jij bent nieuw in de politiek?
@goodolddays: dit is niet de 2e kamer, dit is een lobby groep van ondernemers die gezamenlijk onder het mom van klimaat hebben gekeken hoe ze de burger zoveel mogelijk geld uit de zak kunnen kloppen. Dus moeten we van het aardgas af en dure warmtepomp installaties aanschaffen en allemaal een electrische auto kopen.
@goodolddays: want?
Hoe kan het dat de ijstijd voorbij gegaan is dan? Gemotoriseerde dynosauriers? Of lieten die te hete scheten? De aarde doet wat ie wil en daar hebben wij 0,0 invloed op. Waterstof is de oplossing. Electrisch is om de schijn op te wekken dat het zo milieu vriendelijk is. Hoe worden de accu’s gemaakt en waar blijven die straks? Hoe word er “groene” stroom gemaakt? Door complete maisvelden te vergisten…. maar wel Nederland openstellen voor veel vermogende grote fabrikanten om ze hier geen belasting te laten betalen , ik denk dat Rutte een mooi baantje straks bij Shell of Unilever krijgt net zoals Wouter Bos destijds die eerst overal tegen aan schopte maar toch maar zijn eigen zakken vulde bij Shell..
@bigdutch72: maar is het dan rechtsgedraaide of linksgedraaide waterstof? Ik vraag het maar omdat dit invloed kan hebben op de corioliskracht. En dat is echt iets waar je niet mee wilt prutsen, daar is de klimaatverandering-die-niet-bestaat helmaal niets tegen. Verder: hoe vaak is die waterstof dan gedraaid? Want als het te vaak wordt gedraaid, krijgt het een geheugen, wat kan wijzen op bewustzijn. En bewuste entiteiten mogen we noch verbranden noch laten ontploffen. Dat is namelijk tegen de rechten van de mens, Gaia en het universum. En God waarschijnlijk ook. Ja, ook als het een bord spaghetti is.

… met andere woorden: get real.
@BaRa: droom jij maar verder. Toevallig zit ik dicht bij het vuur en ik spreek je later nog wel…
@bigdutch72: Als wij niks aan het klimaat kunnen doen, waarom zouden we dan in hemelsnaam de ellende van waterstof op de hals halen? Efficiënt is het ook niet.
Wegenbelasting van auto’s, ook elektrisch gaat omhoog. Blijven ze dus bezit in plaats van gebruik belasten. Dat is pas onzin.
@pomoek: automobilisten horen sowieso het begrotingstekort te dichten…
De EV en elektrische energielobby hebben hun slag binnen gehaald.
@johnwaters: lol, de autolobby die klaagt over anderen :’)
Prima toch, ik koop toch altijd auto’s die minimaal 15 jaar oud zijn, dus ik ga het toch pas in 2045 merken. Denk dat m’n huidige JTD’tje het wel volhoudt tot die tijd.
Teringjantje. Kunnen jullie ff stoppen met janken? Als ik gejank wil horen dan ga ik wel een gesprek aan met mijn vrouw.

Stelletje wijven.
Fast forward naar 2030. Autoblog post dit stuk opnieuw onder de kop “Wat we toen dachten”. Zakje chips, en lekker onderuitzakken.
Eindelijk!
Bijzonder en onhaalbaar. Wie gaat de investering in het elektriciteitsnet ophoesten? 1.600 miljard euro is daarvoor nodig. Pas dan kunnen we allemaal de stekker in de auto pluggen als we gaan slapen. Zonnepanelen helpen hier ook niet bij, voeden ook het net.

Bijmengen van synthetisch cng bij diesel vermindert de uitstoot van fijnstof aanzienlijk.

Iemand meer technische intel?
@bischero: bron voor die 1600 miljard? Drie keer ons BNP

In jaren 60 werd in 5 jaar tijd de meeste huizen op gas aangesloten. Kan hard gaan hoor.
@fanboy: ik kan ook rekenen .. en afkomstig vanuit netbeheerders
Voorlopig valt het nog niet mee om elektrisch te gaan rijden. Levertijden van een jaar op Hyundai en Kia. Afelverstop op de Ipace ivm problemen
Nou, ‘ze’ mogen wel eens vaart maken.

On the plus side: de komende jaren komen er bijzonder interessante occasions op de markt voor een prikkie…
@frank2b: ik denk dat dat wel zal mee vallen. Diesels misschien wel. Maar benzine geloof ik niet.
Dit lijkt me alleen maar eerlijk als iedereen moet bijdragen en niet alleen (prive) wagens. Ook (buitenlandse) vrachtwagens, bussen, treinen, vliegtuigen, boten, …
Zolang de overheidsrakkers zelf nog rond paraderen in 760li’s en A8L’s kunnen ze mij de bout haggelen. Goed leiderschap betekent ook het goede voorbeeld geven.
@ghost: Meneer Rutte gaat zelfs nog wel op de fiets. Volg je dat voorbeeld dan ook even?
Er moet iets gebeuren… daar is de meerderheid het over eensch.

Maar niks doen is nog veel gestoorder dan diesel en benzinewagens in hun huidige vorm uitfaseren.
En zelfs al zouden die niet bijdragen tot global warming, er zijn genoeg andere redenen om iets te veranderen (nox, fijnstof,…)

Ik ben anderzijds wel voorstander voor een transitie waarbij er eerst ingezet wordt op clean fuels. Zodat de technologie en economie bij kan benen op een voor iedereen haalbare manier.

En niet alle leuke auto’s moeten weg, laat die rustig verder bestaan (op clean fuel), als we al eens beginnen met alle grijze 13/12 hokken, omoe-mobielen, utiliteitsvloot, vrachtvervoer,… echt te “vergroenen” dan dek je ruim 95% van het probleem zonder er de autofiel (die om zulke transportmiddelen zeer weinig reet geeft) pijn mee te doen.

En als je dan voor de speciale gelegenheid je geweldige JAG met 48 kleppen (lukraak voorbeeld) nog eens wil laten zingen, dan geniet je er des te meer van. Of die nu loopt op dino benzine of synthetische CO2 neutrale benzine maakt geen hol verschil uit. Het feit is dat de waardevolle dingen kunnen blijven bestaan, desnoods met zeer beperkte ingrepen die het object in ere houden. Zo gaat dat met mooie oude gebouwen ook, met auto moet dat net zo kunnen.
Er is in Nederland veel geïnvesteerd in het promoten van toerisme welke buitenlander van ver komt er straks nog, en omgekeerd wie gaat er nog op vakantie b.v. naar zuid Frankrijk of naar Noorwegen, en wat heb je nog aan caravan.
Even een simpele vraag: Stel, je woont in Limburg. Je hebt de hele dag voor je werk in de EV gereden en komt met een (bijna) lege accu thuis. Je vrouw kan nog net ff naar de winkel, en dan gaat de foon dat een familielid in Groningen slecht ligt. Je ev moet opladen. Ga ik nou de buurman vragen of ie zijn benzine auto leent? Jongens, het gaat niet werken….
@ikkewirja: Goed verzonnen!

Stel je woont in Limburg en je familie op de maan.
Ga ik nu bij de buurman z’n raket lenen? Jongens, het gaat niet werken!
@smultie: Hahaha ja inderdaad, ook een idee, of zijn ruimtepak past Mij niet whaha, nee maar ik denk, dat het volledig elektrisch rijden nog een lange weg te gaan heeft voor het erdoor is. Zelf zou ik eerder voor waterstof gaan. Je hebt gewoon een motor, en je kunt gewoon 500 – 600km rijden ofzo. Als ik bij ons in de buurt die laadpalen zie, en je moet die laadkabel in je kast hangen,of in je kofferbak gooien waar de hond (van diezelfde buurman haha) zijn behoefte over gedaan heeft…Geef mijn portie zolang maar aan Fikkie…Ik denk, dat we tot het zover is, nog eerst problemen uit de weg moeten ruimen, die we -nu nog- niet zien…:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).