Volkswagen schikt voor ruim 4 MILJARD in Amerika [updated]

Auteur: , 40 Reacties

Het gerucht ging al dat Volkswagen de hele zaak nog snel even wilde schikken vóór de inauguratie van Trump. Kennelijk is de kogel nu bíjna door de kerk.

Eins-zwei

Op 20 januari zweert POTUS-elect Donald Trump dat hij het ambt van POTUS naar eer en geweten gaat invullen en de grondwet gaat verdedigen. Wie weet wat ons daarna allemaal te wachten staat. Al enige tijd geleden kwam naar buiten dat Volkswagen niet bereid was om te leven met de onzekerheid. Zij wilden graag zo snel mogelijk een punt zetten achter dieselgate in samenwerking met de zittende autoriteiten.

Het lijkt erop dat er nu een deal op tafel ligt. Persbureau Reuters meldt namelijk dat Volkswagen voor 4,3 miljard Dollar een schikking heeft getroffen met het U.S. Justice Department. Onderdeel van de afspraak is dat Volkswagen officieel schuld bekent en belooft om het nooit meer te doen. Officieel moeten de bedrijfs-bonzen nog akkoord gaan met de deal, maar de verwachting is dat dit zal gebeuren. Naar verluidt komen de hoge piefen vanavond of morgenvroeg bijeen om een en ander te bespreken.

Gisteren werd Volkswagen mederwerker Oliver Schmidt door de F.B.I. opgepakt in Miami, op verdenking van ‘conspiracy to defraud the United States’. Oliver stond op het punt om terug te vliegen naar Duitsland toen hij in de kraag gegrepen werd door de Female Body Inspectors het Federal Bureau of Investigation. Oliver kijkt nu tegen maximaal vijf jaar cel aan. De Duitse staat onderzoekt op haar beurt momenteel nog of Martin Winterkorn, Hans Dieter Poetsch en Herbert Diess strafvervolging in eigen land verdienen.

Voor de duidelijkheid: deze 4,3 miljard staat dus los van de 17,5 miljard die Volkswagen eerder uittrok om Amerikaanse klanten schadeloos te stellen. Daarmee loopt de schadeteller nu dus al op naar ruim twintig miljard. Analisten houden er rekening mee dat dit nog verder kan stijgen als Volkswagen nog te maken krijgt met boetes in andere regio’s, hoewel de EU niet happig lijkt te zijn om daarvoor te zorgen.

UPDATE 11-01-2017: Volkswagen heeft officieel schuld bekend en er wordt inderdaad een schikking getroffen van 4,3 miljard USD. De rol van enkele individuele VAG-kopstukken in het hele Dieselgate-verhaal wordt mogelijk nog onderzocht.

Volkswagen AG has agreed with the U.S. government to resolve criminal and federal environmental and other civil claims against the company relating to the diesel matter. As part of the resolution, Volkswagen has agreed to pay penalties and fines totaling $4.3 billion and to a series of measures to further strengthen its compliance and control systems, including the appointment of an independent monitor for a period of three years.

Met dank aan iedereen voor de tips!



40 reacties

Kan je nagaan hoeveel je teveel hebt betaald op je golfje of polo, dat ze zo ff 20 miljard kunnen aftikken zonder direct faillissement…
@v70t6r:
Suckers will be suckers.
@v70t6r: wie weet wat ze wel niet aan aandelen moeten dumpen om zo een beetje cash te kunnen genereren. Ga er in elk geval maar niet vanuit dat ze het zo ergens gestald hebben.
@v70t6r: je hebt geen cent te veel betaald als polo of golf eigenaar. Zoals meedere malen js gezegd de mensen die een tdi kochten zijn er financieel geen euro op achteruit gegaan.
@jongenmetblokjes: hij bedoelt eerder de marges die op de auto’s zitten waardoor het bedrijf waarschijnlijk genoeg waarde of kapitaal heeft on dit te kunnen betalen
@gulli: naja klopt als nog niet want tijdje terug postte ze een artikel over de marges van de auto’s en dat is over het algemeen wel minder dan 1000€ per verkochte golf
@jongenmetblokjes: anderzijds rolt een golf met een verkoopwaarde van € 20.000,- in Nederland voor veel minder uit de fabriek. Ken de marge niet wat eroverheen wordt gezet om rendabel te zijn, maar het zou zomaar kunnen dat dezelfde wagen de fabriek verlaat voor pakweg € 10.000,-. Dan heb je toch een mooie 10% winst als fabriekant.
@jack_abarth: whoops slordig spelfoutje, fabrikant uiteraard.
@jack_abarth: En een rekenfout ;-) met deze aantallen zou de brutowinst 100% zijn.
@jack_abarth: 10% marge? No way
@jongenmetblokjes: Is dat in- of exclusief eventuele opties. Kan mij namelijk voorstellen dat ze bij een kale instapper weinig verdienen. De verschillende paketten, opties en kleurtjes is waar ze denk ik zeer grote marges op halen
@wijsneus: dat klopt wel. Ik weet voor hoeveel wij ons product aan VW verkochten en voor hoeveel het in de prijslijst stond. Daar zat bijna een factor 10 tussen. Waarvan natuurlijk een groot deel opgaat aan logistiek en belastingen maar er zat zeker een ruime marge op de optie.
@v70t6r: Als je echt denkt dat de wereld zo werkt vind ik het wel zielig voor je.

OT: Ze hadden toch ok 20 miljard gereserveerd voor deze hele gate? Komt mooi uit dan. Uiteindelijk gaat de EU toch niet optreden want VW is Duitsland en Duitsland is de EU. Bovendien moeten ze dan ook Renault en Opel gaan doen, te veel werk.
@v70t6r: die 20 miljard zal gedeeltelijk voorgefinancierd zijn door andere partijen denk ik.
@2wheeler: inderdaad. Er zijn weinig bedrijven die 20 miljard cash hebben. Verder zullen ze het waarschijnlijk niet in één keer hoeven te betalen maar een jaar of 5 of zoiets.
@v70t6r: gelukkig heb je meer verstand van auto’s… en niet van Finance….

Wie zegt dat ze aftikken in harde cash?

Kopen van staatsobligaties? Nieuwe uitgifte van een aandelen emissie en deze in Amerika uitgeven? Of een combinatie hiervan incl cash. Daarnaast zou Duitsland Volkswagen steunen en kan vw helemaal niet failliet…
@napo:
Ik sponser graag de lokale middenstand wat, en zodra er cijfers bijkomen dus de lokale boekhouder.

Overigens was het wel duidelijk toch? Ik heb het niet zo op VAG en gooide mijn super bite likeable aas uit, alles visjes happen :)
Mooi dat er eindelijk spijkers met koppen geslagen worden,
jammer dat de boete niet veel hoger is.
Nu nog de andere topmannen van Vag laten overkomen om die voor het hekje zich te laten verantwoorden.
Leuke raamsticker op die Golf 4
@vorsprungdurchbetrug: diehard VAG hater hier! *zucht*
@mzonneveld: mensen identificeren zich graag met iets waar ze zich tegen kunnen verzetten of juist aan vast kunnen klampen. Dat doen ze uit onzekerheid en omdat ze eigenlijk zelf geen gefundeerde mening hebben.

Kan gaan over auto’s, voetbalclubs en godsdienst.

Sommige van die mensen heeft de hele maatschappij last, van andere hebben we alleen maar last op fora en websites.
@mzonneveld:
Een bedrijf dat de zaak flest, waar we in het geval van Vag wel over kunnen spreken, kan niet hard genoeg worden gestraft.
Wat hebben ze al waar gemaakt van hun belofte dat alles gingen oplossen, waar is die openheid van zaken?
Hoeveel auto’s zijn al aanpast in Europa? Niks hebben ze gedaan.
Onder dwang hebben ze in de USA de klanten toezeggingen gedaan, finaniciele compensatie beloofd.
In Europa krijgt de klant een dikke middelvinger.
Gewoon omdat ze er mee wegkomen.
Voor de duidelijkheid, wij hebben twee VW, wat ook meteen de laatste zijn, nog nooit zo’n een slechte auto gehad als de meest recente VW.
Als jij mij een hater wil noemen, prima jongen, doe zo voort.
@vorsprungdurchbetrug: verdiep je anders eerst even in de zaak. In europa niets aangepast? Mijn auto is anders al wel aangepast door de dealer.
@vorsprungdurchbetrug: Ik snap de frustratie alleen staan deze reacties overal al op AB dus van daar mijn *zucht* reactie.
Goedkoper/betaalbaarder zullen de VAG producten voorlopig wel niet worden dan, ik neem aan dat dit geld weer ergens terugverdiend moet worden.
@kobus1967: en beter zullen ze ookniet worden, want dan zullen ze helemaal onbetaalbaar zijn.
@rufctr01: ahhh daar is hij weer!
Zag een linkje van Volkswagen staan en hoopte dat rufctr01 even zijn positieve stem laat horen, ben niet teleurgesteld.
Wat een heerlijke sticker!
@dutchdriftking: had ik ook op m’n auto zitten..
via Android app
Topnieuws, kunnen we dit hoofdstuk ook weer afsluiten!
Om Youp voor een deel te citeren: ‘zo vandaag even lekker geschikt met de VS’.
Klimaat propaganda loopt uit de hand.

…. de lucht word echt wel kraakhelder zo.
Nu nog de chemische en petrochemische industrie aan de schandpaal en het word über clean op aarde.
@tarquesh: Zucht…. Gaat niet om klimaat, het gaat om volksgezondheid (vanwege luchtkwaliteit).
@fanboy: Dan moet je elke andere diesel ook aanpakken want de euro 5 TDI van VAG is in de praktijk minder vervuilend dan vele andere euro 5 diesels. het gaat puur om het stukje sjoemelsoftware, de uitstoot ansich doet hij het vrij goed voor EU maatstaven.
@bofkont: Ja leuk maar Volkswagen is diegene die de Amerikaanse markt op kwam met hun hele (ironische) clean diesel campagne. Alleen Mercedes en BMW hebben her en der nog een diesel in Amerika.
Verder zijn er geen Europese of Japanse merken zo dom om diesels met fraude op de markt te brengen waar de uitstootnormen heel streng zijn.

En nu nog steeds heeft VW geen diesel op de Amerikaanse markt in de showroom, waar je wel een Mustang V8 kunt kopen die wel aan de normen vol doet.

Inderdaad het is niet makkelijk om een diesel zo schoon te krijgen, of je nou VW bent of ander merk.
Tuurlijk kan je dit niet ongestraft toelaten. De imagoschade is al enorm. Als de EU gaat aanvallen wn straffen gaat dat meer aan banen kosten dan dat het oplevert aan claims. Op termijn zijn er dan alleen maar directe ( banen bij VW ) en indirecte ( toeleveranciers en logistiek ) verliezers. Laat ze doorbouwen , eerlijk gaan werken en van elke nieuwe auto die verkocht wordt een x bedrag afstaan voor het verbeteren van het milieu en het steunen van humane doelen. Dat is constructief en daar vaart iedereen wel bij.
Precies zoals voorspeld.
Ik vraag me af of ze dit (>>20 mld) kúnnen betalen. In ruil voor strafvervolging van de schuldigen in Duitsland zou er zomaar een boel Duits overheid geld gebruikt kunnen gaan worden om de scherven aan elkaar te lijmen.
Ha die sticker is wel humor!
Obama is toch president ..

Of telt ie niet mee omdat ie zwart is ofzo ..
Leggen ze zo contant neer joh

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).