Bugatti maakt naam van Veyron-opvolger bekend

Auteur: , 37 Reacties

Ja, we weten het al een jaar, maar hier is 'ie dan. De bevestiging van hogerhand dat de Chiron Chiron gaat heten.

In aanloop naar een ongetwijfeld zeer vermoeiden teasercampagne laat Bugatti weten dat de keuze voor de Veyron-opvolger op Chiron is gevallen. Een naam die ze in 1999 al eens gebruikten voor een conceptcar met W18 motor, ontworpen door ItalDesign. De oorspronkelijke naam komt van Louis Alexandre Chiron, een coureur uit Monaco die vooral bekend is als de oudste coureur die ooit aan een F1 race deelnam. Zijn laatste F1 race was de GP van Monaco in 1955, Chiron was toen 55 jaar oud. Meer daarover in dit artikel

Details over de auto geeft Bugatti nog niet, behalve deze quote van de PR-afdeling ceo Wolfgang Dürheimer:

“The development brief for the Chiron can be summarised in one sentence, which is probably the shortest in the history of the automobile: we want to make the best significantly better. The Chiron will set new standards in every respect. We will continue to produce the world’s most powerful, fastest, most luxurious and most exclusive production super sports car. This is the claim of Bugatti and our customers.”

Of de Bugatti Chiron met een oplage van vermoedelijk 450 stuks – evenveel als de Veyron – de meest exclusieve auto wordt durven we te betwijfelen, maar met de 1.500 pk die de 8.0-liter W16 ophoest wordt het ongetwijfeld de ‘most powerful’.

Bugatti heeft eveneens bevestigd dat de Chiron op de autosalon van Genève wordt onthuld, en dat er al 100 koopformulieren zijn ingevuld en ondertekend. We hebben dus nog 350 special editions te gaan…



37 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Stel je voor dat ze zouden vergeten de naam te zeggen die iedereen al lang wist =-O
@jeppie: Het zou wat zijn als ze nu bekendmaakten dat ie Croma gaat heten.
@granlusso: zal fiat blij mee zijn
@bartwitte: en Unilever
De Donald Trump van de autoindustrie..
Ik ben niet echt een Bugatti fan, maar het is wel een knappe prestatie wat zij elke keer weer neerzetten. Ik ben toch wel benieuwd naar de achterkant, de voorkant lijkt wel gaaf te worden en een stuk stoerder dan de Veyron, maar de achterkant? Tot zover lijkt het of dat de designer er geen zin meer in had, en dacht.. “Mwa.. het is wel goed zo..’
@roberto: wanneer heeft een designer van de VW groep er wel eens zin in gehad… ja, dat moet ergens in de vorige eeuw geweest zijn.
@Carreza: Over Lamborghini en Porsche hoor je mij nooit klagen, voor Seat heb ik ook stiekem een zwak, en Audi, de A5/A7 vind ik zeer geslaagd, even als de nieuwe A3 Limousine. Bij VW ziet alles er goed uit, niet spannend, maar ook niet lelijk. De Passat CC blijft nog steeds een mooie verschijning vind ik persoonlijk. Maar goed, ieder zijn mening.. En nee, ben geen Pro VAG-fascist, meer een Mercedes-man.
@roberto: vindt de designs bij VAG ook wel goed meevallen. Mercedes is dan naar mijn mening beetje gefaald.
@gillesss123: vooral de scherm in de recente Mercedes vind ik afschuwelijk.
Het is alsof ze achteraf hebben ingezien dat er een scherm bij moest.
@Carreza: laat dat nou juist de man zijn die net met pensioen is gegaan (Golf I, Passat I, Scirocco I).
Wat een verrassing
Allereerst: heel erg gaaf dat ze met een overtreffende trap van de overtreffende trap komen.

Het enige wat ik een beetje opmerkelijk blijf vinden, is dat Volkswagen de Bugatti naam hiervoor gebruikt. Groot, lomp, zwaar, comfortabel en waanzinnig snel past meer bij Bentley.

Ik had eigenlijk gehoopt dat ze met Bugatti ook iets zouden doen wat meer in de geest is van de aloude Bugatti’s: lichtgewicht racers. Ik weet dat Bugatti ook de Royale heeft gebouwd (had volgens mij de motor van een trein, dus wat dat betreft zijn er wel overeenkomsten), maar toch. Best jammer. De 18.3 Chiron concept van 15 jaar geleden vond ik persoonlijk een beter uitgangspunt.
@gtwillem: Mee eens, zo’n Bugatti weegt al snel 2000 kilo, en de Veyron was zelfs slomer op de ring dan een 458 Italia…. Niet echt Bugatti waardig als je het mij vraagt.
@gtwillem: Wij weten dit, maar 98% van de overige mensheid niet, en van de potentiële kopers weet 95% het niet, en de overige 5% maakt het niet uit. Dit je hebt gelijk, maar ik snap wel dat ze het op deze manier doen.
Gerard Ekdom mode: “je raad het nooit”
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Dat is een stukje uit ‘filmpje’ van Paul de Leeuw, niet van Gerard Ekdom zelf.
Blijft een kutnaam, hoe spreek je het eigenlijk uit, is het Giron, Sjieron of Kiron?
@harrie: “De oorspronkelijke naam komt van Louis Alexandre Chiron, een coureur uit Monaco”

Hou het dan dus maar op de Franse uitspraak, dus net als als premier Jacques Chirac wordt het dan Sjieron.
@harrie: Ik mag hopen op dat laatste, het op z’n Franse ‘Sjieron’ klinkt me echt veel te glad.
@harrie: Bugatti Harrie was beter geweest?
@jerommeke: Zeker! En de Special Edition om te vieren dat sjoemelgate is opgelost kunnen ze dan mooi de Dirty Harry noemen
@edge: Dan kunnen ze beter voor de Rudolf Diesel edition gaan.
Beetje off-topic, maar ik heb toevallig vorige week een Veyron gezien. Zwarte auto, kenteken met xx.XB.xx. Stond langs de A4, Den Haag richting Amsterdam.

Ding werd op een autoambulance gezet. Had geen camera bij de hand, maar had wel verwacht dat anderen wat foto’s zouden maken of een stukkie gingen tikken.

Weet hier iemand wat er aan de hand was?
@escort77: Dat was de Bugatti van Dutchbugs (Trust eigenaar).
@escort77: Was opweg naar make a wish foundation voor een wens volgens mij toen ze op a4 versnellingsbak problemen kregen. https://www.instagram.com/p/-YhldGIRld/?taken-by=dutchbugs
@jaynld: check, dat is/was ‘m.
@escort77: 88-XB-BK is het volgens mij, en die had problemen met de versnellingsbak. Op instagram zijn ze te vinden onder dutchbugs
@dgk1993: iemand was je voor, maar je hebt gelijk ;-)
@escort77: poepzooi, net iets te langzaam getypt
1958 was zijn laatste jaar @ricardo ..
Aah, door de naam zijn we erachter welke leeftijds groep ze beogen met deze auto…
Toch wel sexy. Leuk om te zien dat de reacties nu wat minder negatief zijn dan bij het vorige artikel. Al bezorgd dit mii ook geen fijne bobbel.
Dan heeft Max Verstappen nog alle tijd om wereldkampioen te worden als hij op 55e zijn laatste F1 rit rij in zijn woonplaats Monaco.

Ps. Bugatti Max klinkt ook prima.
En iedereen mag de naam al weten, het is toch weer een mooi pers momentje.
Still could be worse!
Kunnen we dit niet gewoon laten rusten? Over een poosje gewoon de uiteindelijke foto’s showen. Over drie jaar worden we weet helemaal platgegooid met limited editions…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).