Bugatti test met productierijpe 3D-printonderdelen

Auteur: , 15 Reacties

Hoe makkelijk zou het zijn als je auto-onderdelen kon printen?

3d-geprinte remmen

3D-printen is cool. Je bouwt een creatie in een modelprogramma en een printer zorgt ervoor dat de vorm werkelijkheid wordt. Cool voor kleine gimmicks, maar zodra je echt grote dingen wilt gaan bouwen wordt het lastig. Auto’s bijvoorbeeld, die kan je met geen mogelijkheid 3D-printen, toch? Daar denkt Local Motors anders over. Het meesterbrein achter de Rally Fighter had in 2014 al een ‘werkende’ 3D-printauto. Een succes was het niet. Ze wilden een productieversie aan de man brengen in 2016. Kijk maar eens op je kalender welk jaar het over vier dagen is.

Maar er zit wel degelijk toekomst in de techniek. Porsche ziet mogelijkheden om kleine onderdelen te printen voor oude auto’s en ook Bugatti was al bezig met 3D-printen. Laatstgenoemde neemt het bloedserieus en in het testcentrum van Bugatti wordt er volop getest met printonderdelen.

Bugatti’s worden binnenkort uitgerust met 3D-geprinte remklauwen. Het materiaal is uiteraard geen plastic, zoals de ‘huis-tuin-en-keuken’ 3D-printers, maar titanium. Zoals je kunt zien in de video lijkt het allemaal goed te gaan, dus Bugatti wil de techniek serieus toepassen op Chirons en Divo’s in 2019. Het is een klein begin, hoe groot de schaal is waarop Bugatti de techniek uiteindelijk wil toepassen is niet bekend. Voor 3D-geprinte Chiron-koetsen moet je dus het LEGO-model hebben.

Met dank aan Teun voor de tip!



15 reacties

Wat een geweld!
McLaren en BMW (i8) hebben toch ook al 3D geprinte onderdelen op serieauto’s?
@hzr: gaat het bij die merken om iets als een remklauw of bijvoorbeeld het afdekkapje voor het sleepoog?
@escort77: dan nog remklauwen voor auto’s met 1500pk..
@boomhauwer: dat bedoel ik juist. Deze remklauw lijkt me een van de zwaarst belaste onderdelen dat het bovendien nooit mag begeven. Dat afdekkapje is het andere uiterste, maar die kan je waarschijnlijk ook zelf maken met je 3D-printer van aliexpress.
@hzr: Klopt, maar denk dat ze hiermee massa productie bedoelen. Alhoewel ik betwijfel dat je een Bugatti model echt als massa productie kunt zien
Mooi om te zien dat de meest waardevolle toepassing van 3D Printing gebruikt gaat worden door autofabrikanten.
@joostvis: Word toch al een paar jaar gedaan.
Vooral veel voor oude modellen waarvan onderdelen moeilijk te krijgen zijn en voor gelimiteerde modellen.

Het is nu nog wachten tot het gebruikt kan worden voor de echte massa productie
Mooi filmpje hoor, ziet er indrukwekkend uit.
Klinkt wel goed!
Ik ben blij dat ik geen remklauw ben van een Bugatti, dat is wel heel hard werken.
@dirkv: geldt alleen voor het prototype hoor. De productie versies moeten vooral bestand zijn tegen UV licht van zonnestralen in Monaco en het midden oosten.
1 keertje in de ankers…. weg lak!
@jaapiyo, is dat jouw avatar?
Koenigsegg print toch al turbos?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).