“Bugatti Veyron opvolger heet Chiron”

Auteur: , 54 Reacties

De Veyron is bijna uitverkocht, maar een opvolger is al "in the works" en deze heeft nu een naam gekregen.

Bugatti Chiron 18/3 Concept uit 1999

Er zijn nog een stuk of tien Veyrons te bestellen, dus Bugatti is inmiddels druk bezig met het ontwikkelen van diens opvolger. Het is dus niet vreemd dat er langzaamaan wat details naar buiten sijpelen over de opvolger van dit icoon. Volgens Car and Driver gaat de opvolger van de Veyron de badge “Chiron” krijgen.

Het zou niet voor het eerst zijn dat Bugatti deze naam gebruikt, in 1999 lanceerde het een concept car met Chiron 18/3. Dit met een W18 motor uitgeruste concept was een ontwerp van ItalDesign, getekend door Fabrizio Giugiaro. De Chiron was vernoemd naar Louis Alexandre Chiron, een vrij onbekende coureur uit Monaco die vooral bekend is als de oudste coureur die ooit aan een F1 race deelnam. Zijn laatste F1 race was de GP van Monaco in 1955, Chiron was toen 55 jaar oud.

Hij probeerde de jaren daarop ook nog deel te nemen, maar wist zich niet te kwalificeren, in 1958 deed hij zijn laatste poging, wederom op zijn thuiscircuit in Monaco. Vanwege Chiron’s successen in Monaco is er een standbeeld geplaatst bij de haven van het circuit, vlakbij het zwembad. Ook is bocht dertien van het circuit (de bocht die de rijders om het zwembad leidt) naar hem vernoemd.

De Veyron-opvolger schijnt dus nu ook Chiron te gaan heten. Misschien wat veel eer voor een man die ooit de Franse F1 rijdster Hellé Nice in de vernieling hielp door haar (hoogstwaarschijnlijk valselijk) te beschuldigen van een lidmaatschap van de Gestapo. Dit gebeurde in 1949, en Nice raakte hierdoor alles kwijt: haar sponsors, haar carrière, haar vrienden en familie en zelfs haar huwelijk. Later onderzoek heeft nooit enig bewijs kunnen leveren dat Nice bij de Gestapo zou hebben gezeten. Wrang detail: Chiron zelf reed in zijn carrière voor de Mercedes Benz renstal die door de nazi’s werd gebruikt als propagandatool voor het superieure ras.

Het feit dat Chiron niet werd vernoemd in de Légendes serie wakkert de geruchten aan dat de opvolger Chiron zal gaan heten. We zullen zien.



54 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Wellicht een W18’tje dus? Ben benieuwd…
@emilio89: omdat de naam gelijk is, zou het motorblok ook gelijk zijn??? Goede redenering, gold ook voor de kever… O nee toch niet.
Wordt gewoon een doorontwikkeling van het huidige blok. Wellicht die laatst (als halve mule) met verstevigde [open] achterkant over de ring reed
@av_diver: Een kever is dan ook weer net iets anders dan een bugatti. Zou me niks verbazen als ze er een nog meer fatsige motor in hangen. Maargoed, we zullen zien.
@av_diver: Goede redenering man, een kever en een bugatti. Goedemorgen.
@chrisml: het was een voorbeeld over naam vs opvolgende motor. #verzinjijeenbetere
@av_diver: Het zou toch zomaar kunnen? Je hoeft hem niet meteen aan te vallen man. Relaxed.
@av_diver: Incorrecte vergelijking met de kever. De originele kever heette VW 1302 (of 1303, LS etc). De nieuwe kever heet VW Beetle, vernoemd naar. Ze heten dus niet hetzelfde ;)
@emilio89:

Een combinatie van 2 VR9 motoren zou dat dan worden.

Nu een VR5 bestaat wat dus eigenlijk een oneven V motor is, dus het kan.
Maar het zou me onwaarschijnlijk lijken dat ze zich zoveel moeilijkheden op de hals halen gewoon omdat het mogelijk zou kunnen.
@Hupke: De W18 heeft 3 rijen van 6 cilinders onder 60°, en is niet afgeleid van de VR-reeks. Daardoor is ie veel breder en complexer dan de W16, dus werd het ding weggestopt…
@Hupke: de bentley w12 en de audi w12 zijn gebouwd uit twee vr6 blokken, zijn op elkaar gezet dus het zou goed kunnen als er zoiets uit komt en als ik het goed heb heeft VAG hetzelfde gedaan met de audi q7 v12 TDI, bestond volgensmij ook uit 2 3.0 TDI blokken
@emilio89: Hoeft helemaal niet. Het concept van de Veyron had ook de W18 – Veyron 18/4 – en de productieversie werd een W16.

Daarnaast is de Chiron 18/3 een oud concept dat de basis vormde voor de Veyron. Voor de Chiron mogen we vast wel eerst een paar nieuwe conceptjes verwachten…
Ik weet nou niet of dit de perfecte naam is voor een hypercar gezien de geschiedenis van deze man…
@kazaluna: Waarom niet? Frans met een Duits tintje, past perfect ;)
@kazaluna:
Moet kunnen, Bugatti behoort immers tot de Volkswagengroep en we weten allemaal wie daar de grondlegger van was….
Kan nu al niet wachten op alle special editions
@meneer: Tot over 10 jaar
@bsxc2: ik heb begrepen dat er dan ook nog een veyron anniversary en anniversary II komen rond die tijd
Naar het schijnt hebben ze nu al een denktank opgericht om alle namen te verzinnen voor de 400+ limited editions!
Noem hem gewoon de Bugatti Piëch
@burninrubber: Das nog niet eens zo’n slecht idee. Maar misschien te vroeg…
Griekse mythologie, spannend.
Je auto vernoemen naar een b-selectie coureur met foute sympathieën en geen concept van fair play. Dat MOET gewoon weer een topauto worden, kan niet anders met die naam.
Een Bugatti Royale zou meer kans op een fatsoenlijke ROI hebben. Weer een Bentley met meer performance dan een Ferrari wil kennelijk bijna niemand dus….
Opzich geen slechte naam, maar dat liever Veyron 2 gezien voor deze legende.
@jmcclane: dat moet zijn had
@jmcclane:
Welke legende?
De Veyron gaat vooral de geschiedenisboeken in als het megalomane speeltje van Piëch dat de grootste verliespost per auto ooit opleverde.
Misschien nog als auto met de meeste special editions maar dan heb je het wel gehad.
Ik zou het eerder een lachertje dan een legende noemen.
@jrk68: Tja dat verlies per auto was bij voorbaat al bekend, de Veyron is en was meer een reclame stunt in wat VAG kan, en daarin zijn ze naar mijn mening wel geslaagd.
Technisch hoogstandje is het zeker geworden.

VAG heeft in die tijd serieus overwogen om in de F1 te stappen, maar heeft de keuze voor de Veyron gemaakt als uber reclame.
@bofkont: Ben ik met je eens. De Veyron was er om te laten zien waartoe Bugatti (VAG) in staat was en dat is ze gelukt. Dat er verlies is geleden doet geen afbreuk aan de auto.
@jmcclane: sorry hoor maar als je 1 miljoen voor je auto vraagt en maakt nog steeds verlies dan je gewoon iets verkeerd. Namelijk niet de stekker uit het project trekken voordat er prototypes gebouwd werden.
@mashell: Nogmaals de veyron is nooit bedoeld om winst mee te behalen, het verlies per auto was bij voorbaat al bekend, reclame kost geld en zo moet je de Veyron zien.
@jrk68: als de Concorde onder de auto’s gaat hij de geschiedenis in, niet iedereen is anti VAG en laat daardoor zijn mening vertroebelen. in de autowereld is er geen twijfel over dit technisch ongeëvenaarde hoogstandje, het ridiculiseren van de Veyron (je hoeft hem niet mooi te vinden dat doe ik ook niet) geeft alleen maar aan dat je geen idee heb van auto techniek.
@jrk68: Verlies zegt niet zoveel hoor, zoals ik al zei het doet in ieder geval geen afbreuk aan de auto.
Alles maar dan ook echt alles moest top en alles moest optimaal zijn in de Veyron dat verklaart mede de hoge ontwikkelingskosten. Er werden idioot hoge eisen gesteld en terecht. De lat werd zo hoog gelegd dat geen enkel ander hypercar maar ook in de buurt kwam.
Het moest tegelijk ook de meest betrouwbare supercar worden, ik vind het knap dat ze vooraf rekening gehouden hebben met problemen die eventueel zouden kunnen ontstaan en daarop hebben ingespeeld om die problemen te kunnen voorkomen.

Bij bijna elk ander supercar wordt de cabine zo basic mogelijk gemaakt om de auto lichter te maken en dat gaat ten koste van het comfort.
Bij de Veyron kun je Snelheden ruim boven de 400 km/h bereiken, maar wel in alle luxe en comfort. De Veyron onderscheidt zich dus wel degelijk van de rest.
Wat een gruwelijk lelijke foto bovenaan de post. Een zeester tekent nog beter. Maarja.. Zal het maar afwachten.
@CasperH: Leuk dat stukje extra research over Chiron (zie t ook op wiki staan). Het is nog niet te laat, maar ik kan me voorstellen dat Bugatti t toch niet gaat doen.
Grappig dat de naam nu al meer gespreksstof opwerpt dan de auto zelf.
Persoonlijk heb ik weinig tot niks met Piech’s megalomane, over de top, technisch totaal niet relevante speeltje…
@ramshoek: wereld vreemd ben je als je dat soort dingen zegt, vind een auto die een 400 km/h + run doet en als de auto stil staat doet hij geen kraak en geen fan staat na te loeien, maar omdat je wereld vreemd bent snap je niet wat dat technisch inhoud, het is niet zo erg maar loop er niet te koop mee, staat wat suf
@thierryvth: Ik kan me het verkoopspraatje al voorstellen. “Hij kost meer als een miljoen maar dan maakt hij ook geen geluid als je stilstaat na een snelle run”. Ik snap niet dat ze niet twee keer zo veel vragen voor zo’n staaltje toptechnologie.

Jij bent ook vlug onder de indruk denk ik…
@osmo: wat ik wil zeggen: ik koop liever een dozijn Porsches met draaiend ventilator dan zo’n overprijsde platgeslagen kever die geen geluid maakt.
@osmo: platgeslagen kever zegt degene die liever een dozijn Porsches wil…
@ettie: Toen ik op plaatsen drukte wist ik dat die reactie ging komen, maak er dan maar een dozijn Ferraris van.
@thierryvth:
Wat is er relevant aan 400 km/h kunnen rijden? Daarbij, hij bereikt dat niet door de meest innovatieve techniek, maar door een overdreven bundeling van bestaande techniek.
Zou zeggen, stof de Bentley Hunaudières af en beetje updaten.
Is toch studiemodel/voorloper van de Veyron dus moet niet al te moeilijk toe te passen zijn.
@KUYL: Dan ook wel liever met Bentley-badge…
Nog een grappig detail is dat Helle Nice (die F1 tante) een affaire had met Jean Bugatti…
Daarom des te wranger dat de nieuwe Bugatti Chiron zou heten.
Als ik al een uberpreiste Volkswagen zou kunnen betalen zou ik het hierom al niet doen.
Maar wat dan wel… testosteron Ferrari nogal vlambaar, nieuwe Porsche dito, Lamborghini is inmiddels ook een dure volkswagen…. Jag is nog steeds een dure Ford Mondeo… Misschien toch maar zelf een Westfield bouwen met een Subaru 6 cylinder turbo…
Wat veel belangrijker is dan de naam is hoe dat ding eruit komt te zien. Hopelijk niet weer als een aangespoelde walrus die Veyron heet.
Ik gok erop dat het een Veyron wordt met andere bumpers en koplampen
@asmulders:
Ander ledje voor…, ander ledje achter… en klaar zijn de dames in Molsheim….
Net het verhaal gelezen van Chiron die Hellé Nice zonder bewijzen beschuldigde van Gestapo-agent geweest te zijn, waardoor die laatste volledig ‘verbannen’ werd en platzak stierf. Schone kerel!

http://en.wikipedia.org/wiki/Hell%C3%A9_Nice
@Mee: Ik had natuurlijk ook gewoon het nieuwsbericht deftig kunnen lezen. Goed bezig!
Ik had Bugatti Vitesse wel mooi gevonden, maar dat predikaat hebben helaas al gebruikt voor de open SuperSport. Wellicht hadden ze die beter Grand Super Sport kunnen noemen ofzo
De keuze om de naam Type met een nummer te geven zou echt terugverwijzen naar vroeger. Hieronder de reeks modelnamen die ze hebben gebruikt

Bugatti Type 2
Bugatti Type 13 (1910)
Bugatti Type 15 (1910)
Bugatti Type 32 (1923)
Bugatti Type 35 (1924)
Bugatti Type 37 (1926)
Bugatti Type 40 (1930)
Bugatti royal voyage (1935)
Bugatti Type 41 (1927), Bugatti Royale Coupé Napoléon Type 41
Bugatti Type 43 (1927)
Bugatti Type 44 (1927)
Bugatti Type 46 (1929)
Bugatti Type 50 (1932)
Bugatti Type 55 (1932)
Bugatti Type 57 (1935)
Bugatti Type 59 (1933)
Bugatti Type 101(1951)
Bugatti ID90 (1990) (prototype)
Bugatti EB110 GT (1991)
Bugatti EB110 SS (1992)
Bugatti EB112 (1993) (prototype)
Bugatti EB118 (1998) (prototype)
Bugatti EB218 (1999) (prototype)
Bugatti 18/3 Chiron (1999) (prototype)
Bugatti Veyron 18.4 (1999)
Bugatti Veyron 16.4 (2001) en SS
Er missen nog twee:

Bugatti Veyron Grand Sport
Bugatti Gallibier (prototype)
Bugatti Hellé Nice klinkt ook goed
@bmwpowerm5: Lol ik las Belle Helène
Aah nee, bijna uitverkocht!? En ik wilde er nog wel zo graag eentje hebben… Verdorie waarom zit ik ook niet op te letten, nu ik dit lees is hij vast al lang er breed uitverkocht :(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).