Buitenkansje: koop alle rechterrijstroken van Vlaanderen

Auteur: , 49 Reacties

Prime real estate te koop!

rijstrook

Je vermoedde het waarschijnlijk al vanwege het ‘Vlaanderen’ in de titel, maar het gaat hier om een gebbetje. Een Belg die kennelijk niet te spreken is over het feit dat níemand de rechterrijstroken op de lokale snelwegen gebruikt, heeft zijn frustratie omgezet in humor. Altijd een goed idee om dat te doen.

Op 2dehands.be, zeg maar het Marktplaats van België, plaatste de geinponem een advertentie in de categorie ‘Beton en Cement’. Als zelfbenoemde vertegenwoordiger van de ‘Vlaamse Overheid’ biedt de verkoper alle rechterbanen van alle snelwegen in Vlaanderen aan. Verschillende mensen hebben inmiddels al 9.999.999,99 Euro geboden. De beschrijving is dan ook even hilarisch als treffend:

Geen hond die de rechtse rijstrook gebruikt en geld om te sensibiliseren is er toch niet. Laat staan dat de politiediensten de middelen hebben om daarop te controleren. Zij staan allemaal te flitsen in de zone 30. Met het afschaffen van de rechtse rijstrook hoopt de wegbeheerder het probleem van de linksrijders ook voorgoed op te lossen.

En dus gaan alle rechtse rijstroken op Vlaams grondgebied onder de hamer. Het gaat om ettelijke hectares grond, vlakbij de belangrijkste verbindingswegen in ons land. De overheid verwacht dan ook dat de verkoop verschillende miljoenen zal opbrengen. Dat geld wil ze gebruiken om het gat in de begroting te vullen en hier en daar ook een gat in de weg. Op de linkse rijstrook, wel te verstaan.

Hoeveel tol ga jij heffen op de rechterrijstroken als je ze weet te bemachtigen?

Bedankt Quinten voor de tip!



49 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Het is anders een internationaal probleem. Het is niet dat NL, DE etc beter zijn
@dunhozzie: duitsland toch een stuk beter dan NL op de meeste stukken. Alleen met een baustelle zie je dat mensen toch geneigd zijn links te rijden terwijl rechts net zo snel gaat.
@peug206: Duitsers zijn de meesten linksrijders van allemaal, vooral in NL.
@bitd: maar ze gaan wel aan de kant als ik met een hogere snelheid aan kom rijden. Dat kan ik van de volvo d40 nog niet zeggen want die weet niet waarvoor die spiegels er zitten…
@peug206: zojuist alle Belgische mistachterlichten op 2dehands.be te koop gezet. Van de opbrengsten ga ik ruitenwissers daar uitdelen.
@bitd: als je regelmatig op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam rijdt weet je belgen absoluut de kroon spannen. Die rijden altijd op de linker of een na linker baan… ook om 01.00u als er niemand anders is en ze 100 rijden. Daar geldt mijn drie-keer-rechts-is-links-inhalen-regel. Wat een idioten..
@bennyblisto: de A2 naar het zuiden telt niet, dat zijn mensen die na een aantal dagen wiet en paddo’s te hebben gebruikt weer ff moeten bijkomen, de middelste baan werkt daarbij zeer goed.
@dunhozzie: jawel dat zijn ze wel. Meer dan 2×2 rijstroken en de gemiddelde Belg loopt helemaal vast en blijft in een soort van trance op de middenstrook rijden. Het gevoel van onmacht wordt vaak gekenmerkt door oplichtende remlichten op de meest onwaarschijnlijke momenten…
@coffeecup: Probeer een keer de ring van Antwerpen. Op sommige plekken 6-baans. De meeste weten niet meer waar ze moeten rijden.
@ferrarigolf: Ja ik weet het… ik heb 10 jaar lang in de kempen tussen Antwerpen en Luik gewoond. Die mensen kunnen écht níet autorijden…
@dunhozzie: je vergeet dat de Fransen kampioen zijn onnodig links rijden. Vaak vieren ze deze overwinning ook nog met het nog minuten gebruiken van de clignoteur als deze ellendelingen al op de meest linker baan zitten.
@patrick_koning: ik denk dat mijn naam genoeg zegt. Over en sluiten.
@patrick_koning: we hebben hier thuis een handeling die we Frans inhalen noemen. Met 1 km/u verschil erlangs proberen te komen.
@dunhozzie: Toen ik laatst naar de GP in Budapest reed kwam ik er achter dat de grootste mongolen op de weg uit Oostenrijk komen. Die mensen kunnen absoluut helemaal niets. Rij je zelf 120/130 op de cruise komen ze met 170 langs om dan vervolgens weer zacht te gaan rijden. 5 minuten later rij je ze weer voorbij omdat ze ergens achter een vrachtwagen hangen ofzo. En in de file is het al helemaal feest die gasten zijn meer tijd kwijt in het wisselen van rijbaan dan dat ze op 1 en dezelfde rijbaan zitten. Het langst dat ze op 1 rijbaan bleven was de vluchtstrook om gewoon helemaal langs de file te rijden.

En dat was niet 1 auto die dat deed. Maar oprecht elke auto met platen uit Oostenrijk reed zo debiel. Zo erg dat er vrachtwagenchauffeurs op gingen reageren door zelf half op de vluchtstrook te gaan rijden en bewust die mongolen vast te zetten.

Zoals je begrijpt ik heb mij kostelijk vermaakt onderweg kijkend naar die imbecielen.
Heerlijke actie! Het zou de moderators van 2dehands.be sieren als ze deze advertentie nog ff laten staan, als statement.
Bij deze zet ik ook de pinkers van mijn BMW te koop. Heb ze toch niet nodig
Als TLN nou fff met de pet rond gaat dan kopen die de rechter rijbanen voor de vrachtwagens.. hoeven ze ook geen rol te betalen en dat verdient zich dan mooi terug.. ik zeg doen!
rol tol
Iets op mp zetten waar je klaar mee bent, leuke grapjes
Inhalen zou gewoon op beide stroken moeten kunnen. Op deze manier haal je de helft van de capaciteit weg: iedereen gaat naar links, omdat je wordt opgehouden en omdat je rechts er niet voorbij mag… heel dom, de huidige regelgeving.
@jochempie: kkep-your-lane systeem, zoals ze dat o.a. in de Verenigde Staten al járen toepassen.. De voornaamste reden hiervoor was: inderdaad, betere benutting van de wegcapaciteit. Het ging alleen wel ten koste van een hoger aantal verkeersslachtoffers, helaas, en dat is volgens mij de voornaamste reden waarom dit bijv. in Europa nooit is ingevoerd..
@jochempie: zie in onderstaande video waarom Keep-your-lane in Europa niet is ingevoerd en waarom steeds meer Amerikaanse staten van dit systeem afstappen.

https://youtu.be/4oqfodY2Lz0

Het magische woord in deze kwestie is opvoeding. Er moeten meer agenten zijn die controleren op onnodig links, dan kunnen ze meteen alle telefoongebruikers bekeuren.
@yupyup: Maar wat is onnodig links? Ik ben gigantisch in de war als ik op de rechterbaan rijd, er niets voor mij zit, maar links twintig auto’s achter elkaar rijden. Moet ik afremmen zodra de linkerbaan (onvermijdelijk) snelheid vermindert, zodat ik maar niemand rechts inhaal? Moet ik aansluiten in het rijtje op de linkerbaan om te voorkomen dat er nog eens tien auto’s aansluiten en mij na lang wachten voorbij gaan? Ik was er immers eerst..
@Jochempie: Onnodig links is wanneer er rechts van je een rijstrook vrij is zonder dat je jezelf klem rijdt op een langzamere verkeersdeelnemer. In Duitsland wordt 20 seconden als vuistregel geacht. Kan je 20s op een strook rechts rijden: opschuiven.

Als er links een dergelijke rij van auto’s ineens langzamer gaat rijden, dan laten zij zich rechts inhalen. Zelf remmen is slecht voor de doorstroming. En je zult zien dat op kop van het peloton een of andere sukkelaar of telefoonmiep rijdt.
@karhengst: Rechts inhalen is rechts inhalen, volgens mij zijn daar behalve filevorming (bij lagere snelheden dan kruissnelheid dus) geen uitzonderingen voor.. Ook niet als de linkerbaan plots afremt.
@Jochempie: Maar als de linkerbaan plots afremt dan rijdt deze dus langzamer dan de kruissnelheid. Ergo, filevorming dus OK?
@karhengst: Nou ja, ieders kruissnelheid ligt anders. Volgens de wet is er sprake van file als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Als iedereen achter de voorste rijdt, en de voorste rijdt 110 km/u waar 130 is toegestaan, geldt dit niet als bemoeilijking van de doorstroming.. Dan zou je elke keer dat je achter iemand rijdt met 110 waar 130 is toegestaan in de file rijden.
@Jochempie: Eens, maar ik denk mede gezien je discussie met yupyup dat we het er ook over eens kunnen zijn dat dat ei wat met 110 links sukkelt bij een vrije rechterbaan dus degene is die de doorstroming belemmert.

Als jij dan rechts netjes 110 rijdt zonder de intentie te hebben rechts in te halen, maar de hele meute dan toch op de rem gaat, dan is er geen reden om zelf ook op de rem te gaan omdat dat de doorstroming nog verder belemmert. Alleen uitkijken dat er niemand uit de meute naar rechts komt omdat hij/zij het getreuzel zat is.

Rechts de hele bende met volgas inhalen is weer heel wat anders. Maar goed, dat is mijn mening. Hoe dat volgens de wet precies ligt en of dat onderscheid wordt gemaakt zou ik best wel eens officieel willen weten. Zelfs al is het hypothetisch, want een bermkassa is het toch om het even wat er gebeurt.
@Jochempie: zo te lezen moet je dan gas geven ;)
@davelepeef: Ik rijd juist graag harder dan het rijtje op de linkerbaan. Meestal verplaats ik me naar rechts als het toch 10 minuten gaat duren voordat dat linker rijtje weg is, en ik niet op een achterbumper hoef te zitten.
@Jochempie: Het rechtsinhalen waar je het over hebt zou in theorie niet eens kunnen als niemand onnodig links rijdt, de rechterstrook is dan immers gevuld.
@yupyup: Dit is dus niet waar. Links rijden is enkel onnodig als je niemand probeert in te halen en als er niemand voor je rijdt. Als ik in een treintje op de linkerbaan rijd, terwijl de rechterstrook leeg is, doe ik dat omdat ik wil dat degene voor mij aan de kant moet, zodat ik er langs kan. Dat is natuurlijk een paradox, want diegene voor mij probeert precies hetzelfde. Hier moet een oplossing voor komen.
@Jochempie: Dus rijdt minimaal één persoon onnodig links, als deze persoon naar rechts zou gaan kon de rest immers inhalen en ook naar rechts gaan.
De paradox doorbreken kan dus maar op één manier, mensen weer naar rechts dirigeren waardoor de linker rijstrook vrijkomt om te doen waarvoor hij bedoelt is: inhalen.

@yupyup: Maar iedereen die op de linkerbaan zit wil ook inhalen… Waarom zou je die naar rechts dirigeren?
@Jochempie: Dat is een aanname waarvan ik denk dat het niet helemaal waar is. Ik denk dat veel mensen midden of links rijden omdat het makkelijk is; kunnen ze op één baan blijven rijden, cruisecontrol aan en hoeven niet meer op te letten (denken ze).

Maar los van die aanname, een inhaalactie bestaat uit naar links gaan, om het voertuig heen gaan, om vervolgens je weg weer op de rechterbaan te vervolgen.
Zo wordt de linkerbaan niet (meer) gebruikt, mensen gaan naar links en blijven daar hangen ‘want over 3 minuten moet ik misschien wel weer iemand inhalen’. Dit is onnodig linksrijden en daarmee belemmer je het verkeer. Daardoor ontstaan ook de rijen op de linkerbaan die je eerder al benoemde. dit zijn de mensen die af en toe een geheugensteuntje nodig dat ze naar rechts kunnen.
Linker rijbanen zijn voor Toyota Priussen aangelegd!
Altijd leuk. Heb ooit eens een Belgische lifter (in Duitsland) gevraagd waarom ze niet gewoon twee linker rijstroken aanleggen. Hij keek even vreemd maar ook hem viel het op dat de Belgen een stuk hardnekkiger zijn dan de Duitsers, en dat zegt wel wat.

Het ergste zijn echter de figuren die na een dotje xenon of led nog steeds de hint niet snappen.
Kunnen ze mooi dat asfalt-zalfje van Melanie Schultz voor kopen ..
Gaat het wegdek veeeeeel langer van mee ..

Moet alleen wel voor extra wasstraten zorgen ..
Wij rijden links omdat:
A. te veel sleurhutten met gele plak rechts rijden
B. te veel vrachtwagens met oosteuropese plak rechts rijden
C. A en B samen
D. rechter rijstrook sporen heeft van B waardoor auto’s ofwel met hun linkse of rechtse wielen in zo’n spoor moeten rijden.
E. rechts spoor gebruikt wordt door mensen die rond de 100km/h rijden om benzine/diesel/kwh willen besparen

Aan u de keuze…….
@ericc: het ligt allemaal aan anderen behalve jullie zelf he?
@bisazza: +1000
@bisazza: u voelt zich aangesproken. haha
D en E lijkt me toch algemeen, niet?
@ericc: F. Omdat het kan…,
@bitd: G. Gewoonte / Gemakzucht.

En die reden geldt in Nederland en Duitsland net zo hard. Het is bijkans gemakkelijker om rechts in te halen dan links.
@karhengst: zondag de enige
@ericc:E is heel herkenbaar.
@ericc: ik wens je veel boetes toe. Zelf rij ik systematisch mensen rechts voorbij. Persoonlijk denk ik dat het Nederland is die daar kampioen in is. Frankrijk, Duitsland, België, allemaal vergelijkbaar met elkaar. Maar misschien denken we allemaal dat onze buren hier slecht in zijn omdat een buitenlandse nummerplaat wat meer opvalt
Gisteren vanuit Midden Frankrijk teruggereden naar Nederland en dit artikel bevestigt inderdaad wat me onderweg continu opviel.

Maar de Fransen kunnen er ook wat van… Op een zeer rustige A31 van Dijon richting Metz blijven zowel de Fransen als Belgen kilometers lang op de middelste baan hangen. Daarnaast schijnen ze het knopje van de cruise control ook niet te kunnen vinden…

Net als in Nederland ga ik er dan gewoon rechts voorbij als dat veilig kan. Vaak hebben ze dan nog niet door dat er een rechterrijstrook bestaat en blijven ze stoïcijns rijden op hun middelste rijstrook…
Gek, dat ik die linkerrijstrook frustratie ook heel dikwijls met NL platen heb… Als ik de comments lees zijn jullie daar allemaal heel correct in in Nederland (en daarbuiten?)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).