Chrysler 300 S facelift is niet voor ons

Auteur: , 27 Reacties

Sinds Fiat in al zijn wijsheid besloot hier Lancia-badges op Chryslers te plakken (en vice versa) is het merk in Europa effectief uit de markt gedrukt. Behalve in Engeland, daar moeten ze het altijd net even anders doen. Anyway, deze 300S facelift gaat aan onze neus voorbij, maar we wilden 'm toch even laten zien.

De 300S moet er met zijn (licht)getinte koplampen, zwartchromen grille, en glanzend zwarte raamlijsten net even een stukje imposanter uitzien dan zijn voorganger. Hij rolt op 20 inch, en een hoogglans zwart dak staat op de optielijst.

Natuurlijk is ook deze Chrysler royaal voorzien van bietjes van Dre, met 10 speakers en een 12-kanaals versterker, opdat je rapklassiekers kraakhelder ten gehore gebracht kunnen worden. Met wijs- en middelvinger flipperkast spelen is dankzij de schakelpeddels een koud kunstje. Er zijn niet minder dan 8 verzetten om je doorheen te roeien.

Dan de motorisering: een dikke 5,7 liter HEMI V8 met 370 bhp of een 3,6 liter Pentastar V6 (300 bhp), voor minder doen ze het in ‘Murica niet. Wat zegt u? Diesels? B*tch please…

Vanaf de aankomende lente wordt het model uitgeleverd, maar reken er niet op dat ze ook op de boot naar Europa gaan. Moet Lancia de wijzigingen dan ook maar doorvoeren op de Thema? Op zich…dan heeft het concern ook eindelijk eens wat nieuws te melden. En die V6 wordt hier ook al geleverd, misschien de HEMI als uitsmijter toevoegen aan de prijslijst?

Dan tot slot de kijkersvraag: wat is het verschil tussen een 300, een 300C en een 300S? De winnaar wint de wijsneus van de avond.



27 reacties

Blauw leer, gewaagd maar vaak wel heel erg dik. Hier ook.
Zeker een dikke bak, waarschijnlijk té dik voor Nederlanders die in die klasse shoppen.
Alleen het interieur is verbetert voor de rest is hij alleen maar verslechtert kwa uiterlijk.
Die catalogus prijs & de hoeveelheid belasting die een koper moet afstaan?

Hoeveel Lanchryslers zijn er eigelijk verkocht in de NL. Dit moet toch een flop zijn?
@Melvivio:
Lancia is al 20 jaar blij als ze 500 auto’s per jaar kunnen slijten aan ons smakeloze Hollanders. Ik kom ze weleens tegen, maar storm loopt het niet.
@tupperware: Lancia zou het zichzelf ook gemakkelijker maken als ze wat smaakvollere auto’s zouden aanbieden. Nu zijn de echte Lancia’s (Yp en Delta) van die overgestileerde poseurs mobielen. Als je als Italiaans merk auto’s uit Amerika verkoopt en die zijn mooier dan je eigen dan doe je iets heel erg fout.
@Melvivio: Flop in NL ja, maar heb in Duitsland al verschillende Thema’s zijn rondrijden. Hoor ook dat ze in Italie (redelijk) verkocht worden. Maarja het Nederlandse belastingklimaat is er niet voor dit soort wagens helaas. Taxibedrijven moeten ze ook al niet meer omdat er geen Mercedes Diesel meer in hangt….dus onderhoud kan niet meer bij de Merc dealer.

OT: Wanneer gaan ze nou eindelijk de 8 traps aan die V8 hangen…..beetje absurd om nu nog een 5 versnellings automaat te leveren op een motor met 5,7 liter inhoud.

World-class eight-speed automatic transmission
Once limited to premium import vehicles costing twice as much, the segment-exclusive ZF eight-speed automatic transmission expands the world-class power and fuel efficiency of the 2014 Chrysler 300S, and offers class-leading fuel efficiency


Hij zit sowieso aan de V6, waarom dan niet aan de V8? Lijkt me dat ze ‘m allebei hebben.
Once limited to premium import vehicles costing twice as much. Wanneer dan? Ding hangt al sinds jaar en dag in 1 Series…
@sir_smokalot: Nee vooralsnog hangt die 8 traps alleen in de V6. Kijk maar op die interieur foto….de automaat heeft een zaagmotief. Die 8 traps heeft een hendel als een Audi A8.
@mopar: twee maanden geleden waren wij aan de Amalfi kust, en daar zie je er opvallend veel rondrijden (Ondanks de onhandige afmetingen van de Thema voor die regio…)
@mopar: juist zo”n motor heeft geen 8 bak nodig . 4 zou zelfs genoeg zijn . Marketingtechnisch ligt het anders .
Plak er maar een Lancia badge op hoor, past prima bij de maffiose uitstraling.
Capone was immers ook een Amerikaanse Italiaan.
300 = Base model (Limited en Touring alleen V6)
300C = V8 HEMI
300S = Optiepakket zowel leverbaar op de V6 en V8
300 SRT-8 = Performance uitvoering met 6,4L HEMI
@mopar: Pardon…de 300C kan ook met V6 gekregen worden uiteraard
De 300 is het standaard model, enkel met 3.6 te krijgen. De 300C is de luxere uitvoering, met 3.6 of 5.7 V8. En de 300 S is een wat sportievere uitvoering (met sportievere ophanging). Allen met zijn met 4WD te krijgen, behalve de SRT8.
@mopar: In de States was de eerste 300C enkel en alleen in luxe uitvoering met 5.7 Hemi V8. De huidige 300C is volgens mij ook in de VS ook als 3.6 leverbaar.
@gtwillem: Ja weet ik ;) had mezelf al verbeterd
@mopar: ik zie het! Excuus ;-)
Zonde dat Lancia de 300c zo ‘on-Amerikaans’ heeft gemaakt (aka heeft aangepast op Europeanen) het maakt in mijn ogen de 300c een stuk minder mooi.
Ik heb de eerste generatie gehad wat gewoon een prachtbak was om te zien. Het rijden daarentegen was iets minder prachtig :-D
En dan staat er een paar posts naar onderen toe een echte Lancia, de Aurelia Spider America.
’t kan verkeren met een automerk.
Een Chrysler 300 is toch een heerlijk, dik apparaat! K word toch altijd blij om ze te zien! Deze feeschtlift verandert er weinig aan.
Allemaal niet zo erg maar ben even aan het rekenen gegaan.
Belgie: Lancia Thema: 35.900 eur nettoprijs
Amerika: Chrysler 300: 30.545 usd nett. of omgerekend met de huidige koers 22,630.57 eur.

leuk leuk ..
een Lancia met RWD !!

heilschennis ..
@lincoln: het schennen van heil valt niet mee.
heiligschennis
Toch is het wel een hele dik bak in het echt.
Deze Lancia kan je in België kopen vanaf zo’n 45.000 euro en wel degelijk ook met een Diesel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).