Crystal Blue is het hybride jacht van Rolls-Royce

Auteur: , 14 Reacties

All aboard!

Crystal Blue is Rolls-Royce' hybride jachtconcept

Wie zich zowel ter land als ter zee in extreme luxe wil wanen, kan in de toekomst bij Rolls-Royce aankloppen. Het schip dat ze recentelijk onthulden, maar voorlopig nog als studiemodel fungeert, is naast een fraai jacht ook een bom van nieuwe technologie. De vice-president van de afdeling concept en innovatie, Oskar Levander, legt het doel van het prototype in het kort uit:

“Crystal Blue has been designed specifically to show how new technology can meet the yacht sector’s increased demand for higher performance, greater operating ranges and increased levels of guest comfort, without impacting the environment.”

Crystal Blue is Rolls-Royce' hybride jachtconcept

Het schip is 62 meter lang en kan in totaal 24 mensen in groot comfort met zich meedragen. Hiervan zou in de uitgangspositie ongeveer de helft tot de bemanning horen en de andere helft te gast zijn. Aan boord is er meer dan genoeg ruimte voor iedereen, omdat vrijwel alle onnodige spullen niet op het moederschip liggen. Precies, naast de Crystal Blue is er nog een extra schip die toevalligerwijs door het leven gaat als de Blue Shadow. Dit ‘bootje’ (42 meter lang) is op afstand te besturen en biedt niet alleen ruimte aan een berg spullen, maar ook aan een heuse helicopter.

Uit het tweede gedeelte van de quote blijkt overigens ook dat de gasten verder en schoner dan ooit vervoerd kunnen worden. Dit is te danken aan de aandrijving die in de Crystal Blue wordt verzorgd door een motor die loopt op een combinatie van Liquid Natural Gas (LNG) en batterijen. LNG wordt in de botensector vaak vermeden, omdat de tanks enorm veel ruimte in beslag nemen. Rolls-Royce lost dit op door de Blue Shadow erbij te voegen. Deze kan zo heel handig de extra brandstof bij zich dragen, waarna je maar liefst 4.400 nautische mijlen kunt varen. Een video bekijk je op Autojunk.nl.

PS: Rolls-Royce en Google werken aan hybride schepen.



14 reacties

Bij een normaal jacht wordt vaak 1 miljoen per meter als rekenhulp gebruikt.. Heb jet vermoede dat een RR iets hoger uitvalt.
@kle500: Die tijden zijn voorbij, dat ligt tegenwoordig weer een stukje hoger..
Haha, nou nou lekker duurzaam hoor een bootje op gas. Waar vliegt die helikopter op? En de Rolls als je weer aan de wal bent… Wel leuk speelgoed voor een rijke stinkerd. Ik denk dat je toch wel ruim over de 100 miljoen moet rekenen voor het setje, excl chopper…
Lekker eco om er dan nog een schip bij te produceren
@allesmetturbo: het is inderdaad een heel knullige workaround.
Gebeurt steeds vaker dat er een volgboot is voor zulke jachten. Damen doet er goede zaken in. Ze pakken daar bevoorradingsschepen voor de offshore voor die ze een beetje aanpassen. De plekken waar je de eigenaar kunt verwachten worden dan goed afgewerkt en de rest blijft gewoon standaard industrieel.

Je moet toch wat als je jachtje van 150 meter niet groot genoeg is voor je speelgoed natuurlijk.
“Welke volg boot koop ik bij mijn jacht?”
Waar je je tegenwoordig allemaal druk over moet maken als je rijk bent, ingewikkeld hoor.
Welkom bij Botenblog.nl
@venividivici: Beter dan Teslablog…
Gezellig is anders.
Neem aan dat dit de RR is van de vliegtuig en scheeps motoren is?
Blijven de ‘velgnaafdoppen’ op de schroeven ook rechtop staan tijdens het gebruik?
@gulli:

Dat zou wel leuk zijn ja, maar jet aandrijving is nog vééél leuker.

http://www.marinejetpower.com/assets/upload/images/Innovations.jpg
Ik mis de Spirit of Ecstasy als boegbeeld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).