Daimler wil af van 35-urige werkweek in Frankrijk

Auteur: , 85 Reacties

Middels financiële prikkels worden fabrieksarbeiders overgehaald om er wekelijks een paar uur aan vast te plakken.

Daimler wil af van 35-urige werkweek in Frankrijk

Sinds 15 jaar geldt in Frankrijk een restrictie wat betreft het aantal werkuren per week. In 2000 drukte de Socialistische Partij er namelijk een wet door die voorschrijft dat 35 uurtjes per week wel weer genoeg is. Ondertussen drukte president Francois Hollande er wel een wet door die langer werken mogelijk maakt, maar dat geldt voor kortere perioden.

Dergelijke maatregelen luiden natuurlijk wel voorzichtig het einde in van de 35-urige werkweek, maar voor Daimler gaat dat niet rap genoeg. Het moederbedrijf van Mercedes en Smart dreigt de productie van laatstgenoemde uit Frankrijk weg te halen als de werknemers niet akkoord gaan met een deal van €6 per extra uur en een eenmalige bonus van € 1.000, zo meldt Bloomberg.

Bosch deed eerder al iets soortgelijks met z’n Franse fabriek waar zonnepanelen en dieselsystemen worden gebouwd, om ervoor te zorgen dat faciliteit niet naar Tsjechië zou moeten verhuizen. Ook General Motors schroefde het aantal vakantiedagen terug in de Franse fabriek.

In september hervat Daimler de onderhandelingen, dan weten we meer.



85 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
het socialisme is ook het socialisme niet meer, tever doorgeschoten..
nog 10 jaar hollande en frankrijk staat naast italie qua begroting..
@lekkaah: Nou, ook de centrum-rechtse president Chirac kreeg die 35-urige werkweek er in twee termijnen niet van tafel, hoor. Dat heeft ook niet zo zeer te maken met de politieke kleur van de president als wel met de macht van de Franse vakbonden. Die is namelijk wel een stuk machtiger (en ook radicaler) dan in Nederland.
Frankrijk kennende gaan de werknemers staken, zeg maar dááág tegen je fabriek. Zo’n korte werkweek heeft vanuit links oogpunt bekeken trouwens ook voordelen, je hebt meer werknemers nodig om dezelfde hoeveelheid auto’s te produceren, dus er komen meer banen beschikbaar. Maar (zoals vele socialistische ideeën) werkt het in de praktijk niet, bedrijven komen er simpelweg achter dat ze de productie ook wel met minder mensen kunnen halen, als je maar genoeg druk op je werknemers zet.
@knipperlichtje: dan hebben ze geen baan meer. Lijkt mij simpel. 6 euro per uur extra en 1000 eenmalig. Ik ga wel 5 uur extra werken dan.
@knipperlichtje:
Ach wat een onzinnige noordelijke borstklopperij, de officieele werkweek in frankrijk is inderdaad 35 uur, maar de meeste fransen werken gewoon 40+ uur en die 5 uur per week wordt gespaard voor vakantiedagen of extra beloning, in nederland heet dat atv (om dezelfde reden ingevoerd) maar daar hoor je niermand over dus.

Daarbij werken de nederlanders gemiddeld minder dan fransen (en grieken) (bron: http://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2015/03/13/contrary-to-what-most-peopl e-think-greeks-work-the-longest-hours-in-europe-infographic/)
@super: Als je die quote pakt, moet je er ook bij vertellen dat Nederlandse werknemers dan wel weer tot de productiefste van Europa behoren. Je kan wel veel uren maken, maar het is uiteindelijk het resultaat waar je op afgerekend wordt.
@robskilov:
produktiviteitsindex nl: 136.5, fr: 132.7 … een verschil van bijna 3%, gigantisch hoor.
@super: Op een miljoenenomzet/productie? Jazeker gigantisch.
@pesu:
ja, en frankrijk heeft een grotere economie dan nederland. Oh, moet je het per inwoner zien? Ok.
@super:
linkje werkt niet meer; maar deze wel:

http://www.theguardian.com/news/datablog/2011/dec/08/europe-working-hours

een fransman met voltijd baan werkt gemiddeld 41.1 uur, een nederlander 40.9 uur.
@super: wat probeer je nou te zeggen?

Al werken ze 80 uur per week en zijn ze de helft van het jaar vrij. Het gemiddelde blijft hetzelfde. In dit geval dus 35 uur per week als voltijd baan.

Zo moeilijk is het niet hoor…
@super: nóg minder…
@knipperlichtje: de realiteit is dat als werknemers te moeilijk gaan doen, teveel rechten krijgen, te weinig willen werken of teveel betaald willen krijgen de bedrijven ergens anders gaan produceren.

Overal moet een balans in zijn. Volgens mij ligt die balans verkeerd (teveel voor de werknemer, teveel macht voor de vakbonden). En het blijkt ook wat ze trekken daadwerkelijk weg uit West Europa. Niks nieuws overigens, gebeurt al jaren.
@lekbak: Maak je zelf geen illusie dat de werknemer “macht” heeft. De bedrijven hebben echte macht. Zij bepalen politieke agenda’s en bepalen vaak genoeg mee in wet- en regelgeving in landen. Denk hierbij aan de lobby groepen die overal in elk land en in elk parlement aanwezig zijn en die allemaal de belangen behartigen van de grote conglomeraten.

Dat er hier en daar weleens geprotesteerd wordt door een vakbond of wat werknemers is eigenlijk een aalmoes als je het in het groter plaatje kijkt dat macht heet. De balans staat verkeerd? Klopt maar die balans staat al decennia zo niet eeuwen in het voordeel van grote bedrijven.
@Rick-dos: grote bedrijven hebben de macht om weg te gaan en ergens anders te produceren. En dat is alle macht die ze nodig hebben.

Zoals de grote bedrijven moeten concurreren voor de consument moeten werknemers concurreren met andere werknemers om de bedrijven hier te houden. In Nederland produceren heeft een aantal voordelen en een aantal nadelen. En aan het feit dat in China zoveel geproduceerd wordt is Nederland niet altijd concurrerend genoeg (de vraag is of je dat wil trouwens hoor, ik denk het niet eens).
35 uur? Nou vind ik die vroege pensioenleeftijd nóg vreemder.
Mentaliteitsverschil tussen Frankrijk en Duitsland is nog steeds erg groot.
Behoorlijk aanbod van Daimler, redelijk wel!
@mauritsh als de werknemers niet akkoord gaan met een deal van €6 per extra uur en een eenmalige bonus van € 1.000

Dat klinkt niet vervelend.
Moeten ze er ook nog iets voor doen of krijgen ze dit gewoon?
@n54coupe: ze moeten extra uren p week werken dus, voor zover wij begrepen hebben was dat het :)
Lekker hypocriet, ik zit in de automotive engineering sector, en onze Duitse klanten zijn op vrijdag na de lunch vertrokken! Maar hun Franse fabrieksarbeiders mogen langer doorgaan?
@Jochempie: Die hebben er dan waarschijnlijk al 40 uur opzitten. Een Franse lunch duurt trouwens minstens 2 uur, dus als je de begin en eindtijden van een Franse werkdag bekijkt lijkt het net of ze hard werken…
@trustmeiamanengineer: valt mee, na die lunch van 2 uur zijn ze in de Renault fabrieken iig om 3 uur weer vertrokken.
@Jochempie: Buiten dat diegenen waarschijnlijk al om 7 op kantoor zitten, hebben de meeste werknemers een 35 uren contract. Slechts 20% van het personeel (die die binnen de CAO vallen) van BMW heeft bijvoorbeeld een 40 uren contract.
Als fabrikant zou ik gewoon nooit een fabriek openen in Frankrijk.
@gop1:

Waar staan je fabrieken nu dan ??
@lincoln: Brahh….
@lincoln: wij hebben frankrijk en belgie afgestoten, alleen nog distributie en petro opslag, waar staan jouw fabrieken? Bij ons overal ter wereld, prettige dag nog
@oranje123456789: jij bent eigenaar van een dergelijk bedrijf?

De meeste mensen die zo roepen zijn overbetaalde manager of verwende zoon van ‘de baas’.
@lekbak: “de zoon van”
@henkhupelschoten: zo klinkt het wel, maar volgens mij kennen we meneer beide niet dus keihard oordelen is ook niet fair ;-).
@lekbak: Nààh, is gewoon een low level bediende die zich teveel vereenzelvigd met z’n werkgever.

“Wij” van WC-eend…
@lekbak: we zijn een groep en ieder persoon heeft een bedrijf of bepaalde tak ter beschikking … De meeste mensen zijn dan ook dommer of anders zou deze wereld er iets beschaafder uitzien. Lang leve internet anonimiteit.
@oranje123456789: ik weet het al, jij bent Willem Alexander!
Nou dat lijkt mij een prima deal. En 1000€ en 6€ per uur meer verdienen. Wat klagen ze dan. Hier werken we allemaal 40uur
@tfsi: Nee hoor, de ambtenaren hebben een 36-urige werkweek, het universitaire onderwijs hebben een 38-urige werkweek. Verschilt per CAO.
Frankrijk leeft nog in 1966, toen Peugeot groot werd door de 404, toen Citroën nog avant garde was, de Concorde ons deed verbazen, net als de Renault 16, de idee en inventiviteit van de Fransen, de Capitole trein die met 160 km/u als voorloper van de TGV rondreed.
De Zuid Franse kust werd bezocht door de Jetset (plebs van een geheel ander kaliber zoals Opel erfgenaam Gunter Sachs) en de jonge Brigitte Bardot daar resideerde ’s zomers terwijl ze halfnaakt in een Mini Moke rondreed.

de Gaulle nog president was en je de kachel niet durfde aan te maken met de gemiddelde Gendarme.

Helaas dat Frankrijk is mors en mors dood.

Al veertig jaar, iedereen weet het, behalve de Fransen……..

Die staan erbij en kijken ernaar, hoe hun land naar de kleauten gaat of is gegaan…..

En dat doet me pijn, geen evenwicht meer op Europees niveau alleen maar pratende maat-kostuums die failliete landen waar al eeuwen chaos heerst koste wat koste binnenboord willen houden vanwege een munteenheid.
@desjonnies: tsja, als je de werkgever per definitie graaiende zakkenvuller (kapitalist, w/e) noemt en de werknemers als eeuwige slachtoffer blijft behandelen (lees: “socialisme”).. (ten koste vd werkgever uiteraard) gaat je land op termijn naar de klote.

de balans is te ver naar het socialisme geschoten.
@desjonnies: chapeau!
@desjonnies:
Ik loop dit laantje een heel lang stuk met je mee, maar uiteindelijk zullen we er toch eens bij moeten gaan zitten (bij ’n gemoedelijke “rouge” of’ “une blonde”) om naar de realiteit te kijken.
Eind ’70-er jaren heb ik er enkele jaren gewerkt, terwijl ik er sinds begin ’70 al heel vaak kwam. En ik vond het er een puinhoop! Ik werkte voor het toen grootste bedrijf ter wereld in een managementfunctie en heb er een heel ander klappen van de zweep geleerd dan ik in Nederland gewend was. De arbeidsmoraal lag op ’n niveau dat om te janken was. Stakingen waren er aan de orde van de dag en de verhoudingen tussen arbeiders en het management lagen op zéér gespannen voet.
Frankrijk begon werkelijk naar de kl*ten te gaan. Maar de grote vraag was: Waar ligt dit dan aan? Vergeet niet dat het land te kampen had met de naweeën van de oorlog in Algerije. En daar lijdt dat land nog steeds onder. Het is één van de belangrijkste redenen dat Frankrijk het nu nog zo moeilijk heeft. De ontzettend grote toestroom van Algerijnse immigranten en “pieds-noirs” heeft dat land enorme problemen opgeleverd en dat is er de reden van, dat de sociale lasten die de staat nog altijd moet opbrengen het land op achterstand heeft gebracht. Verder heeft Frankrijk daardoor nog steeds een veel te groot overheidsapparaat.
Maar de laatste 8 à 10 jaar wordt er hard aan die problemen gewerkt en vindt er een omslag plaats. Ten opzichte van Duitsland is het niveau nog niet bereikt, maar van wat ik de laatste jaren heb kunnen zien zijn ze op de goede weg. Wat ik namelijk heb kunnen zien is ronduit verbazingwekkend! De arbeidsmoraal is totaal veranderd, behalve op het allerlaagste niveau. Maar wat ik heb gezien (en dat is natuurlijk maar een heel klein gedeelte) heeft me werkelijk verbaasd. De innovatie is enorm. Het aantal gemotiveerde hoogopgeleiden is verbazendwekkend! Ik heb er bedrijven gezien waar me de bek letterlijk van openviel.
Ik denk dat veel Nederlanders de Fransen nog steeds zien als de gezapige alpinopetten met een stokbrood onder de arm en met een aftandse, roestige en gedeukte 404 en verder andere vooroordelen. Maar ze zijn werkelijk op de goede weg en het bruist er! Je moet het alleen willen (en kunnen) zien.
Elke maand 840 euro er zo bij voor een beetje stokbrood eten?
Waar kan ik tekenen?
@faalhaas: Je doet je naam in iedergeval wel eer aan :)
@faalhaas:
Nergens! Want je moet eerst eens leren rekenen.
Volgens mij is het aanbod 6 euro per extra uur, dus bij 40 uur ipv 35 uur levert dat de werknemers ‘liefst’ 30 euro extra per week op. Waarom stellen ze niet gewoon voor om hetzelfde uurloon te behouden? Voor dat fooitje van 30 euro lijkt het me niet dat mensen staan te springen om 5 uur meer te werken.

Tenzij ik nu verkeerde aannames doe
@alassad: volgensmij krijgen ze 5x euro per uur extra. Dus ipv 12 euro 17 euro per uur of iets in die richting. Geen idee wat een fabrieksarbeider per uur netto doet.
In Nederland werkt een arbeider 40 uur per week (zonder ADV). Dat zijn 165 uur per maand. Het tarief van € 6,00 nemende wat Daimler aanbiedt per uur zou betekenen een maandsalaris van € 6,00 x 165 uur = € 990,00. Dat is minder dan het minimum loon in NL. Wie komt voor € 6,00 p/u zijn bed uit? De € 1.000,00 bonus is maar eenmalig zoals het artikel aangeeft. Gemakshalve laat ik die even achterwege.
Ik denk dat de fabriek gaat verdwijnen in Frankrijk binnen nu en een jaar.
@erik2907:
een fransman werkt gemiddeld langer dan een nederlander. maar goed, waar was die nederlandse autosector ook alweer?
@super: of een Fransman langer werkt of niet, dat was mijn punt niet. Ik schreef over het aangeboden uurtarief van € 6,00 dat lager ligt dan het uurloon van het minimum loon in NL.
Als ik het dubbele aantal uren ga werken (80) zeg ik toch ook niet dat ik zeer goed verdien? Terug gerekend per uur levert het dan nog niets extra’s op.
@erik2907:
de realiteit is wat gecompliceerder denk ik; in fr zijn de netto lonen lager, de werkgevers en sociale hoger sociale lasten hoger, de inkomstenbelastingen lager, en dingen als ziektekostenverzekering weer goedkoper. Per saldo zijn fransen iets minder rijk dan nederlanders.
@erik2907: Er staat € 6 per extra uur, ik lees nergens dat de gewone uren ook á € 6 zijn…
@erik2907: Voor een werkweek van 39 uur biedt Daimler een salarisverhoging van € 120 bruto per maand of 6% van het basissalaris. Daarnaast een jaarlijkse bonus van € 1000 voor álle personeelsleden en een arantie dat de fabriek tenminste tot 2020 open blijft.
35 per week…. ik ben blij als ik onder de 60 blijf….
@dutchdriftking: en met welk werk maak jij dan zoveel uren?
@erik2907: zelfstandige waarschijnlijk. Of gatlikker van de baas. Dat kan ook.
@nasty: beter dan iemand die harde werkers klaarblijkelijk verafschuwt.
@lekbak: wat bedoel je?
@nasty: als je veel uren draait hoef je nog geen gatlikker hoeft te zijn. Iemand kan om zoveel redenen een hoop uren maken. Ik heb er respect voor, ongeacht welke reden. Dat jij gelijk aan een gatlikker denkt (mits loondienst) doet mij direct denken dat je vies van hard werken bent.
@lekbak: ola hier gaan we het krijgen. Honderden belgenmoppen, maar als je ns wat sarcasme de lucht ingooit is het kot te klein.

Jij kan natuurlijk niet weten dat de Belgische werkmentaliteit volledig anders is dan in Nederland. Mijn vader werkt al 35 jaar bij een groot nederlands bedrijf en daar is elke werkdag een feest. Als je maar ‘een beetje je best doet’ is het goed genoeg. Ontslaan doen niet snel, dus kan je het eigenlijk net zolang begaaien tot de maat vol is.

In België niet. Hier is alles veel strikter. Ikzelf werk 37,5uren weken. Zonder pauzes, want eten doen we aan de machines. Op zaterdag werken mag ook geen probleem zijn, want als je je niet flexibel toont hebben ze reden om je te ontslaan. En dat doen ze ook. Ander en beter zeggen ze.

Het enige waar ze in nederland wél goed in zijn, is dat ze doorhebben dat gemotiveerde mensen productiever zijn. Dat snappen ze hier nog steeds niet.

Ikzelf werk me al 15jaar kapot (bijna elke dag overuren) terwijl we op de werkvloer geen respect krijgen. Maar om op je woorden terug te komen, ik ben niet vies van werk nee.
@nasty: indien sarcastisch dan mijn excuses. Ik had het niet gezien en zie het overigens nu nog niet, maar dat doet er niet toe.

Ik snap alleen niet waar het belgenverhaal opeens vandaan komt. Gelukkig is mijn ervaring met Belgen beperkt, stel je voor dat ik ook zo gek ga praten…

Overigens, als we toch bezig zijn: 14 tot 16 uur per dag met zo nu en dan een nachtje door. 14 dagen werken en 7 dagen vrij met 14 extra dagen per jaar. Niet erg intensief werk (varen) maar wel lange dagen…
@erik2907: luchtvracht. En alles wordt keurig betaald.
isme isme isme ..
Dat getjenk met woorden die eindigen met isme ..

Een fabriekie draaien doe je toch met elkaar ..
Hoe moeilijk kan dat nou eenmaal zijn ??
Het is natuurlijk ook een volstrekt idioot voorstel. 6 euro per uur, en dan nog belasting betalen. En dan hebben ze wel die bonus van 1000 euro, maar dat is ook maar eenmalig en dus alleen interessant op de korte termijn.

Verder, het is administratief wat meer werk, maar waarom nemen ze niet gewoon extra werknemers aan? Die kunnen die beoogde extra uren ook werken.
@Edge:

Niemand wil nog meer vast personeel ..
Inwerken trainen veiligheidsmeuk kleding kantine lockers ziekteverlof loonbelasting ..

Philippinoos adopteren is makkelijker iig ..
@lincoln:
werken met mensen die niet ingewerkt zijn en de veiligheidsvoorschriften niet kennen is ook erg leuk.
@super:

Leuk om met mensen te doen die zich niet boven fabrieksarbeid voelen staan ..
En met hart en ziel een verschrikkelijk mooi product willen neerzetten ..
Trots zijn op hun werk en daar naar beloont kunnen worden zonder dat de belasting er 50% van wil meepikken ..
@lincoln:
Belasting pikt nog altijd minder mee dan al die “management”lagen die reorganiseren tot een op zichzelf staand doel hebben verheven.
@super:

productie faciliteiten kosten nu eenmaal veel geld ..
Als ze dat tegenstaat kunnen de arbeiders beter voor hun zelf gaan beginnen ..
@lincoln:
Als de productiefaciliteiten de grootste kostenpost was waren er geen “lage lonen” landen
@super:

Ga er in Europa van uit dat een autofabriek 6% aan loonkosten kost ..

Jij en ik werken louter omdat we goedkoper zijn dan een machine robot of computer ..
Niet helemaal waar ..
Een auto af fabriek zit 6% loonkosten in ..
@lincoln:
Nope, voor het werk dat ik doe bestaat er nog geen computer of robot, zal ook nog wel even zo blijven ook.
@lincoln:
Loonkosten van mensen die hem in elkaar schroeven misschien, de mensen die hem marketen betaal je zeker 50% om je wijs te maken dat ie premium is.
@super:

Nope ..
Op een kale golf pakt de fabriek hooguit 700 euro ..

En de overheid het 10-voudige ..
@lincoln:
Waar heb je het nou weer over
@super: ingewerkt.. ahahha… over welke fabriek heb jij t dan
@edge: waarom niet gewoon wat meer uren draaien? Geloof mij maar, als ze het niet doen verdienen ze over een paar jaar niks per uur. Dan mogen ze thuis uit hun neus peuteren terwijl ze de zoveelste sollicitatiebrief schrijven. Ze kunnen wel onderhandelen over het tarief, en de werkgever gaat daar waarschijnlijk zelfs vanuit. Vandaar het lage bedrag.
Sluiten die fabriek, zinloos om nog verder in dat land te investeren. Absurdistan.
@mauritsh: op de website van Le Figaro (toch wel een serieuze Franse krant), staat wat anders te lezen: Voor een werkweek van 39 uur biedt Daimler een salarisverhoging van € 120 bruto per maand of 6% van het basissalaris. Daarnaast een jaarlijkse bonus van € 1000 voor álle personeelsleden en een arantie dat de fabriek tenminste tot 2020 open blijft.

http://www.lefigaro.fr/flash-eco/2015/07/20/97002-20150720FILWWW00205-smart-propose-de-repasser-aux-39-heures.php
35 urige werkweek, ik moet er eens mee lachen. Dat ze maar doodleuk 35u gaan werken en dan janken dat ze geen voldoening halen uit hun job en dat het vervelend is van te ‘moeten’ gaan werken.

Iets of wat gezond persoon maakt het dubbel van die uren en die noemt dat niet werken maar gewoon leven.
@Hupke:
En dat zegt ’n student……… Nou, dan weet ik ’t wel.
@9000cse:

Als student had ik al meer dan 35u les in de week. 40u was geen uitzondering daarbovenop nog zelfstandige in bijberoep en tegenwoordig zou 70u een bijzonder rustige week zijn.
@Hupke:
Dat zijn keuzes die je zelf maakt en die staan in geen enkele verhouding met de werkweek van arbeiders. Ik vraag me zelfs af of je ook maar de geringste notie hebt waar het hier om gaat.
Al eens in ’n slachterij of de vleesverwerkende industrie geweest? Al eens het boeiende werk aan de lopende band van een fabriek in de confectie gezien? Het accoordwerk in de stukgoederenhavens bekeken? Noem dat maar leven en met plezier werken. Maar dat zijn wel de MENSEN waar het hier over gaat! En niet over studenten met een zelfstandig bijbaantje.
@9000cse:

Ja dat ik veel ‘werk’ is een vrije keuze (of nuja de job is een vrije keuze de werkuren horen erbij). Maar een arbeider heeft in Frankrijk die vrije keuze dus al duidelijk niet. En de fabriek heeft niet de vrije keuze om dat aan te bieden…

Zelfs in een fabriek gaan werken is ook een vrije keuze. Je kan ook gerust iets anders gaan doen, of helemaal niets doen en doodvallen van de honger (al moet je in dat laatste geval wel allerhande subsidies en cadeautjes actief gaan zitten weigeren in de Benelux).

Over je ad hominem: nee ik heb nooit aan de lopende band gestaan (en jij ook niet lang als ik hierboven lees dat je in de 70’s al in het management van renault zat) maar ik heb wel een aantal lopendeband werkers gespaard van inefficient en ongezond werk door het te automatiseren. Ben er dus ooit wel eens kortstondig mee in contact gekomen.
Ik heb daar veel werkwilligen gezien, die moeten de mogelijkheid hebben om wat meer uren te kloppen en een cent meer te verdienen als ze dat zelf willen.

Ik heb er ook van die verbeeldingsloze klagers gezien, die met zware tegenzin voor het brood op hun plank, zo min mogelijk uren komen kloppen en bij het minste tegendraads doen. De werkgever zou de mogelijkheid moeten hebben om zich niet door dat volk bij het minste te moeten laten gijzelen. bvb. door de mogelijkheid te hebben om te kunnen onderhandelen over het aantal werkuren vs. loon.
@Hupke:
Beste Hupke! Ik denk dat het beter is om deze discussie niet te laten ontaarden in een welles-nietes spelletje.
Jij weet net zo goed als ik dat er miljoenen mensen zijn die niet de capaciteiten hebben om te leren of te studeren. Dat feit leidt ertoe dat ze genoegen zullen moeten nemen met de laagste banen en inkomens. Ook zij hebben de verplichting om betaald werk te zoeken en moeten genoegen nemen met dat soort werk. Slechts een klein deel zal erin slagen zich te verbeteren door zelfstandig iets op te bouwen.
Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik geleerd heb om mensen te respecteren, eender welke positie ze bekleden. Mij gaat het erom WIE je bent en niet WAT je bent. Zo ontving ik ook het respect van mensen die het niet zo goed getroffen hadden als ik. Ook die mensen hebben idealen die ze echter niet gemakkelijk kunnen verwezenlijken.
Zo, ik hoop dat ik je mijn standpunt hiermee enigsinds heb kunnen uitleggen.
Overigens heb ik nooit voor Renault gewerkt. Wel voor BMW en GM.
@9000cse:
Ben ik niet mee eens dat mensen die geen capaciteiten/zin hebben om te studeren geen mogelijkheden hebben. Een goede elentrieker, lasser, dakdekker,… verdient een stuk beter de kost van veel juristen en psychologen etc.
Maar dan nog, ik kijk niet neer op iemand die weinig verdient (integendeel). En je hebt ook van die fabriekswerkers die met plezier een uurtje meer doen voor een extra cent.

Waar ik een hekel aan heb ik is die slachtoffermentaliteit die je terug vind bij het soort werkers (het soort dat je sowieso al beter kwijt dan rijk bent) dat klaagt over een 35u week. Het soort waar het altijd een anders schuld is, het soort dat ‘moet’ gaan werken iedere dag. Het soort dat met dikke tegenzin opstaat en toch niets doet om z’n situatie te veranderen.
Ze krijgen €6 p/u extra. Lijkt me eigenlijk geen slecht onderhandelings begin.
ter vergelijking: http://tinyurl.com/minimumlonen
40*6*(52/12)=€1040 extra per maand.(bruto)
Of bekijk ik het compleet verkeerd?
@dell:
Ja, dat zie je verkeerd. Hierboven kun je zien waarom. Er staat: “een deal van €6 per extra uur (dus niet: € 6,- extra per uur!) en een eenmalige bonus van € 1.000,-. Dat wil dus zeggen: 1 x € 1.000,- en voor elk uur méér dan de huidige 35 uur een (bruto) uurloon van € 6,-. Stel dus dat ze van een 35-urenweek naar een 40-urenweek zouden gaan, dan zou het bruto weekloon toenemen met 5 x € 6,- = € 30,- bruto = € 130,- bruto per maand.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).