Ja, de jaren '90 waren leuk, maar het feest begon al tien jaar eerder. Zestienkleppers en turbo's, uitvindingen die in de eighties groot werden gemaakt door auto's als de Renault 5 GT Turbo hierboven. En die haalde de lijst niet eens, moet je nagaan!
Vorige week vertelde @nicolasr jullie waarom de nineties zo’n toptijd was. Qua muziek, maar vooral qua Hot Hatches. Qua muziek ben ik het met hem eens, maar de hoogtijdagen van de rappe hatchbacks waren toch écht de jaren ’80. Bouwde je in de jaren ’70 een hot hatch door simpelweg een dikke motor in een te klein autootje te hangen, in de jaren ’80 werd er volop geëxperimenteerd met vier kleppen per cilinders en turbo’s. In de nineties kregen de auto’s weliswaar nog meer pk’s, maar werden ze ook zwaarder en minder puur. Dit zijn de échte bommetjes, wat mij betreft.
Volkswagen Golf II GTI 16V (1986-1992)
De Golf II GTI was met 112 pk niet erg ruim bedeeld. De Golf II was weliswaar aerodynamischer dan zijn voorganger, maar ook een stukje zwaarder. Dat vermogensprobleem werd opgelost door het aantal kleppen te verdubbelen van acht naar zestien. De 1.8 16V was goed voor 129 pk, maar het schijnt dat zelfs een Golf 1.4 CL harder ging van zo’n 16V-badge. In 1989 kwam de GTI G60 met 160 pk, die de Opel Kadett 2.0 GSi 16V van repliek moest dienen.
Opel Kadett 2.0 GSi 16V (1988-1991)
Toen Volkswagen zestienkleps ging, kon Opel natuurlijk niet achterblijven. De 2.0 zestienklepper werd in de Kadett GSi gehangen en was goed voor 159 pk zonder katalysator en een nog altijd fijne 150 pk mét. Volkswagen moest hoe dan ook terug naar de tekentafel.
Ford Escort RS Turbo (1986-1990)
In de jaren ’80 begonnen steeds meer fabrikanten de turbo te ontdekken. Niet alleen om tergend trage diesels iets meer pit te geven, maar aanvankelijk ook om snelle varianten te maken van alledaagse modellen. Ford begreep het, monteerde een turbo op een zestienhonderdje en lepelde het 132 pk-sterke resultaat in de venijnige Ford Escort RS Turbo.
Renault 5 Turbo /Turbo II (1980-1986)
Ik heb even getwijfeld of deze in het rijtje hoort, met zijn middenmotor is dit bommetje natuurlijk van een heel ander kaliber. Aan de andere kant, het is ook geen homologatiespecial als de Delta S4 of 205 T16 waarvan maar enkele honderden exemplaren zijn gebouwd. Renault wist in totaal namelijk een niet onverdienstelijke 3576 exemplaren van de Turbo en Turbo II te bouwen. De eerste serie is het begeerlijkst, aangezien Renault voor de Turbo II meer standaard R5-onderdelen is gaan gebruiken in plaats van de aluminium delen van de originele Turbo. Van opvolger Supercinq verscheen bovenaan afgebeelde GT Turbo, maar die had zijn blok weer op de normale plek liggen.
Lancia Delta HF Integrale 16v (189-1991)
Ook Lancia deed mee met het zestienkleps feestje, al was ook de oude achtklepper al die rappe 16V-jongens te snel af. De 185 pk’s van de Integrale 8v waren ruimschoots voldoende om het iets hogere gewicht te compenseren. Met nog eens acht kleppen erbij kwam het vermogen op 200 pk, goed voor 220 km/u en 0-100 in slechts 5.5 seconden!
Honda City Turbo II (1983-1986)
In ons land werd de Honda City verkocht als Jazz, maar deze kekke Turbo II-uitvoering kregen we nooit. Daar waar je bij Renault eigenlijk de gewone Turbo boven de Turbo II wil, is dat bij Honda juist andersom. Beide hebben het 1231cc metende viercilindertje uit de gewone City/Jazz, die het met additionele turbo tot precies 100 pk schopt. De Turbo II heeft echter een heerlijke bodykit die vermelding in deze lijst legitimeert.
Peugeot 205 1.6 GTI (1983-1992)
Terwijl Opel, Volkswagen en Lancia voor zestien kleppen kiezen en Ford en Renault turbo’s prefereren, hangt Peugeot lekker eigenwijs een grotere motor in de 205. De 1.6 GTI schopte het tot 105 pk en vanaf 1987 tot 115 pk, maar de 1.9 GTI maakte daar 128 pk van. Helaas daalde dat later weer tot 122 pk dankzij een katalysator. Maar waarom staat er dan 1.6 boven dit stukje? Omdat de zestienhonderd wat lekkerder aan de toeren hangt, terwijl de 1.9 een wat relaxter karakter heeft. Die 15 inch Speedlines van de 1.9 kun je ook op je 1.6 GTI monteren en de handige harry’s vervangen ook de trommels van de 1.6 achter voor de schijven van de 1.9. De échte prijsbewuste GTI-shoppers zoeken overigens naar een 309 GTI…
Daihatsu Charade GTti (1987-1993)
Misschien niet de meest aansprekende auto van dit rijtje, maar wel een van de betaalbaarste. Daihatsu deed haar best zoveel mogelijk techniek in een zo klein mogelijk autootje te proppen, het 993cc metende driecilindertje heeft zowel een turbo, vier kleppen per cilinder als dubbele bovenliggende nokkenassen. Het resultaat is 101/105 pk (wederom zonder of met kat) op een wagengewicht van slechts 844 kilo, genoeg voor 0-100 in 8.2 seconden.
Fiat Uno Turbo i.e. (1985-1991)
Het is niet zozeer de 106 pk uit zijn 1.3 met IHI Turbo die de auto een plek in deze lijst doet verdienen, maar vooral het gemak waarmee het blokje zich liet tunen. De turbo zou oorspronkelijk op maximaal 1.0 bar werken, maar dat werd om de betrouwbaarheid te vergroten teruggedraaid tot 0.6 bar maximaal. De blokjes kunnen de 1.0 bar echter makkelijk aan, zelfs 1.2 bar zou zonder al te veel problemen moeten kunnen, waardoor het vermogen tot wel 150 pk kan stijgen.
Dodge Omni Shelby GLHS
Ook @willeme doet nog een duit in het zakje met deze hot hatch die in onze contreien altijd vergeten wordt. Niet geheel terecht, want met 175 pk uit een 2.2 met turbo rijdt hij vrijwel alles uit deze lijst zoek. 0-100 doet deze Amerikaanse Talbot Horizon in 6.5 seconden, de top bedraagt 209 km/u. Slechts 500 exemplaren rollen van de band.
102 reacties
En wat een heerlijk geluid! Die carbs wat heerlijk gorgelen, de boxer die ronkt. Super tijden mee gehad.
Overigens ook een 1.5TI gehad. Was gelijk aan de 1.5QV van eerste type. Met 1500cc dubbele carbs en 105pk. Vrienden geloofde niet dat deze +200 deed. Even laten zien met 5 man in de auto. Prachtig!
GLHS: Goes Like S’more.
De GLH-S was een extra gepeperde versie van de toch al rappe Shelby GLH, waarbij GLH officieus voor Goes Like Hell stond. Later kwam dus de GLH-S: Goes Like Hell S’more.
OT: prachtige droomblikjes afgebeeld. Ik zou hier natuurlijk graag de Volvo 480 turbo tussen zien staan. Ook de Honda Civic (en de CRX) met de klapkoplampen zouden er bij passen.
In de jaren 80 had je nog echte bands. Zelfs de ‘Super-Groep’ was toen nog mogelijk. @Rob en @desjonnies kunnen dit nog wel herinneren:
https://www.youtube.com/watch?v=L8s9dmuAKvU
Een band met George Harrison (Beatles), Tom Petty (Heartbreakers), Jeff Lynne (E.L.O.), Bob Dylan (Bob Dylan…), Roy Orbison, Jim Keltner en een hele hoop anderen. Hoe cool was dat? Goede oude tijd. Nu moeten we het doen met Rihanna, Kanye West en Paul McCartney…
Hallo! Jaren 80, “herinneren”?!
Hoe oud denk je dat ik ben?! ;-) Toch wel frappant dat ik blijkbaar overkom als een ouwe lul. Zou voortaan wat moderner proberen te zijn! ;-)
(…neemt niet weg dat ik de Traveling Wilburys Volume 1 in mijn archief (digitaal, dat dan weer wel) heb staan…)
Minstreels op Fenders ..
Thank God for Ibanez ..
Ibanez natuurlijk 7 snaren met gigantische tremelo ..
En altijd loepzuiver ..
Ben gek op nieuwe muziek .. Handgemaakt uiteraard ..
Hoe moeilijker abstracter sneller hoe beter ..
Maar ook de Americana de Bossa Nova en chansonniers van morgen vind ik “beter” dan van gisteren ..
Naast de Renaults is natuurlijk de Lacia Delta (HF Integrale) ook niet te versmaden.
https://monkeymagic86.files.wordpress.com/2010/06/sweet66.jpg
de Toyota Corolla GT AE82 . Die had mijn pa toen. Na 2 Golfjes I GTI’s (eerst de 1.6 daarna de 1.8)
Werd weggedaan net voordat ik mijn rijbewijs kreeg :(
http://stancewords.stanceworks.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2010/12/IMG_2509.jpg
Als ik moest kiezen zou het toch echt de Delta worden
Tuurlijk is de Escort er eentje!
Wel met volle teugen van een door Achterberg getunede Cup 5GT mogen genieten.
Voor de liefhebbers van hothatches het mooiste decennium.
C20XE blokkie, zeer gretig voor de specs. Uiterlijk moet je van houden, daarom was het ook handel, nu nauwelijks meer vindbaar… misschien ook door z’n chronische roest-episode :-/
Persoonlijke favoriet, tóch de Delta!
https://farm4.staticflickr.com/3480/3192128396_945a4fd49b_z.jpg
Wit. Oranje. Geel. En alle drie met andere afmetingen, met dat rode lijntje ertussen! Hoe zoiets simpels zo mooi kan zijn….
Misschien wel het mooiste frontje ooit van Renault.
Kunstje wat ze ook flikten op de R19 16V
https://www.renault19world.de/gallery/phase1/gallery_diverse75.jpg
Prachtig!
http://www.examiner.com/images/blog/EXID572/images/Isuzu_I-Mark_RS_1989-rfq-590.jpg
Opel Corsa GSI
Ford Fiesta XR2I
Zijn toch ook allemaal ’80-er jaren hot hatches? Hadden eigenlijk ook wel eervolle vermeldingen mogen krijgen als de kleine broertjes.
The Toyota Corolla Levin and the Toyota Sprinter Trueno are small, almost identical, lightweight, compact sports coupés which were produced by Toyota from 1972 to 2004.
Vrije vertaling: ‘De Toyota Corolla Levin en Toyota Sprinter Trueno zijn kleine, bijna identieke, lichtgewicht, compacte sport coupe’s, welke zijn geproduceerd door Toyota van 1972 tot 2004.‘
Deze link bevestigt wat ik bedoelde ;-).
Ik vind het briljante auto’s, absoluut!!! Zwaar onderschat bovendien. Maar om het een Hot Hatch te noemen is gewoon complete kolder. Sorry @Norge ;-)
Nogmaals: erg leuke auto’s, goed voor een eigen artikel, maar met een GTI of Hot Hatch heeft het niets van doen.
Én lekker jaren tachtig op zijn Citroëns.
Overigens was dat een BX sport, met uitgebouwde voorspatborden en achterflank. Mét als fantastisch detail de schuin omhoog lopende wielkast achter. Uiteraard ook uitgebouwd en met de lineaal getekend. Overigens was Citroën met de BX ook actief in de rallysport, wat in de BX sport duidelijk is terug te zien.
Leuke weetjes (die iedereen hier al weet). De BX is voortgekomen uit een studie van het designhuis Bertone, dat een concept maakte voor een nieuwe kleine Volvo, de 343 Tundra.
Nog een leuk weetje, de toenmalige CEO van Volkswagen noemde de BX toen die uitkwam de in theorie beste auto in die klasse. De BX was buitengewoon revolutionair in die tijd, net als de TGV toen ook de crème de la crème was onder de treinen. Of het in de praktijk ook de beste auto was… Slecht was het in ieder geval zeker niet.
Nu lijkt het net alsof ik een betoog voer om jou te overtuigen van de schoonheid van de BX, maar dat is niet mijn bedoeling. Dit is nog zo’n Citroën die je nog gewoon geweldig vindt of gewoon helemaal niks.
Hier nog een filmpje van de BX Sport:
https://www.youtube.com/watch?v=TPdg1jscH5Y
http://sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_rear.JPG
“Uiteraard komt ook het ontwerp van de Reliant FW11 en de Volvo Tundra ter sprake – twee door Gandini ontworpen auto’s die qua stijl sterk op de BX lijken. Altijd wordt beweerd dat hij deze ontwerpen als blauwdruk heeft gebruikt voor zijn ontwerp van de BX. Gandini: “In de tweede helft van de jaren ’70 begonnen scherpe, gedefinieerde lijnen hip te worden in autodesign. Het was een beetje de tijdsgeest, het was de style du moment. Die scherpe lijnen waren in die tijd bovendien ook ons handelsmerk. Autofabrikanten kwamen naar Bertone omdat ze die lijnen gezien hadden in onze showcars op autotentoonstellingen, en ook zulke ontwerpen wilden. Bij de BX is deze scherpe stijl gemengd met enkele Citroën-kenmerken. Het is absoluut niet waar dat er ontwerpen gerecycled werden. Natuurlijk neem je wel eens een element of een detail uit een vorig ontwerp over, maar er werden geen ontwerpen hergebruikt.”
“De Reliant herinner ik me eerlijk gezegd nog maar vaag. Dat project is uiteindelijk niet doorgegaan. Wat de Tundra betreft: we hadden goede contacten met Volvo eind jaren ’70, en om die te verstevigen hebben we besloten om de Tundra showcar te maken. Dat is in dezelfde periode geweest als waarin we aan het BX ontwerp hebben gewerkt, de Volvo kwam hooguit enkele maanden later. Er is inderdaad een sterke gelijkenis, maar als je onder tijdsdruk een auto moet ontwerpen in een bepaalde stijl, en kort daarna weer een, van ongeveer dezelfde grootte, dan heb je niet altijd tijd om een nieuwe studie te maken. Dan lijken ze op elkaar. Overigens heeft voor zover ik weet noch Citroën noch Volvo moeilijk gedaan over deze gelijkenis.””
Hier het hele interview.
voor mij de favoriet
Heel makkelijk op te voeren, een goede uitlaat, brandstofdruk en turbodruk iets omhoog en hoppa, 30 tot 40 pk erbij. De betrouwbaarheid wordt er niet beter van, maar wat een beest wordt t dan.
Helaas zijn ze bijna allemaal om zeep geholpen. Ik zal heel zuinig zijn op de mijne.
A hatchback is a car body configuration with a rear door[1][2][3][4][5] that swings upward to provide access to a cargo area. Hatchbacks may feature fold-down second row seating, where the interior can be flexibly reconfigured to prioritize passenger vs. cargo volume. Hatchbacks may feature two- or three-box design.
While early examples of the body configuration can be traced to the 1930s, the Merriam-Webster dictionary dates the term itself to 1970.[2] The hatchback body style has been marketed worldwide on cars ranging in size from superminis to small family cars, as well as executive cars and some sports cars.
De AE86 werd in veel landen over de wereld als hatchback verkocht (Levin&Trueno), in Nederland/EU echter alleen als 2 deurs coupe (Twin Cam Coupe) met kofferbak. Vandaar dat iedereen in NL (/EU) bij de AE86 vrijwel meteen alleen maar aan een coupe denkt. Het feit, dat de AE86 alleen met achterwiel aandrijving te verkrijgen was, deed nog een extra schepje op het coupe image, iets wat voor Toyota in Europa natuurlijk graag marketingtechnisch uitgemolken werd. In de rest van de wereld zijn de Levin & Trueno echter gewoon hele hot hatches.
http://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-heeft-de-toyota-ae86-zon-cultstatus-85446
;)
Persoonlijk zou ik altijd voor de 1.9 Gti gaan. Minder nerveus en fijner om mee te rijden.
Voor de snelle prijsbewuste mensen is er altijd nog de mi16. Met enkele aanpassingen te tunen tot 200 pk.
Nee destijds absoluut niet de snelste, maar hij heeft wel een bepaalde onweerstaanbare Italiaanse charme net als de Innocenti de Tomaso, ook zo’n kleine dondersteen !
En beiden zijn altijd lekker gebleven, lekker door hun grootte, lekker door hun uiterlijk, maar het aller lekkerst doordat het uitstekende scheur-ijzers waren
Soort van travelling wilburys op wielen !
En de 5GT Turbo, dat was van de moderne lichting eigenlijk de meest gemene/beste/fijnste qua prijs en waar voor je geld !
https://i.wheelsage.org/pictures/a/abarth/autobianchi/a112/autobianchi_a112_abarth_8.jpg
http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2014/04/1982DeTomasoInnocenti_01_700.jpg
http://www.volantevintage.com/data/VV0001218/INNOCENTI-MINI-DE-TOMASO-big-710789906.jpg
Past wel mooi in je volgende artikel.
Hothatches van de jaren ’70, in het rijtje van de 5 Alpine en 5 Alpine turbo.
No Hatch !
De T16 die je bedoelt is de Paris – Dakar uitvoering, die eigenlijk een doorontwikkeling van de Groep B 205 T16 was, maar deze mijmering komt geheel voor mijn eigen rekening !
Ja, klopt.
http://bringatrailer.com/listing/1988-mazda-323-gtx/
Maar er waren meerdere (?) varianten van, dacht ik. Weet niet precies hoe de vork in de steel zit. Mazda heeft overigens ook, in de jaren negentig, een 323 GT-R gemaakt….
http://media.autoweek.nl/m/m1myfsvbanqc_600.jpg
Slecht hoor…
eerder dan de Golf GTI..
Stuurt als een knipmes! dol op rotondes en klaverblaadjes met zijn snerpende boxerroffel
Nee.
Dit is de eerste het jaar onzes heren 1970 :
http://www.passione112.it/wp-content/uploads/2014/09/A112-abarth-3-serie-prova-Fittipaldi-300×203.jpg
😋