Geen ontwerper heeft zoveel voor het merk Porsche betekend als onze 'eigen' Harm Lagaaij. Niet alleen tekende hij heel wat Porsches, en passant zette hij ook nog een van de meest bijzondere BMW's op papier.
Harm Lagaaij wordt eind 1946 geboren in Den Haag, met recht een babyboomer dus. Hij studeert aan de IVA en gaat in de late jaren ’60 voor Simca werken. Al in 1971 vertrekt hij naar Porsche en over zijn tijd bij Simca is maar weinig bekend. Bij Porsche kan hij meteen vol aan de bak, op dat moment leunt het merk sterk op de wat bedaagd ogende 911 en moet er ook dringend een opvolger komen voor de weinig succesvolle 914.
Beide klussen zijn wel aan Lagaaij besteed. De 911 krijgt in 1973 zijn eerste grote facelift, het zogenaamde G-model. Deze is vooral te herkennen aan de reflector tussen de achterlichten, de dikke bumpers en het weinige tot afwezige chroomwerk. Het is ook de 911 waarvan de eerste Turbo-versie verschijnt, de vermaarde 930. De eigenaardige 914 wordt opgevolgd door de door Lagaaij getekende 924. Misschien niet zo’n klassieke schoonheid als de 911, maar het ontwerp blijkt bijzonder tijdloos. De 924 wordt doorontwikkeld tot 944 en 968 en blijft uiteindelijk tot 1995 in productie!
Over tijdloos gesproken, ook de Porsche 928 is van de hand van Lagaaij. Deze kwam in 1977 op de markt en hield het eveneens uit tot 1995. 1977 is tevens het jaar waarin Lagaaij Porsche verruilt voor Ford Duitsland, waar hij tot 1985 werkzaam is. Net als van zijn loopbaan bij Simca, is over deze Ford-periode maar weinig bekend. Toch wordt deze lijst niet enkel bevolkt door Porsches, want in ’85 verhuist Lagaaij naar BMW Technik, waar hij de markante Z1 op papier zet.
In 1989 keert de ontwerper terug naar Porsche, ditmaal als hoofd van de designafdeling. Uit zijn pen vloeien onder andere de al eerder benoemde 968, maar ook de 993, 996 en 997. Misschien nog wel belangrijker dan de verschillende generaties 911 zijn de auto’s die voor Porsche nieuwe klanten naar de showroom weten te lokken: de eerste en tweede generatie Boxster, de Cayman en bovenal de Cayenne. Als klap op de vuurpijl verschijnt in 2004 de Carrera GT. In datzelfde jaar gaat Harm Lagaaij met pensioen, om negen jaar later zeer terecht met een koninklijk lintje te worden onderscheiden voor zijn bewezen diensten.
1974 – Porsche 911 G-Model
1976 – Porsche 924
1977 – Porsche 928
1988 – BMW Z1
1991 – Porsche 968
1993 – Porsche 911 (993)
1996 – Porsche Boxster (986)
1997 – Porsche 911 (996)
2002 – Porsche Cayenne (955)
2004 – Porsche Boxster (987)
2004 – Porsche Carrera GT
2005 – Porsche 911 (997)
2005 – Porsche Cayman (987C)
70 reacties
In zijn Ford jaren was Harmen verantwoordelijk voor de Sierra Cosworth, kan je die ruilen met zijn grootste fout?
Ik vind ze juist allemaal mooi.
Check deze geniale pdf van het hele 928 project. Zo rond pagina 66, volgens mij Lapine…Maar idd zoals je kan zien is er een flink team aan het werk…
Van de 924 wist ik het. Redelijk mooie auto, en heel leuk als je naar de prijs en stuureigenschappen daarbij kijkt! 944 en 968 vind ik minder gelukt. De eerste 928 is wel weer goed geslaagd, maar oude zijn slecht te vinden en niet bijster goed.
Ik zou wel een hele fijne gevarieerde garage kunnen vullen met zijn ontwerpen!
Klassieker: 911 G-model -> De mooiste 911!
Cabrio: De Boxter 987 -> Mooie auto!
Familieauto: De eerste Cayenne -> Mijn guilty pleasure! Turbo S graag!
Kunstwerk: De Carrera GT -> Te mooi om gereden te worden (en te moeilijk).
Daily: De 997 Carrera S -> De mooiste moderne 911.
http://icdn-9.motor1.com/images/mgl/07oRV/s1/2014-478070-1989-porsche-panamericana-concept1.jpg
http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-panamericana-vergeten-concept-1989-58420
http://www.total911.com/wp-content/uploads/2015/05/996-design-studio.jpg
Maar Lai is flink ondergewaardeerd en mag wel wat erkenning krijgen net zoals de 996!!!
Het was begin jaren 90 en Porsche was toen echt niet rosekleurig.
Ze hadden geen geld voor iets of wat! Beweegbare spoiler was geen budget voor. 993 was ten dode opgeschreven door luchtkoeling dus moest iets radicaals gebeuren die ook goed was voor de lange termijn. Als ik het goed heb mee gekregen hebben ze toen zelfs designers moeten ontslaan omdat het geld op was.
Het was de laatste kogel voor het bedrijf. Als dit niet lukte was het gebeurt met Porsche, iedereen heeft het over de cayenne maar de 996 heeft Porsche gered!
Een aantal van zijn ontwerpen waren zijn tijd ver vooruit en hij heeft de zeer moeilijke taak gehad het Porsche DNA te bewaken en toetepassen op een soort auto die niet verder dan mogelijk afstond van waar Porsche om bekend stond.
De eerste generatie Cayenne is duidelijk nog zoekend naar de juiste proporties en vind ik erg lelijk maar die het maar eens na. Uit het niets een Porsche suv. Hij is duidelijk herkenbaar als Porsche en dat is erg knap.
De 993 is voor mij perfectie maar de 928 mag er zeker ook zijn.
-redelijk betaalbaar,
-‘Nederlands’ design,
-schier oneindig lange neus,
-alle ‘nineties’ designkenmerken van Porsche (bumpers van de 964, koplampen van de 928)
Had deze auto nou maar een luchtgekoelde (4-cylinder) boxermotor gehad…
Je vergeet nog een onvergelijkbaar goede wegligging dankzij die transaxle opstelling. Als je al weet hoe goed een 911 is ondanks dat gewicht op de achteras, dan kun je wel gokken hoe goed een 968 is met de juiste gewichtsverdeling…
leuk om te lezen dat de waardering voor de 924 aan het groeien is.Ik vind van die reeks (924/944/968) de 944 nog steeds de leukste.