Frank Sinatra is alweer sinds 1998 verlost van de grillen van fans, fotografen en de muziekindustrie, maar we zijn hem nog lang niet vergeten. Autoblog dook in de archieven en wist een aantal van zijn geliefde bolides te achterhalen.
Het blijft altijd een uitdaging om te achterhalen waar beroemdheden hun geld aan uitgeven, zeker op het gebied van auto’s. Hun laatste schijntje eigen identiteit wordt goed beschermd en het is aan de paparazzi om vast te leggen waarmee hun slachtoffer zo anoniem mogelijk de boodschappen doet of naar het strand rijdt. Nou ja, anoniem? Geld moet rollen.
Eén van de grootste namen uit de muziekgeschiedenis heeft ook een indrukwekkende collectie aan auto’s gereden. Wie had gedacht dat Sinatra een Chrysler-man is? Dit merk had een speciaal plekje in zijn hart en was de keuze om in 1939 mee op huwelijksreis te gaan, samen met zijn eerste vrouw Nancy. Hij was beroemd geworden met de Tommy Dorsey Orchestra, maar vanaf 1942, toen hij solo verder ging, waren de flauwvallende tienermeisjes niet meer te stoppen. Net als de stroom geld en ruime keuze aan de heerlijkste bolides.
Zijn liefde ging voornamelijk richting Amerikaanse wagens, maar Sinatra bezat ook een Jaguar en reed een tijdje in de Maserati van zijn schoonzoon. We zetten ze op een rijtje, gesorteerd op productiejaar.
1955 Ford Thunderbird
Deze Thunderbird werd speciaal op bestelling voor Frank Sinatra gebouwd. Naar verluidt was de lak een one-of-a-kind gun metal grey, speciaal voor hem gemengd, maar volgens dochter Nancy was de auto gewoon zwart. In 1958 werd de auto weer verkocht.
1956 Continental Mark II
The Philadelphia Story was een enorme bioscoophit, wat Sinatra in de gelegenheid stelde een dikke bolide onder zich te steken. De Continental Mark II werd door Henry Ford II in het leven geroepen om Lincoln weer terug op de kaart te krijgen, maar faalde hier jammerlijk genoeg in. De volgende auto was de voornaamste boosdoener.
1957 Cadillac Eldorado Brougham
Sinatra had 2 Broughams van de 504 stuks ooit gebouwd; een 1957 en 1958 versie. Dit Lake Placid Blue exemplaar uit 1957 met blauw interieur was in zijn bezit tot 1963, maar erg veel mijlen zijn er niet op gezet in de straten van New Jersey.
Ondanks de hoge aanschafprijs (duurder dan een Rolls-Royce destijds) veegde concurrent Continental Mk. II van de kaart. Een gelukje voor GM, want de auto was bijna twee keer zo duur om te produceren dan waarvoor hij werd verkocht. Alle mogelijke luxe was dan ook aanwezig. De Eldorado Brougham was de eerste productiewagen met volledig pneumatische ophanging en op zes manieren elektrisch verstelbare stoel, die ook nog eens de juiste stand onthield.
1957 Dual Ghia
Een interessant uitstapje. Gebaseerd op de Chrysler Firearrow van Virgil Exner, een Dodge chassis en aandrijflijn werden naar de Italiaanse karosseriebouwer Ghia gestuurd voor een conservatieve, maar exclusieve auto tegen een redelijke prijs.
1962 Dual Ghia L6.4
Het geld kwam binnen stromen met Sinatra’s eigen platenlabel, Reprise Records. Tijd voor een tweede generatie Chrysler aangedreven semi-custom!
1965 Barris Zebra Mustang
Een midlifecrisisauto voor de 50-jarige Sinatra? Deze custom Mustang werd gebouwd voor de romcom Marriage on the Rocks.
1969 Lamborghini Miura P400S
In 1969 bracht Sinatra een bezoek aan de Lamborghinifabriek, waar hij een Arancio Metallico gekleurde Miura kocht. De auto met zwijnenleer en oranje hoogpolig tapijt werd geleverd op Sinatra’s 54ste verjaardag, 12 december.
1989 Jaguar XJS V12 Coupe
Na het wat rustiger aan gedaan te hebben met een 1981 Chrysler Imperial en 1985 Chrysler LeBaron “Town and Country wagon”, was het tijd voor een laatste Europese auto. De heerlijke Jaguar XJS met V12, leren bekleding en houten trim was Sinatra’s meest gebruikte auto in het zonnige Palm Springs.
34 reacties
nope ..
maar wandelende reclameborden echter wel ..
OT: Frankie, wat een wagens had ie. Echt een paar van de mooiste evah. En zingen kon de beste man ook erg goed. Luister nog wel eens een nummertje of 3. Strangers in The Night, That’s Life, maar ook All or Nothing at All… Dat laatste stamt uit de jaren 30-40 (!)
Oh en natuurlijk: Gefeliciteerd AB, alweer 9 jaar oud!
Ik had toch stiekem verwacht ergens zo’n klassieke europese roadster aan te treffen.
waarom zou MG hem willen/kunnen sponseren ??
Haha, touché
Al had ik toch echt wel een alfa, lancia, ferrari, porsche, mercedes, jaguar, austin healey,… cabriootje verwacht in het wagenpark van die man, ligt sowieso aan mij.
lag ook in mijn verwachtingspatroon ..
en was enigzins teleurgestelt in deze kerel ..
maar aan de andere kant .. tis gewoon een entertainer ..
en die staan nou niet echt bekend om hun vrijzinnige auto keuzes ..
Mooie wagens…
Het niveau van de stukjes wisselt nog al eens de laatste tijd, maar dit compenseert dat weer. En dat mag dan ook wel eens gezegd worden.
Wel jammer dat we voor “auto nieuws” steeds vaker moeten uitwijken naar Groen7 en we hier dood gegooid worden met rappers/voetballers geneuzel en het zoveelste chipje voor een RS6, om maar een paar minder gewaardeerde dingen te noemen.
Lering trekken uit de reacties van de reaguurders is geen schande.
Inhoudelijke artikelen over klassiekers kan ik dan weer zeer waarderen en de jeugdige bezoekers hoor ik daar ook zelden over jammeren.
PS: nog gefeliciteerd met jullie verjaardag en op naar het 2de lustrum.
Wat een wagen, misschien wel de mooiste cabrio ooit gemaakt….
’t was mijn eerste autootje waarvan alles open kon en het Corgi hondje lag op de hoedenplank.
Die Chrysler Ghia’s waren erg populair onder de celebrities van toen.
http://www.bonhams.com/auctions/17327/lot/227/