De dieseloccasion sterft in België, maar ook in Nederland?

Auteur: , 70 Reacties

Harde vraag.

D5

Gocar, een zoekmachine die onze zuiderburen in staat stelt een gerse okkazie te vinden, luidt de noodklok over de markt voor diesels in België. Niet alleen qua nieuwverkopen heeft de zelfontbrander namelijk afgedaan bij de Belgen, ook de markt voor tweedehands diesels ligt op zijn gat. Dat terwijl duivelsap lange tijd koning was in La Belgique. In 2014 betroffen 72,7 procent van alle zoekopdrachten op de sites van Gocar nog dieselauto’s, nu is dat nog maar 40,9 procent. De zoekopdrachten naar benzineauto’s maakte logischerwijs de omgekeerde beweging: van 27,3 procent naar 59,1 procent. De switch heeft zich in recordtempo voltrokken. In augustus van vorig jaar werden voor het eerst meer zoekopdrachten naar benzineauto’s dan naar diesels uitgevoerd.

Gocar laat weten dat de dalende vraag naar diesels tot op heden nog niet heeft geresulteerd in enorme prijsdalingen. Wel staan dieselauto’s gemiddeld langer te koop. In 2015 duurde het gemiddeld 45 dagen voordat een diesel een nieuw baasje had, nu is dat 62 dagen. Verkopers hebben de mazzel dat ze (voorlopig) hun auto nog aan het buitenland kunnen slijten. Vooral in Oost-Europa maakt men zich nog niet zo druk om zwarte longen. De zoektoko wijt de impopulariteit van diesels grotendeels aan ‘irrationele overwegingen’. Dankzij schandalen als dieselgate is er een fenomeen ontstaan dat Marc Gros van Gocar betitelt als ‘Dieselbashing’.

Volgens iedereen met een gezond verstand, alsmede volgens Marc Pecqueur, docent autotechnologie aan de Hogeschool Thomas More, kan een prijsdaling bij afnemende vraag echter niet uitblijven. Nu steeds meer steden denken aan een dieselban komen de restwaardes nou eenmaal onder druk te staan. Dit is ook de grote vrees van autofabrikanten en leasemijen, die het slechte imago van diesels met lede ogen aanzien uit angst enorm veel geld te verliezen. Toch is er volgens Pecquer ook kans op een rebound van duivelsap. Nieuwe diesels die aan de Euro 6d-TEMP norm voldoen zouden volgens hem namelijk ruimschoots schoon genoeg zijn om een plaats in ons wagenpark te verdienen. De vraag is of het grote publiek daar nog fiducie in heeft.

Op de redactie vroegen we ons af of de neerval van diesel ook al de Nederlandse markt bereikt heeft. Zodoende hebben we contact opgenomen met onze matties van Autotrack. Na een grondige analyse van de feiten hebben zij ons echter te kennen gegeven dat de strijd tussen benzine en diesel in Nederland voorlopig redelijk stabiel is. Van de grote omslag die men in België ziet, is geen sprake.

Een van de redenen die we daarvoor kunnen bedenken is dat Nederland sowieso al wat minder liefde had voor de diesel dan België. Diesels vormen in Nederland al tijden slechts een dikke twintig procent van het wagenpark. We groeien dus naar elkaar toe. Voor de meeste privé personen was benzine al de goedkoopste optie, voor de echte verstokte (zakelijke) veelrijders blijft diesel een voordelige optie. Kennelijk zitten er niet genoeg mensen precies op het omslagpunt om een groot verschil te maken in de diesel-benzine verhouding.

Ten tweede helpt de Belgische overheid een handje met het onaantrekkelijk maken van oliestokers door de accijns op duivelsap flink te vergroten. Zozeer zelfs dat er in de grensstreek de bizarre situatie is ontstaan dat Belgen bij ons over de grens diesel komen tanken, omdat het goedje in hun eigen land duurder is. Iets wat in ieder geval in mijn leven nooit eerder gebeurd is.

Moraal van het verhaal: ben je op zoek naar een dieseltor, kijk eens rond in België! Het aanbod is daar nu een stuk groter dan de vraag. Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan.

Image-Credit: dikke D5 uit het archief, met dank aan iedereen voor de tips!



70 reacties

En dat terwijl onze olijke zuiderburen een welhaast onuitputtelijke bron voor diesel hebben; gebruikt frituurvet.

(Ach die moderne verstuivers zijn zo vervangen)
Alle diesels de wereld uit! Te beginnen in Nederland
@tjongejongejonge: En toch ruik ik liever de heerlijke authentieke lucht uit de uitlaat van een diesel dan de muffe lucht van geitenwollensokken.
@moveyourmind: Als jij een auto kan laten rijden op geitenwollensokken, dan wordt je stinkend rijk. Zeker in NL…
@esprit_de_flandre: Als ik met die uitvinding echt goed garen bij kan spinnen dan hoop ik dat dat geitenwollen garen is.

Dan wordt ik nog stinkender rijk.
@moveyourmind: en dan kan je zn groot huis kopen met een keuken, waarbij je de keukendeur kan barricaderen!
@moveyourmind: tja war een domme opmerking, diesellucht ga je aan dood en het ruiken aan een sok lijkt me vrij onschuldig…
@tjongejongejonge: heb jij zijn sokken nog niet geroken! En hoezo van diesel ga je dood, de nieuwere benzine turbotorren stoten ook fijnstof uit hoor
@f31bmw320d: dat maakt diesel niet minder schadelijk
@tjongejongejonge: ‘Ga je dood aan’ Vriend, iedereen gaat een keer dood. honderden jaren geleden mocht je blij zijn als je 40 werd, en we lopen nog steeds te zeiken, terwijl we nu wel 90 kunnen worden.
@basr32: besluit: zeiken is een terminale aandoening.
@tjongejongejonge: nee van het inademen van fijnstof kun je doodgaan. Beter stoppen we met ademen. Begin jij maar
@tjongejongejonge: volgeling van Jesse Klaver?🤮
@rufctr01: nee partij van de dieren….
@tjongejongejonge: een partij met idealen! Dat verdiend een like!
@toyotaprius: een partij waarvan de leider op koste van de Nederlandse inwoners de wereld overvliegt om afdelingen te openen, te preken en tegelijkertijd hier mensen verketterd die eens per jaar met het vliegtuig op vakantie willen.
@porsche928: ja maar dat is voor het werk… dat is anders, en met de boot naar Paraguay gaat een eentje lastig. ;)
@toyotaprius: want als het voor werk is dan stoot dat vliegtuig minder uit?
@toyotaprius: nou nee
@tjongejongejonge:
De volksmennerij slaat bij typetjes zoals jij altijd het eerste aan…
@kempenaer: je bent een dieselrijder ? Zo jaren 90….
@tjongejongejonge:
Zeker ook lid van stichting AAP.
@desjonnies: nee wel een fan van Jürgen Marcus’
De prijsdaling is hier ook al begonnen. Zeker voor B-segment diesels is de handelswaarde gekelderd.
@rudyv: Nu de wat grotere en sterkere diesels nog en ’t kameeltje is weer helemaal blij. Een lekkere 5 pitter of 6 pitter diesel rijdt wel zo ontzettend lekker, altijd kracht en ’t verbruik blijft nog binnen de perken.
@rudyv: Ik wou zeggen, heb onlangs m’n diesel een schop gegeven en dat was wel ff slikken. Die jongens klagen allemaal steen en been over de hard zakkende waarde van diesels. En ook de drop in interesse. Hij had een hele frisse Kuga diesel ingekocht. Weinig gelopen, dikke uitvoering, laatste generatie. Pist geen hond tegenaan. Hij zegt ook, jaar geleden was ie zo weg.
@E34M5Touring: oh Kuga, fijne auto’s! Alleen betreft het hier een euro5? Dan ben je inderdaad weer net de pineut, geloof dat je met euro6 nog wel ergens komt.. voorlopig dan.
@toyotaprius: Geen idee, ding is een half jaar oud geloof ik dus ik neem aan Euro6.
Ik hoop echt dat deze hetze op een bepaald moment tot een ommekeer komt. Ik zie, op het geluid na, alleen maar voordelen in moderne diesels! Zeker bij motoren met een klein slagvolume zorgt het hoge koppel voor een laagverbruik, ook wanneer je niet perse zuinig probeert te rijden, en een comfortabele rijbeleving.
Gisteren nog gezocht naar een 330d als vervanger van mijn huidige diesel. Wellicht eens over de grens gaan zoeken
@rvm1200s: ga er gelijk wonen bij die diesel
@tjongejongejonge: Wat een figuur ben jij zeg, je liefde voor diesel hebben wij al opgemerkt hier hoor…
@mrbilzerian: geen aandacht geven, dan sterft ie hopelijk net zo’n zachte dood als de diesel…
@mrbilzerian: geen aandacht geven, dan sterft ie hopelijk net zo’n zachte dood als z’n zo geliefde diesel…
@tjongejongejonge:
De groene Lincoln. Ik kon wel lachen om je opmerking.
@rvm1200s: De mijne gaat in het najaar weg (2014, 72.000km) . Stuur maar een prive boodschap als je zo lang kan wachten. ;-)
@w0ut: toevallig is dat ongeveer de periode waarop ik een andere wil gaan aanschaffen. Zal het onthouden, bedankt!
Wat kost dan een Audi Q7 V12 TDI of A8 4.2 V8 TDI of BMW M550xD in Vlaanderen? Een Range Rover Sport SDV8 is ook leuk voor de wintersport of bezoek aan de Tour De France of Vuelta.
Gaat denk ik alleen maar erger worden. De zakelijke markt heeft vanaf 2020 andere boekhoudingsregels waarbij, met terugwerkende kracht op wagens aangekocht vanaf 2018, het minder interessant (lees: duurder) wordt bedrijfswagen/salariswagen (diesel en benzine) te hebben. Hybrides worden de nieuwe hype. Wel kuddos aan de regering om valse hybrides uit te sluiten (een afhankelijk van gewicht, CO2 en batterij capaciteit)
@w0ut: dit gaat over België neem ik aan?
Voor mij zijn België en Duitsland zeker te overwegen om een volgende auto te kopen. Ik zie daar uitstekend uitgeruste S-Types diesel met aantrekkelijke kilometrages en prima prijzen.
Volgend voorjaar is de huidige aan vervanging toe en de volgende zou zomaar mijn eerste import kunnen worden.

Ik kijk ook naar benzine waar dan LPG in komt (oei, dat is nog meer vloeken in de kerk) maar die zijn een stuk duurder of veel ouder.
Zijn nu ook de prijzen bij JetCars gedaald?
@toyotaprius: ja klopt, alleen vragen ze bij een dieselauto €100,- extra voor de velgen in plaats van €50,-
@raoufff: ah kijk, ze hebben hun businessmodel aangepast, innovatief zijn ze er wel.
Laat lekker sterven. Die dingen klinken toch voor geen meter
@kennone: moet je mijn MAN V8 eens een keer horen, deze klinkt zeer goed al zeg ik het zelf!
@maxidyne: ruilen voor een bijzonder middelmatige Mercedes A klasse met bijzonder slechter motorisering uit 2017?
@toyotaprius: als hij minimaal 20 ton mag trekken, kom maar langs! ;-P
@maxidyne:
Vorige week nog op stap geweest met een MAN, vraag me niet welke, motorwagen met meesturende sleepas.
Automaat.
Rijdt wel donders lekker zo’n groot ding.
@desjonnies: van het weekend nog op stap geweest met een VROUW, vraag me niet naar haar naam. Wel lekker tegen die twee grote dingen aangereden overigens.
@desjonnies: voor mij is de MAN de vrachtwagen. Hiervoor had ik een F2000 603 met V10. Mijn werknemers zijn allemaal Scania en Volvo minded. Dus een paar V8 Scania’s en een FH 500 in de vloot.
@kennone: Vier- en driepitter benzines klinken eveneens niet, al zijn ze in de straat wel stiller.

Als rijder van een diesel kan ik zeggen dat het in het D-segment geen reet meer uitmaakt, zo goed als de auto geïsoleerd is.
@kennone: Ben ik niet met je eens… als ik het gas intrap van mijn 435d dan komt daar echt wel een stoer geluid uit. Gewoon motorgeluid, niet gemaakt door een uitlaat.
Hmm toch eens kijken.
Fiducie. Zomaar op AutoBlog. Jaapiyo. Trouw met me! ( je bent toch wel blond met dikke tie,…) of wacht. Een alinea later gooi je er “matties” tegenaan. ook mooi.
Over een jaartje of 2 ergens heel goedkoop een 2014/2015 740D op de kop tikken denk ik. Kijk nu al uit naar de tijd dat die niets meer waard zijn :)
@Donstil: Succes, kun je alleen nergens meer diesel tanken, en geen stad meer in, en de wegenbelasting is dan 738572 per maand op diesels…
Heerlijk profiteren van de hysterie van niet al te snugger volk.
Lagaan lagaan al die dieselhaat van gehersenspoelde groene kneuzen.
@kempenaer: laat me raden, je rookt ook nog sigaretten…..
@tjongejongejonge:
Leer jij nou eerst zonder zijwieltjes te fietsen jôh.
@desjonnies: bedankt voor de tip, maar het is niet nodig ik rij al dertig jaar wedstrijden… ga jij maar lekker in de file staan met je diesel dan zwaai ik wel als ik je voorbij fiets
@tjongejongejonge: waar heb je wedstrijden met zijwieltjes dan?
@f31bmw320d: tegenover de kapsalon waar je moeder zit om haar snor weg te laten halen
Ik merk in de handel duidelijk dat de jonge diesels van 2014 en jonger en dan voornamelijk in het hogere midden segment erg lastig geworden zijn. Auto’s die bijvoorbeeld de grotere Nederlandse handelaren (een enorme autohandelaar) vorig jaar zonder blikken of blozen goed voor bood, slaan ze nu over, of bieden ze matig op.
@ultimora: gaat lekker, ik wou eerst een naam noemen, maar toen ik dat achterwege liet, heb ik mijn zin niet meer goed gecontroleerd.
De Belgische overheid heeft iedereen 40 jaar lang naar een diesel geduwd, nu maken ze je auto waardeloos. Hetzelfde gebeurt met huizen, de investering in zonnepanelen enz… Waar de overheid zich moeit wordt het een zooitje. Als iedereen met een benzine rijdt zal blijken dat deze nog fijner stof uitstoten dan diesels.Opnieuw betalen dus…
autotrack weet niet waar ze het over hebben, diesel occasions zakken in een rap tempo, vooral bij jong gebruikt, de nieuw verkoop van diesel word op het moment voor een groot deel door incentives geduwd maar dit kan ook niet lang doorgaan, daarnaast word bij een aantal leasemaatschapijen rekening gehouden met een slechte(re) restwaarde voor diesels en dit zie je terug in het leasetarief, zelfs de autoregelingen bij grotere bedrijven zie je veranderen ( mocht je vroeger bij 30k een diesel rijden is het nu 40-45k), in het kort heeft diesel het hier ook moeilijk,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).