Is alles in kannen en kruiken of liggen er nog wat verrassingen op de loer?
Na jaren van Münchner Domination wist Mercedes-Benz eind 2016 hun landgenoot eindelijk van de troon te stoten. Audi volgt al jaren op de voet, maar heeft naar eigen zeggen ‘plannen’ voor de lange termijn om hun cijfers op te krikken. Nu de eerste cijfers van het vierde kwartaal binnengestroomd zijn, kunnen we beoordelen hoe het er nu precies voor staat.
Merk | t/m oktober '17 | Verschil '16 |
---|---|---|
Audi | 1.539.500 | - 1,3% |
BMW | 1.706.020 | + 3,6% |
Mercedes-Benz | 1.900.112 | + 11,1% |
Wat direct opvalt is dat Mercedes ermee weg lijkt te lopen. Niet alleen hebben ze tot op heden veruit de meeste verkopen, maar hun verkopen ten opzichte van het voorgaande jaar zijn met meer dan een tiende gestegen. Interessant is dat Mercedes-Benz voor een hele open strategie kiest wat betreft het bekendmaken van hun cijfers. In plaats van het grootste cijfer voorop te zetten, richten ze de focus enkel en alleen op Mercedessen. Wanneer we het aandeel Smarts er nog bij optellen, breekt het aantal verkopen namelijk door de 2 miljoen.
BMW presenteert hun cijfers exact op de tegenovergestelde manier. Waar Mercedes direct trots vertelt dat ze tot nu toe meer dan 1,9 miljoen auto’s verkochten, spreekt BMW over de verkoop van meer dan 2 miljoen ‘voertuigen’. Dat is dus een aardig verschil met de werkelijke cijfers in de tabel. De elektrische verkopen zijn hierin niet meegenomen, omdat MINI Electric niet is afgezonderd van de BMW i en iPerformance. Deze cijfers moeten echter niet worden overzien. Ondanks dat de 78.096 verkochte wagens het verschil niet zouden maken, kan dat in de toekomst wellicht wél het geval zijn. Ten opzichte van 2016 stegen de verkopen namelijk met 63,7%.
Als we Audi vergelijken met zijn Duitse concurrenten constateren we twee opmerkelijke zaken. Het terrein dat Audi sinds 2015 ten opzichte van BMW en Mercedes heeft verloren lijken ze nog altijd niet goed te kunnen maken. En naast het feit dat ze over 2017 bijna 400.000 autoverkopen minder hebben dan Mercedes, zijn ze de enige van de drie die dit jaar minder wagens verkochten dan hiervoor.
Natuurlijk, het jaar is nog niet voorbij, maar er moeten wel heel wat gekke dingen gebeuren als de huidige stand van zaken nog wil veranderen.
Foto credit: lekkere combo via @keijer
43 reacties
Zeker wanneer de invoerder er meer bij de producent gereserveerd had.
Van de Duitse drie heb ik Audi altijd het minste gevonden, dus ik ben aardig bevooroordeeld.
Ik behoor dan weer niet tot die mensen. Hoewel ik Audi’s zeker niet lelijk vind, hou ik meer van vloeiende lijnen. De interieurs heb ik altijd erg lelijk gevonden, alleen de nieuwe generatie interieurs vind ik mooi geworden. En dat rijgedrag vind ik een beetje vlees noch vis. Doe mij maar juist het comfortabele van een Benz of juist het sportievere van een BMW of anders een Jag.
Het heeft dan ook meer te doen met wat je voorkeur heeft. Liefde voor een bepaald merk, hoe de auto er uit ziet, hoe lekker je zit, hoe het interieur is ontworpen en gebouwd etc. Maar rijgedrag kan je bijna niet meer meetellen.
Je baseert je keuze nu gewoon op de laatste alinea van viezefreddywv; puur subjectief.
Je niet met je kop boven het maaiveld uit wilt steken, een auto koopt met je verstand en niet met je hart.
M.a.w. een volledig anonieme consument die zijn holle (kantoor)leven vult met aankopen die hem verteld zijn te doen en te passen bij zijn holle lege klinische bestaan.
Na een aantal BMW’s een Audi gekocht…..nooit meer!!
Zonder het quatro systeem zijn het hele dure VW’s.
Volgens een Engelstalige site ( vergeten welke), heeft de politie grote moeite met het in onbalans brengen van zo’n auto. Na zo’n ‘pit manoeuvre’ hoeven de bestuurders het gas alleen maar in te trappen om de auto te stabiliseren.
Een combinatie van die vierwielaandrijving, power, gewicht, slimme elektronica en een relatief laag zwaartepunt.
Ik zou als crimineel dus ook voor zo’n Audi, BMW of Mercedes gaan.
Er zijn overigens ook geschikte Volvo’s, Jaguars, Opels etc.. maar dat zie je niet altijd direct. Misschien worden Audi S modellen wel vooral gekozen omdat een crimineel dan zeker weet dat er 4×4 onder zit.
Denk dat we weer terug zijn bij de Duitse twee ipv de Duitse drie.
Audi bewijst zichzelf natuurlijk ook geen dienst door het design nauwelijks te wijzigen. Men raakt er op een gegeven moment op uitgekeken.
Daar kijk ik bij iemand die zijn eigen nickname “audiriteit” verkeert schrijft niet van op.
Wat is er dan precies zo slecht?
Als ik bijvoorbeeld de deurpanelen vergelijk met MB vind ik dat het juist bij MB lijkt of die van karton zijn gemaakt. En als ik het interieur van de nieuwe A4 bekijk en aanvoel zit dat vol met goedkoop, hard plastic. Die zijn zeker niet beter dan BMW.
Of gaat het over de lay-out die al jaren hetzelfde is? Ik vind dat persoonlijk fijn omdat alles op de plek zit die je verwacht…
Maar goed, ieder zijn smaak, ik vind VAG 3 keer niks. Hoog van de toren blazen, graag premium willen zijn, maar het niet waar kunnen maken.
We weten nu wel dat je een audi hater bent.Je hoeft niet in elk onderwerp steeds het zelfde aan te halen. Heb je wel een auto? Of doe je het met een fiets
Daar kijk ik bij iemand die zijn eigen nickname “audiriteit” verkeert schrijft niet van op.