De eerste 50 Polestar 1’s zijn bijna af

Auteur: , 27 Reacties

Maar helaas nog niet met onze test-redacteur op de bestuurderstoel.

Een van de coupé’s waar we reikhalzend naar uitkijken is de Polestar 1. Natuurlijk zal de onlangs aangekondigde Polestar 2 voor de grote aantallen moeten gaan zorgen, maar het is de 1 die het meest tot de verbeelding spreekt. De Polestar 1 is anderhalf jaar geleden geïntroduceerd en sindsdien wachten we op een officieel publieksdebuut.

Het moment komt dichterbij. Zo laat moederbedrijf Volvo weten dat het niet meer lang gaat duren. De laatste prototypes worden op dit moment in elkaar geschroefd. Het zijn zogenaamde Tooling Try-out auto’s. Met deze auto’s kan Polestar bekijken of het productieproces verder gestroomlijnd kan worden. Ook worden de deze ‘TT’-modellen gebruikt om tests mee uit te voeren.

Polestar 1 '19

Dit is een oplage van 50 auto’s. Als deze oplage is gebouwd, komen de pre-productie modellen. Bij deze auto’s worden de laatste dingen aan de auto fijn geslepen. Volvo heeft bevestigd dat dáárna de Polestar 1 daadwerkelijk in productie gaat. Op dit moment kunnen de klanten hun Polestar configureren in de uitvoering zoals zij hem wensen. de productie van klantenauto’s start later dit jaar

Polestar 1 '19

De auto rolt van de band in de Polestar-fabriek in Chengdu. Mocht dat niet Zweeds in je oren klinken, dan kan dat kloppen. De nieuw uit de grond gestampte fabriek staat namelijk in China. Op zich logisch, want zowel Polestar en Volvo zijn eigendom van het Chinese Geely. Er worden 500 Polestar 1’s per jaar gebouwd. De 600 pk sterke coupé is voor dit jaar al uitverkocht. De Europese prijs is 155.000 euro voor belastingen.



27 reacties

Wat een geld. Maar bovenal, wat een fraaie auto! Jammer dat er niet gewoon een volvo C70 van gemaakt is.
@reactief: Op zich veel geld natuurlijk, maar hoeveel moet je bij andere merken neertellen om een coupé met 600 pk aan te schaffen? Verder denk ik, dat deze coupé iets te groot is om als vervanger van de C70 te kunnen dienen. Dit valt toch in de categorie “S90 in coupé vorm”? Of heb ik ’t verkeerd begrepen?
@9000cse: formaat S90 kan hoor. Maar doelde meer op de laatste coupe van Volvo die ik ken, en dat is de C70.

Die 155.000 is wel kaal. Dus dat praat je al snel over 200.000 in NL, want uitstoot zal beperkt zijn. Ik denk dat het erg veel geld is voor een nieuw segment van Volvo / voor een ‘nieuw’ merk.

Maar jammer dat hybride niet meer voordelig is in NL. Zou het niet erg vinden deze vaak tegen te komen.
@reactief: ik meende dat de 1 volledig elektrisch zou zijn?
@kle500: Nee, maar de Polestar 2 wordt wel volledig elektrisch.
@reactief: Prijs klopt niet helemaal . Auto is iets goedkoper dan dat.
Vind het toch raar, zo’n embleemloze grille.
@str8six: Dat nog niet zozeer. Het is inderdaad leeg als je een Volvo-logo op die plek gewend bent, maar genoeg automerken hebben een logo boven de grille op de motorkap en dat werkt ook prima. Het probleem zit hem wat mij betreft vooral in het feit dat Polestar hun logo meespuit in de carrosseriekleur. Als ze dat logo nou gewoon mooi blinkend chroom hadden gemaakt of iets dergelijks, dan had het stukken beter geoogd. Nu is het alsof ze zich bij Polestar schamen om hun merknaam aan de wagen te verbinden.
@Edge: waarom niet in hun eigen kleur blauw.
@str8six: en de fopuitlaten, niet te vergeten
@vdue: De Polestar 1 is een hybride. 382 pk aan benzineverbranding moet je ergens kwijt, qua uitlaatgassen. Meer info over de drivetrain o.a. hier. https://carnewschina.com/2017/10/18/technology-powers-volvos-polestar-1/
@BaRa: val ik even door de mand, dacht dat dit een volledig elektrische auto zou worden 😄
@vdue: is toch ook?
@kle500: geheel geen verbrandingsmotor aanwezig bedoel ik
@vdue: Polestar 2 is volledig elektrisch, Polestar 1 heeft een 2-liter benzineslurper met 382 pk in het vooronder. Het is een hybride door de elektrische motoren op de achterwielen en nog een extra elektrische motor tussen ICE en versnellingsbak.
Net een BMW 8-serie, alleen dan mooier en met minder onnodige vouwen in de koets.
500 per jaar! Trek een blik Chinezen open en je hoeft helemaal geen productielijn te optimaliseren. Die halen die aantallen in een dag als ze zich even boos maken. 继续工作!!
Eigenlijk zou ik hier toch wel echt super graag een Volvo logo in de grill willen zetten. Dan is hij af voor mij!!
Wat is hij mooi he!
500 per jaar. Nou, ambities hoor!
Het is jammer dat men deze auto in China bouwt. Haalt bij mij gelijk iets van de exclusiviteit af. Verder vind ik het model niet echt geslaagd. Vraag me af waarom men deze auto niet in Gent of de fabriek in Zweden produceert. Vind de prijs voor een in China gebouwde auto erg hoog.
Waanzinnig mooie auto. Echt, het ding is nagenoeg perfect. Ik wil er een!
Wat een immense bak geld voor een Volvo.
Wat een uitgebreid kleurenpallet daar in de fabriekshal zeg!
@cossiekiller: tegen de schilders: je mag elke kleur gebruiken, als het maar wit is
@taeke2k: Dat ook! Hahaha. Maar ik doelde toch vooral op de auto’s die erin stonden. Wit, lichtgrijs, donkergrijs, zwart…. Klaar.
Wat een ongelofelijk chique apparaat zeg. Vind het érg veel geld maar zou deze toch wel heel graag rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).