De eerste Volkswagen Golf GTI werd gemaakt door Porsche

Auteur: , 26 Reacties
EA 266 proto

De Volkswagen Golf bestaat 40 jaar, dat wist je wellicht. Maar wist je ook dat Porsche eind jaren '60 een voorloper hiervan pitchte aan VW? Deze achterwielaangedreven hot hatch haalde het productiestadium echter uiteindelijk niet.

Toen de Kever eind jaren ’60 toch wel eens een keer aan vervanging toe was ging Volkswagen aan de slag met ontwerpen van wat uiteindelijk in 1974 de Golf zou worden. Één van de partijen die met een design op de proppen kwam was Porsche. Hun Prototype EA 266 was uitgerust met een watergekoelde 1588cc vier-in-lijn die op zijn kant onder de acherbank lag. Hiermee hadden je kinderen zelfs in de strngste winter geen koude billetjes meer.

Het blok was via een transaxle 4-bak met de achterwielen verbonden, en behoorlijk potent: een topsnelheid van 187 km/u was mogelijk. Naar verluidt kwam het prototype vrij ver, maar werd het in 1971 toch afgeschoten ten faveure van Audi’s design, met een dwarsgeplaatste motor voorin en andrijving op de voorwielen. Men fluistert dat dit was ingegeven door financiële problemen, en dat de EA-266 eigenlijk beter reed dan de Golf I. Maar dat is het geruchtencircuit…

EA 266

In 1976 kwam de Golf I GTI uit, maar eigenlijk had deze pakweg 10 jaar daarvoor al een volledig onbekende voorloper van de hand van Porsche. Van de EA-266 schijnen nog 2 exemplaren te bestaan, waarvan er eentje in Volkswagens museum staat.



26 reacties

Me heeft altijd geleerd dat de Golf 1 een NSU was, net zoals de VW K70 een NSU was.
Beiden met een dwarsgeplaatste motor in het vooronder.
Maar wie ben ik?
@desjonnies:
En dat NSU, wat eerder een Duitse Citroën was qua ideeën en innovaties (neem de R0 80)zachtjes is vermoord door het -toen zeer zeker- burger truttige Audi en door VW zelf.
Audi had waarschijnlijk betere papieren dan NSU, NSU had een hele smak geld verloren door de introductie van de wankel motor in de R0 80 serie.
Overigens een tijdloos model die R0 80, is nog steeds modern om te zien.
Ze kunnen het wel hoor, die Duitsers, DESIGN !
@desjonnies: Ah de Ro80..Daar heb ik altijd een zwak voor gehad.Er stond iemand bij ons op de (Duitse)camping met een Ro80.Begin jaren tachtig was ik nog maar klein maar die auto maakte indruk.Ik vond hem wel wat raar,maar reuze intressant.In de zomer gingen we altijd naar Union Lido, een voormalig camping van Auto Union in Lido di Jesolo t.o. Venetië, daar stonden er ook altijd wel een paar.Geweldige auto.
@desjonnies:
Me kan zich noch vaag herinneren dat Audi in 1971 alleen op papier onderin een stoffige dosierkast bestond..

Maar dat weten alleen de hele oude mensen nog..
@tupperware: Audi bestaat al iets langer (sinds 1909) alleen Is vanaf ergens voor WOII de naam iets anders geworden door een fusie (Auto-Union). NSU is volgens mij in 1969 in de Auto-Union opgegaan. In 1985 is de naam veranderd in Audi. Tot zo ver de geschiedenisles. Ro80 trouwens briljant mooie auto.
@desjonnies: Naar ik mij herinner is er helemaal niets Audi aan de Golf. De Audi 50 werd gerebadged naar VW Polo. De Golf is een Guigaro ontwerp. K70 was idd een NSU.

En zachtjes vermoord… Tja, de kwaliteit van die – idd prachtige – Ro80 was ondermaats, dus zelfs als je het na vele jaren en vele investeringen in orde krijgt, is je merknaam al naar de knoppen. Makkelijke keuze dan om het merk NSU stil te leggen.

@Tupperware: Audi werd geherintroduceerd in ’65 in Europa en in ’70 in US…
@Esprit_de_Flandre: ik heb begrepen dat 70% van die RO80’s met Mazda blokken rondrijden, omdat die het wel doen
De enige Golf utivoering die niet in het grijs geproduceerd is…
De angst voor vlekken in het interieur was ook een argument. Motor was via de passagiersruimte bereikbaar. Inderdaad onder de achterbank.
Ook was ofwel de bak ofwel de motor niet volledig storingsvrij. Parate kennis schiet even te kort.
EA: entwicklungs auftrag.
Dus Audi is er verantwoordelijk voor..anders was de golf misschien wel echt een bruut wagentje geworden..
@drivingpleasure: Ja en dan was de A3 van nu dan RWD geweest…
@jaapiyo: Helemaal geweldig toch…
@jaapiyo: If only… Da’s namelijk het enige minpunt van mijn A3 ;)
Die Audi 50 werd toch de Polo?
Het neusje doet mij erg denken aan een DAF… of ligt dat nou aan mij?? On-topic: wel een leuk weetje dit artikel!
Voorkant ziet er wat maf uit, maar heeft toch ook wel wat trekken van de 411/412 dus past wel in de tijdgeest.

Als je de lijnen van dit ding even strak trekt, dan staat er ineens een VW Polo (a.k.a. Audi 50) voor je.
Porsche en kleine autootjes: twijfelachtig , zie C88
Haha, ze zijn toch maar even langs de Italianen gegaan voor de golf 1!. Wat een Hok dit zeg, getuigd wederom dat Duitsers geen gevoel voor stijl hebben. Bierbuiken kunst!
Die man kijkt er ook wel erg bedenkelijk naar.
Dit was toch niet anders dan voortborduren op de VW Typ 3 en 4, in de handel als 1500/1600 en 411/412? Allebei geen succes met hun motor achterin en staartlastigheid. Zagen er niet eens verkeerd uit, maar zeker in zo’n kleiner moel moet je niet de motor leggen waar de bagage thuis hoort.
@oxymoron: blok ligt ook niet in de kofferbak, maar onder de achterbank. Mid-engined!
@oxymoron: Typ 3 en 4, 411/412 geen succes? Dat valt volgens mij toch echt wel reuze mee hoor. Kan me herinneren dat je er daarvan in mijn jeugd toch heel wat van zag rondrijden. En een motor achterin met bijbehorende staartlastigheid hoefde in die tijd sowieso geen beletsel te zijn voor succes – Zie de VW Kever, Porsche 911, Hillman Imp, Simca 1000
Opmerking: in t museum staat EA 276 wel vrijwel continu opgesteld maar deze EA 266 niet. De EA 276 lijkt overigens veel meer op een Golf.
Uiteindelijk is Giugiaro verantwoordelijk voor de wederopstanding van VW na de Kever. De Golf, de Passat en de Scirocco zijn allemaal van zijn hand. Als dank hebben ze hem anno 2015 alle creativiteit ontnomen door hem ergens in een zolderkamertje in Wolfsburg te verstoppen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).