De gevaren van te lage bandenspanning

Auteur: , 67 Reacties

Met de zomer voor de deur is het hoog tijd om de vakantieganger angst en paniek aan te praten. In deze aflevering: te lage bandenspanning.

De gevaren van te lage bandenspanning

Volgens onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van BOVAG zijn Nederlandse vakantiegangers absolute nitwits als het op bandenspanning aankomt. Da’s linke business, want te lage bandenspanning verlengt de remweg, verslechtert de wegligging en verhoogt het risico op een klapband.

Het onderzoek werd gehouden onder 843 automobilisten, waarvan 7,1% wist dat de spanning 0,3 bar hoger moet zijn na een langere rit dan in het instructieboekje van de auto staat. Bij voorkeur wordt de spanning dan ook bij koude banden gemeten. Hete lucht zet immers uit, waardoor je bij de pomp een vertekend beeld kunt krijgen.

Verder moet de bandenspanning voor lange ritten en met meerdere personen plus bagage aan boord hoger zijn dan wanneer je naar je werk rijdt, maar bijna 40% van de ondervraagden doet daar niks mee. 3,5% van de ondervraagden verlaagt de spanning zelfs voor dergelijke trips.

Je voelt ‘m natuurlijk aankomen: ga jij een beetje bewust met je bandenspanning om of vind je het verder wel gesneden? Brand los!

Foto: Porsche GT3 RS door @danny32, via Autojunk



67 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik controleer de spanning om de maand of iets, maar pas hem nooit aan op lading eigenlijk. Dient bandenspanning aangepast op lading dan met of zonder lading gemeten te worden eigenlijk?
@wpgt: maakt volgens mij niet uit.
@pomoek: bij meer gewicht verwacht ik dat de druk in de banden hoger wordt. Dus bij een zware lading zal de druk automatisch al iets omhoog gaan lijkt me.
@wpgt: De druk blijft gelijk, want het volume blijft gelijk, lijkt me. De band zakt wel verder in en daar zit hem ook het probleem. Om dat te voorkomen moet de spanning omhoog.
@wpgt: Nee hoor. Volgens mij werkt het zo: Door het hogere gewicht zal het gas in de band inderdaad iets samendrukken. Het volume neemt dan af en de druk neemt iets toe. De band is echter gemaakt van een flexibel materiaal en zal dus iets uitzetten. Dit vangt voor een groot deel de hogere druk op. De bandenspanning in een band van een auto die is opgekrikt is gelijk aan die van een auto die gewoon op zijn 4 wielen staat. Dat de bandenspanning omhoog moet bij meer lading heeft volgens mij alleen te maken met het “harder” maken van de band. De Wand van de band wordt zo hoger dan met een band onder normale spanning.
@wpgt: is wel aan te raden om het aan te passen het gaat namelijk om de load rating. Hoe meer druk hoe meer gewicht de band kan dragen dus laten we load index 95 nemen Is de band bij 1,6 bar berekend op 490 kg en bij 2.5 bar berekend op 690 kg. Zo blijft de band in de beste conditie.
Ik keek eens in het half jaar, maar mijn nieuwe auto geeft het aan als de spanning niet juist is.
Gemak dient de mens tegenwoordig… ;)
@jaspervdwinden: daar zit ‘m dus meteen t grootste probleem…
ligt een beetje aan het merk dat je rijdt, maar weet uit ervaring dat bijv de bandenspanning-controle van VAG auto’s pas zo’n beetje begint te piepen als de spanningen bizar ver gedaald is..
daarnaast rekent je auto alleen uit of er spanningsverlies is dmv de omtrek. Nergens houdt dat rekening met belading en/of hogere snelheden en langere ritten.

Dus net als bij zaken als automatische verlichting enz, zelf handmatig controleren soms net f beter dan aan de techniek overlaten (getuige de hoeveelheid randdebielen die in dichte mist met alleen dagrijverlichting aan de VOORkant van hun auto rondrijden…)
@ukbob: obv omtrek is een oud systeem. Afgelopen jaren worden daar sensoren voor gebruikt (TPMS).
@ukbob:

VAG maakt nog steeds gebruik van het indirecte systeem inderdaad, waarbij de omtrek van de band wordt gemeten doormiddel van het snelheidsverschil tussen onderlinge banden. Indien alle 4 de banden dus gelijktijdig langzaam leeg lopen, kan het zo zijn dat je dus geen detectie krijgt.

Directe systemen, met TPMS sensoren, zijn beter natuurlijjk. Maar duurder..
@ukbob: mijn auto geeft per 10psi aan hoeveel druk er in elke band zit.
Staat ingesteld op koude banden op X psi (weet niet meer hoeveel). Als dit hoger wordt door warme banden: no problem. Gaat dit 10psi onder X dan krijg ik een melding
@jaspervdwinden: Veel auto’s geven toch pas alarm bij onderlinge verschillen?

Er zijn natuurlijk auto’s die echt spanningsmeters op de velgen.
Ik gooi ‘m er maar in: op een enkele pomp na mag je nu vrolijk betalen voor het oppompen van je banden. 50ct voor een beetje lucht. Ik denk dat dit voor veel mensen een reden is om het controleren van de bandenspanning dan toch maar weer te laten zitten. Gewoon gratis aanbieden dus. Net als toilet bezoek langs de snelweg. Maar dat is een ander topic.
@pomoek: Bij ons in Hoofddorp staan geloof ik een aantal apparaten langs de weg.
Hier bijvoorbeeld, kun je gratis je banden oppompen:
https://www.google.nl/maps/@52.2867558,4.709507,3a,15.2y,256.67h,90.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqGxMCYHF2gDgPbNTbLrIFg!2e0!7i13312!8i6656!5m1!1e1
@jaspervdwinden: dat is een goeie. Hier gratis lucht in Breda:
https://goo.gl/maps/QV2CjRm9SbH2
@jaspervdwinden: zo éé staat er bij ons ook. Toen ik twee weken terug de bandenspanning wou corrigeren (de auto vroeg erom) wou gebruiken was dat apparaat defect (op zich lijkt me het verdienmodel van dat bedrijf ook wel wat lastig).
Dus me maar over mijn principes heen gezet en 50 cent voor lucht betaald, iets wat eigenlijk natuurlijk gewoon service van een tankstation zou moeten zijn. Dat kan immers best omdat de broodjes, cola en de koffie er bepaald niet goedkoop zijn.
@jaspervdwinden: hier in Rotterdam Noord, een week geleden het 0,1bar drukverschil in mijn voorbanden mee opgelost 😊
https://goo.gl/maps/EDVzKjkysd52
@pomoek: Daarom heb ik een klein 12v compressortje van een paar tientjes achterin liggen. Die heeft zijn geld inmiddels al opgebracht, en is handig als je met een lekke band staat en je reservewiel is niet op spanning.
@pomoek: Dit. Ik heb geen contant meer op zak en rij daarom door als er 50 cent in moet.

Thuis gewoon met de voetpomp en een losse meter.
@smulders: met een beetje fietspomp zet je ook zo een paar tienden bar erbij. En iedereen heeft een fietspomp thuis. Zijn je banden nog goed koud ook!
@pomoek: de locale tankstations in kleinere dorpen hebben dit gewoon gratis. Noemen ze service.
Daarnaast: een kleine compressor kost je 50€ bij de lidl en is kleiner dan je reservewiel..
@peug206: meen eens, en ik heb thuis ook een pomp liggen voor erbij met een meter erop.
@pomoek: Daarom tank ik in België, want op veel plekken kost het je niks. Belachelijk dat je daarvoor moet betalen, zijn er zelfs bij waar je €1,- moet betalen!!!
@pomoek: Juistem! Aangezien het de verkeersveiligheid bevordert zou de overheid ook een duit in het zakje kunnen doen. Goed geijkte systemen plaatsen, dus niet met een afwijking van 0,5 bar of meer..
@pomoek: bij ons in beverwijk kun je tegenwoordig bij de wasstraat je banden op pompen. Dat is wel zo makkelijk krijg je geen vieze handen 😉
Heb een compressor in de garage staan en check regelmatig. Als de aanhanger erachter moet gaat er wat lucht bij. Vanuit de dealer kreeg ik de auto trouwens mee met een te hoge spanning met gevolg een stuur dat een klein beetje scheef stond. Misschien konden de te harde banden niet genoeg vormen naar het wegdek?
@iamthestig: schuur scheef van een hoge spanning? hoeveel megabar stoppen ze dan wel niet in? ;-)
@hans75: doen ze bij de Nascar ook toch?
@hans75: vast een renaultdealer die zoiets zegt.
volgens mij kun je de bandenspanning beter meten als de banden warm zijn…, dan wel een iets hogere spanning natuurlijk. De enige correcte bandenspanning is de spanning op bedrijfstemperatuur.., direct na een stuk rijden. maar dat zal wel te omslachtig zjin….

de betrouwbaarheid van de meter is daarnaast volledig vergeten.. ik zet ze soms bij de pomp op 2.2 bar, om thuis met een fatsoenlijke professionele meter maar 1.8 bar te meten…zeker die zogenaamde irritante automatische installaties bij tankstations zijn uitermate onbetrouwbaar is mijn ervaring…
@hans75: je moet natuurlijk ook olie peilen met draaiende motor. Immers moet de olie er doorheen terwijl de motor loopt. Of zouden ze daar al rekening mee gehouden hebben?

Dat laatste deel van je is inderdaad een heel groot probleem. Een halve bar afwijking is heel normaal bij die automaten. En een betrouwbare digitale meter (hoeft echt niet professioneel, de meeste digitale meters zijn best betrouwbaar) kost je wellicht twee tientjes.
Ik vroeg eens aan mijn vrouw om de banden bij te pompen. Na haar ‘interventie’ zat er nog minder in.
Maar het is allang vergeven; ze is immers niet zo thuis in het blazen…
Ik pomp de banden bewust een stuk harder (2,8 bar waar de fabrikant 2,3 bar als maximaal aangeeft) voor lagere rolweerstand en minder doorhangen wanneer ik de aanhangwagen erachter heb hangen. Enige nadeel van te hoge bandenspanning is het slijtagepatroon.
@ivofga:
Plus een langere remweg vanwege minder contactvlak tussen band en weg. Kortom : lijkt mij geen goeie keus.
@amghans: en hoeveel langer wordt die remweg dan? Is dat één meter, zijn er dat twintig? Ze roepen wel langere remweg blabla maar zet nou eens twee dezelfde auto’s naast elkaar, gelijke snelheid alleen een andere bandenspanning en doe een remmentest. Ben toch echt benieuwd hoeveel meters dat gaat schelen. Ik ben nogal sceptisch of het echt zoveel zal schelen.
@ivofga:
Irrelevant hoeveel langer / andere auto’s (het gaat hier om de jouwe). Minder contactvlak door flink verhoogde bandenspanning betekent onder omstandigheden een langere remweg dan nodig. Kan het verschil maken tussen al dan niet een medeweggebruiker / lantaarnpaal / boom o.i.d. koppen. Die lagere rolweerstand / dat minder doorhangen zou mij het risico niet waard zijn. That’s all.
@amghans: Banden zullen in het midden van het loopvlak sterker slijten. Ben niet zo’n fan van dat hele harde oppompen. Hou gewoon fabrieksrating aan, of ga daar 0,1-0,2 bar boven zitten.
@rudy:
Ben het met je eens.
Ik kijk er alleen naar als ik denk hij stuurd weer wat zwaarder of auto stuiterde weer minder. Rij in suzuki 3 deurs vitara. Rij geregeld met aanhanger. Als ik ze op pomp pomp ik altijd 3 bar in. Zal er vanavond weer is naar kijken.
Puntje is wel (weet ik uit eigen ervaring) dat je na je vakantie met zware belading de bandenspanning ook weer omlaag moet brengen. Had nu in het midden een redelijk ‘kale’ band …. .
Ik controleer de bandenspanning maandelijks, samen met de olie etc. Ik zorg altijd voor de zelfde spanning, ongeacht lading. Zolang de auto geen gekke dingen doet vind ik het wel best. Daarnaast heb ik een compressor in de auto ingebouwd dus mocht het nodig zijn kan ik altijd en overal mijn banden oppompen.
Ik kijk regelmatig ff op de display voor m’n neus. Daar staat bij elk wiel de actuele spanning. Tijdens het rijden zie je de bandenspanning langzaam oplopen (van 2.9 koud, naar 3.2 warm).
Als de auto lang in de zon geparkeerd staat/stond zie je ook hoe de banden die in de schaduw stonden, een lagere spanning hebben als de banden die in de zon stonden:-)
TMPS is best grappig.

Aangezien ik de bandenspanning display niet permanent geselcteerd heb, begint de Model S te piepen als een band een te lage spanning heeft. Is me 1 keer gebeurt. Kon linea recta naar de bandenboer om de spijker er uit te laten halen en het gat te vulcaniseren…
@fijnkonijn: oeps. Het moet natuurlijk TPMS zijn. Snel mezelf corrigeren voordat mede-reaguurder vroaaaaaar weer begint te miepen dat ik twee letters omgedraaid heb (je zal d’r maar last van hebben).
@fijnkonijn: Vrij hoge bandenspanning dus. Mijn Alfa (ook bepaald geen lichtgewicht) zit op 2.4
Over de 3 heb ik nog niet vaak gehoord. Overigens heb ik ook zo’n systeem in de BMW. Die begint al te zeiken bij 0,1 verschil…. Doodvermoeiend.
In het basis pakket van een autoliefhebber zit gewoon een voetpomp ..

Alleen kneuzen klungelen met compressors en tjenken over 50 centjes ..
@lincoln: Ik heb geen voetpomp maar een compressor thuis aan de muur. Ben ik nu ook een kneus ?
@melv:

Als je em aan de muur hebt hangen dan ben je idd een kneus ..
@lincoln: ja precies, en jij vangt je maaltijd elke dag zeker ook nog steeds met een speer en vuistbijl .. want dat doen liefhebbers .. .. ..
@deuxmillecinqcentetcinq:

Een voetpomp werkt gewoon makkelijk ..
@lincoln: een compressor in de garage ook.
‘Nadeel is langere remweg’

Maar met minder spanning, dus meer band – weg contact, kun je toch juist harder remmen ?
@mauricerma: dacht ik ook, meer oppervlak, dus meer grip (bij droog wegdek dan). Ook als ik off road ga (strand oid) zet ik de bandenspanning iets lager voor meer grip, zoals het heurt.
Ik controleer het eens in de 2 weken. Neem meteen ook alle vloeistoffen mee. Betreft een lesauto die 12 tot 1500 kilometer per week rijd. Dus dan moet alles wel in orde zijn.
Misschien een handige tip; indien je de bandenspanning aanpast omdat je op vakantie gaat, kan het nodig zijn om je TPMS systeem te resetten. Deze kan anders gaan lopen piepen onderweg naar de costa’s..

Vaak heb je hiervoor een knop in het interieur of het dashboard, en dan leert het voertuig de nieuwe spanningen automatisch in.
Mijn auto controleert dat automatisch. Banden worden altijd opgepompt zoals dit moet zijn met koude banden bij volle belading.

Tussen koud en warm is er inderdaad een verschil van 20-30psi (volgens boordcomputer). Best fascinerend!
Harde banden zijn zuiniger. Wellicht is dat een stimulans voor de Hollanders?
@dutchdriftking: hahah dat zal de enige motivatie zijn hier.
Heerlijk comfortabel rijden met zachte banden! En de wegligging is lekker wollig. Super!
235/35/19 @ 2.4bar check hem maandelijks als de spanning te laag wordt geeft de auto dat vanzelf aan.
@focusrs1: Wat is te laag dan?
@alcantara: als hij 0.4 bar zakt krijg je een melding – de spanning is in te stellen overigens
Bij ons op de Zaak is het wekelijks. Omdat we veel kilometers rijden, slijten de banden harder met een te hoge/te lage spanning. Dus daarom elke week!
Koop via aliexpress voor paar euro een bandenspanning meter voor in je dashboard.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).