De Honda NSX heeft niets op deze plezierfabriek

Auteur: , 21 Reacties

Speels als een kind.

Als een van de meest toonaangevende tuningbeurzen op aarde, is het vanzelfsprekend dat we spectaculaire auto’s tegen het lijf lopen op de SEMA Show. Van kleine optische aanpassingen tot gigantische motorische ingrepen, in Las Vegas staat voor ieder wat wils. Honda is ook van de partij. De Japanse autofabrikant is de Grote Oceaan overgestoken en met een aantal hete bolides neergestreken in de Amerikaanse zandbak om aldaar indruk te maken op het publiek.

Honda heeft deze week al meerdere auto’s in het zonnetje gezet, maar het absolute huzarenstuk dat de Japanners hebben meegebracht naar het gokparadijs, vinden we in de vorm van de zogenaamde Rugged Open Air Vehicle concept. Dit is een speelse off-road buggy met een agressief uiterlijk en (hoogstwaarschijnlijk) nog agressievere prestatiecijfers.

Hoewel Honda nog niets bekend heeft gemaakt over de aandrijflijn, vermoeden we dat de autofabrikant een flinke 3,5-liter V6 in de moedige avonturier hebben gesmeten. Of eigenlijk, als ons vermoeden klopt, dan is deze 280 pk sterke krachtbron in de auto blijven liggen. De buggy is namelijk gebouwd op basis van de Ridgeline pick-up. Toch zijn de auto’s niet precies hetzelfde, want Honda heeft de ophanging en de koets van de auto flink onder handen genomen. Daarnaast neemt de buggy enkele onderdelen over van de Pioneer 1000. Tenslotte heeft Honda de buggy dezelfde stoelen gegeven als de Civic Type R.

Zodoende kunnen we in alle oprechtheid zeggen dat de buggy zonder meer een pretfabriek is geworden. Met zijn lage gewicht, vermoedelijk pittige krachtbron en stoere uiterlijk is het een auto om je vingers bij af te likken. Hierom doet het enigszins pijn om te schrijven dat Honda de auto vooralsnog niet in productie neemt en het bij deze one-off blijft. We hopen dat ze hier in de nabije toekomst op terugkomen.



21 reacties

Tof, behalve als je in NLD woont. Je kunt bijna nergens leuk off-road rijden zonder in herhaling te vallen. Niet echt een gemis dus imho
@henk_he: Utrechtse Heuvelrug? Stoepjes in de binnenstad? Ik zie genoeg redenen om deze aan te schaffen hoor.
@corrado16v: stoepjes in de binnenstad kan ook met een busje of een al dan niet GTI uitgevoerde golf V.
@torsen: dat zeg ik. Je kunt nergens fatsoenlijk off-road rijden.
@henk_he: Eerder jammer dat ie 70k zal kosten..
Leuk als je in de woestijn woont. Voor in de regenachtige file zoals vandaag hier prefereer ik toch de NSX.
Gewoon een cross-over van Honda. Die moet men haten hier!
Man, man, man die deuren… Die hele auto is een bij elkaar geraapt zooitje.
Off topic: wat beroerd geschreven weer! Tenenkrommende zinnen een een kop die kant nog wal raakt. #stopookmetschrijvenoverautos
@vroaaar: De deuren ogen wat rommelig, maar de zijruiten zijn wel netjes.
@vroaaar: Hebben we hier met een gerenommeerde autokenner te maken die ook nog eens blogs kan beoordelen op kwaliteit van schrijven?! Wat een aanwinst!
On Topic: Vette bak en enige minpuntje in deze tekst is dat de Honda niet te koop is, jammer
@vroaaar: ik tel 1 fout: de fabrikant (…) hebben
@henk_he: de kop is duidelijk rechtstreeks uit het Engels vertaald met Google Translate, maar de uitdrukking “have nothing on (someone)” laat zich niet klakkeloos vertalen naar het Nederlands op deze manier.
Eerste zin is gewoon krom. Had beter leesbaar geweest als die was begonnen met “Aangezien het één van de meest toonaangevende tuningbeurzen is,…”
In eerste zin van tweede alinea, moet “de […] concept” natuurlijk “het […] concept” zijn.
Daarnaast vaak vreemde woordkeuze en onnodige superlatieven.
En dan al dat gespeculeer over de prestatiecijfers, de motor, de pk’s… gelul in de ruimte!
@vroaaar:
Ik denk het, jij zegt het.
Een stille hint naar een Ridgeline Type-R?
@robert110: Wat heb ik nou weer gedaan dat mijn reacties zo vaak goed gekeurd moeten worden de laatste tijd?
@robert110: Gedemonstreerd dat je IQ hoger is 80?
@robert110: misschien schrijf je te intelligent dat men het eerst meerdere keren dient te lezen alvorens ze het begrijpen :-)?
Moet toch een markt voor zijn? Vooral in de westelijke staten. Ik zeg doen. Maak nog een goedkope, meer utilitaire versie, en concurreer met John Deere, die maken ook zo’n dingen voor op de farm…
Dat vinden wij niet raar. Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!
Als-ie gebaseerd is op de Ridgeline, dan betekent dat: V6 dwars voorin en voorwielaandrijving, met als optie een aftakking naar de achterwielen voor ‘real time 4×4’. Meh.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).