De Hummer H1 is terug en beter dan ooit

Auteur: , 21 Reacties

Holy middenconsole batman!

Ooit was de Hummer H1 de coolste auto op aarde. Jawel, we gebruiken het woord ‘cool’, want we hebben het hier over de 90s. Het Amerikaanse leger schopte achterwerk in de Golf en jij kon datzelfde doen op de publieke straten. Arnold Schwarzenegger had er een, evenals Tupac en de Indiaan Native American uit de hitserie Renegade.

Maar medio jaren nul begon het sentiment om te slaan. De Hummer was een lachertje geworden, mede door de H2. Die laatste werd tijdens de aanvankelijk met torenhoge olieprijzen gepaard gaande crisis hét symbool van alles wat er mis was met de (auto)wereld. Een groteske, energieslurpende contraptie die volledig draaide om stijl boven substantie. Een Chevrolet Tahoe met een kloffie dat gekocht was bij de legerdump aan. Behalve enkele subversieve types durfde opeens niemand zich er meer in te vertonen. Hummer was officieel dood.

En dat is jammer, want in tegenstelling tot de H2 en H3, was de Hummer H1 wel degelijk een auto met bijzondere kwaliteiten. Kan jij je een betere auto voorstellen om een roadtrip mee te maken door het Midden-Oosten? Oké, oké, slecht voorbeeld misschien, maar je begrijpt wat we bedoelen: waaddieptes en hellingshoeken et cetera. Dus worden we ontzettend blij van het heugelijke feit dat het bedrijf Mil-Spec Auto de H1 terugbrengt. Niet als laffe EV zoals de nieuwe H1 van Arnie, maar als dikke V8 diesel. Zoals het heurt dus.

De restomodder kiest namelijk voor de Singer-aanpak: hun H1 blijft dicht bij het origineel, maar mag twaalf jaar na diens laatste productiejaar tegelijkertijd best wat beter zijn dan ‘ie vroeger ooit was. Zodoende heeft Mil-Specs H1 ‘Launch Edition’ puike specs. Onder de kap vind je een 6.6 liter grote V8 Duramax diesel terug. Deze ‘LBZ’ zat in de basis ook al in de allerlaatste H1’s voor de straat, maar heeft nu dik 500 pk in plaats van circa 300 horsies. Dit mag je ook horen, met dank aan een dikke uitlaat. De conventionele lampen zijn vervangen met LEDs en binnenin de terreinbeul is gestrooid met wat Mil-Spec omschrijft als Marine-grade leather.

De prijs van al dit moois is helaas nog niet bekend, maar zoals bij al het restomod-spul van hoge kwaliteit hoef je niet te verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, zoals ooit bij minder premium replica’s het geval was. Na het zien van deze Hummer denken we dat het volgende restomod-doelwit misschien wel de Mercedes G-klasse is. Mits Mercedes zelf ooit ophoudt de oude G te maken tenminste…



21 reacties

Stalen wielen met spekbandjes hadden meer charme ..

Neeeeeee .. ik had een “mening” over velgjes ..
Snel weer hetero worden dan maar ..
@lincoln: je probeert het leuk, maar het lukt niet altijd om grappig te zijn
@piquet1986:

Jouw grap is idd beter ..
500 PK, dan haalt ie nu wel net de 120 km/h?
@406_v6: Ik weet niet welke bron jij gebruikt hebt, maar ik heb ergens gelezen dat de 170 pk diesel al 133 km/u doet.
@SimonMc: de Humvee doet onbeladen 113 km/h en 89 km/h volledig uitgerust. De H1 zal iets sneller zijn maar niet veel.
Heb ooit een aflevering gezien van Wheeler Dealers, toen edje er nog was.
Daar had men ook een H1, gekocht bij een of andere handelaar die een enorm terrein vol hummers had staan. Ben benieuwd of Mil-Spec Auto hun hummer daar ook haalt of dat er nog veel meer van dat soort groot handelaars zijn.
@b00g1e: Dat was een Humvee, de militaire versie dus. Op zich zien ze er grotendeels het zelfde uit maar er zijn toch een flink aantal verschillen.
De Humvee’s worden in Amerika nu langzaam uitgefaseerd en komen dus in de handel terecht. Er zijn een aantal grote bedrijven die zich hierin specialiseren (govplanet is er daar een van) de prijzen zijn in vergelijking met de Hummer H1’s ook beter, maar de Humvee’s zijn een stuk kaler. In Amerika een Humvee op kenteken krijgen is ook lastig al wordt dat nu de handel groeit wel makkelijker.

Mil-spec spreekt zelf specifiek over Hummer H1’s dus ik denk niet dat ze Humvee’s gebruiken.
Ik vind het best een gaaf ding, maar wat zonde van de ruimte dat hier maar 4 stoelen in zitten, je kan hier met gemak 5 tot 7 man in kwijt.
@bierbuik: Dat is bewust zo gedaan. Het hele chassis en de aandrijflijn zit in de midden tunnel. Hierdoor is de boel beter beschermd en is er meer bodemvrijheid waardoor de Humvee (niet vergeten dat dit origineel een militair voertuig is) in de sporen van tanks kon rijden.
Kijk, dat is een echte SUV. De S van sports kijj je maar op de bank
@lekkerlinksrijden: Dit heeft niks met SUV’s te maken. In civiele bewoording is dit een lichte vrachtwagen, in militaire bewoording is dit een High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV of Humvee in de wandelgangen).
Mozes wat een informatieve reacties hierboven! Meest informatieve vrijdagavond in jaren😃
@2wheeler: Informatief!!!!
Cool? Je zou denken dat deze auto juist voor opwarming zorgt, aardig hot zou ik zeggen…boeie
leg een matras in het midden en je.kan.lekker slapen
Op bijna alle fronten een volkomen nutteloos voertuig.
@drdre1: Op het front van de Golfoorlog was dit een zeer succesfol voertuig.
@ jaapiyo bobby sixkiller was dat . Groot fan van de serie ;)
Restomodding? Is dit niet gewoon een gepimpte c-series? Die worden volgens mij nog steeds geproduceerd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).