De Kia Optima PHEV Sportswagon is optimaal

Auteur: , 11 Reacties

...voor de bijtellingsregels van yesteryear.

Die hebben we inmiddels echter niet meer, dus of we de Optima Sportswagon plug-in hybrid veel gaan zien op de Nederlandse wegen dat valt te betwijfelen. Maar goed, kennelijk bestaan er behalve Nederland ook nog andere automarkten op de wereld. Kia denkt daar wel stekker-Optima’s aan de man te kunnen brengen.

De PHEV koppelt een 2.0 liter vierpitter aan een elektromotor van 50 kW. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 204 pk. Klinkt best behoorlijk, maar het leidt niet direct tot enorm aansprekende prestaties. Het sprintje van nul naar honderd duurt bijvoorbeeld 9,7 seconden. Daarmee val je niet uit de toon in het dagelijkse verkeer maar de gemiddelde Golf één-punt-weinig TSI neemt je te grazen bij het stoplicht.

Andere wijzigingen ten opzichte van de normale Optima’s behelzen onder meer wat aerodynamische aanpassingen aan de koets om die wat makkelijker door de lucht te laten snijden. Ook de velgen moeten daar zorg voor dragen. Een nadeel van de toegevoegde batterijen is er ook: ze snoepen maar liefst 112 liter van de bagageruimte af. Fido moet dus een beetje inschikken.



11 reacties

EDIT: gefixt
Gaat slecht verkopen gok ik zo.
@dutchdriftking: Hangt van de prijs af natuurlijk. Hoeveel auto’s bieden een gelijkaardige ruimte voor een gelijkaardige prijs?
Klopt opzich wel, maar men koopt geen d-segmenter omdat deze zo goedkoop is. Deze kopen we vanwege het imago…..
@dutchdriftking: een Duitser koopt men vanwege imago, dit vanwege de ruimte. Beetje jammer dat je de eerste 112 liter al kwijt bent aan accu.
Doe mij maar die GT versie
Ik rijd vaker met een optima, maar wat een bak ellende zeg… Stuurgevoel heb je gewoon NIET. Op de snelweg in een bocht voel je hem gewoon terugtrekken… De stoelen zitten ronduit beroerd. Onderstel is stug en zonder gevoel. Navi touchscreen is nog erger dan de eerste Samsung touch. Je kunt na 100.000km drukken wat je wil maar hij weigert ernstig vaak. En als hij dan eindelijk meewerkt klikt hij de functie eronder aan….. “Facepalm”.

Dan hebben we het nog niet over de kwaliteit gehad en de service vanuit Kia… De accu overleed in 1 jaar tijd al 4x. Dan durven ze bij Kia een schofterige 400 euro, huh? Ja , lezen we even mee..400(!!!!!) euro te vragen voor een accu. Want die valt niet in
In de 7 jaar garantie… De hoofdzekering die al meerdere malen spontaan sprong. Dus daar sta je dan overal en nergens met een niet functionerende Kia wachtende op de ANWB.

Je krijgt veel voor weinig geld ja… Maar dat heeft ook duidelijk ergens vandaan moeten komen.
@ontploffer: als consument hoef je die accu echt maar één keer te betalen hoor. Bovendien mag Kia er niks van zeggen als jij de juiste accu door een ander (bekwaam iemand) erin laat zetten.
@ontploffer: dan ben je goed genaait door je kia dealer.
Je hebt op de accu 2 jaar garantie.
Dus als die in het eerste jaar 4x kapot is gegaan dan had je er 0 hoeven te betalen.
En als er 4 accu’s kapot gaan in 1 jaar dan moet er wel meer aan de hand zijn.
Dan had die dealer wel even wat zoekwerk mogen doen naar de oorzaak.
En ik rijd zelf ook vaak genoeg met de nieuwe optima sw, rijd zeker net zo goed als een vergelijkbare auto.
(stiekem rijd het net zo goed als een 5-serie E61, vind ik zelf, en ik kan het weten ik heb zelf ook een E61 gehad)
@ontploffer: Ik weet niet bij welke dealer je zit, maar ik rijd sinds begin dit jaar een Kia Optima PHEV sedan en ik heb er geen enkele klacht over. Inmiddels meer dan 10.000km gereden en hij doet het prima. 1 op 18 zonder al te veel moeite. Prima zit, dus ik begrijp echt niet hoe het kan dat jouw ervaring zo anders is. Ik heb overigens hiervoor een 5008, Passat en 1-serie gereden. Overigens allemaal prima auto’s. Als ik bel met de dealer in Apeldoorn, dan word ik direct uitstekend geholpen. Zelfs als het ver na sluitingstijd is. Misschien moet je de dealer gewoon een keer op z’n sodemieter geven. Helpt vaak snel!
saai, saaier, saaist

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).