McLaren P1 GTR is klaar, moment van onthulling is bekend

Auteur: , 34 Reacties

Natuurlijk wisten we al een hoop van McLaren's circuitbeest waar de mannen in Woking helemaal los op zijn gegaan, maar gelukkig kunnen we nu ook melden wanneer-ie onthuld gaat worden.

McLaren P1 GTR

Op de aankomende beurs in Genève (5 tot en met 15 maart) kunnen we eindelijk in levenden lijve kennismaken met de P1 GTR; het track-only speeltje voor de bijzonder gefortuneerde en veeleisende klant. Waar je met de gewone P1 al geen pleefiguur slaat (916 pk en 900 Nm bij 1.395 kg) doet de GTR-versie daar nog een flinke schep bovenop.

Dit 2,5 miljoen euro kostende speeltje is namelijk goed voor 1.000 pk en weegt bovendien 100 kg minder dan de reguliere straatversie. Wel moet erbij worden vermeld dat klanten voor dat bedrag behoorlijk in de watten worden gelegd met een speciaal raceprogramma. Zodoende mag er zelfs even plaats worden genomen in de racesimulator van de fabriek/renstal.

McLaren P1 GTR

McLaren’s tegenhanger van de Ferrari FXX K is in tegenstelling tot z’n straatlegale broer voorzien van een vaste spoiler, die met een druk op de DRS-knop plat kan worden gelegd om die vette inhaalmove uit te kunnen voeren. Daarnaast is de auto breder en lager dan de gewone P1, om ‘m nog beter geschikt te maken voor een dagje boenderen op een gesloten omloop.

Voor bewegend beeld check je natuurlijk de video’s op autojunk, je vindt ze HIER en DAAR.



34 reacties

Zou die ook in een andere kleur dan zwart verkrijgbaar zijn? Dan bestel ik er een en haal ik dat programma ook wel een weekend naar Zandvoort.
@mrrallycross: wtf?
@mrrallycross: sympathiek
@mrrallycross: Ik zou het begrijpen als ‘ie alleen in het naakt-carbon zwart geleverd wordt. Een paar goede laagjes kwaliteitsverf wegen ook wel de nodige kilo’s. Alles in het kader van gewichtsbesparing!
Wat een prachtige auto.
Wat een apparaat, zeg. Het geld dat ik niet heb is niet eens het grootste probleem. Volgens mij moet je serieus goed kunnen sturen om dit ding op 70% van zijn kunnen te rijden.
@gtwillem: 99% van de mensheid zou een hypercar niet eens op 25% van zijn kunnen kunnen rijden, denk ik.
via Android app
@dikdraak: blijf jij maar fietsen
@991gt3rs: Stoer.Ik ben in iedergeval onder de indruk.Ik neem aangezien je nick dat jij dus een van de testrijders bent van de nog te verschijnen 991 GT3 RS dus bij deze snap ik je ietwat onvolwassen reactie op @dikdraak.
@sydney: ik dacht hetzelfde. Zelfs in Forza 5 is zo’n P1 nauwelijks onder controle te houden…
@gtwillem: Nou, nadat ik het geluk heb gehad met een 430 Scuderia op de Nurburgring te mogen rijden en hem ook in Forza 5 heb kan ik je uit praktijkervaring vertellen dat de (on)bestuurbaarheid van een auto in Forza niks zegt over hoe hij in het echt rijdt.
@Edge: Forza is zeer realistisch inderdaad.
@Edge: helemaal waar, maar in een game is over het algemeen makkelijker om de wagens op hogere snelheid onder controle te houden dan in het echt.
@dikdraak: Precies. In een rechte lijn kan iedereen zo’n ding op z’n staart trappen maar ik vrees dat het gros van de mensen toch echt in de problemen komt zodra er bochten bij komen kijken.
@Edge: Nee hoor vol op de rem en rustig de bocht in ;)
@gtwillem: eind vorig jaar ben ik met vrienden bij de Ring geweest. We zijn toen ook even bij RSR langs gereden aangezien we een oranje MP4-12C buiten zagen staan.

Nog een praatje gemaakt met een van de mannen daar. Hij gaf aan van de 12C al bang te worden en dat je ‘m op de Ring nooit ten volle kan benutten…

Ik denk dus dat je helemaal gelijk hebt dat je de P1 GTR dus inderdaad nooit meer dan 70% kan benutten! Wellicht zelfs nog minder…
@stefanvts16v: precies. Ik heb zelf in een MP4-12C mogen rijden (wat dat betreft is het lekker om overal oud IVA studenten in je netwerk te hebben) en ik was zwaar onder de indruk van hoe dat van zijn plaats gaat. Volgas in 5 voelt als 2. En dan reed ik in de versie van voor de power upgrade… Een P1 is gewoonweg te snel om optimaal gebruik van te kunnen maken. Chris Harris drift het ding alle kanten op, maar vergeet niet dat hij een niet onaardig race coureur is…
Ben benieuwd of Chris Harris erin mag, zo ja: kan ik daar niet op wachten.
@SCscreamGT2: Vast wel, die kerel weet alles te regelen. Als het je lukt om een LaFerrari te mogen testen op het Fiorano circuit en in de omgeving terwijl je eerst nog op de blacklist van Ferrari stond, kun je ook wel een P1 GTR proefritje regelen.
Wat een vet ding! Zullen wel echte rijders zijn die zo’n apparaat (mogen) kopen, als er een heel raceprogramma bij zit.
Voor dat bedrag mag ik elke dag wel over mijn buikje geaaid worden. Toch zou ik hem zo nemen. Ik blijf p1 geil.
Zou toch een leuke raceklasse zijn, zonda r, laffe Arie xx en dit beest. Beter wordt het niet.
Super bruut ! Ben nu al fan van het ding. Tof dat hij straat legaal is ook.
@stefanos: geintje ! Verkeerd gelezen. Dacht al ?!
@stefanos: Straatlegaal laten maken van de FXX en MC12 Corsa kan inmiddels ook al een paar jaar dus zo ver zit er op dat punt ook weer niet heel ver naast.
@sydney: Yup, en als ik het mij goed herinner was daar alleen een setje straatbanden (ipv slicks), andere remblokjes en een geluidsdemper in de uitlaat voor nodig. Dus dat zal met de FXX K en de P1 GTR ook moeten kunnen
@sydney: dat is waar, alleen ik liep wat op de zaken vooruit
In het zwart is die nieuwe nog best te pruimen, maar hij kan niet op tegen het origineel.
De cijfertjes van McLaren in 2014; 1.648 eenheden verkocht, waarvan 248 P1’s.Knap hoor met zo een kleine modellenrange.
2 woorden: Love It
Ik wil best wel eens een race zien tussen de P1 GTR en de FXX K. Lijkt me stukken spannender dan een Formule1 wedstrijd.
@carreza: Alleen het horen van die race op de radio zou ik al spannender vinden dan het kijken van een grand prix op tv.
Leuk voor op de A1.
Van Hengelo naar Deventer in 10 minuten :)
Nu maken jullie mij toch wel erg hebberig…
Ook het geluid wil ik trouwens wel even goedkeuren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).