De McLaren P14 druppelt het web op

Auteur: , 37 Reacties

Afgezien van wat vage teasers was er nog geen duidelijk beeld van de nieuweling verschenen. Tot nu.

De McLaren P14 druppelt het web op

Met dank aan overijverige Instagrammers is bijgaande foto vannacht op het internetje verschenen en als we ons niet vergissen gaat het om de opvolger van de huidige 650S/675LT-lijn, namelijk de Super Series. Volgens de geruchtenmolen krijgt dit ding niet minder dan 720 pk uit de bekende 3.8 V8.

Het uiterlijk van McLarens wordt niet door iedereen gewaardeerd, wat op zich logisch is. De mannen uit Woking zetten met name in op effectiviteit en rijeigenschappen, voor emotie kun je wellicht beter het vliegtuig richting Italië pakken.

Afgaande op deze slechte foto (of photoshop) lijken de Britten het roer lichtjes om te gooien. Deze P14 lijkt in elk geval afscheid te nemen van het vertrouwde familiegezicht, dat we natuurlijk ook kennen van onder meer de 570S. In plaats daarvan zien we een scherpere neus en zowaar enkele spannende lijnen rondom de heupen. De voortekenen zijn niet verkeerd dus, in Genève wordt ‘ie onthuld!

UPDATE: het model heet 720S (duh) en op autojunk.nl staan wat extra afbeeldingen.



37 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Waar moet deze mee concurreren? Een f12 is meer een GT
@janmetdelangeachternaam: de Ferrari 488 lijkt me. En dan hier de LT versie van weer met de 488 Speciale
@theracetosucces: dat was de 650s/675LT al..
@janmetdelangeachternaam: 675LT concurreerde met de 458 Speciale
@janmetdelangeachternaam: Deze moet concurreren met de opvolger van de 488.
@janmetdelangeachternaam: qua uiterlijk met een Fiat Multipla. Moeilijk te zeggen welke ik het lelijkst vind.
@janmetdelangeachternaam: in de praktijk is alles wat snel en tonnen kost concurrentie van elkaar.
@janmetdelangeachternaam: Dit is de vervanger van de 650s, zelfde klasse als de 488 en Huracan dus.
Krijg er een beetje een Pagani gevoel bij. Wat positief is. Heb bij de intro van de P1 enorm moeten wennen aan de designtaal maar vind het momenteel een van de meest smaakvolle designs voor super/hypercars tel daarbij de hightech techniek op en je hebt een schot in de roos. Wat ook gebleken is. Ben wel benieuwd naar de voor- en achterkant van dit nieuwe model.
@str8six: ik dacht ook aan de pagani toen ik die daklijn naar achteren bekeek
Volgens mij is het al bekend hoe deze eruit komt te zien toch? Op Autoweek staan volgens mij ongecamoufleerde foto’s. Ik ben vooralsnog niet negatief over het uiterlijk. Voor een definitief oordeel wacht ik de officiële foto’s nog even af, maar het is zeker een spannend ontwerp.

De koplampen doen me overigens op deze foto herinneren aan de Zenvo ST1.
De foto’s op autoweek.nl zijn inderdaad duidelijker. Zeer fraaie wagen
@tvklarenbosch: Die heb ik onlangs nog (zonder watermerk) getipt, maar dat werd niet door de redactie opgepakt. Waarschijnlijk omdat er toch nog iets van copyright van de fotograaf op zat of iets dergelijks.
De achterkant doet me uit deze hoek denken aan Huayra, en dat is absoluut geen compliment voor McLaren!!
Wederom een beetje een moeilijk uiterlijk. Maar de andere McLaren’s ben ik ook mooi gaan vinden na verloop van tijd. En technische zijn het natuurlijk geweldige wagens.
De PK wedloop begint ook een beetje uit de hand te lopen zo, nu al 720pk… De f12 opvolger gaat waarschijnlijk over de 800pk en ook de 488Speciale zal dan ruim 700 gaan halen. Bizar eigenlijk.
@trustmeiamanengineer: Dat heb je zeker niet van shmee ;) Ik herken iets…
@trustmeiamanengineer: Door dit te doen creëer je weer ruimte aan de onderkant in het modellenspectrum. Als ze de California ook verder opschroeven, dan is er weer ruimte voor een Ferrari-waardig model dat minder pk heeft, maar alsnog dus iets van 400-500.
@peidur: ooit al is gereden met de California-T? Ik namelijk wel. Auto is voldoende snel voor de leek (sterker voor 95% van de weggebruikers die hier in NL rond rijd) en is door de nieuwe turbomotor onlangs ge-upgrade. Met 560pk en 755nm en 3.5 sec naar de 100 moet je toch echt met iets heel snels aankomen om er voor bij te gaan…
Een lichter model met de nieuw Alfa V6-biturbo uit de (die al bij Ferrari gebouwd wordt) zou idd met 510pk er prima onderpassen als “instap Ferrari”. Of ze dat echter gaan bouwen is maar de vraag. Ben een kleine 3 maanden geleden daar geweest en heb die vraag daar gesteld (tijdens de Ferrari experience die ik deed) en daar zeiden ze; wij willen Ferrari exclusief houden en zijn niet van plan net als Porsche een jeepachtig of personenwagenachtig model te bouwen. Zolang we winst draaien is dat ook niet nodig. Dat was het antwoord…
Zie het dus niet gebeuren dat er een instap Ferrari verschijnt. Misschien komt die motor echter nog wel te liggen in een opvolger van de Alfa GTV…
@tvr1974: ik werk met een meneer in een lange regenjas: aan die instap Ferrari wordt al heel hard gewerkt en ik denk dat het niet erg lang meer gaat duren voor we er iets van gaan zien. De eerste prototypes zijn bijna klaar.
Jemig wat een enorme front overhang. Ziet er op deze foto niet best uit. Maar even afwachten wat de rest van de foto’s laten zien.
@baklava: Ik stoor me normaal gesproken nooit zo aan front-overhang, maar door jouw opmerking valt het me nu wel op hoe lelijk het is bij deze auto. @jaapiyo zal hierdoor huilend en bang wegkruipen in een hoekje.
Ik vind het een toffe wagen, maar zo van de zijkant schreeuwt het geen McLaren meer. Houd je hand op de neus van de wagen en het lijkt alsof je naar het kleine broertje van de LaFerrari zit te kijken. Jammer, want de huidige McLarens hebben toch echt een eigen gezicht.
Een oranje p14. Wat een prachtig homage aan onze Johan!
Hoewel ik ook het gevoel had over Pagani, zou ik eens de spyshots opzoeken van deze auto en dan vergelijken met de originele McLaren F1. Dit is een gewoon McLaren designtaal.
Gedverderrie wat een lelijk ding.
Lijkt heel veel op de 458….
@dutchdriftking: heb jij ooit een 458 gezien
Afscheid van het familie gezicht? Das mooi nieuwsr
Gaat hij niet de 720S heten ipv P14?
@deef: ja, P14 is het platform. P11 was de 12C, 650S, 675LT.
P13 is de 540S, 570S etc.
P15 was iets tussen de 650S en P1, maar is op ijs gelegd.
P16 wordt de opvolger van P13 met een compleet nieuwe motor.
Lelijke bassie’n’adriaan neus (citroen). Mooie daklijn. Flanken zijn duidelijk geïnspireerd op de beste supersporter ooit. In zijn totaliteit geen geweldige compositie.
De koplampen waren nog niet klaar?
Laten we het er op houden dat ik er nog aan moet wennen
Meerdere bronnen hebben het over een nieuwe 4.0 liter twinturbo als opvolger van de 3.8, weet iemand hier meer over?
Mooi man. Dit jaar is het precies 10 jaar geleden dat McLaren betrapt is op grootschalige industriele spionage bij Ferrari, en hebben ze zowel 2007 en 2008 met een auto vol ferrari designs gereden (en zelfs het wk gewonnen). dus BOE stelletje oplichters. Valsspelers. BOE! En rot op met je turboV8 van Ricardo.
En alweer een inspiratieloos ding uit de koker van mc laren. En zo gaat het de komende jaren wel vaker voorkomen en altijd maar weer diezelfde krachtbron erin.
reeks van benaming snap ik nog steeds niet…. p1, p14, 675, mp4/15, zit nauwelijks structuur in op de 540 650 en 675 na

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).